Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bambi1995

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:33

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:14

Bambi1995 schreef:
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Jaan81 schreef:
Heel herkenbaar. Denk dat je al veel winst kan halen door op een andere manier te denken. Positiever, meer vanuit je gevoel en niet vanuit de hoofd. (dus niet leven naar wat anderen van je verwachten of jijzelf verwacht dan anderen willen dat je doet ;) )
Ik vond het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" echt een eyeopener. Ben vandaaruit verder gegaan, andere boeken en uiteindelijk transitietraining gevolgd (wou dat ik dat 10 jaar geleden had gedaan, maar blijkbaar was het toen nog niet mijn tijd daarvoor)

Bedankt voor je tip! Wat is transitietraining?

Bambi1995

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:40

Hebben jullie dat ook dat je na gesprekken met mensen echt dood moe bent? Mijn ogen vallen dan echt bijna dicht en dan kan ik wel op bed gaan slapen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:44

Elisa2 schreef:
Bambi1995 schreef:

Is het HSP of een gebrek aan eigenwaarde? of een combinatie van? want ik denk als ik dit lees dat er voor jou nog wel veel winst valt te behalen door anders met jezelf om te gaan/ anders naar jezelf leren kijken.

Ik ben bij een medium geweest en die zei dat ik hoog gevoelig ben. Als ik internet afspeur staan deze dingen er ook allemaal bij. Maar het is ook een stukje eigenwaarde dat klopt. Ik ben er dus van nature wel gevoelig voor + een stukje eigenwaarde wat nog niet helemaal lekker gaat.

brokjes schreef:
Bambi1995 schreef:
Hebben jullie dat ook dat je na gesprekken met mensen echt dood moe bent? Mijn ogen vallen dan echt bijna dicht en dan kan ik wel op bed gaan slapen.

nee gelukkig niet, heb je dat bij alle personen waarmee je praat? en op alle plekken?

Ik heb het bij veel mensen. Vooral als je in een kring gesprekken hebt. Of als je echt gaat zitten thee drinken aan een tafel met iemand (1 op 1) en je dan dus een gesprek gaande moet houden.
Ik word ook moe van hele drukke aanwezige mensen met een hele grote energie. Die zuigen me helemaal leeg.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:52

belle_boef schreef:
@Bambi De vraag is natuurlijk of jij 1 op 1 het gesprek gaande moet houden. De ander is er ook nog. Waarom in je eentje zo hard werken.
Dat een gesprek in een groep meer vraagt is logisch, zeker als jij alles wil meekrijgen wat iedereen zegt en non verbaal zegt. Ook hier kan je je afvragen of je alles mee moet willen krijgen. Vaak wordt er ook een hoop gezegd waar je niks mee hoeft.

De kunst is om je niet leeg te laten zuigen.

Ik heb wel erg het idee dat je vaak het gesprek echt gaande moet houden anders vinden mensen je stil. Maar sowieso koetjes en kalfjes gesprekken heb ik niets mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie