Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:53

Ik ben voor mezelf inmiddels overduidelijk HSP. Ben nu vooral op zoek hoe ik er het beste mee om kan gaan nu ik het weet en op het werk even vast loop. Inmiddels 2 boeken besteld en al heel wat sites gelezen.

belle_boef

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:10

Afbeelding
Ik heb deze via marktplaats. Leuk betaalbaar en fijn leesbaar. Ben met het werkboek begonnen. Das best aardig en voor de meeste mensen goed te begrijpen. Ik zicht eigenlijk naar het eerste boek vn haar wat vooral over hsp gaat. Doen over in de liefde hoefde ik dan weer niet zo nodig maar deze 2 voor 10€ kon ik niet laten liggen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:09

Maris schreef:
Weten jullie ook misschien een fijn boek of andere info op internet over empathie ?

Empathie in zijn algemeenheid of meer passend bij een bepaalde stoornis?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:46

Achaiah schreef:
Ik ben ook hoogsensitief (redelijk extreem) en wil even inhaken op het stukje empathie..
Ik weet niet of het bij mijn HSP hoort maar ik heb wel zoiets als té veel empathie.

Voorbeeld; vanmorgen krijg ik een app dat Mn buurvrouw dr kat kwijt is. Weg gelopen. Ik doe niet alleen alles eraan om haar te helpen (door mijn hond even niet achter thuis te laten bv) maar het laat me ook moeilijk los. Ik ga echt overal kijken, zoeken en ben constant gefocust op die kat. Terwijl dat eigenlijk “mijn taak” niet is. Ik kan er zelfs wakker van liggen, een situatie van iemand waar ik niet eens bevriend mee ben! Ik ken die kat ook helemaal niet. Dus ik geloof wel dat over empatisch zijn kan horen bij HSP

Empathie hoort er ook zeker bij. Maar als je bekijkt dat HSP een karaktertrek is en daaruit vloeien meerdere gedragingen voort (bijvoorbeeld slecht nee kunnen zeggen, piekeren, moeilijk los laten)

Bijna ieder mens heeft empathie de een in meerdere of mindere mate

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:47

Maris schreef:
Ja zeker, dat geloof ik ook. Maar die artikelen die ik had gezien maakten een onderscheid tussen "alleen" HSP of daarbij ook nog empathisch ( met echt het opzuigen van negatieve emoties ). Tenminste zo begreep ik die artikelen ( maar ik kan het mis hebben hoor ).

Zoals ik het voor lees in de boeken heeft het laten meezuigen van emoties ook vooral te maken met een diepere verwerking van alle prikkels en het veel meer overdenken. Dat je daar ook empatisch naar kijkt lijkt me logisch.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:11

Ik ben infp-t. Vergt een onderzoek om de link helemaal te leggen. Je vult de test natuurlijken met je hsp karaktertrek dus dat dat overeenkomt lijkt me wel waarschijnlijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:22

Ik ben hsp, mijn man niet al begrijpt hij mij inmiddels wel. We hebben elkaar middels metaforen prima kunnen uitleggen goe we denken en snappen dat nu van elkaar. Los daar van heb je het man vrouw verschil. Daar snappen we van elkaar soms echt niks, dat noemen wij een Venus mars momentje en behoeft dan vaak verder geen uitleg of discussie want dat gaan we gewoon niet begrijpen (emotioneel gezien al helemaal niet, rationeel soms nog een beetje)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:06

Moonfish wil je je hsp stuk perse bij een therapeut halen? Denk dat je op dat gebied wellicht ook heel veel hebt aan ervaringsdeskundige die zelf hsp hebben.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik door mijn kennis van psychiatrie en mijn eigen hsp beter weet wat werkt dan menig peut. Ik haal het meeste uit gesprekken met vrienden en hun ervaringen.

Hsp is ook in mijn ogen een ontdekkingsreis door jezelf. Bij alles even stilstaan hoe dat voelt, accepteren dat je anders belastbaar bent dan anderen en je dus ook andere kwaliteiten hebt maar net zo waardevol.

Als je verder nog lichamelijke problemen hebt gaat het (gevoelsmatig) dubbelop. Maar een groot deel blijft acceptatie maar dat is gelijk het moeilijkste.

Maar maak jezelf noot afhankelijk van een man. Zorg dat je jezelf goed voelt alleen. Dan is een man een aanvulling ipv opvulling van een gemis

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:22

xxemmely schreef:
Maris schreef:
Wie van jullie heeft wel eens een sessie of traject gevolgd bij een HSP coach ?

Ik niet, maar ik zit er toevallig wel aan te denken. Er zijn een half jaar geleden nogal wat dingen gebeurd. Ik dacht, of denk, dat ik dat wel een plekje heb gegeven. Maar sinds een paar weken lijken mn emoties op extreme overdrive te staan en ik heb geen idee hoe ik ermee om moet gaan meer. Iedere keer denk ik weer wat stabieler te zijn en dan gebeurd er iets (of soms is er geen aanleiding) en ik ga alle kanten op. En dat heb ik meerdere keren per dag

Dus ik ben ook wel heel nieuwsgierig naar ervaringen.

Dit klinkt meer als iets voor een psycholoog dan een coach.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:52

Castilja schreef:
Jongens hoe doen jullie het als je overprikkeld bent op werk/school?
Ik zit in een flink drukke klas en merk dat ik regelmatig op ontploffen sta omdat er zoveel om me heen gebeurt.
Heb op school al aangegeven dat ik het soms echt te druk vind en dat ik niet lekker functioneer, maar wordt niet echt goed op gereageerd.

Zijn er zelfstudie momenten? Dan oordopjes met muziek in doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:54

Ik denk dat je hier alle uiteenlopende antwoorden krijgt. Je moet gewoon datgene doen wat je leuk vind en kijken wat jij persoonlijk nodig hebt om je in wat je leuk v vindt staande te houden en hoe je er voor zorgt dat je daar je rust in kan vinden. In overleg is er vaak een hoop mogelijk.

Ik werk als hulpverlener. 32 uur omdat ik dat genoeg vind. Ik laad thuis wel weer op als mijn werk me vermoeid. Neem geregeld een weekje vakantie en dan ben ik alleen maar thuis.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:08

Ik verwacht niks van anderen mensen. Wel vertel ik anderen wat ik nodig heb maar ik heb daarbij geen verwachtingen. Dat mond meestal uit op teleurstellingen. Ik kijk naar wat ik nodig heb en zoek dat op, pas dat aan, etc.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:49

@Bambi De vraag is natuurlijk of jij 1 op 1 het gesprek gaande moet houden. De ander is er ook nog. Waarom in je eentje zo hard werken.
Dat een gesprek in een groep meer vraagt is logisch, zeker als jij alles wil meekrijgen wat iedereen zegt en non verbaal zegt. Ook hier kan je je afvragen of je alles mee moet willen krijgen. Vaak wordt er ook een hoop gezegd waar je niks mee hoeft.

De kunst is om je niet leeg te laten zuigen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:53

Bambi1995 schreef:
belle_boef schreef:
@Bambi De vraag is natuurlijk of jij 1 op 1 het gesprek gaande moet houden. De ander is er ook nog. Waarom in je eentje zo hard werken.
Dat een gesprek in een groep meer vraagt is logisch, zeker als jij alles wil meekrijgen wat iedereen zegt en non verbaal zegt. Ook hier kan je je afvragen of je alles mee moet willen krijgen. Vaak wordt er ook een hoop gezegd waar je niks mee hoeft.

De kunst is om je niet leeg te laten zuigen.

Ik heb wel erg het idee dat je vaak het gesprek echt gaande moet houden anders vinden mensen je stil. Maar sowieso koetjes en kalfjes gesprekken heb ik niets mee.

Maar dat is dus jouw idee, als je het even stil laat vallen gaat de ander zich ook ongemakkelijk voelen en begint die vanzelf te praten. Scheelt jouw een hoop hard werken. De ander mag ook wel wat aan het gesprek doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:02

Ladyson schreef:
Zie hier mijn worsteling :D Volgens Jaan81 is het handig om mijn gedachtes te leren reguleren, volgens Tiggs moet ik het bespreken en samen naar een oplossing zoeken, volgens brokjes kan ik dan gewoon een rustigere plek opzoeken. Ik vind het dus lastig om te bepalen wat het 'juiste' is en of ik mij moet aanpassen (oplossing Jaan81 en brokjes) of dat anderen zich aan mij wellicht moeten aanpassen (oplossing Tiggs). (En dan is dit nog een simpel voorbeeld, de radio staat op mijn werk nooit aan haha. Mijn buren praten daarentegen wel tegen elkaar, hoe durven ze -O- )

Zo zie je maar zoveel mensen zoveel verschillende gedachtegangen. Er is geen goed of fout. Aanpassen aan, accepteren dat, het wisselt continue. Het enen moment afhankelijk van je energie niveau, het andere moment afhankelijk van je humeur. Alles in het leven is geven en nemen. Hoe maak je het zo aangenaam mogelijk voor jezelf zonder anderen tekort te doen en andersom.

Pasklare oplossingen zijn er niet en het enige waar je grip op hebt is op jezelf. Leer jezelf kennen, waar heb je behoefte aan, wat vind je belangrijk, waar liggen je prioriteiten en hoe houd je jezelf in balans.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie