Gastric bypass

Moderators: EvelijnS, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna

GUSTIxBILL

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:20

Via dat stuk darm wat van je maag verder omlaag aangesloten word.
Via daar gaat het bij mij terug omhoog. En dan terug omlaag.
Dat zou “normaal” zijn

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 02:19

Een vraagje aan jullie dames.
Aangezien ik niet echt gehoord word met mijn zorgen in het ziekenhuis en ik terug naar huis gestuurd ben.

Sinds 1,5week doet het eten zeer, die zeer is zich te lokaliseren juist op het punt tussen, onder mijn borsten. Sindsdien val ik ook haast niet meer af.
Eerste week -2,..kg
tweede week -2,..kg
derde week (waarvan de helft van de week eten zeer deed en ik dus minder ben beginnen eten ), -700gr
vierde week (bijna niks meer gegeten op soep na, laatste 36h voor weging niks gegeten): -200gr

Volgens artsen is dit normaal, echter eet ik bijna niet meer door de zeer in mijn buik en de zeer van het slikken.
Contrastvloeistof ging ook mijn restmaag in, met omweg, maar na 24h was het er nog niet uit. Wat allemaal normaal zou zijn.

Ik zit serieus te overwegen een second opinion aan te vragen. Want ik trek dit niet meer... Of is dit idd normaal en moet ik hier gewoon doorheen ?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:41

Volgens opererende arts, assistent chirurg, spoedarts en de verpleegster/assistent van de opererende arts zou dit wel allemaal normaal zijn en zou ik het even tijd moet geven.
Ben ik ook maar 1 maand geopereerd...
Dat ik de ene keer een volledige maaltijd weg gewerkt krijg (als het eens geen zeer doet) en de andere keer nog geen water kan drinken, dat ik niet meer afval, dat ik vol continu honger heb, geen vol gevoel ken, alleen stop met eten omdat ik weet dat ik zoveel niet zou mogen kunnen eten, pijn met eten sinds 1,5 week, ... zou er allemaal bij horen.

Via mijn tante (die ook geopereerd is x-aantal jaren terug) kan ik waarschijnlijk terecht bij haar arts. Maandag bellen en verder kijken. Gerustgesteld dat ik mij dus niet aanstel en dit idd niet normaal hoort te zijn.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:51

2de opinie gehad
Het komt wel eens voor dat vloeistof in de restmaag komt. Aangezien er geen fistel is moet ik me er geen zorgen om maken. Een reden waarom weten ze niet want gebeurt niet zo vaak.

Niet afvallen is normaal, na een maand begint alles pas te stabiliseren. Vandaar dat het dan soms stil staat.

De pijn hoort erbij, maar tips gekregen hoe ik ermee om kan gaan. Dat ik toch een normaler leven kan hebben. En tot nu toe lijken ze wel te helpen.

De pijn tijdens eten word met een diëtist van hun aangepakt. Tot dan vloeibaar met een rietje.
Het hongergevoel word aangepakt met psycholoog.

Eind oktober een nieuwe afspraak. Moest de pijn verergeren dan kan ik ten alle tijden op zijn spreekuur komen.

Komt eropneer dat ze hetzelfde zeggen als mijn chirurg. Alleen met heel ander advies en ook echt begleiding om het terug doenbaar te krijgen en uitleg.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:49

soesie schreef:
Hoe wordt het hongergevoel dan aangepakt door een psycholoog?
Ik lees al vanaf het begin mee, en ik vind het erg interessant om te lezen hoe jullie proces gaat.
Petje af voor jullie!

Omdat een bepaald percentage vooral psychische eetproblemen zijn. Vandaar dat er via de psycholoog gekeken word naar het hongergevoel.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:27

Kimendana
Ik ben zelfs door 2nd opinion volledig terug gezet op vloeibaar en gepureerd de eerste maand.
Zelfs nog geen cracotte...

Sinds gisteren terug “pijnvrij” wel overal spierpijn, maar die zeer in mijn buik is volledig weg.
Ik kan terug bij mijn vriend slapen, op mijn zij zelfs :j
Had veel eerder naar dit ziekenhuis moeten gaan.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:56

Kimendana
De eerste 3weken ging het bij mij ook super. Zelfs klein beetje pasta, maar verder volgens het schema.
3 dagen na dat aan mijn buik begonnen is (wat losstaat van terugloopprobleem) kan ik soms zelfs geen drinken meer verdragen zonder rietje. Al de rest kan ik volledig laten want dan slaat er bij mijn keel iets op slot en gaat het volledig mis.
Ik hoop dat die ellende jou bespaart blijft. Maar wees wel beetje voorzichtig :j
En al krijg je er wel last van, onder aan de streep is het het wel waard :)
Ookal geloofde ik het soms zelf niet meer :’)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:16

Ben terug gezet op vloeibaar en puree door tweede opinie.
En nu begint het langzaam aan terug te gaan :j

En idd beter iets te weinig als

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:16

En hier weer een dieptepunt
Begin spijt te krijgen van de operatie
Letterlijk al het ongezonde gaat, kan een kinderbakje friet opeten als ik wil. Hele zak chips. Maar volledig gaar en zacht gekookte groente of vlees lukt niet.
Alles wat gezond is, en wat ik liever eet ala rotzooi, lukt gewoon niet.
Gisteren op controle geweest. Te weinig afgevallen en zou alles terug moeten kunnen eten. Maar ik krijg het nog niet eens doorgeslikt.
Vrijdag op controle bij diëtist in het andere ziekenhuis. Ik hoop zo hard dat ze me daar tips en tricks kunnen geven over hoe ik het wel binnen krijg.
Ik ben er zo hard zo klaar mee.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:42

Ik quote “het zit tussen je oren”
Dat kreeg ik op controle bij de chirurg te horen...

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:19

Daarom dat hij zegt dat tussen mijn oren zit.
Maar ik kan 3 dagen niet eten, en dan iets gezond proberen en gaat ook niet.
Terwijl ik best graag groente eet.
Voor de operatie at ik 1-2x in de maand een frietje. At liever stukje vlees met groente

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:33

Heb ik geprobeerd voor ik naar daar ging toen ik naar vaste fase omging bij mijn originele begeleiding. En nu ik sinds 28e terug vast mag proberen voorzichtig heb ik 3 pijltjes geprobeerd, gewoon om eindelijk iets te kunnen eten. En daar kreeg ik totaal geen reactie op, vandaar ook de frustratie dat dat wat ongezond is en ik ook liever niet eet, nog steeds lijkt te gaan. Dat het niet slim is weet ik. Is ook een groot risico en eerlijk? Lust het zelfs niet zo super graag. Eet liever groenten en magervlees.

Sinds 28september mag ik terug langzaam opbouwen via 2nd opinion, ook meegekregen waar ik mee moest proberen tot ik bij hun diëtist terecht kan. Maar bijna niks ervan lukt. Of het moet volledig geplet/gepureerd worden.

Wat ik gezond noem:
Aubergine en courgette lasagne (zonder de kaas, dus eigenlijk alleen wortel, paprika en tomaat kapotgekookt tot saus, aubergine en courgette schijfjes in de pan gebakken en dat dan nog half uur-uur in de oven). Totzelfs een wortel die iets groter was en dus niet volledig kapot is gaat mis. De courgette En aubergine ging wel, maar dat was ondertussen puree geworden.
Zolang alles volledig gepureerd en gemixt is lukt het. Vaste structuur lukt bijna niet.
Vlees probeer ik al helemaal niet meer.
Thee, koffie (zoetjes zonder melk), water, versgeperst fruitsap met water aangelengd, lukt soms zelf niet.

Ik krijg het met heel veel moeite en pijn doorgeslikt als ik mezelf dwing. Maar de tweede hap krijg ik gewoon niet meer doorgeslikt. En die eerste hap of slok lijkt dan een steen in schuurpapier gewikkeld die ik omlaag voel glijden.

Deze middag ook, het eten ging goed (groentenmix en kip gewokt, verder gegaard dat het boterzacht zou worden in een currysausje en rijst los voor mijn ouders). Groenten waren zo gaar dat ik ze kon pureren, dus ging super. Is er toch een stukje kip van 2-3mm mee doorgeschoten, desondanks knabbelen, en krijg niks meer binnen. Ben nu 5h verder en drinken doet nog steeds zeer.

Yoghurt gaat, dat is op dit moment ook hoofddieet, soja-melk,yoghurt,pudding, stukje cracotte met smeerkaas en kapotgekookte groenten en/of puree

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:02

Alles zit goed, behalve het feit dat mijn eten met een omweg naar mijn restmaag gaat. Maar volgens beide artsen is dit normaal.

Vis gaat ook niet, visstick weer wel.
Biefstuk (sneetje van cm) in saus gaat, rest vlees niet.
Halve cracotte met appelpate gaat
Roerei gaat, omelet of spiegelei niet.

Ben nu ook mijn eten aan het pureren.
Maar moet toch binnen 2 weken iets vaster eten kunnen verdragen als ik terug aan het werk ga (internationaal chauffeur).
Hoop dat ze me vrijdag kunnen helpen bij de diëtist. Was gisteren gewoon gefrustreerd omdat het weer allemaal zeer deed. En dat al de hele dag lang.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:22

Je bent geen moraalridder
Ik snap je punt zeer zeker :j
En ik geef je ook gelijk. Hoor je me nergens ontkennen. Slim was/is het zeker niet. En trots ben ik er niet op.

Maar na 36h niks eten in het ziekenhuis, kon ik nog geen water binnenkrijgen.
Als ik de luxe had om langer vloeibaar te blijven hangen zou ik dat met alle liefde doen.
Maar over 1,5 week moet ik toch echt weer de hele week van huis. En de hele week eten voorzien is jammer genoeg niet mogelijk. Dus soms heb ik ‘s avonds geen andere keuze dan te gaan eten. En (jammer genoeg) is niet in elke truckstop soep te verkrijgen.

Nogmaals, ik snap jullie punt, maar ik kan ook gewoon liegen over wat wel of niet gaat. Ik hoopte hier ook gewoon (vegetarische) gerechten of tips te krijgen wat bij jullie in het begin wel ging.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 03:32

Hey dames,
Bedankt voor jullie stamp onder mijn kont een tijdje terug.
Ik ben in tussen tijd paar keer naar spoed geweest (los staand van de bypass maar wel gevolg van de operatie). En hier een lotgenoot ontmoet die tegen hetzelfde aanliep als mij.
Zelf heb ik heel veel van jullie tips toegepast, zoals vlees appart, minder uitgesproken smaken,.. het vaste eten gaar nog steeds niet onder de catogerie goed. Ik blijf in fase 3 hangen. Maar heb er wel mee leren leven en voel me daardoor ook veel beter. Ik sta nu volledig onder begleiding van mijn toenmalige 2nd opinion. Inclusief een diëtiste die mee denkt. Zo ben ik op eiwitpoeder gezet voor mijn kracht verlies (op bepaald moment uit de vrachtwagen gevallen met een Black out). Dus hier is het een het gaat goed omdat ik ermee heb leren leven dat ik nu eenmaal langer nodig heb als andere. Dus dank jullue voor jullie soms harde, maar behulpzame woorden.

Dana, hoe gaat het nu met jou?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 04:31

Medicijnen slikken gaat nog steeds niet.
Mijn vitaminen dus ook niet. Kauwtabletten ga ik van over mijn nek.
Als jullie tips hebben hiervoor, graag :D

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:02

Dat je er voorzichtig mee bent begrijp ik heel goed

Die eiwitpoeder die ik heb is volledig smakeloos. Anders moet je die eens opzoeken: protifar

Kan gewoon over al mijn eten/drinken 1 schepje doen en merk er niks van als ik het goed meng. Als ik het niet goed meng verandert de structuur. Maar zeker niet de smaak.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:22

Protifar was mij aangeraden omdat het zo goed als calorie loos is.
Maar je moet vooral doen waar je zelf achter staat. Jij kent je lichaam het beste