Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:42

Ik heb de documentaire ook gezien. Het blijft altijd fascinerend wat dergelijke informatie bij mensen oproept, ze worden er toch soms een beetje kribbig van.
Deze film, en de onderzoeken die aangehaald worden staan natuurlijk niet op zichzelf.

De voordelen van primair plantaardig eten voor je gezondheid worden door veel medici onderstreept. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat de bewijsvoering overweldigend is.

Zelf heb ik reuma en endometriose. Vlees at ik al niet. Maar door alle overige dierlijke producten weg te strepen hoef ik geen medicatie te slikken en heb ik een operatie weten te voorkomen.
Ik sluit me aan bij jouw ervaring dat artsen, en dan nota bene MLD artsen, helemaal niet bezig zijn met voeding. En dat is eigenlijk volstrekt van de zotte. Iemand die ik ken slikte prednison en een reeks andere medicatie, de darmarts bleef haar maar vertellen dat ze haar dieet niet hoefde aan te passen.
Ten einde raad heeft ze dat toch gedaan, en ze heeft haar leven weer terug.

Ik vind het dus geweldig dat zoveel mensen hier baat bij hebben en zichzelf weer op de been krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:43

karuna schreef:
Lijkt me een boeiende film. Vooral mensen waar je het niet van verwacht. Bizar alleen dat mij juist ernstig is afgeraden vegetarisch of veganistisch te gaan eten. -O- ivm voedselallergie en oa melk en peulvrucht allergie (ook soya dus) kan ik zonder vlees domweg niet voldoende binnenkrijgen aan eiwit en andere vitamines en mineralen.

Een lastige worsteling tussen diervriendelijkheid en gezondheid :j zoveel mogelijk biologisch vlees en bij vis opletten op waar het vandaan komt.

Je zou Lisa Steltenpool eens kunnen contacten. Ik denk dat ze je misschien nog een stuk verder op weg kan helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:23

The_Cat schreef:
Alleen is het ook kort door de bocht om te zeggen dat vegan leven automatisch gezond leven betekend. Als je niet weet wat in je huidige levensstijl ongezond is, ga je dat ook niet meteen merken in een Vegan levensstijl (of eender welke)

Het is altijd gezonder om het grootste deel van je dieet plantaardig te laten zijn. Er kunnen geen vreselijk enge dingen met je gebeuren wanneer je voornamelijk vers en plantaardig eet.
Als je kijkt naar de 'groene zones' op aarde waar de mensen het oudste worden, dan zie je dat ook zij voor het grootste deel vers en plantaardig eten.

Maar je hebt gelijk dat er meer aan 'voedsel-educatie' gedaan moet worden, wanneer je ziet wat men in de supermarkt op de band legt word je gewoon verdrietig.
Je ziet onmiddellijk waarom deze mensen te zwaar zijn, weinig energie hebben en zich niet blij voelen.
Ze stoppen alleen maar lege calorieën en gif in hun mond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:36

enzino schreef:
Ninx schreef:
Het is altijd gezonder om het grootste deel van je dieet plantaardig te laten zijn. Er kunnen geen vreselijk enge dingen met je gebeuren wanneer je voornamelijk vers en plantaardig eet.
Als je kijkt naar de 'groene zones' op aarde waar de mensen het oudste worden, dan zie je dat ook zij voor het grootste deel vers en plantaardig eten.

Maar je hebt gelijk dat er meer aan 'voedsel-educatie' gedaan moet worden, wanneer je ziet wat men in de supermarkt op de band legt word je gewoon verdrietig.
Je ziet onmiddellijk waarom deze mensen te zwaar zijn, weinig energie hebben en zich niet blij voelen.
Ze stoppen alleen maar lege calorieën en gif in hun mond.

Je doet precies wat ze ook in de film doen: twee extremen met elkaar vergelijken om tot de conclusie te komen dat "plantaardig en vers" het beste is. Maar dat komt omdat je het vergelijkt met koekjes, snoepjes, magnetronmaaltijden, fast food en welke andere troep de extreem ongezonde persoon ook eet.

Maar er zit nog een groot grijs gebied tussen, waar je wel genoeg groente en fruit eet, waar je wel vlees eet, maar waar je niet al je maaltijden bij de McDonalds haalt. Dan krijg je al je macro's binnen zonder moeite, al je micro's en hoef je ook geen B12 bij te spuiten of naar aparte restaurants om uit te kunnen eten.

Gewoon de ongezonde dingen slechts met mate doen zodat je en oud kan worden, en gezond blijft en nog gewoon een normale maaltijd kan eten. Maar ja, dat verkoopt niet om daar een film over te maken.

p.s groene zones? Zijn dat geen blauwe zones? https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Zone

Ik vergelijk de 2 zaken niet.

Ten eerste geef ik aan dat primair plantaardig altijd het gezondste is.
Ten tweede ga ik in op een stukje voedsel-educatie, maar dat staat volkomen LOS van het voorgaande en daarmee reageer op Poes die aangeeft dat er bij consumenten te weinig kennis is over goede voeding. En dat is waar.

B12 tekorten worden net zo vaak waargenomen bij vleeseters als veganisten.
Omdat veel veganisten, niet allemaal, zich noodzakelijkerwijs meer verdiepen in voeding... bevinden ze zich, gek genoeg, vaak juist in een hogere marge.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:59

Toch vraag ik me altijd af waarom mensen zo 'scherp' reageren....
Opeens is het allemaal niet correct aangetoond, het is wetenschappelijk niet bewezen, en veel andere verontwaardigde toet toet.....

Maar je zou toch ook kunnen zeggen? "Goh, dat is wel fascinerend... zijn toch niet de minste atheleten, en ze zijn ook nog eens met velen. Misschien kan ik daar eens openminded naar kijken, en me bedenken dat in deze tijd het hoopgevend is dat ik EN gezond kan eten, EN misschien wel goede dingen kan doen voor mijn gezondheid, EN iets doen voor dierenwelzijn EN mijn mondiale voetprint wat verkleinen... wat geweldig als dat toch eens waar zou zijn! In een tijd als deze zou dat toch heel bruikbaar zijn, en is het misschien goed er op z'n minst openminded naar te kijken"
Laatst bijgewerkt door Ninx op 06-11-19 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:30

Kuggur schreef:
Er zijn een boel dingen gewéldig "als het waar zou zijn".
Geen reden je capaciteit tot kritisch nadenken uit te schakelen, integendeel.

Hetgeen jij nu actief doet.... waarvan akte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:20

Kaitlyn schreef:
Maar als we het gaan hebben over avocado's, die zijn zo'n ongelofelijk belasting voor het milieu.

Geweld in Mexico door drugskartels die er handel in zien, ontbossing, de hoeveelheid water ze nodig hebben (1000 liter water voor 1 kilo avocado, dat is slechts 2,5 avocado. Een kilo sla gebruikt ongeveer 130 liter water en een kilo tomaten zo'n 180 liter. Vergeet daarbij niet dat er al een tekort aan water is in deze gebieden, en er nu nog minder voor de bewoners overblijft.), de export deze kant op (wat energie vreet, want deze vruchten moeten op temperatuur gehouden worden).
Kan het een "superfood" zijn voor ons, in de mate waarin wij het eten is dat het absoluut niet voor het milieu. :n

We gaan het niet hebben over avocado's.... een beetje een groene eter eet vaak dermate groen dat ie ook nog eens op let waar de producten vandaan komen.
Dus het liefst van eigen grond, mee eten met de seizoenen.

De avocado post alleen maar op omdat deze geserveerd wordt in de docu. Wat niet vreemd is aangezien de vrucht gewoon in de VS groeit/ verbouwd wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:03

Kuggur schreef:
Humoristisch, de Trump taktiek.

Ja, jij slaat ook mijn bijdrage dood met een oneliner... waarom zou ik dan energie steken in een inhoudelijke reactie daarop?
Ik vind die manier van reageren zo kinderlijk, en dat is jammer... want zo raak je nooit eens serieus in gesprek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:05

Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat de gemiddelde Nederlander teveel dierlijke producten eet. We kunnen dierlijke producten verteren.
Vreselijk handig in een bos in Siberië waar je alleen een eekhoorn kunt vinden.
Maar in deze samenleving waar je een volwaardig palet aan voeding kunt samenstellen, vreten (excuses me) mensen zich nog helemaal het ongans aan vlees en andere dierlijke producten.

Ik weet of je de uiterlijke verschijning van de mens de afgelopen jaren ook hebt zien veranderen? Waar je op archiefmateriaal van de 70's nog nauwelijks dikke mensen zag. Zie je nu steeds minder slanke mensen.
Ook suiker, bewerkte voeding is daar debet aan.... maar de enorme hoeveelheden vlees, kaas, eieren, boter, melk hebben zich ook genesteld in die 4 buikrollen, benen waartussen geen daglicht schijnt en ondergoed dat je uit je rugplooien moet vissen.
Beetje lomp dit, maar hoeveel is ervoor nodig voordat we zeggen: "fiets dit systeem, iedereen vreet zich dood".

En dan benoem ik nog niet de maatschappelijke consequenties van bepaalde voedselkeuzes.
Als een docu als deze mensen aanzet tot het matigen van hun consumpties, moeten we dat dan niet gewoon heel hard toejuichen?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:21

secricible schreef:
Ik snap je punt, maar vlees de schuld geven van de obesitasepidemie is erg simpel gesteld. .

Maar dat staat toch nergens?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie