Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elin_

Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-20 21:25

Hi bokkers!
Het oude topic is nogal dood, dus ik open maar een nieuwe.
Wij willen graag koolhydraatarm eten, maar zijn op zoek naar ervaringen. Klopt het echt dat je zoveel kilo's kan afvallen? En moet je erbij sporten, zodat je vel niet gaat hangen?
Streefgewicht is -15 kilo dus ook niet een beetje :=

Hoe bevalt het jullie? En wat zijn jullie favoriete recepten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-20 13:00

Allereerst zo wat een reacties! Hier ben ik blij mee :j

Luf_Midnight schreef:
Hier inmiddels groot en deels koolhydraatarm. Door dat we smokkelen gaat het afvallen niet zo snel als dat ze schrijven maar dat is in ons geval ook niet direct de reden.
We aten weinig groente en fruit en moesten echt gezonder gaan leven.
Ik vind de recepten allemaal erg lekker

Hier ook weinig fruit, wel dagelijks groente. Partner heeft een zwaar beroep dus ik denk dat zijn cheat brood tussen de middag is (kan ook kha)

Palmera schreef:
Met ieder dieet, discipline en voldoende sport kun je afvallen.

Maar vooral de discipline lopen de meeste mensen op vast. En dan maakt het niet meer uit welk dieet je volgt, dan zullen het gewoon niet het aantal kilo's worden die je kwijt wilt raken.

Daarom probeer ik nu deze manier, omdat het d.m.v. diëten al effectief (en gezond) is. Wij hebben vrij zwaar werk en lange dagen, dus daarna nog een uur in de sportschool zien we sowieso niet zitten. We lopen en fietsen inmiddels wel :)

hesterve schreef:
Kijk eens op gobento ( op Facebook maar ze hebben misschien ook wel een website)voor een goede uitleg wat hoe het werkt. Denk eraan dat je een omslag moet maken in je leefstijl om af te vallen en gezonder te eten. Er zijn genoeg lekkere recepten maar blijf nadenk wat( en hoeveel ervan) je op eet

Ik ga eens kijken!

madeliefw schreef:
Ik ben vorig jaar 10 kilo afgevallen met kha en nu prima gezond slank gewicht weer terug na 2 zwangerschappen. Je moet echt flink doorzetten maar ik heb geen hongergevoel gehad. Ik heb er niet bij gesport, wel dagelijks gefietst naar het werk. Ik heb het onder begeleiding van een diëtist gedaan,dat is echt een aanrader. Goede tips, eetschema, en stok achter de deur. Overigens heb ik wel kh gegeten maar veel minder, volkorenproducten en de tussendoortjes allemaal kha.

Ik wil het eerst zelf uitvogelen en zoeken. (Ik vind dingen uitvogelen wel leuk)
Mocht het weinig opleveren is diëtist natuurlijk een optie.
Wel respect dat je zoveel afgevallen bent!

Benthhh schreef:
Ik heb ook een positieve ervaring. Ben nu weer begonnen want na een vakantie was het een beetje in de slop geraakt. Nu ander werk waardoor ik veel meer controle heb op mijn eten + khd arm en het voelt zoooo goed! (Werkte eerst in horeca, vandaar)
Soms moet je een beetje omdenken, maar als je dat een beetje door hebt, besef je je dat je best veel wel kunt eten ipv wat niet.
Vind ik dan, haha.

Nouja op pasta en brood na zijn wij ook helemaal geen rijst/aardappeleters.
We eten juist graag vis vlees en groente dus in dat opzicht hoop ik dat we er voordeel uit halen...

Elin_

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 18:17

Leuk dat het zo leeft!
Ik ga ook mijn weekmenu eens samenstellen en met jullie delen. Tot nu toe vind ik het best een rekensom :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 18:33

Ons menu:
Maandag: Gehakt met spitskool
Dinsdag: Tomatensoep (https://www.leukerecepten.nl/recepten/tomatensoep/) met evt. 2 KHA broodjes met kaas erbij.
Woensdag: Burrito's van kool (https://www.leukerecepten.nl/recepten/b ... -van-kool/)
Donderdag: Zoete aardappel met biefstuk
Vrijdag: Zalm met spinazie
Zaterdag: gamba's met wokgroenten
Zondag: Rundvlees met groenten

Ontbijt: afwisselend yoghurt met fruitstukjes of iets met een omelet (groenteomelet of met zalm e.d.)
Lunch: op werkdagen 2 KHA broodjes met kaas. Niet werkdagen redden we het ontbijt vaak niet dat valt samen met de lunch qua tijd :') (yep geen kids of paarden bij huis, dus uitslapen tot de max. := )
Tussendoor: gekookt ei of paar blokjes kaas.

Wij zijn niet zo van de nootjes e.d., maar gelukkig wel dol op eieren, dus ontbijt dagelijks hetzelfde maakt ons niet heel veel uit.

Is dit iets? We houden 150 gram vlees en 400 gram groente per dag aan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 21:22

Nikass schreef:
Wat is er off topic? We hebben het over het wel of niet eten van koolhydraten.

Ik vind het niet perse offtopic maar laten we elkaar wel in de waarde laten en bij discussies zonder eind er gewoon een eind aan maken :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 23:45

ellepel schreef:
ik doe koolhydraat beperkt,mag dat ook?
ik vind vooral vegetarische receptjes erg moeilijk, en de weekenden.
ik hou van mijn wijntje en zak chips :D :o

Dat mag zeker!
Ik vraag me af of mijn menu ook echt koolhydraatarm is.
Wij houden hier ook van bier en wijn. Dat schiet ook niet op :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 02:25

Elin_ schreef:
Ons menu:
Maandag: Gehakt met spitskool
Dinsdag: Tomatensoep (https://www.leukerecepten.nl/recepten/tomatensoep/) met evt. 2 KHA broodjes met kaas erbij.
Woensdag: Burrito's van kool (https://www.leukerecepten.nl/recepten/b ... -van-kool/)
Donderdag: Zoete aardappel met biefstuk
Vrijdag: Zalm met spinazie
Zaterdag: gamba's met wokgroenten
Zondag: Rundvlees met groenten

Ontbijt: afwisselend yoghurt met fruitstukjes of iets met een omelet (groenteomelet of met zalm e.d.)
Lunch: op werkdagen 2 KHA broodjes met kaas. Niet werkdagen redden we het ontbijt vaak niet dat valt samen met de lunch qua tijd :') (yep geen kids of paarden bij huis, dus uitslapen tot de max. := )
Tussendoor: gekookt ei of paar blokjes kaas.

Wij zijn niet zo van de nootjes e.d., maar gelukkig wel dol op eieren, dus ontbijt dagelijks hetzelfde maakt ons niet heel veel uit.

Is dit iets? We houden 150 gram vlees en 400 gram groente per dag aan.

Iemand trouwens tips of dit goed is
Ik heb nogsteeds geen idee wat we aan het doen zijn. Ik maak gewoon een menu n.a.v recepten die volgens Google koolhydraatarm zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 14:15

njiloj schreef:
O fijn! Een levend topic over kha!
Ik ben sinds 3 januari kha aan het eten en het bevalt mij prima.
Ik wilde gezonder gaan eten en ben in december gestopt met het eten van suikers, maar wist vervolgens niet goed wat ik nou wel en niet kon eten. Na wat research kwam ik kha tegen en voelde mij goed bij dit idee.
Ik voel me fitter, alerter, en ben nu zo’n 6 kilo kwijt.
Het is soms even omschakelen.
Wat ik doe voor recepten: ik zoek online naar het ingrediënt waar ik zin in heb (bijvoorbeeld garnalen) en zoek op ‘recept Keto garnalen’ of ’recept kha garnalen’
Websites als gobento en ketohuis helpen hier ook goed bij.

Wat knap!
Ik zoek inderdaad ook op kha recepten. Inmiddels heb ik een tel app erbij. Mijn eetmeter. En ik schrik toch wel wat je per dag binnen krijgt!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-20 19:25

arabella2000 schreef:
Ontbijt vanmorgen (heb nu tijd normaal niet zo uitgebreid),

100 gr spinazie
28gr ui
50gr champignons
3 medium eieren
1 plak kaas
En natuurlijk kruiden naar behoefte.

[ [url=m/R508tp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Note to myself: de volgende keer toch omdraaien tussendoor..... was nu ene beetje zwart vanonder (wel nog eetbaar). :x dus nog maar chilisaus erbij gedaan zodat het verbrande niet te erg was.

