Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ladyson

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:20

Wauw wat een topic met zoveel herkenbaarheid!

Mijn valkuil is ook dat energie erg weg kan stromen. Ik merk heel bijzondere dingen bij mezelf met "energetische therapie". De energie vliegt dan echt naar binnen en ik lees daarom nu een boek ook hierover. Wellicht ook iets voor jullie om uit te proberen? Ik heb me hier nog niet genoeg in ontwikkeld dus bijv een weekendje met een sippe vriendin ga ik niet weg, ik maak er dan een nachtje van. Ik ga tegenwoordig heel erg voor de quality time ipv kwantiteit, arriveer ook bewust laat op een festival maar geniet dan heel erg. Prima dat de rest uren daarvoor in een herrie partybus gaat, alleen ik sla dat deel even over en dat voelt goed! Vroeger had ik dat wel gedaan en gedacht dat het door een ziekte zou zijn oid dat ik dat niet zo goed trok.

Eenzaamheid in relatie merk ik eerder in eenzaamheid bij vrienden. Ik heb fantastische vriendinnen maar zij reageren op moeilijke momenten vaak precies het tegenovergestelde van waar ik behoefte aan heb. Ik heb nu geleerd dat ik het fijne gevoel bij mezelf moet halen ipv anderen en trek me terug op een fijn plekje, ontspanningsmuziek en geurkaarsen. Oftewel, ik heb dus ook wel een beetje geleerd dat ik bij mijn niet-HSP vriendinnen op bepaalde momenten niet echt terecht kan en dat is oke, als je maar zelf dan in balans bent. Die arm om mij heen kan ik dus wel krijgen, maar niet de arm waar ik behoefte aan heb.

Qua lichamelijke "vage" klachten wil ik graag meegeven dat bij mij een flink traject met een pscyholoog alles heeft doen oplossen. Mijn psyche uit zich ontzettend somatisch en tegenwoordig herken ik dit goed als dit gebeurt. Echt super misselijk of extreem moe kan ik raken, puur omdat er letterlijk tussen mijn oren iets dwars zit. Ik zie het nu als een boodschap van mijn lichaam ipv als een nare ziekte (want dat stempeltje had het eerst wel).

Qua drukke klaslokalen: ik kan mij nog niet goed afsluiten/beschermen en los het op door alternatieven te zoeken (op mijn werk bijv soms andere werkplek of juist thuis te werken). Ik blijf heel erg dicht bij mijn gevoel en doe wat goed voelt. Natuurlijk heb ik ook verplichtingen, maar met een hoop is veel mogelijk!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:36

@moonsparkle ik raad je aan een boek van elaine aron te lezen (zoals ook al geschreven werd). Ik dacht dat HSP iets "spiritueels onbewezen" was, blijkt het doodleuk wetenschappelijk bewezen te zijn. Het geeft mij veel meer het gevoel "recht" op rust te hebben én ik let er ook meer op dat ik het krijg.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:28

Ik bedoel in ieder geval het boek Hoog Sensitieve Personen inderdaad! Voelde voor mij alsof ik, naast de wetenschappelijke erkenning en onderbouwing, een handleiding voor mezelf tegenkwam.

Myrt97 7 dagen kerst.. :\ Mijn voornemen voor 2019 is dat ik het aantal kerstdiners terugbreng van 3 naar 2 <|-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:39

Maris schreef:
Wie van jullie heeft wel eens een sessie of traject gevolgd bij een HSP coach ?

Ik ben hier ook benieuwd naar.. Het lijkt mij erg prettig, maar ik kan nog niet echt iemand vinden waar ik enthousiast van word.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:27

HSP is wel wetenschappelijk bewezen, maar is niet in het DSM handboek opgenomen waar de zorg mee werkt omdat daar aandoeningen in staan en HSP meer een karaktereigenschap/type is, als ik het goed verwoord :)

Ik worstel zelf erg met wat is "normaal" (HSP) gedrag dat ik moet accepteren en wat is een ontwikkelpunt waaraan ik moet werken. -O-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:44

Nabster schreef:
Je moet werken aan waar je niet mee kunt functioneren. Dat moet iedereen, hsp of niet.
Eigenlijk heel simpel.

Tja, wat is functioneren? Als ik zelfstandig mijn broek kan ophouden in de maatschappij? Dan ben ik klaar. Ik bedoel meer wanneer hoor ik me aan te passen en wanneer kan ik verwachten dat mijn omgeving rekening met mij houdt. Dat vind ik niet zo simpel en best een grijs gebied.

brokjes schreef:
ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken hoe jij tevreden met jezelf bent. maar pas op, blijf wel bij jezelf. je hoeft niet alles altijd te kunnen toch? kijk naar waar je wel goed in bent en focus daarop. ik weet niet waar je precies mee worstelt?

ik heb een vraag, in wat voor banen zijn jullie werkzaam (of geweest) en wat vond je hiervan? snap dat iedereen hele andere dingen doet, maar misschien kan ik er toch wat wijzer van worden.
ik had gister een gesprek met mijn studieloopbaan begeleider, ik ga na de vakantie naar jaar 3 HBO. dus dat betekend minor en stage. ik wilde de computer kant op met mijn minor maar zij adviseert me om nog eens na te denken. nu ik dit aan het doen ben, is mijn keuze ook wel gebaseerd op dat ik het 'veilig' vind als hsp. maar echt leuk, weet ik niet. volg trouwens een studie in het groene vakgebied.

Het gaat er idd om dat je zelf gelukkig bent. Ik bedoel meer wanneer hoor ik me aan te passen en wanneer kan ik verwachten dat mijn omgeving rekening met mij houdt. Een simpel en fictief voorbeeld. Iemand heeft graag de radio aan, ik niet. Als "iedereen" graag de radio aanheeft, lijkt het mij normaal dat ik eraan moet werken dat ik tegen de radio kan. Of moet ik dan voortaan maar alle ruimtes met radio vermijden. Of verwachten dat iedereen zich aan mij aanpast. Tegen zulke situaties loop ik steeds aan. Voordat ik ontdekte dat ik HSP ben, werd door de omgeving opgelegd dat ik mij dus maar moest aanpassen. Tegenwoordig vind ik dat aanpassen niet zo nodig aangezien ik dus gewoon zo ben. Maar uiteraard heb ik ook gewoon slechte eigenschappen waar ik vast aan kan werken, maar ik vind het nu lastig te bepalen wat bij mij hoort en wat een slechte eigenschap is waar ik aan moet werken.

Jaan81 schreef:
Dan kijk je dus eigenlijk (weer) naar wat de wereld om je heen van je verwacht en niet naar wat jij zelf wilt en vooral nodig hebt. Dáár gaat het om, het is jouw leven. En idd, dat geldt voor iedereen hsp'er of niet ;)

Ik wil graag de radio uit op de werkvloer en dat de buren stoppen met praten. :D

@ Bambi1995, het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" was voor mij ook echt een eyeopener. Daarna zou een therapeut/coach je goed kunnen helpen denk ik, of inderdaad een training waarbij je meer leert dat het om jou gaat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 19:15

Zie hier mijn worsteling :D Volgens Jaan81 is het handig om mijn gedachtes te leren reguleren, volgens Tiggs moet ik het bespreken en samen naar een oplossing zoeken, volgens brokjes kan ik dan gewoon een rustigere plek opzoeken. Ik vind het dus lastig om te bepalen wat het 'juiste' is en of ik mij moet aanpassen (oplossing Jaan81 en brokjes) of dat anderen zich aan mij wellicht moeten aanpassen (oplossing Tiggs). (En dan is dit nog een simpel voorbeeld, de radio staat op mijn werk nooit aan haha. Mijn buren praten daarentegen wel tegen elkaar, hoe durven ze -O- )

Ladyson schreef:
Ik worstel zelf erg met wat is "normaal" (HSP) gedrag dat ik moet accepteren en wat is een ontwikkelpunt waaraan ik moet werken. -O-

Ladyson schreef:
Nabster schreef:
Je moet werken aan waar je niet mee kunt functioneren. Dat moet iedereen, hsp of niet.
Eigenlijk heel simpel.

Jaan81 schreef:
Dan kijk je dus eigenlijk (weer) naar wat de wereld om je heen van je verwacht en niet naar wat jij zelf wilt en vooral nodig hebt. Dáár gaat het om, het is jouw leven. En idd, dat geldt voor iedereen hsp'er of niet ;)

Ik wil graag de radio uit op de werkvloer en dat de buren stoppen met praten. :D

brokjes schreef:
niet tegen de radio kunnen snap ik heel goed hoor, ik zoek dan een rustigere plek op, helemaal niet erg!
vind dit net zoiets als eten. sommige mensen lusten bepaalde dingen niet en eten dus wat anders. maar snap dat er complexere dingen bestaan

Tiggs schreef:
Maar het maakt toch niet uit of je HSP bent of niet?

Je kunt gewoon echt niet tegen de radio schijnbaar, dus bedenk hoe je daar samen uit kunt komen.

Ik zie (oa hier) mensen zo veel ophangen aan het 'label' HSP, alsof het opeens iets heel anders is dan gewoon een setje eigenschappen (positief en negatief) dat bij jou hoort en waar je dus mee moet leren dealen.

Jaan81 schreef:
Sommige dingen kunnen niet aangepast worden helaas. Wat jij daar wel aan kan doen is je gedachtes reguleren. Als je steeds weer op die radio of het gepraat van je buren gaat letten, zal het je alleen maar meer gaan ergeren. Wat je voedt, dat groeit ;) Dáár zit dus veel winst te halen voor jou.

@Jaan81 gedachtes reguleren is voor mij een nieuw fenomeen, ga ik eens opzoeken!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie