Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janneke2

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:37

Ik eet een soort van koolhydraatarm en vegetarisch. Ik ben van voor de "vleesvervangers", ik eet dus 'gewoon' volwaardige eiwitten etc etc uit planten (en soms kaas of ei).
Er zijn noten en zaden (jummie!), er is spirulina, linzen en 'andere' bonen (inclusief taugé) en granen zoals spelt met hoge eiwitpercentages.

4 zaken die mij goed helpen mbt afvallen:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.
Een van de voordelen van ontbijten als die vorst is dat je het gewoon verbruikt in de loop van de dag. (Ik reis regelmatig per ov, maar heb gelukkig wel altijd een zitplaats, al is het op de trap.)

3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand ;) maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben. (Of nu ja, soms zijn ze nog nodig, maar dit is een toestand die verholpen kan en moet worden. Zelfs bij diabetes type II kan dit.)

(Je kunt bijvoorbeeld een hoeveelheid noten bij je hebben om 'zoet snaaien' te voorkomen, maar dan is je 'training van de alvleesklier' nog niet geslaagd.)

4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en kwaliteit- geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.
En mbt sport : je zet je vetverbranding aan met duursport: een lekkere lange wandeling.

Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.
Zo is er een ayurvedisch advies dat iedere maaltijd de smaken zoet, zuur, bitter, scherp, zout en wrang moet hebben - dat voedt je zintuigen.

En als chocolade fanaat maak ik heerlijke hapjes met cacaopoeder, kruiden en sinaasappelsap. (Soms met kersen op sap en kaneel, etc.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:14

MiniMaxi schreef:
Ik probeer ook te minderen en die dit in combinatie met IF. (zie hiervoor een ander topic)
Waar ik vooral naar op zoek ben is koolhydraat arme tussendoortjes. Neem nu kaas en komkommer en wat noten maar ik vind dit erg eenzijdig. Wil ook niet alleen maar vlees eten omdat ik dat juist beperk tot een paar keer per week. Wie heeft er goede tips.

Tussendoortjes zijn per definitie onvolledig.
Komkommer bevat zo ongeveer alleen water, dus dat helpt niet met je "" ongetrainde alvleesklier"".

Wil je iets substantiëlers, is misschien soep in een thermosfles een idee: groenten, kruiden en linzen plus warmte :9

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:39

arabella2000 schreef:
Ik ery met tijden kha. Afgelopen jaar 15 kg ermee afgevallen en jammer genoeg toch weer de suikerval ingelopen door emotionele vreetbuien. Maar sinds gisteren weer streng bezig.
Over 1 of 2 weken ga ik het ook weer combineren met intermitted fasting. Ik eet dan tussen 12.30 en 20.30.

Ik eet meer richting carnivoor/zeer streng keto. Dus vooral vlees en minder groenten. Als ik groenten eet, dan zijn het groenten zoals sla, komkommer, courgette etc.

De meeste daglijstjes wat ik hier zie zijn trouwens khbeperkt. Wat zeker geen probleem is, maar rijst, havermout etc past niet echt in kharm.

DE manier om eetbuien te krijgen is streng zijn voor jezelf.
Dus geef jezelf wat meer lucht!

En wellicht ook: geef jezelf gewoon echte groenten. Als in: echt eten.

Allez, al hebben we geen winter: courgette eten is onzin. Sla is ook een zomers iets en de meeste komkommers zijn een soort water.
Eet boerenkool met appels en noten,
zuurkool met paprika en amandelen,
witte kool met radijs en eieren,
rode kool met kaneel en appel (mjummm),
spruiten met paranoten,
witlof met wat kaas,
en dan zijn er winterwortelen, rode bieten, pompoenen en zo nog het een en ander.

(Dat spaart ook de behoefte aan vlees, er zijn nog andere belangen dan luxe eten.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:29

Ik doe het dan ook met weipoeder, cacao, linzen en hennepzaad.
Aangevuld met wat kaas en (zelf gemaakte) falaffel, hoemoes en tahin.
Doorgaans goedkoper dan 'vleesvervangers'. (Aan vlees eten doe ik niet.)(Ongeveer 16 euro pppweek.)

Ik doe het uren op een ontbijt van rauwe boerenkool, appel, hennepzaad en wat zonnebloempitten.

[o]

Janneke2

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:23

Van pillen die de schildklier stimuleren valt een gemiddeld mens af....
... maar ik heb met enige regelmaat gescheld gehoord dat het wel een jaar kon duren voor iemand correct was afgeregeld.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie