Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:39

Het zet mij in elk geval niet aan tot een vegetarisch dieet. Dierlijke eiwitten ga ik juist goed op. Ben ook een zeer matige groente-eter en hou niet van peulvruchten, dus vis, vlees, ei en kaas zijn mijn belangrijkste voedingsstoffen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 07:16

Ninx schreef:
Toch vraag ik me altijd af waarom mensen zo 'scherp' reageren....
Opeens is het allemaal niet correct aangetoond, het is wetenschappelijk niet bewezen, en veel andere verontwaardigde toet toet.....

Maar je zou toch ook kunnen zeggen? "Goh, dat is wel fascinerend... zijn toch niet de minste atheleten, en ze zijn ook nog eens met velen. Misschien kan ik daar eens openminded naar kijken, en me bedenken dat in deze tijd het hoopgevend is dat ik EN gezond kan eten, EN misschien wel goede dingen kan doen voor mijn gezondheid, EN iets doen voor dierenwelzijn EN mijn mondiale voetprint wat verkleinen... wat geweldig als dat toch eens waar zou zijn! In een tijd als deze zou dat toch heel bruikbaar zijn, en is het misschien goed er op z'n minst openminded naar te kijken"

Prima dat het voor anderen werkt, maar ik doe het juist lekker op dierlijke eiwitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 07:59

Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in

Hoe ziet bloed er uit dan na het eten van vlees? Als het goed is wordt bloed daardoor voorzien van ijzer en B12 (en ongetwijfeld nog een hoop meer)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:55

Change3x schreef:
Vettig en vies. Niet schoon. Wat er precies in zit weet ik niet. ;)

De hoeveelheid B12 die je binnen krijgt schijnt dus ook tegen te vallen, dieren zijn puur de ‘doorgever’, ze produceren het niet zelf.

Verder ben ik geen voedingsdeskundige, ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb in de docu. :D

Ach, als je gefrituurde vegan snacks of patat/chips eet, zal je bloed er vast ook vettig uit gaan zien. Ik neem het dus maar met 'n korreltje zout.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:58

secricible schreef:
je bloed gaat er echt niet anders uit zien na het eten van vlees... Ook niet als je vetter eet normaal gesproken...

Ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
Om medische redenen moet ik regelmatig bloed laten prikken en het ziet er altijd mooi diep rood uit en ik heb er aan de buitenkant nooit verschillen in gezien afhankelijk van het dieet wat ik op dat moment had.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:49

8nnemiek schreef:
Het punt is eigenlijk vooral dat je van vlees veel meer calorieën kan eten voordat je vol zit dan van vers plantaardig voedsel. En dus wordt je makkelijker dik door dierlijk eten.
Iemand die gewend is om volle borden te eten, met veel vlees, en daarna over stapt op dezelfde volle borden maar dan met broccoli, pompoen, komkommer, tomaat, courgette enz enz zal afvallen.

Vlees en vis verzadigen juist veel beter en je hebt minder nodig om vol te zitten. Groente geeft alleen een opgeblazen buik maar geeft geen verzadiging/bevrediging. En de meeste calorieen komen toch binnen door graanproducten (van brood tot koekjes) en aardappels (van gekookt tot patat)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:04

liespower94 schreef:
Volgens mij gaat het ook om vers plantaardig voedsel en geen koekjes :+
Je kan veel meer eten, voordat je vol zit maar ook voordat je aan de hoeveelheid calorieën zit.
En uit eigen ervaring weet ik dat aan calorieën komen lastiger is dan aan vol zitten komen als je goed bewust vega(n) eet :)

Dat geldt ook voor een gewoon caloriearm omnivoren dieet natuurlijk.
Het buikgevoel van een bord groente vind ik niet prettig, vol opgeblazen, net of ik 4 grote glazen water achter elkaar heb gedronken. Als ik voedzame dierlijke of graanproducten eet hoef ik minder grote porties te eten en het voelt bevredigender.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:37

8nnemiek schreef:
Het plaatje dat ik plaatste laat zien hoe vol je maag zit bij bepaalde voedselsoorten.
Veel mensen blijven nu eenmaal eten totdat ze echt vol zitten, dat is een overlevingsinstinct dat ons nu tegenwerkt.
De docu heb je niet gezien aan je reacties te merken? Die is nl helemaal niet zo zwart-wit, en laat simpelweg zien dat de sporters goed functioneerden op vlees, maar nog een beetje beter op vegan.

Ik vind het helemaal niet fijn voelen om vol te zitten. En als ik een grote bak groente eet, dan zit ik vol op een onplezierige manier. Het geeft geen verzadiging, maar toch voelt m'n buik opgeblazen. Terwijl als ik 2 boterhammen met kaas en evengoed wat sla/tomaat eet, ik een veel prettiger buikgevoel heb; niet te vol, maar wél verzadigd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie