Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:45

Ik vind het ontbijt en de lunch prima te doen. Maar bij het avondeten vind ik het erg lastig om de knop om te zetten, merk ik. Mijn man doet volledig mee, mijn kind is best een lastige eter.

Heb echt opstartproblemen. Ik doe dingen dan ook graag in 1 keer goed.

Terwijl ik juist heel graag de omslag blijvend wil maken, niet alleen om af te vallen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:19

Zullen we on topic blijven?

Interessante discussie, maar voor elders op het forum.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:09

Nikass schreef:
Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.

En dat is niet on topjc.

On topic is ervaringen delen over koolhydraatarm eten.
De ts heeft dat duidelijk vermeld dmv haar vragen in het openingsbericht.
Jouw vraag wel of niet staat daar helemaal niet bij.

Er is al gekozen voor wel.

Niemand hoeft te worden overtuigd.

Het is gewoon jammer als het topic dan wordt vervuild door welles-nietes discussie.
Die mag gevoerd, maar elders graag.

Boras

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:52

Beter van niet natuurlijk.

Maar droge, witte wijn bevat de minste koolhydraten en calorieen.

Bier.... Tja :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:15

Vandaag boodschappen gedaan, morgen beginnen met mijn nieuwe leefstijl.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:04

Wij aten rauwe andijviestampot van bloemkoolpuree met gehaktballetjes.

Was goed te doen.

Maar ik wierp toch af en toe een jaloerse blik op de stampot van mijn dochter, die was gewoon met aardappelpuree :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:45

Sjira schreef:
Hebben jullie misschien tips voor goede sites/boeken waarmee ik makkelijk een start kan maken met kha eten? Ik snap dat ik de aardappelen, brood, pasta en rijst moet laten staan, maar het is geloof ik meer dan dat, toch? Ik ga me er graag in verdiepen.

Ik vermoed dat ik veel gebruik zal gaan maken van de recepten http://www.lowcarbchef.nl.

Gisteren heb ik dit gemaakt:

https://www.lowcarbchef.nl/recept/ovens ... oli-en-kip

Heerlijk gegeten! Wel geen water toegevoegd zoals ene Sandra als tip geeft, heb ik de broccoli kort voorgekookt en zou ik de volgende keer de helft aan citroensap doen en dan eerst proeven. Voor mijn dochter wat Turkse rijst erbij gemaakt.

Op lowcarbchef.nl zijn meer aantrekkelijke recepten te vinden. En met goede beoordelingen van anderen. Dat vind ik best belangrijk voor ik aan een recept begin, merk ik.

Edit: typfoutje

Oh ik lees je vraag nu pas echt goed |o

De methode Grip op koolhydraten of Slank met Linda zijn voorbeelden waar je info kunt halen. Die hebben een site en boeken (let op, niet alles is gratis toegankelijk). Als je Google gebruikt, kom je ook veel tegen. Of gericht op bol.com zoeken naar boeken. Ik leen de boeken vervolgens bij de bieb, dat scheelt kosten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:06

Hoe gaat het, ts? En anderen :)

Ik zat al tijden tegen gezonder eten en afvallen in het algemeen, en tegen koolhydraat arm eten in het bijzonder, aan te hikken. Maar de vele, vage pogingen sneuvelden telkens al aan het eind van de eerste dag. Niet voldoende gemotiveerd, te ingewikkeld enz.

Nu lijkt het anders. Het gaat als vanzelf. Goed bezig . Dat lijkt niks bijzonders. Maar dat is het dus wel voor mij. Blij mee. Uit ervaring weet ik dat als ik er eenmaal helemaal in zit en begin af te vallen en me (nog) beter te voelen, ik niet meer wil opgeven. Hopelijk sta ik nu aan het begin van zoiets :)

Eerder schreef ik veel moeite te hebben met kiezen van de warme maaltijd. Die moet ook lekker zijn. Dat maakt het zoveel makkelijker om vol te houden voor mij. Het is tenslotte een nieuwe levensstijl.

Ik ga gericht op zoek naar lekkere recepten of ik pas wat ik altijd al lekker vind aan. Gisteravond bijvoorbeeld. Tagiatelle met spinazie, boursin en gebakken zalm en dan koolraap tagiatelle in plaats van de echte. Laag in koolhydraten en lekker gegeten.
Zo blijft eten koken en eten een feestje. Heel belangrijjk.

Op deze manier voorlopig even pionieren. Ik houd wel bij wat ik eet. Binnenkort wil ik dan gaan terugkijken hoe ik eet qua voedingswaarden en of ik moet bijsturen. Voor nu vind ik dat nog even teveel gedoe.

Laat je horen! Ik vind het fijn om ervaringen, kennis en lekkere recepten te delen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:15

Ik heb een dip dag. Niet omdat ik wil snaaien, ik ben vandaag juist gemotiveerder dan ooit.

Maar omdat ik vandaag weinig tijd heb, weinig in huisheb, niets uit de diepvries gehaald en gewoon niet weet wat we gaan eten vanavond. Een goede voorbereiding is bij mij dus echt meer dan het halve werk. En ik had het voorbereid tot en met gisteren. En toen was het plots vandaag :+

"Vroeger" zou het in zo'n situatie afhaal worden, maar dat wil ik dus absoluut niet.

Maar wat dan? Internet biedt me even geen uitkomst. Weten jullie wat, eenvoudig en een beetje snel?

Help! :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:26

Bedankt voor jullie hulp!

Ik ging voor de shoarma. Nou ja in ons geval kebab, mijn man eet geen varkensvlees en ik geen kippendijen.

Heerlijk, maar toen we het op hadden, bekeek mijn man de verpakking van de kebab.
Niet kh arm te noemen :oo Ik ging er van uit dat er weinig kh in vlees zit. Gaat dus niet altijd op.

Wel van genoten :D

hesterve, jouw tip zie ik nu pas. Die ga ik onthouden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:36

ellepel schreef:
ik ben momenteel nogal van de soep.
vandaag deze gemaakt
https://www.leefpuurnatuur.nl/thaise-kokos-kippensoep/.

maar met meer groentes er in.

Ik ben ook van de soep! Vind dat smakelijker dan een koude groentesalade.

Ik houd niet van kokos, ik zit nu te genieten van deze:

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/pre ... reloaded=1

Ik heb de groentebouillon vervangen door kippenbouillon, die vind ik lekkerder.

Tip: als verantwoord snaaisnackje mag ik af en toe een stukje donkere chocolade van mezelf. Nou werd ik daar niet echt warm van. Tot ik de seriously dark 85% cocao van Hands off my chocolate proefde. Daar kan ik echt wel een genietmomentje mee hebben. Met 15 gr koolhydraten gunstig t.o.v. de andere merken in het vak.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:42

Misschien moet je meer vet toevoegen aan je maaltijd, Ellepel.
Voldoende vet is onderdeel van een kh arm dieet en het vult en geeft je lang een verzadigd gevoel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:54

Ik heb vanavond voor de tweede keer vandaag soep gegeten :?
Ik was vergeten dat ik mijn dochter beloofd had vandaag tomatensoep te maken.
Lekker hoor, maar er zijn grenzen. Morgen géén soep :Y)

Voor haar had ik er tosti bij gemaakt. Voor mezelf was ik vergeten wat te bedenken.
Uiteindelijk is het een restantje Zweedse balletjes van Ikea uit de diepvries geworden. In ieder geval laag in kh en lekker. En zo is er meer plek in de diepvries voor al die bakjes soep ik die ik vandaag heb gemaakt.

Ik heb me voorgenomen om me niet vaak te wegen, hoewel me dat best wat moeite kost.
Ik ben van de week bij de huisarts gewogen en zat toen op -2 kg. Een mooi begin.
Waar ik nog blijer mee ben, ik moet na zwangerschapsdiabetes in het verleden uitkijken voor diabetes en mijn bloedwaarde was gezakt met 0,6. Volgens de huisarts kan dat zeker het resultaat zijn van zo'n korte periode nog maar kh arm eten. Over 2 maanden terug en opnieuw testen en wegen.

Allemaal goed voor de motivatie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:01

Doordeweeks ontbijt ik meestal snel en vooral makkelijk met Griekse yoghurt en een gekookt eitje. In het weekend maak ik er graag wat meer werk van en wil ik varieren en experimenteren.

Wie heeft recepten voor lekkere kh arme pannenkoekjes, muffins en ander lekkers? Lunchideetjes zijn ook welkom!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:57

MarjanB schreef:
[ [url=m/VbUDj4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Koolhydraatarme chocoladetaart :') je moet wat als je jarig bent. (Van lowcarbchef)

Ik hou van je :D

Deze had ik nog niet gezien, wel low carb bosche bollen. Ze.zullen niet zo hemels zijn maar iets minder lekker is ook heel lekker.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:05

Is er een manier om lekkere slagroom te kloppen?
Dus wel.zoet mawr zonder suiker?
Welke zoetstof zou daarvoor perfect zijn?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:13

Dan krijg je zoiets als slagroom op zijn Duits. Ik vind juist dat zoete lekker aan slagroom O:)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:35

Oh Marian, ik had helemaal niet in de gaten dat je nu jarig bent. Gefeliciteerd!

Ik las in jouw eigen topic (geloof ik) dat je sinds ergens eind vorig jaar meen ik behoorlijk bent afgevallen.
Knap! Is dat door low carb eten?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:31

Stevia zal niet lukken? Ik heb dat in poedervorm, maar ook in vloeibare vorm geloof ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:33

Veel paardrijden, dat is verreweg de leukste methode :)

Gisteravond courgetti ipv spaghetti gegeten. Met mijn zelf gemaakte verse pastasaus. Die is denk ik niet helemaal lowcarb door de ketjap manis erin, maar wel heel lekker en gezond. De (te lang?) geroerbakte courgetti viel wat tegen, het smaakte waterig. En het leek onderdeel van de groenten in de saus. Alsof je alleen saus zit op te lepelen. Die was lekker, maar de maaltijd mistte een bite zoals bij echte pasta.

Verder paranoten als snackje bij het netflixen 's avonds. Normaal eet ik graag amandelen. Nadeel: meer kh en ik wil niet stoppen. Paranoten minder kh en lekker, maar ik raak op tijd verzadigd en beetje misselijk als ik er teveel eet.

Vanochtend toch weer even gewogen. -/- 3 kg ssinds de start maandag. Veel vocht natuurlijk, maar het zegr me dat ik het goed aanpak. Door het lekkere eten en het verzadigde gevoel sloeg de twijfel soms toe of ik niet te veel en verkeerd at. Ik moet echt in mijn hoofd omschakelen bij afvallen met deze leefstijl merk ik. Ik moet af van het dit kan nooit goed zijn stemmetje. Zien wat komende week brengt. Die 3,5 kg per week zal niet blijvend zijn. En dat moet natuurlijk ook niet.

Nu aan de slag met een recept van lowcarbchef voor amandelmeelpannenkoekjes. Tussendoor mijn preimosterdsoepje met nog wat erbij. Vanavond pizza en de bodem gaan we zelf maken. Niet van bloemkool, ben erachter dat ik de afgeleiden daarvan niets vind.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:03

Dat laatste maakt het ook lastig om je ideeën te geven.

Ik heb ontzettend veel aan de sites met kh arme recepten. Zonder zou ik ook in te weinig variatie vervallen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:36

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:34

Ik niet, ik begin niet aan keto.
Ik neem van wetenschappers aan dat dat niet gezond is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:39

Hier gaat het (weer) goed. Even een terugval door de bekende oorzaak, maar het positieve was dat ik snel weer op goede spoor kwam. En de terugval leverde niet veel schade op.

Bij de Atkinds wraps stond ik gister toevallig te kijken in de winkel. Ik houd van wraps. Ik zal ze zeker een keer gaan proberen. Maar voor vaak vind ik ze te duur: 4 voor € 3,50.

Ik eet regelmatig een kh arm sneetje brood als de rest van mijn dag kh arm is. Blijf dat snel en fijn vinden.Tot nu toe vond ik die van Atkins het lekkers en het mooist (oog wil ook wat). En lekker laag in kh. Ook duur, maar je doet er langer mee. Wel vaak uitverkocht. De sportmik van marktbakkerij het Stoepje ga ik deze week proberen.

Edit: typfout

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:46

Krijg toevallig net een nieuwsbrief binnen over wraps.

https://www.afvallenmetbregje.nl/mama-l ... 93740.MzY2

Deze wraps zijn goedkoper, gaan per 10, zijn best lang te bewarwn in de koelkast en kunnen in de diepvries.

Ik vind ze interessant.

Edit: toevoeging van info:

Ze bevatten 7 gram koolhydraten per stuk, maar zoals je op de verpakking kunt zien moet je daar de 4 gram vezels nog van aftrekken. Dan krijg je het aantal koolhydraten dat meetelt voor je dagtotaal. Dat is per wrap dus 3 gram. In één verpakking zitten 10 Mama Lupe’s tortilla’s. De verpakking kun je weer dichtsealen zodat je ze gemakkelijk in de koelkast kunt bewaren. Echt handig! Na aankoop zijn ze nog 3 weken houdbaar. Wil je ze langer bewaren? Doe ze dan in de vriezer met bakpapier ertussen, dan haal je de tortilla’s makkelijk per stuk los. 

Bron: koolhydraatarmerecepten.nl