Chilisaus is van de action. Is suikervrij .

Oeh dit ziet er super lekker uit!.
Hier rundvlees met broccoli en kaassaus gegeten. Voor volgende week al een luxe menu samengesteld. Ik kom op 50 KH per dag uit. Ben benieuwd. Vooral wat de weegschaal gaat aangeven :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-20 10:39

Nog meer bokkers, leuk!
Tot nu toe gaat het hier redelijk. Drinken volledig aangepast (geen pak taksi meer vol suikers)
En via het eetdagboek probeer ik alles bij te houden, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat we er streng genoeg mee zijn.
Ik vraag me bijv. Bij sommige recepten af hoeveel KH erin zitten. Moet ik dan alle aparte ingrediënten in het eetdagboek zetten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-20 21:08

Guys ik heb een lekker recept bedacht! (Vast wel meerdere mensen die erop gekomen zijn, maar ik had het iig niet gevonden op google)
500 gram gehakt
2 prei
Beetje broccoli en bloemkool
Geraspte kaas

Gehakt bakken en de rest wokken. Op het eind bij elkaar doen en de kaas erover (dat gaat smelten zodra je gaat roeren)

Echt heerlijk!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-20 13:31

Nele80 schreef:
@elin: ik heb deze week iets gelijkaardigs gemaakt maar groene kool ipv prei.

Goede tip!

njiloj schreef:
Prei! Goed idee. Ik vergeet steeds dat dat ook gewoon mag. :+

Ik eet vanavond paprika gevuld met melted tuna :9

Ik ben deze week niks afgevallen geloof ik. Maar eerlijk? Het maakt mij niet zoveel uit. Sinds ik met deze eet stijl ben begonnen voel ik mij een stuk fitter.

1 nadeel: ik ben in ketose, dus ik ruik naar (quote van man) yogo yogo.

Yogo Yogo :') Het is minder erg dan de kaas die ik rook gisteren op de bank (nee het was geen kaas, maar zweet. :') GADVER)

Boras schreef:
Sjira schreef:
Hebben jullie misschien tips voor goede sites/boeken waarmee ik makkelijk een start kan maken met kha eten? Ik snap dat ik de aardappelen, brood, pasta en rijst moet laten staan, maar het is geloof ik meer dan dat, toch? Ik ga me er graag in verdiepen.

Ik vermoed dat ik veel gebruik zal gaan maken van de recepten http://www.lowcarbchef.nl.

Gisteren heb ik dit gemaakt:

https://www.lowcarbchef.nl/recept/ovens ... oli-en-kip

Heerlijk gegeten! Wel geen water toegevoegd zoals ene Sandra als tip geeft, heb ik de broccoli kort voorgekookt en zou ik de volgende keer de helft aan citroensap doen en dan eerst proeven. Voor mijn dochter wat Turkse rijst erbij gemaakt.

Op lowcarbchef.nl zijn meer aantrekkelijke recepten te vinden. En met goede beoordelingen van anderen. Dat vind ik best belangrijk voor ik aan een recept begin, merk ik.

Edit: typfoutje

Oh ik lees je vraag nu pas echt goed |o

De methode Grip op koolhydraten of Slank met Linda zijn voorbeelden waar je info kunt halen. Die hebben een site en boeken (let op, niet alles is gratis toegankelijk). Als je Google gebruikt, kom je ook veel tegen. Of gericht op bol.com zoeken naar boeken. Ik leen de boeken vervolgens bij de bieb, dat scheelt kosten.

Ik heb een word document gemaakt, mocht je die willen. Wil ik die wel mailen? Staan ook URL's in met recepten.

Boras schreef:
Hoe gaat het, ts? En anderen :)

Ik zat al tijden tegen gezonder eten en afvallen in het algemeen, en tegen koolhydraat arm eten in het bijzonder, aan te hikken. Maar de vele, vage pogingen sneuvelden telkens al aan het eind van de eerste dag. Niet voldoende gemotiveerd, te ingewikkeld enz.

Nu lijkt het anders. Het gaat als vanzelf. Goed bezig . Dat lijkt niks bijzonders. Maar dat is het dus wel voor mij. Blij mee. Uit ervaring weet ik dat als ik er eenmaal helemaal in zit en begin af te vallen en me (nog) beter te voelen, ik niet meer wil opgeven. Hopelijk sta ik nu aan het begin van zoiets :)

Eerder schreef ik veel moeite te hebben met kiezen van de warme maaltijd. Die moet ook lekker zijn. Dat maakt het zoveel makkelijker om vol te houden voor mij. Het is tenslotte een nieuwe levensstijl.

Ik ga gericht op zoek naar lekkere recepten of ik pas wat ik altijd al lekker vind aan. Gisteravond bijvoorbeeld. Tagiatelle met spinazie, boursin en gebakken zalm en dan koolraap tagiatelle in plaats van de echte. Laag in koolhydraten en lekker gegeten.
Zo blijft eten koken en eten een feestje. Heel belangrijjk.

Op deze manier voorlopig even pionieren. Ik houd wel bij wat ik eet. Binnenkort wil ik dan gaan terugkijken hoe ik eet qua voedingswaarden en of ik moet bijsturen. Voor nu vind ik dat nog even teveel gedoe.

Laat je horen! Ik vind het fijn om ervaringen, kennis en lekkere recepten te delen.

Meh het is te doen. Op zich het eten zelf is prima, maar ik ben al geen kookprinses en het eerste enthousiasme van recepten opzoeken, is voorbij :')
Ik had voor de eerste weken menu's gemaakt incl. recepten enz. Doe nu wekelijkse boodschappen, maar er zit nog te vaak een niet lekker recept bij. Lastige is dat ik momenteel zonder oven zit, dus alle schotels vallen af.

Ik heb nu een nieuw systeem bedacht :')
2 x vis per week
2 x roerbak (dat doen we graag)
2 x zoete aardappel, simpele groente, gewoon stukje vlees
1 x cheat day of soep of apart recept

Voor mijn gevoel hoef ik dan minder moeite te doen. Ik zit nu wekelijks hele aparte recepten uit te zoeken. Kost een godsvermogen voor alle kruiden, specerijen en speciale dingetjes ik per week moet kopen en mijn motivatie (kost veel moeite allemaal) wordt er niet beter van.
Terwijl ik gewoon in een word document heb staan welke vlees/vis/groente mogen. Dus als ik mijn lijstje aanhoudt dan kan ik gewoon willekeurig gaan mixen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 21:15

arabella2000 schreef:
ik heb het nu super snel gezien haha. zelfs in onbekende talen kan ik snel vinden wat de kh zijn. Staat namelijk altijd op ongeveer dezelfde plaats met iets in de trant van suiker eronder. haha.

Dat is handig *\o/* . Ik weet nooit goed hoe ik dingen moet inschatten (wat is 100 gram e.d.)
Ik moet even een weegschaaltje hebben.
Hier al 3 kilo kwijt trouwens.

En nog een do en dont voor de kokosliefhebbers:
Dont: de kokospap. Meel met water en geklopt ei. Meel was hartstikke duur en het was echt goor :')
Do: havermout shake. Havermout met 250 ongezoete kokosmelk kaneel en stukjes appel.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 12:48

hesterve schreef:
Elin_ schreef:
Hier al 3 kilo kwijt trouwens.

En nog een do en dont voor de kokosliefhebbers:
Dont: de kokospap. Meel met water en geklopt ei. Meel was hartstikke duur en het was echt goor :')
Do: havermout shake. Havermout met 250 ongezoete kokosmelk kaneel en stukjes appel.

Lekker dat de eerste 3kg er al af is!!
Hoe maak je die havermoutschake? Havermout zelf is nl alles behalve khd arm. 62 khd per 100gr... wat ik zelf als goed vullend ontbijtje maak is ongezoete amandelmelk of ongezoete kokosmelk( zo’n literpak net als de andere “melk” soorten ) en daar doenlijk een mix van lijnzaad sesamzaad zonnebloempitten en pompoenpitten. Heb je gelijk goede vetten, eiwitten en andere voedingsstoffen binnen. Je kan die mix zaadjes ook door wat Griekse yoghurt doen dan zit je ook de hele ochtend vol.

Oh wat erg :') ik lees inderdaad net de verpakking. Wat gek
Stond wel bij kha site, maar vanaf het woord kokos was ik verkocht :+
Havermout shake is inderdaad niet kha :=

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 00:48

MarjanB schreef:
Boras schreef:
Is er een manier om lekkere slagroom te kloppen?
Dus wel.zoet mawr zonder suiker?
Welke zoetstof zou daarvoor perfect zijn?

Ik doe er geen suiker in, en voor anderen klein beetje poedersuiker

Gefeliciteerd!
De taart ziet er heerlijk uit.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 13:45

Hier een heel weekend gecheat. Voelt zo slecht :') :+
Ik heb nu boekjes van Matty Barnhoorn. Erg leuk om te lezen trouwens!
Matty Barnhoorn heeft voornamelijk keto recepten in hapklare taal en zonder al teveel bijzondere ingredienten (die je dan koopt voor elke dag iets bijzonders en het nooit meer opkomt + super duur is)
Dus mijn aanpak nu is hier receptn uit en af en toe wat van internet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 12:43

njiloj schreef:
Ik blijf nog even ketoën, in elk geval tot ik op mijn streefgewicht zit.
Ik vind het alleen lastig als je een dagje weg wilt of uit eten gaat. Aangezien ik toch in ketose zit, is een cheat dag niet te doen. Bij kha of khb is dit toch iets gemakkelijker.

Maar goed! Vanavond lekker hamburgers gemaakt met ei,bacon en kaas. Dat is toch wel genieten! Al was mijn Atkins chocoladereep toch ook wel heel erg lekker vorige week. O:)

Wij doen half om half. Ik heb sowieso niet echt het idee dat we het "goed" doen maar dat terzijde.
Ik eet om de dag keto diner. Alleen het ontbijt is zo lastig. De eieren komen mijn keel uit. En wij zijn geen yoghurt liefhebbers

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-20 10:53

tanec_meisje schreef:
Als ontbijt tip: wraps van Atkins. Maar 4,4 gram khd per wrap, kunt erin doen wat je wil van vleeswaren/groentes etc. Vind elke dag eieren ook snel saai worden.

Top tip!
Ga ik halen.

Hoe gaat het met iedereen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 20:26

Boedha_1981 schreef:
Iemand hier misschien tips?
Wij zijn nu sinds een week bezig met zo koolhydraat arm mogelijk eten. Echter blijf het ontbijt heel lastig.
Ei is namelijk echt een no-go, dat lust ik absoluut niet.
Nu eet ik smorgens en smiddags koolhydraat arme crackers van de AH, maar er zit nog een hoop koolhydraten in en na een week komt het al aardig m’n neus uit.
Nu zie ik veel Griekse yoghurt voorbij komen met verschillende soorten fruit bijvoorbeeld, is dit beter?
Iemand misschien nog tips voor de afwisseling?
De tussendoortjes en avond eten is eigenlijk prima te doen en kan ik zat recepten voor vinden.

Iemand in dit topic gaf mij de tip voor hapjes zoals op verjaardagen. Stukjes leverworst, blokjes kaas et cetera.
Dit heeft ons erg geholpen! Incl. komkommertje e.d.
Super handig!

tanec_meisje schreef:
Ik had zaterdag bij de zelfgemaakte brandnetelsoep, een kha knoflook broodje. Van amandelmeel, mozzarella en een ei, en dan lekker knoflook en kruiden eroverheen. Zeer geslaagd.

Die crackers van Atkins zijn niet perse de meest kha crackers die er te vinden zijn inderdaad, zelf een beetje vergelijken.

Vanavond Varkenshaas met ui, champignon en rode paprika uit de oven, met daarbij geroerbakte snijbonen met knoflook :9

Neroo schreef:
Ik ben erg benieuwd naar je recept van dat knoflookbroodje :D

Same! Knoflookfanaat meld zich!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-20 18:40

Wij zijn helemaal terug bij af :+
Eerst lukte alleen het ontbijt niet kha en inmiddels is het alleen water drinken vervallen en hebben we gisteren zelfs noedels gegeten.
De passie van het zoeken van nieuwe recepten is een beetje zoekgeraakt in combinatie met zo min mogelijk boodschappen willen doen en kasten vol met kh rijk voedsel hebben staan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie