ziekenhuisopname en daarna

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

mariekeoo

ziekenhuisopname en daarna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 17:19

Zo ik zou het verhaal hier even doen.

Sinds 8 Juli zit ik al te klooien met mijn gezondheid. Koorts, frequent plassen en stinkende urine. Gevolg een urineweginfectie met een kuur nitrofurantoine tot gevolg. Alle klachten was ik kwijt. 3 later kreeg ik weer stinkende urine en begon mijn temperatuur weer op te lopen. 19 Juli mijn urine opnieuw ingeleverd bij de huisarts een een kuur trimetroprim tot gevolg. Tot ik bij mijn ouders thuis kwam en daar vliegensvlug koorts aan het ontwikkelen was. Eerst nog 38,7 tot ik op een gegeven moment op 40,5 zat. Toch maar gaan slapen. Maar de onrustige/pijnlijke benen en de hevige koorts leverde me geen prettige nacht op. 's ochtends de huisartsenpost maar weer gebeld en ik mocht weer langskomen. Nu had ik inmiddels ook al hevige stekende flank pijn en 40,5 graden koorts. Nieuwe kuur gestart omdat ze dachten aan een nierbekken onsteking. En toen ging ik hard achteruit. De koorts bleef stijgen en ik begon te braken en hield mijn antibiotica niet meer binnen. 'S avonds opgenomen in het ziekenhuis en tot mijn verbazing was mijn urine schoon. Dus een nierbekken onsteking konden ze niet bevestigen. Wel flinke ontstekingswaarden en de rest was ook niet heel mooi. 5 dagen antibiotica in het infuus en uiteindelijk afgelopen vrijdag ontslagen. Nog steeds niet fit en nog flinke pijn in mijn linker flank. Best gek. want je denkt nadat de kuur klaar is dat de pijn ook een stuk minder is. Op zondag de huisartsenpost gebeld voor extra pijnstilling en maandag naar de huisarts geweest. Urine opnieuw laten controleren en weer zat er nitriet in mijn urine. Op kweek weggestuurd en bloedonderzoek. Nu zag ik in mijn bloed dat mijn trombocyten verhoogd waren. De huisarts gaf aan dat ik misschien ook nog een nierinfarct heb doorgemaakt. Een spannende week. Soms helpt het om dit te delen voor de verwerking. Afwachten dus wat de komende dagen gaat brengen. Maar tot op heden zit ik nog in volledige onzekerheid.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 17:56

Katharinaa schreef:
Veel beterschap!!

Over de te hoge trombocyten hoef je je niet te veel zorgen te maken. Dat is blijkbaar normaal als je een serieuze infectie hebt gehad, ik had dit ook na mijn longontsteking.

maar tijdens de infectie had ik helemaal geen afwijkende waarden daaraan?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 17:58

mariekeoo schreef:
Katharinaa schreef:
Veel beterschap!!

Over de te hoge trombocyten hoef je je niet te veel zorgen te maken. Dat is blijkbaar normaal als je een serieuze infectie hebt gehad, ik had dit ook na mijn longontsteking.

maar tijdens de infectie had ik helemaal geen afwijkende waarden daaraan?

ik heb al factor v leiden waardoor mijn bloed te snel stolt. met verhoogde trombocyten is dit niet een positief iets.

mariekeoo

Re: ziekenhuisopname en daarna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 10:17

en dan is de urinekweek nog niet bekend. morgen weer een kans :(

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 13:25

urinekweek bekend. toch weer een e.coli. Kuur nummer 6 gekregen. ben je mooi klaar mee. Ben er zo zat van. Voor de trombocyten over een maand weer bloedcontrole

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 20:03

gomir schreef:
Is er al een echo van de nieren gemaakt?

Hoe hoog zijn de trombocyten? Na een infectie komt reactieve trombocytose (te hoge trombocyten) heel veel voor, op de IC zie ik bij mensen die in de herstelfase zijn heel regelmatig waardes tussen 600 en 800 x 10E9.

