Hoe lang is een oude breuk nog te zien op röntgenfoto(mens)?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 23:04

Heel, heel lang afhankelijk van de breuk en hoe die geheeld is. Precieze tijden kan ik je niet geven, maar als de breuk heel lelijk was als kind en er toen niks aan gedaan was kan je dat nu nog zien.
Maar puur op jouw verhaal zou ik zeggen waarschijnlijk die van een jaar terug.

Ik heb net een week vakantie :') maar ik kan best eens een radioloog aanschieten :j heb je de foto zelf ook? Ik ben wel nieuwsgierig :D

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:45

daantjuhhh schreef:
proudmama schreef:
Volgens mij ( kan mij natuurlijk altijd vergissen hoor ) blijf je het altijd zien door de callus ( is nieuw botweefsel wat bij de breuk komt als het geneest)

Ja dat denk ik dus ook.

Ben wel een leek, dus weet niet waar ik over praat, maar mijn gedachte exact.

Klopt hoor :j

Als een bot eenmaal gebroken is heelt het niet meer zo precies recht als dat het ooit was. Bij sommige blijf je het altijd zien maar kleine breukjes zijn soms niet zichtbaar op een foto.

https://radiopaedia.org/cases/28768/stu ... em_6649407

Dit is wel een mooi voorbeeld van hoe het heelt, deze is nog niet helemaal geheeld denk ik. Je ziet midden in het bot de breuk, en daaromheen zie je dat het bot "bol" lijkt. Dat is de callusvorming. En dat is niks anders dan bot dat zichzelf rondom de breuk laat groeien zodat de verschillende botdelen weer aan elkaar gaan zitten.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie