Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:52

Waardeloze docu, maar als het mensen wat bewuster laat nadenken over duurzaamheid en ook duurzaamheid ivm sporten vind ik het prima.
Saraï pannenkoek (een vrij vooraanstaand diëtist mbt de duurzame atleet) is volgens mij nu bezig met een review over deze docu, mocht je dar interessant vinden. Komt binnenkort op iamafoodie.nl

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:19

De vergelijking van vega t.o.v. Niet vega is zo onmogelijk te doen. Ja, vegetariers hebben minder last van bepaalde ziektebeelden, leven langer, enz. Enz.
Maar vegetariers zijn ook vaker vrouwen, bewuster bezig met eten EN bewuster bezig met gezondheid, met hun lichaam enz. Enz.
Ligt het dan aan hun eetstijl? Of ligt het misschien gewoon aan de gemiddelde leefstijl van een vegetarier?

En w.b. Die blue zones en plantaardig eten: in veel blue zones is juist helemaal geen sprake van grotendeels plantaardig eten. Wel van veel onbewerkte voeding, maar o.a. In zweden, italie en Griekenland is dierlijke voeding een groot deel van het menu.
Veel matige beweging, sterkte banden met familie en vrienden, pure voeding en een juiste combinatie van traditie tov modernisering kenmerkt blue zones.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 06:49

Ninx schreef:
Toch vraag ik me altijd af waarom mensen zo 'scherp' reageren....
Opeens is het allemaal niet correct aangetoond, het is wetenschappelijk niet bewezen, en veel andere verontwaardigde toet toet.....

Maar je zou toch ook kunnen zeggen? "Goh, dat is wel fascinerend... zijn toch niet de minste atheleten, en ze zijn ook nog eens met velen. Misschien kan ik daar eens openminded naar kijken, en me bedenken dat in deze tijd het hoopgevend is dat ik EN gezond kan eten, EN misschien wel goede dingen kan doen voor mijn gezondheid, EN iets doen voor dierenwelzijn EN mijn mondiale voetprint wat verkleinen... wat geweldig als dat toch eens waar zou zijn! In een tijd als deze zou dat toch heel bruikbaar zijn, en is het misschien goed er op z'n minst openminded naar te kijken"

Ik heb deze docu niet gezien dus weet nog niet of het hier van toepassing is. Maar bijvoorbeeld 'what the health' had ook als doel plantaardig eten te promoten. Wat mij betreft een prima doel, maar als dat bereikt moet worden met bangmakerij op basis van niet-juiste redenvoering vind ik dat verkeerd.

Ik merk het zelf als diëtist ook in mijn werk. Mensen raken compleet stuurloos, gaan dingen doen omdat ze denken dat war ze deden ongezond is. De nuance raakt zoek.
Ik ben overtuigd dat onze aarde er een stuk beter aan toe is als we bewuster om gaan met wat op ons bord ligt. En sporter zijn hoeft daar geen tegenargument voor te zijn. Maar veel van dit soort documentaires gebruiken onjuiste redevoering om mensen daar van te overtuigen, alleen omdat ze gezien willen worden. En daar ben ik op tegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:32

je bloed gaat er echt niet anders uit zien na het eten van vlees... Ook niet als je vetter eet normaal gesproken...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:26

Azmay schreef:
Ze hebben het bloed in de centrifuge gehad, het plasma was troebel na vlees. De rest van de maaltijd was hetzelfde, de man die altijd al vegan at had 2x helder plasma.

Ik vermoed niet dat ze daarmee geknoeid hadden, de conclusie van wat dat verschil betekend is uiteraard wel iets wat ik als leek niet in kan schatten in hoeverre dat klopt.

Ah, dat vind ik wat anders dan dat er eerder gezegd werd dat je bloed vies en vettig werd van vlees eten, sorry. Dat vind ik namelijk gewoon klinken als stemmingmakerij.

Dat je bloedplasma er anders uit ziet kan namelijk 100 verschillende redenen hebben. Bloedplasma vervoert voedingsstoffen uit je voeding. Het is logisch dat die voedingsstoffen anders zijn na het eten van iets dierlijks dan iets plantaardigs. Ik kan me zomaar vorstellen dat bepaalde eiwitten of mineralen zichtbaar zijn, maar er werd vast niet bij verteld waardor dit verschil ontstaan is?
Een schoolvoorbeeld van drogredenatie dus... dat iets er “vies” uit ziet, betekend niet dat het ongezond is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:34

Nikass schreef:
Wat een gezellige discussie hier ;)
Waarom reageren veel niet-vega/vegans toch altijd zo aangevallen op het positieve bericht dat plantaardig eten goed is/kan zijn voor je gezondheid?
In welk opzicht is dit vervelend??

Zie mijn antwoord op de vorige pagina.

Citaat:
Ik heb deze docu niet gezien dus weet nog niet of het hier van toepassing is. Maar bijvoorbeeld 'what the health' had ook als doel plantaardig eten te promoten. Wat mij betreft een prima doel, maar als dat bereikt moet worden met bangmakerij op basis van niet-juiste redenvoering vind ik dat verkeerd.

Ik merk het zelf als diëtist ook in mijn werk. Mensen raken compleet stuurloos, gaan dingen doen omdat ze denken dat war ze deden ongezond is. De nuance raakt zoek.
Ik ben overtuigd dat onze aarde er een stuk beter aan toe is als we bewuster om gaan met wat op ons bord ligt. En sporter zijn hoeft daar geen tegenargument voor te zijn. Maar veel van dit soort documentaires gebruiken onjuiste redevoering om mensen daar van te overtuigen, alleen omdat ze gezien willen worden. En daar ben ik op tegen.

Zoals eerder gezegd: ik ben echt pro vega. Eet zelf vaak vega, tegenwoordig minder dan ik zou willen, maar heb ook een periode vegan gegeten. Krijg alleen echt geen peulvruchten weg dus lukte me niet om dat volwaardig te houden dus nu vaak vega, soms wat vlees. Maar die bangmakerij en zogenaamde wetenschap die bol staat van de stemmingmakerij en cherry-picking heb ik echt een hekel aan. Niet in de laatste plaats omdat ik er in de praktijk weer de nuance in moet aanbrengen.

secricible

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:38

Ik denk niet dat iemand het vervelend vind dat er positieve berichten zijn over vegetariers of veganisten overigens. Wel dat men zogenaamd wetenschappelijk onderbouwt dat dat het beste is, zonder daadwerkelijke onderbouwing.
Als iemand mij verteld dat hij een gouden medaille wint terwijl hij veganistisch eet, zou ik hem alleen maar toejuichen. Als hij vervolgens de conclusie trekt dat veganisme dus beter is voor een sporter, dan draai ik me om.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:47

Vind je dat echt een argument ja?

Daarnaast, volgens mij wordt vega/vegan/flexitarier steeds normaler dus zou eerder zeggen dat dat wel mee valt allemaal...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:01

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt 8nnemiek. Ik doel er op dat ik een persoonlijke ervaring (een medaille winnen terwijl je vegan eet) toejuich, maar niet dat iemand van N=1 n=oneindig maakt.dat het voor jou werkt, betekend niet meteen dat de andere optie voor iedereen slechter is.
Diegene mag best zeggen: "misschien ook war voor jou?", maar niet "Dit is het beste voor iedereen en een andere methode is per definitie ongezonder. nogmaals, nuance.

Je voorbeeld over roken slaat daarbij nergens op aangezien voor roken al lang wetenschappelijk is aangetoond dat het voor iedereen gezonder is. In tegenstelling tot veganisme, of vrijwel ieder ander dieet dan ook. Iedereen is anders. Sommige mensen gedijen beter op een mediterraans dieet, dus met vlees en vis. Voor weer een ander past vegetarisch beter. En een laatste gedijt het beste op veganisme.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:13

Obesitas komt van te weinig beweging en teveel eten. Dat kan komen door vlees, maar dar maakt vlees niet de boosdoener. Iemand die zich ongans eet aan avocados wordt ook te dik.
Vlees daarvan de schuld geven is echt te simpel gesteld.

Je eerste alinea ben ik het wel mee eens als feit, maar ik zie niet de samenhang met deze film. Er is ook nog een tussenweg tussen je het ongans aan vlees vreten en veganistisch zijn. Ik ken weinig topsporters die zich het ongans eten aan vlees, dat is meestal de buurman op de hoek die bij een bbq 8stukken vlees en een bord rundvleessalade eet.

Nogmaals, ik ben niet tegen minder vlees (in tegendeel), maar wel tegen dit soort ongefundeerd en ongenuanceerd geroeptoeter.
In tegenstelling tot azmay (en ninx gezien haar toevoeging van de laatste alinea :D) vind ik niet dat een goede boodschap dat rechtvaardigt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:58

Ik snap je punt, maar vlees de schuld geven van de obesitasepidemie is erg simpel gesteld. We eten vroeger ook vlees. De oorzaak van de obesitasepidemie is de toenemende verstoring van onze energiebalans.
Stellen dat vlees daarvan de oorzaak is is wel heel simpel gesteld. Het feit dat vegetariërs minder vaak dik zijn is daarin ook nauwelijks een argument, zoals ik in een eerdere post toelichtte.

Edit: gericht op 8nnemiek dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:38

x_spekkie_x schreef:
elnienjo schreef:
Vlees en vis verzadigen juist veel beter en je hebt minder nodig om vol te zitten. Groente geeft alleen een opgeblazen buik maar geeft geen verzadiging/bevrediging. En de meeste calorieen komen toch binnen door graanproducten (van brood tot koekjes) en aardappels (van gekookt tot patat)

Is dit jouw eigen ervaring? :)
Mijn ervaring is, in tegenstelling tot wat ik verwacht had, dat groente en fruit juist enorm verzadigt! Nu ik een salade of groente/fruit/noten shake voor lunch eet, heb ik nooit meer last van een 4-uur-cup-a-soup-dip. Ik kan gerust zes uur tussen twee maaltijden laten zonder honger te hebben. In tegenstelling tot een broodmaaltijd, dan moest ik altijd nog een tussendoortje nemen door de suikerdip.

En volgens mij laten dit soort voorbeelden precies zien dat war voor de 1 werkt, niet voor de ander hoeft te werken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:37

Jessix schreef:
Sowieso werkt niets voor iedereen. Dat beweert ook niemand.

Zelf blijf ik het vreemd vinden dat sommige mensen het noodzakelijk vinden dat een docu alle kanten van dieet wetenschappelijk belicht. Als ik een docu wil maken over NH en daar allerlei mensen aan het woord laat die dat beoefenen dan hoef ik toch ook niet de traditionele kant wetenschap te belichten. Een docu kan toch gewoon over NH gaan met aan het woord andere eigenaren, trainers en deskundige die hetzelfde beoefenen.

Elke docu, helemaal de Amerikaanse, beginnen al met de waarschuwing dat je het niet klakkeloos na moet doen en hulp moet zoeken als je er iets mee wil.

Dan is het toch gewoon aan de mens om daar mee om te gaan zoals die zelf wil.

Van mij hoeven ze niet alle kanten van een dieet wetenschappelijk te belichten, maar wel een eerlijk objectief beeld geven als je claimt een documentaire te zijn. Als je wetenschap toevoegt, moet dat goede wetenschap zijn.

Als je een docu maakt over NH zeg je ook niet dat het de perfecte methode is en ga je dat ook niet “wetenschappelijk onderbouwen” dmv cherry picking. Verbanden worden uit hun verband getrokken, dat is gewoon niet juist. Dan vertel je bijvoorbeeld iets over een stel dat NH doet, misschien laat je wat vergelijking zien met een traditionele methode.

Als je zegt “er is een verband tussen x en x”, gebaseerd op 10 onderzoeken, terwijl als je 100 onderzoeken over dat verband zou bekijken er helemaal geen verband is. Dan vind ik dat oplichting. Dan kan je boodschap nog zo goed zijn, daar sta ik niet achter. Ik vind zelfs dat je daarmee een belangrijke boodschap (eat real food, mostly plants, not too much; Michael Pollan) schade toe doet, omdat je mensen gewoon met onjuiste informatie probeert te overtuigen.