Sterkte trouwens en hopelijk ben je weer snel van de ellende af!

ja echo is bij opname gemaakt. gelukkig geen hydrofrenose oid. Gelukkig maar. Trombocyten waren idd 618. Dacht inderdaad aan reactieve trombocyten. Maar ook omdat de urinekweek wederom weer vies was met een e.coli. Maar in de voorgeschiedenis heb ik ook homozygote factor v leiden en proteïne c difficientie. Allemaal niet heel positief voor de bloedstolling. Dus dan maak je je al snel zorgen bij een verhoogd aantal trombocyten. Zeker omdat ik door het ziek zijn niet heel actief ben op het moment. Trombose erboven op heb ik niet zo zin in. En omdat ik nog steeds flinke pijn in de li flank heb (lees ik slik pcm, naproxen en oxycodon voor de pijn) dacht de huisarts misschien ook nog aan een nierinfarctje. Was niet verkeerd als ze me eens door de CT scan gooiden.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 20:18

Evelijn schreef:
Wat prut Marieke... heel veel sterkte.. niks aan dat het maar niet over gaat. Slopend ook... hoop dat oorzaak gevonden wordt en dat snel opknapr.

ja zat even te kijken ben al vanaf 6 juli aan het kwakkelen. niet best eigenlijk. ja heel erg slopend. Mijn conditie is echt 0,0. uurtje uit bed en ik ben kapot. Bizar want ik moet eigenlijk aanstaande maandag weer aan het werk.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 20:35

smit_ilse schreef:
mariekeoo schreef:
[quote=
Is er al een echo van de nieren gemaakt?

Hoe hoog zijn de trombocyten? Na een infectie komt reactieve trombocytose (te hoge trombocyten) heel veel voor, op de IC zie ik bij mensen die in de herstelfase zijn heel regelmatig waardes tussen 600 en 800 x 10E9.

Sterkte trouwens en hopelijk ben je weer snel van de ellende af!

ja echo is bij opname gemaakt. gelukkig geen hydrofrenose oid. Gelukkig maar. Trombocyten waren idd 618. Dacht inderdaad aan reactieve trombocyten. Maar ook omdat de urinekweek wederom weer vies was met een e.coli. Maar in de voorgeschiedenis heb ik ook homozygote factor v leiden en proteïne c difficientie. Allemaal niet heel positief voor de bloedstolling. Dus dan maak je je al snel zorgen bij een verhoogd aantal trombocyten. Zeker omdat ik door het ziek zijn niet heel actief ben op het moment. Trombose erboven op heb ik niet zo zin in. En omdat ik nog steeds flinke pijn in de li flank heb (lees ik slik pcm, naproxen en oxycodon voor de pijn) dacht de huisarts misschien ook nog aan een nierinfarctje. Was niet verkeerd als ze me eens door de CT scan gooiden.

Tijd terug heb ik oxycodon gekregen maar moest stoppen met de naproxen. Dit vanwege de combinatie en bekend met maagproblemen. Zou jij hierdoor misschien de pijn van kunnen hebben?

Wens je iig beterschap![/quote]
oe geen idee. maar mijn maag zit niet in mijn linkerflank. Maar misschien wel. you never know haha

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 20:51

Evelijn schreef:
Ik hoop ook dat TS bij deze pijnstilling (Naproxen) maagbeschermers heeft gekregen. Want ik heb van mezelf sterke maag...maar 2 dagen maagbeschermers vergeten bij Naproxen slikken was wel wat jammer :o?

Maar pijn is dus echt heel lokaal... echt aan te wijzen.

hihi nouja krijgen krijgen. Zelf kopen... Gelukkig was ik zo slim :D

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 09:44

genja schreef:
Naproxen en oxycodon mag gewoon Samen dat is ook opbouwschema bij pijn.
Paracetamol bij niet voldoende effect nsaid erbij nog niet voldoende effect opiaat achtige pijnstiller erbij.
Maagbeschermer is in principe ivm leeftijd bij Ts niet nodig of ze moet maagproblemen in het verleden hebben.
Bokt is er nog steeds van overtuigd zodra je nsaid hoort dat er meteen een maagbeschermer nodig is. Dit is lang niet altijd nodig en zijn hele duidelijken richtlijnen voor waar en arts en apotheek op controleert. En daarbij nog instructie wat te doen bij maagproblemen.
Dit omdat een maagbeschermer ook niet zaligmakend is en bijwerkingen kan geven

Ts heb je de vorige keren na afloop van de kuur nog keer urine laten controleren of het echt schoon was?

daar heb ik de tijd niet eens voor gehad. zo snel ging het.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 09:46

gomir schreef:
Ik sluit me bij gerja aan wat maagbeschermer en combinatie van pijnstillers betreft.

Wel vreemd dat je zoveel pijn houdt. Ik dacht idd aan uitsluiten hydronefrose en evt abces of geïnfecteerde cyste gezien recidiverende klachten.

Snap je zorg mbt trombose bij deze combi. Toevallig heb ik het laatst opgezocht en tot 1000 is de toegevoegde waarde van trombocytose op trombose relatief laag. Daarboven wordt aangeraden een individuele risico inschatting te maken afhankelijk van andere risicofactoren (zoals bij jou de factor v mutatie en proteïne c deficientie).

Heb je nog een policontrole staan bij internist (of uroloog) nav de opname? Anders misschien verwijzing via huisarts voor verdere analyse (of ct, maar denk niet of huisarts dat rechtstreeks kan aanvragen)?

nee helaas niet. ik wacht deze kuur maar weer af. anders wordt dat wel de volgende stap. ik vind dat ze maar eens goed naar me moeten gaan kijken. ben wel lichtelijk klaar met al die antibiotica kuren. Mijn resistentie groeit alleen maar en nu heb ik een simpele e.coli die blijkbaar op de gevoelige antibiotica niet reageert. best raar.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 12:45

mijn neemt sinds deze ochtend weer toe in mijn linker flank. Pff. Had al een slechte nacht. het is dat ik nog geen koorts heb. Maar na inname van paracetamol en naproxen begin ik wel iedere keer ontzettend te zweten. Komop antibiotica doe je werk!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 15:33

gomir schreef:
Jammer dat je niet nog een afspraak hebt staan, maar ook wel begrijpelijk als ze er vanuit gingen dat het een uitbehandelde infectie was. Ze konden natuurlijk ook niet weten dat je bijna meteen weer ziek zou worden :+

Zowel naproxen als paracetamol werken temperatuur verlagend. Het enorme zweten na het innemen doet me vermoeden dat je zonder die medicatie wel koorts zou hebben.

Ga je wel op tijd terug naar de dokter als de pijn toeneemt of als je zieker wordt?!
Ik kijk het nog eventjes aan. Want ik zit nog niet op de 48 uurs grens van de antibiotica (dat ze zeggen dat het werkt). Maar die toename in pijn en dat zweten en het algeheel niet lekker voelen baart me toch wel weer zorgen.

Mijn temperatuur Zit steeds tussen de 37,1-37,3

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 15:45

moonfish13 schreef:
Wij hebben hier ook een persoon in huis met strubbels met urineweginfecties na een niersteen o.a. ook 2x opgenomen geweest voor antibiotica per infuus.
Wat ik niet zo goed snap is waarom je niet al beter onderzocht bent.
Mijn vader lag in no time in de ct scan met contrastvloeistof, en omdat hij bloed had geplast ook een scopie van de urineweg tot in de nier zelf.
Wij hebben juist de ervaring dat er heel adequaat gehandeld is en daardoor hebben ze vroegtijdig een niertumor ontdekt.
Dat is ook super opgepakt, dingetje was anderhalve cm met minimaal raakvlak aan de nier maar ook hiervoor intensieve controle komende jaren.
Als het niet goed voelt vraag een second opinion aan hoor, en met koorts, jij weet wat voor jou normaal is en daar houdt het ziekenhuis van mijn vader rekening mee.
Die zeuren echt nooit over overbezorgd zijn o.i.d. als wij bellen met een bepaalde temperatuur en de pijn in de flank die hij dan ook heeft.

Ze hebben inderdaad tijdens opname enkel een nier echo gemaakt. CT werd besproken. maar is nooit gedaan. Nu op dag 2 van de ciprofloxacine. Ik baal wel dat ik geen controle afspraak bij een internist heb gekregen. Want dan had hij direct kunnen zien dat het niet super gaat. dat mijn temperatuur nog niet verhoogd is houd me nog tegen om te bellen. De paracetamol en naproxen laten staan is ook geen optie ivm pijn. anders kon ik kijken of die medicatie het aan het onderdrukken was.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 15:55

moonfish13 schreef:
Ik zou zeggen toch bellen.
Wij hadden elke keer hetzelfde, dus wel pijn maar nog geen verhoging.
Nou elke keer weer, en hij heeft tig kuren gehad kregen we gelijk en was het binnen 24 uur gewoon weer raak, tot rustig weer opname aan toe.
Je word er echt stapelgek van, en ik zou gewoon zeggen dat je er inmiddels redelijk radeloos van wordt en graag wil dat ze het goed gaan onderzoeken.
Mijn vader heeft in 3 maanden 2 of 3 ct scans gehad, en ik geloof 3 keer een echo.
Wij dachten echt dat we gek werden op een gegeven moment, ziekenhuis in ziekenhuis uit en het duurt en duurt maar, telkens weer een kuur.. -O-

Mijn moeder had vroeger trouwens elke keer blaasontsteking, en bij haar bleek de oorzaak een te korte urinebuis.
Deze is opgerekt en het was opgelost, maarja zulke dingen ontdek je neem ik aan enkel als je een scan maakt..
wacht nog heel even af. En anders hang ik vanavond weer aan de telefoon

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 16:06

gomir schreef:
Op zich is een urosepsis bij een vrouw ook niet direct reden voor uitgebreid aanvullend onderzoek bij een normale echo nieren. Ik zou het tijdens je opname zelf niet anders hebben gedaan. We nemen aan de lopende band mensen op met deze problemen en de meeste zien we niet opnieuw terug met dezelfde klachten.
Jij hebt nu opnieuw klachten en dat verandert de zaak natuurlijk, want ik ga er vanuit dat je de vorige keer adequaat antibiotisch bent uitbehandeld. Dan is het wel belangrijk om te gaan kijken of er een onderliggende oorzaak is.

Als je niet zieker wordt kan het idd geen kwaad om de ciproxin even 48 uur de kans te geven, maar als je zieker wordt of koude rillingen krijgt (zag net dat je verpleegkundige bent dus dat begrip hoef ik vast niet toe te lichten ;) ) zou ik wel aan de bel trekken.
En anders maandag huisarts vragen voor verwijzing naar poli voor verdere analyse? Soms kun je dat na opname ook nog rechtstreeks met het polisecretariaat regelen, omdat je dan nog onder behandeling bent voor dezelfde klacht.

En nog een aanvulling nav de post van moonfish hierboven:
De plasbuis (uretra) ga je niet zien op een CT-scan, daar zal de uroloog onderzoek voor moeten doen. Er zijn vele oorzaken mogelijk en daar zit ook nog man/vrouw verschil en een component leeftijd in. Een internist of uroloog zal het lijstje mogelijkheden wsl gewoon gestructureerd gaan bekijken, beginnend bij wat het meest waarschijnlijk is.

Zal even vertellen. van 8 juli heb 5 dagen nitrofurantoine gebruikt. 19 juli met een kuur trimetroprim gestart die op 20 juli omgezet in augmentin. Deze hield ik niet binnen en ben na 2 giften in het ziekenhuis beland. Hier heb 3 dagen piperacilline/tasobactam en 2 dagen cefuroxim gehad. Verder geen na behandeling omdat de infectieloog zei dat dit voldoende was. Bij opname was mijn urine schoon (wat ik behoorlijk verbazingwekkend vond) en wisten ze de "officiele" reden van opname niet. In mijn ontslagbrief staat dus ook koorts e.c.i. met tendomyogene pijn in de linker flank. Maandag dus weer vieze urine, eerst gekweekt. e.coli en resistentiebepaling en nu sinds gisterochtend een ciprofloxacine kuur. heb nu de eerste 4 giften gehad van een 7 daagse kuur.

Wat ik vooral opvallend vind is dat ik mij sinds het ontslag in het ziekenhuis nog niet meer zo goed gevoeld heb als de laatste opname dag. Ik ga eigenlijk progressief achteruit. Al kan ik het nu niet aantonen doormiddel van 40 graden koorts oid.

Dat van die poli secretariaat kan ik eens polsen. Ben natuurlijk nog niet heel erg lang met ontslag.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 16:11

moonfish13 schreef:
Weer wat geleerd!
Is de urinebuis daar te dun voor ofzo? :)
Overigens hier een uroloog waar ik alle vertrouwen in heb, dus ik zeg absoluut niet joh het is een korte urinebuis maak effe stampij.
Maar zoiets stoms kan het dus kennelijk wel zijn bleek bij mijn moeder.
Zelf ben ik er ook gevoelig voor, blaasontsteking, maar ik kan het goed controleren en ik ga voor het gemak maar uit van dezelfde bouwfout als moeders heeft.
Zolang het goed gaat lekker zo laten denk ik altijd maar.

Ts, je kunt het wel duidelijk vertellen, dat scheelt al!

hihi zelf verpleegkundige zijn scheelt een hoop. Dat is het gekke ik ben nooit gevoelig geweest voor blaasontsteking. Voor dit hele gedonder eigenlijk nog nooit (ofnouja behandeld door een antibiotica) een blaasontsteking door gemaakt. Voor mij dus ook best raar dat dit ineens doorzet. Daarom ga je eerder nadenken dat er iets niet klopt.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 16:32

gomir schreef:
Wat een gehussel met al die antibiotica zeg :+
De trimethoprim en amoxi/clav hebben dus eigenlijk de tijd niet gekregen om hun werk te doen. Zowel pip/tazo als cefuroxim zouden in deze regio in principe hun werk wel moeten doen op een E. coli, persoonlijk vind ik de behandelduur met 5 dagen wel wat kort. Ik ben gewend om bij een urineweginfectie met weefselinvasie (of een pyelonefritis) voor een vrouw 10-14 dagen totale antibioticaduur te geven. Voor een ongecompliceerde UWI zonder koorts gelden uiteraard andere termijnen, maar dat is hier niet aan de orde. De 10-14 dagen is overigens ook conform de protocollen van zowel Izore (friese ziekenhuizen) en Certe (martini).

Een schone urinekweek onder behandeling met antibiotica vind ik helemaal niet raar hoor. Vaak kweken we al niets meer uit de urine na 1 of 2 giften antibiotica. Komt ook regelmatig voor dat urine van de SEH nog positief wordt en die van ons op de IC 2 uur later (en na de eerste gift antibiotica) al niet meer.

Ja nou blijkt de e.coli resistent te zijn voor de trimethoprim. Maar ip zou die moeten reageren op de augmentin. Maar ook de cipro die ik nu krijg. Gewoon het idee dat ik me minder goed voel met de dag is voor mijn geen goed teken. wilde opknappen zodat ik maandag weer aan het werk kon.

Ik vond het ook raar dat 5 dagen antibiotica kreeg en heb mijn zorgen daarover ook wel geuit. Maar de infectieloog vond dit voldoende. Met dit resultaat :D

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 16:50

gomir schreef:
Ik ben enorm voor zo kort mogelijk antibiotica geven, maar 5 dagen voor deze indicatie (waarbij ik nog steeds uitga van urinewegen als focus) vind ik echt kort als ik naar de lokale en landelijke richtlijnen kijk. Nou is de landelijke richtlijn uit 2006 dus misschien heeft jouw dokter al toegang tot een nieuwe versie die ik nog niet kan zien?

Onderstaande quote komt uit de SWAB-richtlijn (landelijke antibiotica-adviezen), omdat het klinisch verschil tussen een urineweginfectie met weefselinvasie en een pyelonefritis niet altijd eenvoudig is gelden de adviezen voor beide categorieën.
Citaat:
Duur therapie
Goede vergelijkende studies met betrekking tot de optimale behandelingsduur
ontbreken. Een retrospectief onderzoek betreffende de behandelingsduur van pyelonefritis laat zien
dat, onafhankelijk van het voorgeschreven middel, een behandeling korter dan 10 dagen de kans op
falen vergroot. Volgens de richtlijnen van de Infectious Diseases Society of America (IDSA) zou
een totale behandelingsduur van een acute pyelonefritis van 10-14 dagen adequaat zijn. Voor vrouwen
met deze aandoening zou 7-14 dagen zelfs voldoende zijn. Wanneer ciprofloxacine wordt
voorgeschreven is een behandelingsduur van 7 dagen voor vrouwen met een pyelonefritis voldoende,
maar wanneer β-lactam antibiotica worden voorgeschreven zou een behandelingsduur van 7 dagen
te kort zijn.
Na het bekend worden van de uitslag van de urinekweek moet de therapie worden aangepast en zo
mogelijk worden versmald. Indien de toestand van de patiënt dit toelaat en wanneer deze niet braakt
kan orale therapie worden voorgeschreven
(pip/tazo en cefuroxim vallen beide onder de b-lactam antibiotica)

@moonfish: voor mannen is de behandelduur sowieso totaal 14 dagen.
En langer als de prostaat ook ontstoken is.

Hmmm... 5 dagen vond ik uit ervaring ook behoorlijk kort. Maarja je vertrouwd op je behandeld arts hea. Wel vond ik nog steeds ook tijdens opname dat mijn urine stonk. Maar omdat mijn sediment schoon was bij opname hoefde hier geen controle van . Ook 400cc over een dag plassen werd geaccepteerd en desondanks kon mijn infuus wel afgebouwd worden.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 20:20

Erpel schreef:
Ik neem aan dat je nierfunctie wel goed is? Ook gezien naproxen gebruik?

ja afgelopen maandag was nierfunctie nog prima. :D

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 08:51

Zo nacht overleefd. Door de oxycodon de eerste paar uur geen pijn gehad. Maar om 6:30 weer wakker worden van de pijn. Medicijnen maar weer ingenomen. Pijnlevel is nog gelijk aan gisteren. Wel ben ik de hele tijd weeig op de maag en de eetlust is weer zoek. Wederom. Hopelijk komt dit alles van de antibiotica

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 16:33

hmm mijn pijn zat iedere keer alleen links in mijn rug. Maar sinds vanmiddag zit het ook voor aan de linkerkant van mijn buik. beetje moedeloos dat ik ondanks alle medicijnen nog pijn heb

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 16:45

Nabster schreef:
Je hoeft zeker geen sediment te hebben voor een ontsteking.

Hoe bedoel je ?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 16:45

Net even mijn urine gechecked. Op dag 3 van de kuur. Afbeelding

Leuko’s ++\+++
Bloed +

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 17:23

genja schreef:
Zou toch even of huisartsen post bellen of het ziekenhuis om te overleggen.
Je hebt nu toch 48 uur er op zitten? Nog geen koorts ?

nee tot op heden nog geen koorts.