Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Jessix

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:27

Ik vind het een docu van toegevoegde waarde tussen de vele documentaires die er al zijn over plantaardige diëten. De een heeft dierenleed als insteek, de ander gezondheid en deze liet voor mij gewoon een kijkje zien in het leven van sporters en hoe zij presteren op een plantaardig dieet.

Er zijn zoveel vooroordelen en zo vaak worden vegans afgeschilderd als slap, zwak en met grauwe, grijze bekkies. Nou niet dus! :)

En verder, niet iedereen is te veranderen en dat hoeft ook helemaal niet. Mij zou je bijvoorbeeld nooit meer kunnen overtuigen om vlees te eten en dat zou andersom ook zo zijn. Maar als het jouw dieet niet is, voel je vooral dan niet zo aangevallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:35

FriesWytske schreef:
En heb al gehoord dat heel veel sporters ook weer afgestapt zijn van vegan eten. Vind het een erg eenzijdig verhaal. Maar daar is de media altijd heel goed in.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En niet anderen altijd maar gaan veroordelen, omdat degene niet zo leeft/eet als dat de veroordeelder doet.

Het is ook een film over sporters met een plantaardig dieet gemaakt door diezelfde sporters. Dus ja, die belichten hun verhaal. Het is geen wetenschappelijke documentaire, het is een film.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:36

karuna schreef:
Lijkt me een boeiende film. Vooral mensen waar je het niet van verwacht. Bizar alleen dat mij juist ernstig is afgeraden vegetarisch of veganistisch te gaan eten. -O- ivm voedselallergie en oa melk en peulvrucht allergie (ook soya dus) kan ik zonder vlees domweg niet voldoende binnenkrijgen aan eiwit en andere vitamines en mineralen.

Een lastige worsteling tussen diervriendelijkheid en gezondheid :j zoveel mogelijk biologisch vlees en bij vis opletten op waar het vandaan komt.

Ja dan wordt het lastig inderdaad. Gelukkig zijn er vele tinten grijs en is er vast iets wat bij jou werkt en past.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:14

Seltje schreef:
Als medisch dietist kan ik zeggen dat er serieus wat onderzoeken missen in deze documentaire.

Er is gewoon niet 1 dieet dat voor iedereen werkt. Zeker met een medische oorzaak is het heel specifiek zoeken naar wat wel en niet werkt voor elk individu.

@karuna: voor eiwit aan te vullen bij een eiwit en soja allergie zou ik kijken naar de noten en paddestoelen (en net iets verder dan de simpele champignon). Maar ik zou zeker vlees niet volledig laten staan in zo'n geval, minderen en bewuster kopen kan al veel helpen.

@Janouk: Bij cholitis ulcerosa is plantaardig zeker beter dan veel vlees. Ik zou in dit geval vis niet laten staan, visolie zou je darm gemakkelijker kunnen verteren dan echte dierlijke vetten.

Maar dat beweert de film toch ook niet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:18

karuna schreef:
Ik sta onder controle van ziekenhuis dietist. :j Teveel vlees en mijn darmen melden zich. Te weinig en ik loop enorme tekorten op. Vooral eiwit is een knelpunt. B12 prikte ik al :+ neem ik helemaal niet op. Soort balanceren dus tussen twee uiterste . Maar het dilemma blijft. Vooral varkensvlees is voor mij het ergste vlees. Dat eet ik echt alleen biologisch. Zoals een standaard vleesstal gaat %) nee dat krijg ik echt niet weg. -O-

Dan vind ik het vooral heel knap van je dat je hier op deze manier mee bezig bent. +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:48

Dat is inderdaad kort door de bocht The_Cat. Er is namelijk net zoveel vegan junkfood. Maar volgens mij wordt dat ook niet beweerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:00

The_Cat schreef:
Het is niet zo dat ik niet beweer dat het geen toegevoegde waarde heeft, maar het is 'gevaarlijk' voor mensen die al problemen hebben met eten en hun gewicht, dat het net deze soort mensen zijn die hierdoor weer gemakkelijk in een ander patroon vervallen. Het kan voor sommige mensen een echte trigger zijn en dat vind ik gevaarlijk aan deze dingen, want wetenschappelijk is de toegevoegde waarde echt 0 :/

Ik bedoelde toegevoegde waarde op de andere vegan documentaires. :)

Voor de mensen die jij nu beschrijft zal elke docu over voedsel voor problemen kunnen zorgen. Hun hele voedsel beleving is heel anders. Voor mij is dat geen reden om dan maar geen programma’s over voedsel te maken.

Over de wetenschappelijke onderbouwing in deze film kan ik zo uit mijn hoofd even niets zeggen. Ik heb hem al een tijdje terug gezien en heb daarbij zoveel gezien en gelezen over plantaardige diëten dat ik even niet meer weet waar ik het vandaan heb. Vind deze film vooral leuk omdat het topsporters belicht met een plantaardig dieet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:04

The_Cat schreef:
Misschien had ik mijn zin anders moeten formuleren. Wat ik bedoel is het volgende:

Persoon A met bv 20kg overgewicht zit al lang te sukkelen met zijn gewicht/gezondheid en wil eigenlijk afvallen, misschien al eens traditioneel dieet geprobeerd maar zonder resultaat en heeft niet echt een idee wat hij fout doet. Hij kijkt naar deze film en daarin halen ze allerlei mooie dingetjes naar voren, en hey enkele bekende mensen doen het, dus dit moet wel goed zijn. Vervolgens gaat hij dan heel zijn levensstijl omschakelen zonder te beseffen dat hij misschien wel gewoon teveel at in zijn 'vorige' levensstijl en is dit nog altijd niet aangepakt in de huidige. Of misschien had hij wel een probleem met teveel vetrijk eten (en dan bedoel ik niet persé gefrituurd) of misschien reageert hij wel slecht op granen. Al deze dingen weet persoon A nu nog steeds niet, maar de film doet het wel uitschijnen alsof aanpassingen het van het zijn.

For the record, ik heb echt niets tegen Vegan, alleen tegen deze soort van filmdocu's die voor sommige mensen echt niet de juiste triggers zijn

Maar dat zal die persoon ook hebben met een dieet gebaseerd op dierlijke producten. :) Elke docu begint ook met de waarschuwing dat niet elk dieet voor iedereen geschikt is, raadpleeg je arts, etc.

Je zal altijd mensen hebben die iets doen wat ze beter niet kunnen doen. Mensen doen ook stunts na uit films en programma’s met alle gevolgen van dien. Om maar een voorbeeld te noemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:58

The_Cat schreef:
Yup, daarom dat ik vind dat elke van die docu's of ze nu gaan over vegan, suiker of eender welk echt wetenschappelijk onderbouwd moeten worden en niet gewoon enkele stukken nemen van een wetenschappelijk onderzoek en de rest maar laten vallen. Eigenlijk zouden ze dit al eerder moeten presenteren als een mockumentary dan als een documentary.

Ik ben ook niet tegen het maken van zo'n programma's, maar ik vind gewoon dat men dat duidelijker moet maken voor mensen. Supersize me, that sugar movie etc was ook niet het perfecte voorbeeld. Half de wereld die ineens anti suiker was, en hoewel de boodschap van die film wel een punt had, namelijk dat teveel suiker niet gezond is, is dat niet wat het grootste probleem is voor mensen.

Ik vind persoonlijk gewoon voor mentale gezondheid van mensen dat men harder moet letten op dit soort dingen. Overgewicht is niet altijd maar 1 factor, en men is niet persé gezonder met 1 ding als men het grotere plaatje niet weet.

Ik snap je punt. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Over elk onderwerp zijn wetenschappelijke onderzoeken te vinden die voor- of tegen zijn. Als je ergens dieper op in wil gaan kun je dat zelf onderzoeken.

Maar nogmaals ik snap waar je mening vandaan komt. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:30

Jawel hoor, daar is ook een film over op Netflix :) Gaat inderdaad over de nadelen van bewerkt voedsel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:24

Ik vind het geen vervelende discussie maar snap niet zo goed waarom een documentaire van allerlei kanten belicht zou moeten worden. Het gaat toch gewoon om de ontdekkingen van een revaliderende sporter die andere sporters bevraagt over hun plantaardige dieet.

Een documentaire over een ruiter of meerdere ruiters hoeft toch ook niet alle trainingstheorien te laten zien?

Spreekt het je aan dan is het mooi. Wil je er meer over weten dan is er een wereld aan informatie. Vind je het bagger dan is het ook prima. :)

Deze docu zou mij niet overtuigen tot een plantaardig dieet maar ik zou er wel nieuwsgierig van worden en er meer over willen weten. Daarna komt dan nog te vraag hoe en of het geschikt voor me zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 06-11-19 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:38

enzino schreef:
Jessix schreef:
Ik vind het geen vervelende discussie maar snap niet zo goed waarom een documentaire van allerlei kanten belicht zou moeten worden. Het gaat toch gewoon om de ontdekkingen van een revaliderende sporter die andere sporters bevraagt over hun plantaardige dieet.

Nee hoor, niet volgens de makers, zie mijn eerdere screenshot:

Discover why plant-based eating provides powerful, proven advantages for health, wellness, and longevity.

Ja dat schrijf ik ook. Aan de hand van de ontdekkingen van een revaliderende sporter. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:50

enzino schreef:
Maar het probleem is juist dat ze het helemaal niet bewijzen.

Nou ze laten topsporters aan het woord die het tegendeel van die stelling beweren! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:55

Kaitlyn schreef:
Maar zo kan er ook een documentaire / film worden gemaakt met topsporters die beweren dat het alleen maar nadelen geeft en je juist dierlijke producten moet gebruiken.

Absoluut! En die zijn er ook genoeg. :j Deze film laat een andere kant zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:05

enzino schreef:
Maar dan ben je dus niet op zoek naar "de waarheid" om het te bewijzen en wil je gewoon of propaganda spuwen of onzin vertellen om meer kijkers te krijgen.

Er zijn al heel veel docu's die de wetenschappelijke onderzoeken laten zien. Ik denk dat deze film niet die insteek had, maar simpel wilde laten zien dat topsport ook te bereiken is met een plantaardig dieet.

Een documentaire is niet per definitie een samenvatting van wetenschappelijke onderzoeken, maar het verteld een verhaal over gebeurtenissen.

Ik denk dat jij met een hele andere insteek kijkt en overtuigt moet worden met wetenschappelijke feiten om er iets van te kunnen vinden? Ik kijk er naar zoals ik hier boven beschrijf, het geeft mij een blik op topsporters met een plantaardig dieet en hun bevindingen daarover.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:39

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Ze willen simpelweg laten zien dat je met een plantaardig dieet prima kan sporten op topniveau, en er zelfs voordelen door kan ervaren. En daar laten ze bewijzen van zien.

Misschien kan je deze discussie voeren met de makers want die zijn het niet met je eens.

Oh jij kent ze?! :D ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:22

*\o/* *\o/* *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:00

The_Cat schreef:
Change3x schreef:
Ik heb hem ook gezien, ik vind het heel interessant en het zet je zeker tot denken. Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Natuurlijk zijn deze mensen pro-vega en ‘anti’ vlees, maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in

Maar het is dat dat ik net bedoel, hoe weet je nu dat die bloed test echt is als je andere factoren niet gaat vergelijken? Hebben ze evenveel gedronken? Wat hebben ze voor de rest ook nog gegeten? Wat is er nog anders gebeurt voor de bloed test? Meer stress? Je moet zo'n factoren gewoon meenemen alvorens je kan zeggen dat er waarheid in zit vind ik

Persoonlijk denk ik dat zo'n films als boodschap zouden moeten hebben: mensen voeg allemaal eens verse seizoensgroenten toe dagelijks. Als iedereen dagelijks als eens in de richting zou gaan van 300gr groeten, dan zouden al veel mensen beter zijn. Ik denk dat gemiddeld gezien er teveel vlees gegeten wordt, maar een mens is ook biologisch gezien een omnivoor, dus denk ik dat we toch ook het niet helemaal mogen schrappen

Ja en ik denk daar weer heel anders over. Het is een film over sporters met een plantaardig dieet. Zij sluiten dierlijke producten uit dus gaan die ook niet promoten.

De keus is altijd aan jou zelf, natuurlijk. Maar daar hoeft een film niet over te gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:03

elnienjo schreef:
Change3x schreef:
Vettig en vies. Niet schoon. Wat er precies in zit weet ik niet. ;)

De hoeveelheid B12 die je binnen krijgt schijnt dus ook tegen te vallen, dieren zijn puur de ‘doorgever’, ze produceren het niet zelf.

Verder ben ik geen voedingsdeskundige, ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb in de docu. :D

Ach, als je gefrituurde vegan snacks of patat/chips eet, zal je bloed er vast ook vettig uit gaan zien. Ik neem het dus maar met 'n korreltje zout.

Dat was in deze test niet het geval. Misschien eerst kijken en dan oordelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:41

enzino schreef:
Jessix schreef:
Oh jij kent ze?! :D ;)

Nee, maar ik kan het gewoon op hun internetpagina lezen.
Kan jij ook trouwens... zie mijn eerdere screenprint (aannemende dat het Engels geen belemmering is).

Ik beheers de Engelse taal, dus correct aangenomen. Ik heb ook de website gelezen, en me volledig in het onderwerp verdiept. Ook voordat de film uitkwam, was ik al aangehaakt. Heb veel gelezen en gezien van de makers. Vandaar ook mijn conclusie, te lezen in dit topic.

Maar ik laat het onderwerp met jou verder rusten. Jij wil iets heel anders zien dan dat ik zie en dat is je goed recht natuurlijk. Fijne dag verder! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:11

enzino schreef:
Jessix schreef:
Fijne dag verder! :)

Veganisme is tegenwoordig ook een geloof, en ik weet uit ervaring dat discussies met gelovigen over hun geloof zinloos is. Jij ook een fijne dag. :)

Ik ben geen veganist, maar bedankt! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:34

Ik vond niemand vervelend in dit topic, alleen blijf ik van mening verschillen. En nogmaals, dat mag ook! :) De mensen waar ik mee gediscussieerd heb, hebben mij niet kunnen overtuigen, en zelf voel ik helemaal niet de behoefte om ook maar iemand te overtuigen. Vandaar dat ik na wat uitwisselen van gedachte, bedank voor het gesprek. Lijkt me veel zinvoller.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:08

Sowieso werkt niets voor iedereen. Dat beweert ook niemand.

Zelf blijf ik het vreemd vinden dat sommige mensen het noodzakelijk vinden dat een docu alle kanten van dieet wetenschappelijk belicht. Als ik een docu wil maken over NH en daar allerlei mensen aan het woord laat die dat beoefenen dan hoef ik toch ook niet de traditionele kant wetenschap te belichten. Een docu kan toch gewoon over NH gaan met aan het woord andere eigenaren, trainers en deskundige die hetzelfde beoefenen.

Elke docu, helemaal de Amerikaanse, beginnen al met de waarschuwing dat je het niet klakkeloos na moet doen en hulp moet zoeken als je er iets mee wil.

Dan is het toch gewoon aan de mens om daar mee om te gaan zoals die zelf wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:48

Ik merk dat ik het allemaal een stuk minder serieus neem. Ik vind het een leuke film met een interessant verhaal.

Grappig om te lezen wat voor reacties het te weeg brengt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:43

Ik noem het wel dieet, want het is een eetpatroon. Het zijn keuzes die ik heb gemaakt over voeding. Heeft dus niet perse met afvallen te maken. Ik kan namelijk ook een patat-dieet gaan volgen. :)