Ik weet niet meer welke docu het was (niet deze), maar die lieten een hersenscan zien van iemand die suiker at en gaven daarbij aan dat het gedeelte dat oplichtte hetzelfde gebied is als bij drugsgebruik (heroïne meen ik). Dat liet wel zien hoe verslavend dat suiker is!
Dat de echte werkelijkheid is, dat het beloningsgebied ook oplicht bij mooie muziek, goed gezelschap of alles wat fijn voelt en gelukkig maakt, dat zeggen ze niet. En dat het dus los staat van verslaving (tenslotte is goede muziek ook niet verslavend) Dat is toch gewoon niet goed te praten? Ook niet als je boodschap (“eet minder suiker”) een goede is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:06

Mja, ik heb daar zelf niet zoveel moeite mee als er goed onderzoek staat. Veel voedingsonderzoek wordt ook gesubsidieerd door de voedingsindustrie, daar ontkom je niet aan. Als het fatsoenlijk onderzoek is, dat gewoon gereproduceerd kan worden is daar niks mis mee.

Ik denk dat er namelijk ook een prima documentaire is te maken met de juiste wetenschappelijke onderzoeken. Het enige is dat het dan wat minder dramatisch zal zijn, wat minder spectakel. Maar mensen moetrn gewoon eens gaan leren dat voedingsonderzoek nou eenmaal niet zo heel spectaculair is en dat de hele voedingswetenschap een beetje saai is...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:18

8nnemiek schreef:
Enzino, en wat is het probleem? James Cameron is een groot voorstander van plantaardig eten, ja. Daarom zet hij zich in voor innovaties en heeft hij de docu, samen met een aantal anderen, geregisseerd en gefinancierd. Je had toch niet verwacht dat zo'n film gefinancierd wordt door de vleesindustrie of de overheid bijvoorbeeld?
Dit is iets wat de vlees- en zuivel- en tabaksindustrie al decennia, zelfs eeuwen lang doet.
Dat ze de docu financieren betekent niet meteen dat het niet waar is wat er wordt verteld.

Even los van wat ik hierboven zei, maar: ook al iets waar de hele wereld (en de plant-based gemeenschap niet op de laatste plaats) al jaren over valt. En die laatste zin wordt dan WEL als argument gebruikt ;) namelijk dat het dan nooit objectief kan zijn, als je baat hebt bij de uitkomst.

Wat betreft je laatste zin: nee, dat ze onwaarheden vertellen (of beter: onjuistheden) staat los van de financiering.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:33

Hmm, ik snap wel wat je bedoeld enzino. Maar ik vind dat voor een docu zelf wat minder een probleem. Als er zelfstandig onderzoek gedaan zou worden had ik daar meer moeite mee gedaan. Simpelweg omdat er nu gewoon onderzoek op een rijtje is gezet (op een mega belabberde manier, dat wel).
Maar het draagt niet bij aan de objectiviteit, dat ben ik met je eens. Ik denk dat geen enkele van zulke docu’s als doel hebben om objectief te zijn.

8nnemiek schreef:
Het staat zelfs groot op de poster wie de film geregisseerd heeft :+

En als je denkt dat onderzoeken in de vlees- en zuivelindustrie altijd hun financiering duidelijk vermelden dan heb je het mis. Juist die groepen zijn kei in oa 'sponsored content'.

Volgens mij mis je nu echt de clou van wat enzino zegt. Het is geen probleem dat james cameron, als pro-plant based, hem geregisseerd heeft. Wel dat zijn eigen bedrijf de boel ook nog gefinancierd heeft... dus dat hij niet alleen zijn eigen idealen wil laten zien (prima), maar ook een heel duidelijk nevendoel heeft (verkopen van plant-based producten).

Persoonlijk vind ik het een beetje dezelfde discussie als Marianne Thieme die een partner heeft die de vegetarische slager heeft. Ik heb daar niet zo’n moeite mee, maar het maakt wel dat je extra kritisch naar mensen en hun beweegredenen moet kijken. Ik wil best geloven dat James Cameron deze “docu” maakte omdat hij achter dit ideaal staat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:46

8nnemiek schreef:
Ik snap de clou van enzino wel, maar er werd helemaal geen reclame gemaakt voor het bedrijf in de documentaire. Enzino zegt zelf dat de financiering onopvallend was. Was is dan het verschil tussen geld van James Cameron zelf of geld uit zijn bedrijf? Behalve dat het belastingtechnisch waarschijnlijk gunstiger is.

Dat het bedrijf een nevenfunctie heeft (namelijk verkopen) uiteraard en dus geen baat bij objectieve info.
Dat er geen rechtstreekse reclame is vind ik een beetje een bord voor je kop. Als een vleesfabrikant zijn naam niet noemt maar wel een film maakt hoe goed vlees is zou je dat ook niet zeggen...

Ik vind dit een beetje een aparte discussie merk ik. Andersom is de wereld altijd te klein :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:26

Nikass schreef:
Sinds wanneer is vegetarisch eten een dieet??

dat hangt er maar net vanaf hoe je dieet definieert. In principe is een dieet een samenstelling van voedingsmiddelen, dus dan is vegetarisch of veganistisch eten ook een dieet.
Als diëtist gebruik ik het woord dieet alleen als er sprake is van een medische reden en dan zou vegetarisch eten geen dieet zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:56

je quote sta ik achter en ik denk dat ik ook zo in mijn vakgebied sta. Ik irriteer me niet aan de boodschap, wel aan het misbruiken van wetenschap voor je boodschap.

Maar pfff, deze schrijver kan nog wel een hoop leren van de documantaire makers als het gaat over aantrekkelijke overzichtelijke tekst schrijven en mensen willen bereiken :+. Zelfs ik ben halverwege overgegaan op scannend lezen, niet doorheen te komen zo.
Wat overigens niks wil zeggen over zijn argumentatie, ik zag er echt hele goede argumenten tussen zitten en goed uitgezochte stukken (en ook wat mindere stukken, het uitrekenen of 1000 uur ergens aan besteden wel echt realistisch is vond ik een beetje stemmingmakerij, ik neem aan dat de beste man niet met een stopwatch heeft gezeten en bij 999uur en 59minuten de boel een minuut later heeft dichtgeslagen. Je mag aannemen dat het beeldspraak is in zoiets....)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:41

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:12

ik moet soms wel een beetje lachen, sorry.
Deze meneer zegt helemaal niks over of het dringend is voor je gezondheid is of niet. Hij reageert op (zogenaamde) wetenschappelijke artikelen van de makers van deze serie en ontkracht HUN argumenten.

Als iemand tegen mij zegt "Honden zijn gevaarlijk en mogen dus niet meer gehouden worden, want dit onderzoek laat zien dat er 1000 mensen per jaar gebeten worden."
En ik reageer daar op "ja, maar dat onderzoek waar jij op doelt houdt er geen rekening mee dat er 15 miljoen mensen zijn, dus dat is relatief gezien heel weinig, bovendien zijn de meeste incidenten binnenshuis omdat mensen gekke dingen doen en daar houdt dit onderzoek geen rekening mee."
Dan neem ik toch geen stelling in? Dan reageer ik alleen op een onderzoek dat jij aanhaalt. Dat maakt me niet ineens pro-hond, of wat dan ook. Ik reageer alleen dat het onderzoek niet deugt.

En dat minder vlees eten "best wel" noodzakelijk is voor de mensheid heeft er al helemaal niks mee te maken. Dan mis je echt het punt... :+ Maar volgens mij kun je blijven herhalen hier, dat bijna niemand iets tegen de boodschap (meer plantaardig eten of zelfs vega(n) eten) heeft, maar wel tegen de manier waarop de boodschap gebracht heeft. Jullie zien alleen maar kritiek op de boodschap. Dan heeft discussiëren zo weinig zin.

Als er morgen een documentaire komt die pleit voor diervriendelijker paardrijden, "want anders komen binnenkort alle paarden in opstand en vernietigen de wereld", dan deugt dat toch ook niet, ook al is de boodschap er eentje waar je prima achter kan staan? Ofwel de beginquote uit het artikel dat ik postte

Citaat:
My daughter is a vegetarian, even though she doesn’t like vegetables… It is her choice. But although I don’t have a problem with people’s individual food choices, I do have a serious problem with people who want everyone else to eat their way, or people that claim that their way is the only way. I have a problem with information that is confusing, misinforming or even misleading. I also have a problem with bad science and when claims are made that scientific methods are used when they clearly are not. I also have a problem with scare mongering: if you eat meat you will die!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:44

het was inderdaad een reactie op jou ja. Verder weet ik ook niet hoe ik het nog anders moeten verwoorden dan de tientallen keren dat ik en anderen het hier in het topic hebben geprobeerd.
Jullie voelen je aangevallen op de boodschap, terwijl niemand hier iets tegen vegetarisch eten of vegan eten heeft. Dat maakt een discussie vrij lastig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie