Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:18

Wat leuk dat je de film hebt gekeken, en dat je al veel verbetering merkt bij een vegetarisch dieet.
Ik heb de film in de bios gezien, en vond hem ook erg goed.

Mijn vriend merkt dat de chronische ontsteking in zijn schouder na 10 jaar eindelijk minder begint te worden nu dat hij redelijk streng plantaardig eet.
Een vriend van hem doet zware triatlons en is jaren geleden overgestapt op een plantaardig dieet omdat hij zo veel sneller herstelde en er zo veel beter op presteerde.
Ik geloof er dus zeker in.
De documentaire Forks over Knives is ook enorm interessant, met wat meer wetenschappelijke onderzoeken enz.

Oja, wat betreft yoghurt: heb je de soja yoghurt van Alpro al eens geprobeerd? :9
Kaas vervang ik tegenwoordig vaak door edelgist of edelgist-kaassaus.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:19

Ik geloof ook zeker dat er mensen zijn voor wie een plantaardig dieet niet ideaal zou zijn.
Het lijkt me heel vervelend als je geen peulvruchten kan verdragen, Karuna! Dan valt er meteen zo'n grote en belangrijke voedselgroep weg..
Maar ik kan me ook voorstellen dat veel mensen gewoon te 'lui' of te druk zijn om plantaardig te eten, want het is wel heel veel meer werk dan simpelweg elke dag een groot stuk vlees naar binnen schuiven. Zo ben ik elke dag weer druk bezig met gevarieerd eten bereiden, zo veel mogelijk verschillende voedselgroepen combineren.. Eet je elke dag brood met pasta en 's avonds vegan pizza, nee dan gaat zo'n dieet er niet voor zorgen dat je je beter voelt.
Dat miste ik dan wel een beetje in de docu, het 'whole food' gedeelte. Maar dat is dan wel weer bij andere docu's aan bod gekomen.

Schwarzenegger eet inderdaad niet volledig plantaardig, dat heeft hij ook niet beweerd, maar wel bijna volledig. Hij heeft meegeholpen met het maken van de film, volgens mij vindt hij vooral de duurzaamheid belangrijk, maar zoals hij in jouw link aangeeft blijft hij dus ook zo veel mogelijk weg bij dierlijke producten om 'health reasons'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:38

The_Cat schreef:
Jessix schreef:
Ik vind het een docu van toegevoegde waarde tussen de vele documentaires die er al zijn over plantaardige diëten. De een heeft dierenleed als insteek, de ander gezondheid en deze liet voor mij gewoon een kijkje zien in het leven van sporters en hoe zij presteren op een plantaardig dieet.

Er zijn zoveel vooroordelen en zo vaak worden vegans afgeschilderd als slap, zwak en met grauwe, grijze bekkies. Nou niet dus! :)

En verder, niet iedereen is te veranderen en dat hoeft ook helemaal niet. Mij zou je bijvoorbeeld nooit meer kunnen overtuigen om vlees te eten en dat zou andersom ook zo zijn. Maar als het jouw dieet niet is, voel je vooral dan niet zo aangevallen.

Het is niet zo dat ik niet beweer dat het geen toegevoegde waarde heeft, maar het is 'gevaarlijk' voor mensen die al problemen hebben met eten en hun gewicht, dat het net deze soort mensen zijn die hierdoor weer gemakkelijk in een ander patroon vervallen. Het kan voor sommige mensen een echte trigger zijn en dat vind ik gevaarlijk aan deze dingen, want wetenschappelijk is de toegevoegde waarde echt 0 :/

Maar er zijn zó veel meer mensen die juist problemen hebben met overgewicht en met ongezond eten, en door dit soort docu's juist veel gezonder gaan leven en soms zelfs kunnen stoppen met medicijnen en hart- en vaatziektes voorkomen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:42

Marie111 schreef:
Over gezonde darmflora gesproken.
Ik heb laatst een hele interessante workshop gevolgd van Christian Weij.

http://verrotlekker.nl/

Lees zijn boeken ook eens.

Ik heb zijn boek Verrot lekker :j Erg leuk en interessant.
De recepten vind ik te basic, een beetje te simpel omschreven, dus die zoek ik meestal op via internet, maar ik houd ook wel van gefermenteerd voedsel. Maar ook dat is niet allemaal even gezond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:36

enzino schreef:
Ninx schreef:
Het is altijd gezonder om het grootste deel van je dieet plantaardig te laten zijn. Er kunnen geen vreselijk enge dingen met je gebeuren wanneer je voornamelijk vers en plantaardig eet.
Als je kijkt naar de 'groene zones' op aarde waar de mensen het oudste worden, dan zie je dat ook zij voor het grootste deel vers en plantaardig eten.

Maar je hebt gelijk dat er meer aan 'voedsel-educatie' gedaan moet worden, wanneer je ziet wat men in de supermarkt op de band legt word je gewoon verdrietig.
Je ziet onmiddellijk waarom deze mensen te zwaar zijn, weinig energie hebben en zich niet blij voelen.
Ze stoppen alleen maar lege calorieën en gif in hun mond.

Je doet precies wat ze ook in de film doen: twee extremen met elkaar vergelijken om tot de conclusie te komen dat "plantaardig en vers" het beste is. Maar dat komt omdat je het vergelijkt met koekjes, snoepjes, magnetronmaaltijden, fast food en welke andere troep de extreem ongezonde persoon ook eet.

Maar er zit nog een groot grijs gebied tussen, waar je wel genoeg groente en fruit eet, waar je wel vlees eet, maar waar je niet al je maaltijden bij de McDonalds haalt. Dan krijg je al je macro's binnen zonder moeite, al je micro's en hoef je ook geen B12 bij te spuiten of naar aparte restaurants om uit te kunnen eten.

Gewoon de ongezonde dingen slechts met mate doen zodat je en oud kan worden, en gezond blijft en nog gewoon een normale maaltijd kan eten. Maar ja, dat verkoopt niet om daar een film over te maken.

p.s groene zones? Zijn dat geen blauwe zones? https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Zone

Er zijn ook heel veel vleeseters die B12 moeten spuiten/slikken, enzino.
Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk om vers, onbewerkt, plantaardig eten te vergelijken met fastfood en snoep, maar in deze docu wordt het juist vergeleken met een 'gezond' sportersdieet van heel veel vlees en andere dierlijke producten. En juist die mensen voelen zich ook beter op plantaardig voedsel.
Natuurlijk kan je prima oud worden op een gewoon dieet met vlees en melk en eieren, maar er komen gewoon steeds meer bewijzen die laten zien dat ook door dat 'gezonde' dierlijke eten je aderen langzaam dichtslibben.
Mijn opa heeft zijn hele leven gezond gegeten, groente en fruit uit eigen tuin, maar wel dagelijks vlees. Is heel lang heel fit geweest en zelfs 90 geworden, maar toch is hij uiteindelijk overleden aan dichtgeslibte aderen bij zijn hart.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:06

Je plaatst een artikel uit 2005 :+
Dat is al lang achterhaald..

De docu gaat nu eenmaal over mensen die het beter doen op plantaardige voeding.
Dan is het logisch dat er geen mensen aan het woord komen die het beter doen op vlees, net zoals er geen mensen worden geïnterviewd die het slecht doen op vlees. Het gaat puur om de positieve overgang naar plantaardige voeding, en hoe het veel mensen geholpen heeft.
Ik ken behoorlijk wat mensen die veganistisch of plantaardig eten, en de mensen die zich er slecht bij voelden en terug zijn gegaan naar vlees zijn op één hand te tellen, en dan zijn dat ook nog mensen die oa. geen gluten verdragen, en andere allergieën hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:44

The_Cat schreef:
Maar de docu is daarin niet eerlijk, want het verteld gewoon maar halve verhalen.

Je kan niet zeggen 'ooooh maar de gladiatoren deden het super goed op een veganistisch dieet' als je weet dat
1) die mensen niet te kiezen hadden wat ze moesten eten en slaven waren
2) die mensen geen lang leven beschoren waren
3) gladiatoren papperig moesten zijn

Ik weet niets van gladiatoren.. maar volgens google waren de eerste gladiatoren inderdaad vooral gevangenen en slaven, maar kon later iedereen gladiator worden, was er zelfs een opleiding, en werden mensen rijk en beroemd als ze het goed deden..
Wikipedia: "Gladiatoren waren eerst alleen krijgsgevangenen, zware misdadigers of slaven. Vanaf de eerste eeuw v.Chr. konden ook vrijgeborenen gladiator worden."
Ik kan ook nergens terugvinden dat deze mensen dik waren. Het lijken juist heel goed getrainde mensen te zijn geweest.

Enzino, de voordelen voor de gezondheid zijn wel degelijk bewezen. Ze gaan niet heel diep in op de onderzoeken, maar die zijn er zeker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:25

Ik vind het ook een interessante discussie :j En een grotere pool zou natuurlijk super zijn, maar wat lastig omdat er juist nog zo veel mensen sceptisch zijn en niet zomaar plantaardig zullen gaan eten. Juist zo'n docu kan er voor zorgen dat er meer onderzoeken komen en er meer mensen een plantaardig dieet gaan uitproberen, waardoor het aantal proefpersonen vanzelf weer verder uitbreidt.
Als je een docu maakt waarin men zegt 'deze 5 mensen voelen zich beter door plantaardig eten, en deze 5 mensen merken geen verschil' dan zal zo'n docu nooit zo veel kijkers trekken en is het gewoon veel minder interessant, en zullen wetenschappers ook minder snel verdere onderzoeken gaan doen.
Feit blijft wel dat mensen zich beter voelen en beter presteren. Het is niet zo dat het allemaal in scene is gezet. Ik zie ook niet zo waarom ze voor de docu op zoek zouden moeten naar mensen die het niet goed zouden doen op een plantaardig dieet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:08

Dat dus.
Het heeft niks te maken met propaganda of onzin verkondigen.. Ze willen simpelweg laten zien dat je met een plantaardig dieet prima kan sporten op topniveau, en er zelfs voordelen door kan ervaren. En daar laten ze bewijzen van zien.
Het overgrote deel van de sporters denkt namelijk nog steeds dat je alleen je benodigde eiwitten uit vlees kan halen. Dat is gewoon niet waar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:28

Heb je de docu gezien, Waves?
In deze docu gaat het niet over het 'SAD', maar over het dieet van sporters, en niet alleen bodybuilders maar allerlei takken van sport. De sporters leggen uit wat hun dieet is, en dat is bijvoorbeeld 'grasgevoerd' rundvlees en andere soorten dierlijke producten die bekend staan als gezond.

Of er iets spectaculairs gebeurt na een leven lang plantaardig eten vs een Nederlands of Mediteraans dieet valt niet te zeggen, er zijn gewoon veel te weinig mensen die in onze maatschappij al hun hele leven plantaardig eten. Wie weet worden die wél 110. Dat weten we pas over 100 jaar..

En ja, ik ken best een aantal sporters, ook enkele op hoog niveau.

8nnemiek

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:36

Nou als ik op mijn honderdste nog fit genoeg zou zijn om lekker op reis te kunnen en van mijn pensioen te kunnen genieten.. lijkt me best chill :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:12

Wat gaaf dat er een vegetarisch verzorgingstehuis is! Wat mooi!
Maar ook dat zullen zeker niet allemaal mensen zijn die van jongs af aan plantaardig hebben gegeten en alleen maar gezond plantaardig eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:47

Dat is wel grappig ja. Maar ook heel knap dat hij ineens 180 graden gedraaid is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:20

_/-\o_ Mooi gezegd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:18

Het ging inderdaad om het plasma in het bloed. Ik geloof ook niet dat daarmee geknoeid is. Je zag duidelijk verschil tussen dierlijke vetten en plantaardige vetten (uit avocado oa).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:57

Zeker! Avocado's, palmolie, en eigenlijk al het fruit en groente die van ver weg geïmporteerd moet worden.. maar het meeste vlees is óók een enorme belasting voor het milieu, zeker als het gevoerd wordt met soja.
Maar de docu gaat niet zo zeer over duurzaamheid. Dan is de docu Cowspiracy interessanter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:53

secricible schreef:
Als iemand mij verteld dat hij een gouden medaille wint terwijl hij veganistisch eet, zou ik hem alleen maar toejuichen. Als hij vervolgens de conclusie trekt dat veganisme dus beter is voor een sporter, dan draai ik me om.

En dat vind ik dus erg jammer.
Dus als iemand een dieet heeft gevonden waardoor hij/zij ineens een stuk beter gaat presteren, en dat wil delen, dan wil je dat niet horen?

Verander eens een woordje in je zin:
Als iemand mij verteld dat hij een gouden medaille wint terwijl hij niet rookt, zou ik hem alleen maar toejuichen. Als hij vervolgens de conclusie trekt dat niet roken dus beter is voor een sporter, dan draai ik me om.

Dat klinkt best apart, toch?

Persoonlijk vind ik ervaringen van mensen juist vaak meer zeggen, of in ieder geval net zo belangrijk, als wetenschappelijke onderzoeken. Als heel veel mensen goede ervaringen hebben met een bepaald dieet, of bepaalde oefening, of bepaalde manier van werken, dan zou ik eerder geneigd zijn om dat te proberen dan wanneer een onderzoekje iets bewijst.. want zoals eerder al gezegd, van élk onderwerp zijn er wel onderzoeken die zowel voordelen als nadelen 'bewijzen'.
En ik ken zelf echt nauwelijks mensen die het niet goed doen op een plantaardig dieet, maar wel genoeg mensen die er zich toch beter door voelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:33

Het punt is eigenlijk vooral dat je van vlees veel meer calorieën kan eten voordat je vol zit dan van vers plantaardig voedsel. En dus wordt je makkelijker dik door dierlijk eten.
Iemand die gewend is om volle borden te eten, met veel vlees, en daarna over stapt op dezelfde volle borden maar dan met broccoli, pompoen, komkommer, tomaat, courgette enz enz zal afvallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:14

secricible schreef:
Ik snap je punt, maar vlees de schuld geven van de obesitasepidemie is erg simpel gesteld. We eten vroeger ook vlees. De oorzaak van de obesitasepidemie is de toenemende verstoring van onze energiebalans.
Stellen dat vlees daarvan de oorzaak is is wel heel simpel gesteld. Het feit dat vegetariërs minder vaak dik zijn is daarin ook nauwelijks een argument, zoals ik in een eerdere post toelichtte.

Edit: gericht op 8nnemiek dus.

Klopt, zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoel vooral dat je makkelijker afvalt als je veel meer onbewerkt plantaardig eten eet, simpelweg omdat je maag dan sneller gevuld is. Betekent niet dat vlees er persé voor zorgt dat je overgewicht krijgt. Dat ligt vooral aan de hoeveelheid die we er van eten en onze westerse leefstijl met veel bewerkte producten en te weinig beweging.

Dit plaatje maakt het misschien iets duidelijker:
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 06:29

Het plaatje dat ik plaatste laat zien hoe vol je maag zit bij bepaalde voedselsoorten.
Veel mensen blijven nu eenmaal eten totdat ze echt vol zitten, dat is een overlevingsinstinct dat ons nu tegenwerkt.
De docu heb je niet gezien aan je reacties te merken? Die is nl helemaal niet zo zwart-wit, en laat simpelweg zien dat de sporters goed functioneerden op vlees, maar nog een beetje beter op vegan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:42

Bedankt voor het delen van de documentaires, spekkie! Ik heb er een paar gezien, maar ook een paar niet, dus ik ben benieuwd!
Super size me vond ik ook erg goed. Lijkt Super juice me een beetje op Fat, sick and nearly dead? Die vond ik ook erg mooi!

Wat betreft een opgeblazen gevoel bij het eten van groente, daar heb ik echt nooit last van. Ik vind het juist heerlijk om vol te zitten van groente. Ander, bewerkt voedsel ligt vaak veel te zwaar op de maag. Ik moet altijd lachen hoe alle familie na het kerstdiner ligt te kreunen en draaien omdat ze zich zo vol hebben gestopt met bakken vlees, terwijl ik zelf nergens last van heb en toch een lekker vol gevoel heb :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:12

Enzino, en wat is het probleem? James Cameron is een groot voorstander van plantaardig eten, ja. Daarom zet hij zich in voor innovaties en heeft hij de docu, samen met een aantal anderen, geregisseerd en gefinancierd. Je had toch niet verwacht dat zo'n film gefinancierd wordt door de vleesindustrie of de overheid bijvoorbeeld?
Dit is iets wat de vlees- en zuivel- en tabaksindustrie al decennia, zelfs eeuwen lang doet.
Dat ze de docu financieren betekent niet meteen dat het niet waar is wat er wordt verteld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:29

Het staat zelfs groot op de poster wie de film geregisseerd heeft :+ De meeste mensen weten wel dat de makers pro-plantaardig eten zijn.

En als je denkt dat onderzoeken in de vlees- en zuivelindustrie altijd hun financiering duidelijk vermelden dan heb je het mis. Juist die groepen zijn kei in oa 'sponsored content'.

secricible, ik snap inderdaad wel dat het bij mensen vraagtekens oproept. Maar documentaires moeten nu eenmaal gefinancierd worden, en iemand die niet achter de inhoud staat zal daar ook geen geld in stoppen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-11-19 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:39

Ik snap de clou van enzino wel, maar er werd helemaal geen reclame gemaakt voor het bedrijf in de documentaire. Enzino zegt zelf dat de financiering onopvallend was. Was is dan het verschil tussen geld van James Cameron zelf of geld uit zijn bedrijf? Behalve dat het belastingtechnisch waarschijnlijk gunstiger is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:45

Laatst vertelde een kennis nog aan me hoe slecht vegetarisch eten was.. want je tanden zouden ervan wegrotten en uitvallen, en je haar zou uitvallen, en die mensen zagen er altijd zo slecht uit..
..totdat ik vertelde dat ik al 25 jaar geen vlees eet. Ik heb haar er daarna niet meer over gehoord :') Ook zo iemand die info zoekt via youtube waarschijnlijk :))