Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

The_Cat

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:07

Die film is eigenlijk helemaal niets waard. Je moet gewoon eens even verder zoeken, en ze nemen gewoon de beste voordelen van enkele onderzoeken, laten totaal al de rest ernaast liggen en gaan niet kritisch verder kijken naar wat het andere voor voordelen hebben. Plak er nog wat grote namen op en je krijgt het weer verkocht als zoete broodjes en gaan ervoor zorgen dat de helft weer met een complex opgescheept zit omdat ze hun eten/leven verkeerd aanpakken (of dat wil zo'n docufilms ze toch doen geloven).

Als mensen willen kiezen om vegan te leven, moeten ze dat doen, maar dan omwille van de juiste redenen en niet omdat een of andere belachlijke film hen daartoe aanzette.

Er wordt ook niet gekeken waarom is iemand vegan geworden. Voor hetzelfde geld heeft Arnold tijdens zijn actieve carriere als bodybuilder zoveel vlees en ei gegeten dat hij het nu kotsbeu is en daarom vegan gaat. Voor hetzelfde geld had hij gezondheidsproblemen waarvoor hij allergisch was geworden aan bepaalde eigenschappen die in vlees zitten.

Ook het verhaal van de gladiatoren dat wordt aangehaald is pure zever. Gladiatoren zagen er niet uit als Russell Crowe of Andy Whitfield. Die waren net aan de papperige kant. Wonden in je vetmassa had je toen veel meer kans om te overleven dan verwondingen die in je spiermassa zaten en niet genaaid konden worden. Ook waren de meeste gladiatoren slaven en kregen helemaal niet het A+ eten dat de eigenaars hadden.

Echt een film die wetenschappelijk helemaal nergens op slaagt. Van mij mochten zo'n films verboden worden als ze niet de voor en nadelen grondig onderzoeken en weergeven, want nu gaan ze weer alleen maar inspelen op het gemoed van mensen

To ride a horse is to ride the sky.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:32

Jessix schreef:
Ik vind het een docu van toegevoegde waarde tussen de vele documentaires die er al zijn over plantaardige diëten. De een heeft dierenleed als insteek, de ander gezondheid en deze liet voor mij gewoon een kijkje zien in het leven van sporters en hoe zij presteren op een plantaardig dieet.

Er zijn zoveel vooroordelen en zo vaak worden vegans afgeschilderd als slap, zwak en met grauwe, grijze bekkies. Nou niet dus! :)

En verder, niet iedereen is te veranderen en dat hoeft ook helemaal niet. Mij zou je bijvoorbeeld nooit meer kunnen overtuigen om vlees te eten en dat zou andersom ook zo zijn. Maar als het jouw dieet niet is, voel je vooral dan niet zo aangevallen.

Het is niet zo dat ik niet beweer dat het geen toegevoegde waarde heeft, maar het is 'gevaarlijk' voor mensen die al problemen hebben met eten en hun gewicht, dat het net deze soort mensen zijn die hierdoor weer gemakkelijk in een ander patroon vervallen. Het kan voor sommige mensen een echte trigger zijn en dat vind ik gevaarlijk aan deze dingen, want wetenschappelijk is de toegevoegde waarde echt 0 :/

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:40

8nnemiek schreef:
The_Cat schreef:
Het is niet zo dat ik niet beweer dat het geen toegevoegde waarde heeft, maar het is 'gevaarlijk' voor mensen die al problemen hebben met eten en hun gewicht, dat het net deze soort mensen zijn die hierdoor weer gemakkelijk in een ander patroon vervallen. Het kan voor sommige mensen een echte trigger zijn en dat vind ik gevaarlijk aan deze dingen, want wetenschappelijk is de toegevoegde waarde echt 0 :/

Maar er zijn zó veel meer mensen die juist problemen hebben met overgewicht en met ongezond eten, en door dit soort docu's juist veel gezonder gaan leven en soms zelfs kunnen stoppen met medicijnen en hart- en vaatziektes voorkomen..

Alleen is het ook kort door de bocht om te zeggen dat vegan leven automatisch gezond leven betekend. Als je niet weet wat in je huidige levensstijl ongezond is, ga je dat ook niet meteen merken in een Vegan levensstijl (of eender welke)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:54

Misschien had ik mijn zin anders moeten formuleren. Wat ik bedoel is het volgende:

Persoon A met bv 20kg overgewicht zit al lang te sukkelen met zijn gewicht/gezondheid en wil eigenlijk afvallen, misschien al eens traditioneel dieet geprobeerd maar zonder resultaat en heeft niet echt een idee wat hij fout doet. Hij kijkt naar deze film en daarin halen ze allerlei mooie dingetjes naar voren, en hey enkele bekende mensen doen het, dus dit moet wel goed zijn. Vervolgens gaat hij dan heel zijn levensstijl omschakelen zonder te beseffen dat hij misschien wel gewoon teveel at in zijn 'vorige' levensstijl en is dit nog altijd niet aangepakt in de huidige. Of misschien had hij wel een probleem met teveel vetrijk eten (en dan bedoel ik niet persé gefrituurd) of misschien reageert hij wel slecht op granen. Al deze dingen weet persoon A nu nog steeds niet, maar de film doet het wel uitschijnen alsof aanpassingen het van het zijn.

For the record, ik heb echt niets tegen Vegan, alleen tegen deze soort van filmdocu's die voor sommige mensen echt niet de juiste triggers zijn

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:09

Jessix schreef:
The_Cat schreef:

Ik bedoelde toegevoegde waarde op de andere vegan documentaires. :)

Voor de mensen die jij nu beschrijft zal elke docu over voedsel voor problemen kunnen zorgen. Hun hele voedsel beleving is heel anders. Voor mij is dat geen reden om dan maar geen programma’s over voedsel te maken.

Over de wetenschappelijke onderbouwing in deze film kan ik zo uit mijn hoofd even niets zeggen. Ik heb hem al een tijdje terug gezien en heb daarbij zoveel gezien en gelezen over plantaardige diëten dat ik even niet meer weet waar ik het vandaan heb. Vind deze film vooral leuk omdat het topsporters belicht met een plantaardig dieet.

Yup, daarom dat ik vind dat elke van die docu's of ze nu gaan over vegan, suiker of eender welk echt wetenschappelijk onderbouwd moeten worden en niet gewoon enkele stukken nemen van een wetenschappelijk onderzoek en de rest maar laten vallen. Eigenlijk zouden ze dit al eerder moeten presenteren als een mockumentary dan als een documentary.

Ik ben ook niet tegen het maken van zo'n programma's, maar ik vind gewoon dat men dat duidelijker moet maken voor mensen. Supersize me, that sugar movie etc was ook niet het perfecte voorbeeld. Half de wereld die ineens anti suiker was, en hoewel de boodschap van die film wel een punt had, namelijk dat teveel suiker niet gezond is, is dat niet wat het grootste probleem is voor mensen.

Ik vind persoonlijk gewoon voor mentale gezondheid van mensen dat men harder moet letten op dit soort dingen. Overgewicht is niet altijd maar 1 factor, en men is niet persé gezonder met 1 ding als men het grotere plaatje niet weet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:26

8nnemiek schreef:
Je plaatst een artikel uit 2005 :+
Dat is al lang achterhaald..

De docu gaat nu eenmaal over mensen die het beter doen op plantaardige voeding.
Dan is het logisch dat er geen mensen aan het woord komen die het beter doen op vlees, net zoals er geen mensen worden geïnterviewd die het slecht doen op vlees. Het gaat puur om de positieve overgang naar plantaardige voeding, en hoe het veel mensen geholpen heeft.
Ik ken behoorlijk wat mensen die veganistisch of plantaardig eten, en de mensen die zich er slecht bij voelden en terug zijn gegaan naar vlees zijn op één hand te tellen, en dan zijn dat ook nog mensen die oa. geen gluten verdragen, en andere allergieën hebben.

Maar de docu is daarin niet eerlijk, want het verteld gewoon maar halve verhalen.

Je kan niet zeggen 'ooooh maar de gladiatoren deden het super goed op een veganistisch dieet' als je weet dat
1) die mensen niet te kiezen hadden wat ze moesten eten en slaven waren
2) die mensen geen lang leven beschoren waren
3) gladiatoren papperig moesten zijn

Je kan ook niet bewijzen dat plantaardig eten een betere functie geven op het mannelijk geslachtsdeel, als je niet andere factoren mee in vergelijking neemt of kan uitsluiten. Je kan niet gewoon 5 dagen iets meten zonder andere factoren mee te tellen.

Je kan ook niet uit een studie het voordeel halen door te zeggen 'dat de studie aantoont dat plantaardig eten hetzelfde voordeel haalt zolang je maar het juiste eet' terwijl diezelfde studie ook nog vermeld dat puur plantaardig eten ook een nadeel geeft (link voor de geïntresseerden)

Daarom, de film is een leuk werk van fictie, maar zoals het nu gepresenteerd wordt niet veel waarde :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:48

8nnemiek schreef:
The_Cat schreef:
Maar de docu is daarin niet eerlijk, want het verteld gewoon maar halve verhalen.

Je kan niet zeggen 'ooooh maar de gladiatoren deden het super goed op een veganistisch dieet' als je weet dat
1) die mensen niet te kiezen hadden wat ze moesten eten en slaven waren
2) die mensen geen lang leven beschoren waren
3) gladiatoren papperig moesten zijn

Ik weet niets van gladiatoren.. maar volgens google waren de eerste gladiatoren inderdaad vooral gevangenen en slaven, maar kon later iedereen gladiator worden, was er zelfs een opleiding, en werden mensen rijk en beroemd als ze het goed deden..
Wikipedia: "Gladiatoren waren eerst alleen krijgsgevangenen, zware misdadigers of slaven. Vanaf de eerste eeuw v.Chr. konden ook vrijgeborenen gladiator worden."
Ik kan ook nergens terugvinden dat deze mensen dik waren. Het lijken juist heel goed getrainde mensen te zijn geweest.

Enzino, de voordelen voor de gezondheid zijn wel degelijk bewezen. Ze gaan niet heel diep in op de onderzoeken, maar die zijn er zeker.

Yes, maar het blijft erbij dat die mensen gemiddeld gezien geen lang leven beschoren waren, en ze aten eigenlijk om zoveel mogelijk vet te krijgen. Ik zeg ook niet dat ze dik waren, ik zeg dat ze 'papperig' moest zijn. Want zoals ik al eerder zei, een wonde in je vetlaag was makkelijker te verzorgen dan toen een wond in je spieren. Die was moeilijker te naaien en voor toen ook moeilijker te verzorgen. Ook wou je liever een laagje vet over al je interne organen voor moest je een soort stompe slag krijgen. Die mensen aten dat dus uit noodzaak omdat het voor hun de meeste kans gaf op overleven. Maar daarom, je mag niet inbeelden dat de gladiatoren van toen eruit zagen zoals de spierbundels zoals ze nu op tv komen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:58

janouk schreef:
Niet met je eens the cat
Een aantal topsporters konden heel goed vergelijken wat vegan voeding met hun doet, omdat ze de waardes voor en na de overgang meten. Deze topsporters staan onder topsportbegeleiding.
Het betreft wereldkampioenen, olympisch kampioenen. Die kennen hun lijf door en door.
Dat vond ik juist het opvallende in deze docu. Ze gingen beter presteren met vegan dieet, terwijl ze voorheen ook al goede prestaties haalden.

Meest frappant vond ik dat de presentator, ultimate fghter, superfit voorheen nog geen 10 minuten volhield aan de touwen, terwijl na zijn revalidatie en de overgang haar vegan een uur volhield aan de touwen

Zelf had ik toch altijd ook het idee, dat je voor zware topsporten niet vegan zou kunnen leven. Dat was voor mij nieuw, dat zulke topsporters ook vegan topprestaties neer zetten

@enzino het gaat in de film om niet zomaar over prestaties, maar goud op de Olympische spelen of wereldkampioen. Dat is echt indrukwekkend. En natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het niet goed doen op vegan, maar deze mensen wel. Dat zegt toch wel iets

Ik ben akkoord met je dat topsporters goed met hun lijf bezig zijn en met hun voeding, maar ook hier wordt te weinig context gegeven. Wat is er veranderd? Welke supplementen nemen ze nog bij? Zijn de metingen gebeurt in hetzelfde jaargetijde? Je moet de pool vergroten en de context gelijk maken voor je toch iets kan zeggen.
Anders kan je bv een documentaire maken waarin we 5 bompa's van bokkers aan het woord laten die allemaal kettingroker zijn en voorbij de 80 zijn. Dan kunnen we immers bewijzen dat roken langer doet leven nee? Je moet context maken en een grotere pool maken, volledige studies houden en de surviver bias wegnemen. Nu is het niks waard qua inhoudt. Voor hetzelfde geld geeft het voor sommige mensen ook wel een placebo effect! Ik eet gezond dus ik ben gezond :)

Het stukje van de gladiatoren is inderdaad niet lang, maar het komt op hetzelfde neer, je kan toch geen voordelen door gewoon al de rest weg te laten

Nogmaals: ik heb niets tegen vegan :D ik vind dit trouwens een leuke discussie

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:53

Ook grappig dat ze dan Arnold aan het woord laten, terwijl die tijdens zijn bodybuild jaren meer dan genoeg hormonen gespoten heeft :')

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:12

Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in

Maar het is dat dat ik net bedoel, hoe weet je nu dat die bloed test echt is als je andere factoren niet gaat vergelijken? Hebben ze evenveel gedronken? Wat hebben ze voor de rest ook nog gegeten? Wat is er nog anders gebeurt voor de bloed test? Meer stress? Je moet zo'n factoren gewoon meenemen alvorens je kan zeggen dat er waarheid in zit vind ik

Persoonlijk denk ik dat zo'n films als boodschap zouden moeten hebben: mensen voeg allemaal eens verse seizoensgroenten toe dagelijks. Als iedereen dagelijks als eens in de richting zou gaan van 300gr groeten, dan zouden al veel mensen beter zijn. Ik denk dat gemiddeld gezien er teveel vlees gegeten wordt, maar een mens is ook biologisch gezien een omnivoor, dus denk ik dat we toch ook het niet helemaal mogen schrappen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:27

Nikass schreef:
Wat een gezellige discussie hier ;)
Waarom reageren veel niet-vega/vegans toch altijd zo aangevallen op het positieve bericht dat plantaardig eten goed is/kan zijn voor je gezondheid?
In welk opzicht is dit vervelend??

Geen idee of ik mij aangesproken moet voelen, maar ik ga wel reageren waarom ik mij in deze discussie gemengd heb :)

Zoals ik al eerder zij heb ik echt niets tegen veganisme, en ik zou op dezelfde manier gereageerd hebben als het op een puur vlees documentaire was. Ik vind het gewoon zonde dat het teveel zaken weg laat en teveel zaken filtert waardoor de wetenschappelijke context van dit ding eigenlijk 0,0 is. En er gaan mensen naar dit kijken die hierin de heilige graal zien omdat ze gezondheidsproblemen hebben of gewichtsproblemen en meteen maar blindelings gaan omdraaien zonder echt te beseffen wat er misschien mis liep in hun eten of waar het fout lag en op het einde van de rit niet beter af gaan zijn dan ervoor. Daarom vind ik het gewoon zonde dat ze niet echt wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben, maar gewoon 'wat onderzoekjes' die als wetenschappelijk bewijs 0,0 waarde hebben.

En ik blijf erbij dat veel mensen gewoon geholpen zouden zijn als ze wat meer plantjes zouden toevoegen aan hun eten, maar dat ze dat vooral moeten doen vanuit een weloverwogen beslissing en niet uit zo'n mockumentary

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:22

Dinopino schreef:
Ik ken trouwens iemand die na een eetstoornis vegetarier is geworden:-)

Het een heeft nu toch echt niets met het andere te maken.. Of wat wil je nu net bereiken met deze post? Het enige wat een docu als deze kan aanrichten bij mensen met eetstoornissen is dat ze nog radicaler worden. Maar het een heeft toch niets met het andere te zien?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie