Gastric bypass

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:37

Ik heb twee en half jaar geleden mijn GBP gekregen..vanwege een stornis (lipoedeem in ernstige vorm) had ik dermate overgewicht en pijn mijn benen dat ik een aantal jaar in een rolstoel door heb moeten brengen.
5 jaar lang op streng dieet gestaan, met lipoedeem kom je namelijk in een vingerknip aan..hoef je niets voor te doen leek het wel.
Ik ben in totaal 54 kilo afgevallen na mijn bypass en de rolstoel vaarwel kunnen zeggen.

Is het allemaal rozegeur en manenschijn...uuhhh, nee..totaal niet..

Buiten het feit dat ik weer een hoop kan en een soort van mijn "Leven terug" heb, heb ik er ook negatieve dingen voor terug gekregen.
*Extreme hypoglycemie..zo extreem dat het gevaarlijke vormen aanneem..groot risico op herseninfarct, hersenbloeding of beroerte
*Te korte op Kalium, wel zo belangrijk dat deze op peil is aangezien dit je rikketik aan de gang houd.
*B12 tekort..opzich goed onder de knie te houden, ik krijg hiervoor iedere twee maanden een B12 injectie.
*Veel last van dumpingen, soms denk ik zelfs...ik eet maar helemaal niet want het gaat weer fout. Mijn dumpings zijn overigens niet door te snel, te veel, of suikerrijk te eten..puur intollerantie voor veel dingen maar volledig random. Zo kan ik elke dag een bruine boterham nemen met kaas (zelfde merk) en op dag 4 ineens ontzettend gaan dumpen.

De internist heeft voorgesteld mijn bypass ongedaan te maken aangezien het niet goed gaat met de hypo's, vind dit wel ontzettend lastig aangezien ik 0 garantie krijg dat deze dan weg gaan maar krijg wel de garantie dat de lipoedeem weer op gaat spelen..kiezen uit twee kwaden dus.

Vind het allemaal erg dubbel..ik ben super blij dat ik weer kan lopen, paardrijden, shoppen, enz..maar kan nog geen autoritje maken zonder de zenuwen te hebben een hypo te krijgen welke in een vingerknip komen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:22

_Friemel schreef:
Wat een irritatie in mijn groep zeg... Zitten er gisteren gewoon een aantal te verkondigen dat ze drop en chocolade kon eten, 1 ervan kon zelfs gewoon drinken en eten en ze had al een broodje doner kunnen eten maar t was wel.maar een halve, vandaag ging ze broodje kroket eten kijken of dat kon. Echt -O- en hier moet ik nog 5 jaar mee omgaan... Ik vroeg ook waarom test je t? Zegt ze ja wil weten of ik dumping krijg ik zo Ja en nu val je lekker in je oude gewoontes "Nee ik kan nu maar een half broodje op of 1 broodje kroket ipv 3" ze had ook nog geen hap groente gegeten, lust ze niet. aaargghhh

Hier vandaag koffie getest, geen succes, lig weer op bed _O- weet inmiddels ook dat mijn producten niet meer dan 6g suiker mogen bevatten per 100g dan krijg ik ook een dumping. Romeo kan dat t wellicht bij jou ook zijn? Advies is sowieso 5g per 100g maar 6 of 7 mocht ook van de diëtist als er maar veel eiwitten in zaten. Echter kan ik max tot 6g per 100g gaan..

Moet eerlijk bekennen dat ik ook alles eet en drink wat los en vast zit..eet gewoon friet, pizza enz en leef op cola...
Enige wat ik niet meer kan verdragen is vla, yoghurt, melk.
Ik eet meer dan voor mijn bypass. Heb ongeveer 5 jaar lang voor de bypass op 1000/1500 calorieën per dag geleefd maar kwam daar door een aandoening op aan, nooit geen eetstoornis gehad of veel/ongezond gegeten.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:42

Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, wat ik al zei..ik eet àlles, neemt niet weg dat het uiteraard geen normale porties zijn..eet ik pizza dan zijn het met pijn en moeite 2 puntjes. Betekend ook niet dat ik elke dag, elke week ongezonde dingen eet. Doorgaans zijn het 4 boterhammen/crackers per dag, mijn avondeten en normale/gezonde tussendoortjes.
Ik heb 6 jaar geleden mijn GBP gehad en heb òndergewicht..yep, jullie lezen het goed,..ik ben ondervoed, zelf zo “erg” dat zowel chirurg als internist adviseren om mijn bypass ongedaan te maken..
Laatst bijgewerkt door judithh op 21-07-19 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:45

Romeo2007 schreef:
Ik snap echt niet hoe die mensen het wegkrijgen!
Na 2 jaar PO krijg ik niet eens een happy meal weg. Overigens begint 5 min later de dumping al maar dat terzijde haha

Happy meal krijg ik ook niet op, wel alleen de hamburger :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:48

Dioxide schreef:
Ja maar Judith, ik neem aan dat gedurende de eerste weken post-op en de rest van het traject je jezelf wel een normaal/gezond eetpatroon aangewend hebt?

De personen die hier besproken worden lijken eerder gewoon te weigeren om hun probleem met voeding aan te willen (of kunnen) pakken.

Nee niet persee, ik had voor de GBP al een gezond eetpatroon..door lipoedeem, , hormonen en nog een paar aandoeningen ben ik zwaar geworden, heb 5 jaar op max 1500 calorieen geleefd en kwam daar op aan en uiteindelijk rolstoelgebonden geworden. De GBP is ook om medische redenen uitgevoerd, mijn bmi was geen 40 of hoger..heb ook geen psychologische testen/onderzoeken gehad omdat het bij mij niets met voeding te maken had, ik geen eetstoornis had/heb en dus geen probleem met voeding had.
Nu wèl dat patatje of chocolaatje eten is voor mij ècht een feestje...kom er niet van aan en dat is jaren anders geweest.
Alleen slaat de bypass bij mij totaal verkeerd aan en val ik teveel af, is nu 6 jaar geleden en val nog steeds af..vanaf oktober vorig jaar tot nu weer 12 kilo kwijt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:36

danaderese schreef:
Zijn er ook van die dingen waarvan je zegt hmm had ik dat geweten had het veel eerder/ niet laten doen?
En wat zijn die dingen dan?

Ik vind het erg dubbel...aan de ene kant blij mijn overgewicht kwijt te zijn en daardoor vrijwel alles weer te kunnen.
Aan de andere kant..ik heb door de operatie extreme hypoglykemie gekregen met als gevolg gemiddeld 10-15 hypo’s op een dag waardoor ik behoorlijk kans heb op een hersenbloeding/infarct/beroerte. Hersenscan gehad en daar was ook al schade te zien.
Daarnaast ben ik ook teveel afgevallen en ben ik nu ondervoed, ondergewicht, veel tekorten aan vitamines/mineralen..daardoor weer vaak moe en futloos..
Vind het allemaal geen feestje zeg maar...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:30

Eind van de maand afspraak bij de chirurg om alles door te spreken voor de reverse operatie. Mijn GBP wordt ongedaan gemaakt..
Het gaat ongetwijfeld bij veel mensen goed maar ook mis, als ik naar mezelf kijk zeg ik...bezint eer ge begint..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:07

Zonnetje81 schreef:
judithh schreef:
Eind van de maand afspraak bij de chirurg om alles door te spreken voor de reverse operatie. Mijn GBP wordt ongedaan gemaakt..
Het gaat ongetwijfeld bij veel mensen goed maar ook mis, als ik naar mezelf kijk zeg ik...bezint eer ge begint..

Heftig! Wat is de prognose erna? Zullen je klachten wel zeker verdwijnen? Kom je dan meteen weer aan of is dat niet zeker? Ik wist trouwens niet dat ze het kunnen terug draaien of veranderen ze de omleiding?

Succes alvast.

Prognose...1 groot vraagteken..het zou kunnen dat, wellicht misschien, geen garantie enz..enz al met al dus nog steeds ontzettend aan het twijfelen.
Enige waarover ze wel enige zekerheid kunnen geven is dat ik weer veel aan ga komen vanwege de lipoedeem

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie