Miskraam/missed abortion en psychische nasleep

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Samiyah

Miskraam/missed abortion en psychische nasleep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 13:17

Hallo bokkers,

Ik post dit topic omdat ik hoop herkenning te vinden, ik merk dat ik veel behoefte heb aan praten met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, ik mis dat enorm in mijn omgeving. Zal eerst mijn verhaal doen:

Mijn man en ik besloten begin dit jaar te gaan proberen voor een eerste kindje. In april was ik een dag overtijd dus ik deed een test en hij was positief! :) We schrokken want had nooit verwacht dat dit ons zo snel al gegund zou zijn. Uiteraard waren we super blij! Een onzekere tijd volgde, ik belde de verloskundige maar hoefde pas met 10 weken zwangerschap voor het eerst te komen voor de intake + eerste echo (termijnecho).

Ik had tijdens deze weken enorm last van angsten dat het niet goed zat, googelde me suf op miskraam percentages, ervaringsverhalen.. Ik had geen enkele reden om zo angstig te zijn, had geen bloedverlies of andere klachten. Alleen de normale zwangerschapsverschijnselen zoals misselijkheid en gevoelige borsten.

Na 6 weken (ik dacht toen 10 weken zwanger te zijn) was eindelijk de afspraak bij de verloskundige. Met tranen in mijn ogen vroeg ik of ze gelijk de echo wilde doen omdat ik erg zenuwachtig. Ze deed de echo eerst uitwendig maar kon weinig zien, toen inwendig. Ze zag een vruchtje van 8 weken en 6 dagen zonder hartslag. Mijn wereld stortte even in maar aan de andere kant was het een bevestiging van wat ik al dacht.

Ik ben doorgestuurd naar het ziekenhuis, daar stelden ze nogmaals vast dat ik een missed abortion heb gebad. Omdat het vanzelf niet opgang kwam kreeg ikeerst medicatie mee om de miskraam op te wekken maar dat deed niks, heb uiteindelijk een curretage gehad onder algehele narcose.

De curretage is nu 3 week geleden en lichamelijk gaat het prima, maar helaas geestelijk niet. Ben nog ontzettend verdrietig en teleurgesteld. Ook ben ik erg angstig dat we nooit een kindje zullen krijgen of dat het weer fout gaat. Ik heb het gevoel weg te zakken in een depressie, heb nergens meer zin in en niks lijkt meer belangrijk, huil erg veel...

Bedankt voor het lezen :) zijn er meer bokkers die dit hebben meegemaakt en erover willen praten? (kan natuurlijk ook via pb) Lijkt me fijn om elkaar zo te steunen. Andere ervaringsverhalen zijn ook welkom..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 21:44

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! Wel heel verdrietig te lezen dat zoveel vrouwen dit meemaken. ;(
Toch is het heel fijn te lezen dat de meesten hier gewoon daarna een gezond kindje hebben gekregen. Mijn verdriet is namelijk grotendeels gebaseerd op angst dat het niet meer lukt en dit onze enige kans was... Plus een schuldgevoel dat ik toch iets heb gedaan wat dit veroorzaakt heeft.

Ik zal mijn best doen om op iedereen te reageren:

@Waves dat klinkt inderdaad heel herkenbaar! Toch apart, dat voorgevoel... Het is inderdaad de verwachting die ik moet loslaten. Wat mooi dat jullie nu een kindje hebben :)

@Janine1990 er wordt inderdaad bij een eerste (of tweede) miskraam niet verder gekeken. 'Kan gebeuren, gebeurt zovaak'.. Ergens snap ik het, maar voor mij is het erg moeilijk te verkroppen dat het gewoon pech is. Ben ook erg bezig (geweest) met zoeken naar een oorzaak bij mezelf. Maar zal er nooit achterkomen.. Fijn dat je zusje er zo goed mee om gegaan is en ze nu weer zwanger is! Waar komt bij jou de angst vandaan dat je geen kinderen kan krijgen?

@verootjoo bedankt, positieve ervaringen doen me echt goed! Dat het veel voorkomt doet zeker niks af aan het verdriet.

@Jes dankjewel, heel lief! Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij mijn huisarts en ga vragen of hij me kan doorsturen naar een psych of misschien de praktijkondersteuner ggz van de huisarts. Ik zie mijn verdriet ook wel als normaal, hoewel ik wel het idee heb er een beetje in te blijven hangen...

@Boras jeetje 5 miskramen, wat vreselijk! Is er ooit een oorzaak gevonden?

@Balli dat taboe snap ik ook niet! Zelf ben ik er gewoon open over, heb het ook op mijn werk verteld aan het hele team. Die fb groep ben ik ook lid van, alleen zit momenteel even niet op facebook omdat het ineens regende van de zwangerschapsaankondigingen wat mij telkens weer een klap in mijn gezicht gaf. Vervelend dat je geen fijne zwangerschap had maar alsnog gefeliciteerd met je dochter :) Symbolisch afscheid heb ik aan gedacht, maar weet nog niet zo goed hoe. Heb nog wel de echo foto die ik bewaar in een doosje, weet nog niet goed wat ik daarmee ga doen.

@Colleen ah meid voor jou is het ook nog super vers, heel veel sterkte :(:) Ik herken precies wat je zegt over het verliezen van vertrouwen in je lichaam. Ga je een pb sturen :)

@proudmama je hebt natuurlijk gelijk hoor dat er iets niet goed was. Toch vind ik dat nog steeds zo moeilijk te bevatten en blijf ik het bij mezelf zoeken. De 'waarom' vraag komt steeds om de hoek... Ik vatte je bericht overigens niet verkeerd op hoor, snap wat je bedoelt :)

@Duc_je dat moet ook een schok zijn zeg, dat het vruchtje al opgelost was.. Bizar dat het lichaam dat kan. Gelukkig was je daarna snel weer zwanger, hoop zo dat dat bij mij ook gaat gebeuren!

@Muga voor jou ook een dikke knuffel, wat een schok :(:) Je laatste zin is voor mij herkenbaar helaas...

[o]

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 22:43

De opmerking van Maartje vind ik zelf niet heel vervelend, want het is natuurlijk wel zo dat ik nu weet zwanger te kunnen worden samen met mijn man. Dit is voor mij toch enige houvast, ook al zegt dit nog helemaal niks over hoe het verder gaat in de zwangerschap, maar voor mij geen nare opmerking. Hoewel ik heel goed snap dat het voor anderen wel vervelend kan overkomen... :(:) Het is ook gewoon een erg gevoelig onderwerp.

@Dennis & Lienc bedankt voor jullie lieve woorden!
@Poown jeetje 6 miskramen, wat vreselijk dat je dit zo vaak mee hebt gemaakt. Ik hoop zo voor je dat er iets komt uit de onderzoeken in Amsterdam. Veel sterkte!
@Alwiene bedankt voor de positieve ervaring van je zus! fijn dat alles goed gekomen is! :)
@Natasja dankjewel! Ben benieuwd naar je verhaal...

[o]

Samiyah

Re: Miskraam/missed abortion en psychische nasleep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 14:23

@omany wat een rottijd moet dat geweest zijn, 3 miskramen achter elkaar... maar wat super dat je nu wel een goede zwangerschap hebt! Bedankt voor het delen van je verhaal :) en hoop dat je kan genieten van je zwangerschap nu!

@Natasja dankje :)

@DiantaM hopelijk lukt het me snel dat in te zien :) thanks!

[o]

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 18:43

nathe schreef:
Niet helemaal hetzelfde...
maar wij hebben onze tweeling 6 weken geleden verloren bij een zwangerschap van 27 weken.
Pure pech, geen medische oorzaak bij mezelf of mijn man.
Mentaal is het een zware klap en ik herken de onzekerheid naar de toekomst toe. Dat was toch 1 van mijn grootste zorgen dat we problemen zouden hebben in de toekomst of dat we nooit kinderen zouden kunnen krijgen.
Nu de autopsie iets anders heeft uitgewezen, kan ik het wel een plaats geven. We blijven positief kijken naar de toekomst.

Het komt allemaal veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Er wordt gewoon niet echt over gesproken omdat het te pijnlijk is.

Het is een schrale troost maar je bent zeker niet alleen :(:)

Jeetje wat kan het leven toch hard zijn. Weet niet zo goed wat ik moet zeggen, behalve dat ik het echt verschrikkelijk vind voor jullie ;(

Ik vind het echt super knap dat je er zo positief in kan staan. Heel veel sterkte met dit verlies! :(:)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie