Keep calm and do triathlon

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:57

ik heb een decitriathlon gedaan op de middelbare school,
afstanden staan er dus niet tussen..

400m, 18km, 4.2 km
lol, op een gewone stadsfiets met drie versnellingen ook nog, zonder hulp of voorbereiding in wisselvakken..

als je meer aandacht aan je zwemmen wilt besteden, dan kun je het beste ergens gaan masterzwemmen.. dat is zwemtrainingen (inclusief eventueel competitie) voor volwassenen. zowel complete beginners op trainingsgebied als ex wedstrijdzwemmers.. denk dat je als beginnend triathleet zo'n 2 minuten per 100m moet neerzetten om nog een beetje (zei het wat achterin) in het veld mee het water uit te komen? dat komt overeen met een laag tempo trainende mastersgroep ongeveer, vandaar dat ik voor het zwemgedeelte dat pad zou kiezen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-11-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:08

Vond het heel leuk om een keer te doen Lovemaylo,
maar hardlopen is mijn ding helaas niet, dan verval ik al snel in hyperventilatie of rol over mijn enkelbanden heen.. Dus ik ben nooit die hoek op gegaan verder.. heb die deci ook zonder enkele training gedaan haha was een jaar of 16 denk ik toentertijd..

maar ik houd van duursporten.. heb de elfsteden gefietst en vele 100+ kilometer tochten.
Nijmeegse gewandeld, een tweetal kennedymarsen gewandeld..

ik heb een instelling dat als duizenden mensen het kunnen, ik het toch ook moet kunnen.. behalve hardlopen, dat bleek.. maar ik ga ooit echt nog wel een keer een marathon lopen, want ik blijf erbij.. als zoveel mensen het kunnen dan moet ik het ook kunnen lol..

een van de grotere Nederlandse thriatleten, was vroeger wel mijn zwemtrainingsmaatje trouwens, een jaartje jonger dan mij en in een tijd dat de meiden sneller zwommen als de jongens van onze jaargangen hehe.. zijn vader was onze trainer.. In die tijd begon de interesse naar triatlon te komen en weekte triatlon langzaam los van de zwemsport daar.. ze vallen nog wel altijd onder dezelfde club volgens mij.

elenaMM77

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:22

is dat een soort triathlon trainingsvakantie ditano? of via je vereniging..
en dat je op deze leeftijd nog alles oppikt, geeft mij goede hoop dat ik tenminste ooit nog een marathon zal lopen..

Het is dat ik wandelen eigenlijk niet zo heel leuk vind, althans niet 5 dagen vlakke open routes.. anders zou ik graaaaaaaaag leren schaatsen om zo tot de gouden kruizendragers van de elfsteden toe te treden.. Maar vanwege het verplichte wandelen, zal het daar nooit van komen want de elfsteden wandelen, nee, dan loop ik nog liever de Amsterdam Leeuwarden ook al heb ik daar veel te korte pootjes voor om dat te volbrengen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:00

Ik mag het wel, maar heb het nooit gekund Ditano.
lange enkelbanden en enigzins hypermobiele enkels + ik heb moeite met mijn ademhaling onder controle houden bij hardlopen.. vanaf kinds af aan eigenlijk al.

en helaas is hardlopen nu net een belangrijk onderdeel om wel te beheersen.. met zwemmen kun je je wel wat verlies permiteren, iedereen kan wel een beetje fietsen, maar om hard te lopen, moet je wel hard blijven lopen. Als je daar een issue hebt, dan kun je het zeker op de langere afstanden eigenlijk wel zo'n beetje vergeten :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:41

ditano schreef:
Leuk Eliine :D *\o/*
Klets maar gezellig mee .
Triathlon is verslavend ..dat kan ik je al wel meegeven ha ha .
Weet je al waar volgend jaar je eerste start is ?
Jammer dat de trainingstijden van de triathlon vereniging niet voor je past .

@ Elena : kun je niet met oefeningen de boel versterken / stabiliseren ?
Heb nog niet ge Googled wat hypermobiele enkels zijn :o
Misschien icm een fysio ?
En heb wel eens gelezen van adem techniek tijdens het hardlopen ... maar hoe of wat precies is me ontschoten .
Is iig jammer als zoiets roet in het eten gooit .

ben er ook druk mee aan het puzzelen hoor,
want first op mijn to do list is een marathon, daarna zal zeer zeker een triatlon volgen denk ik..
ik denk dat ik de voorliefde voor duursport en ook de conditie/aanleg voor duursport wel nooit kwijt zal raken.. ben sowieso een diesel qua sporten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:49

lovemaylo schreef:
@Elena
Zodra je een marathon kan lopen heb je ook zeker weten de conditie en het uithoudingsvermogen voor een triathlon denk ik :)

dat weet ik wel zeker.. zwemmen kom je wel door.. en fietsen is gewoon rond blijven draaien ;)..

heb ook een tweetal kennedymarsen gelopen.. dus het duurvermogen lichamelijk is er wel.. tis alleen het voetjes van de vloer wat niet zo wil vlotten.. (kennedy is 80 kilometer binnen 20 uur)

ik hoop dat ik mij ooit in het rijtje hier kan scharen dat ik een halve triatlon gedaan heb (hele is misschien een beetje te.. maar halve zou in theorie toch haalbaar moeten zijn)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:54

Ik had de slachtemarathon van 2016 op het oog toen ik in 2014 mijn eerste poging tot hardlopen deed Ditano.. Maar ja, mijn laatste poging is na 5 kilometer na de finish op de ehbo geindigd vanwege warmtestuwing.. en daarvan heb ik al grote delen moeten lopen..

volgend jaar wil ik weer een serieuze poging doen via start to run.. En dan hoop ik in 2018 in het najaar zover te zijn voor een halve marathon en vandaar uit zien we verder.. De halve doe ik dan ergens in het zuiden, liefst in de natuur, niet een stad.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:53

ditano een effectieve beenslag is sowieso lastig voor een duursporter hoor.
kijk maar eens naar de OS en goed naar de benen bij de triatleten..
voor de meeste lange afstandszwemmers, zelfs bij het normale zwemmen boven de 200m, zie je dat benen en armen bijna in het zelfde ritme gebruikt worden en de benen meer een soort 'roer' functie hebben voor balans en sturen, dan echt een stuwende werking (tuurlijk stuwt het wel wat, maar main is de armen).. bij sprintjes aan het eind, of tussensprintjes worden de benen pas ingezet.. in tegenstelling tot mensen die korte afstanden zwemmen dan zijn de benen echt een motor..

Dus dat je benen nog niet zo lekker gaan, dat komt vanzelf.. dat is meer een gevolg van dat je een duursporter bent en daarbij behorende fysiek en manier van beweging.. die versnellinkjes komen vanzelf.. denk zelfde als met leren hardlopen.. eerst de beweging en dan pas het tempo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:19

mooie training ditano,
pullboy hoef je niet te zien als 'drijvertje' of vleugeltjes hoor ;)
zelfs op het allerhoogste niveau wordt met pullboys getraind.
dan is het een soort krachttraining voor de armen, waarbij de benen gewoon rustig stilliggen.
zelfde als plankjes..

met hulpmiddel isoleer je datgeen waarmee je zwemt om die krachtiger te maken, of juist de techniek.. zonder werk je aan balans.

kan mij op zich voorstellen dat hij nu misschien nog gebruikt wordt als 'stabilisator' zodat je rustiger kunt liggen.. maar de pullboy zal altijd wel blijven (later niet elke training wellicht)..

pullboy en plankje zijn de meest voor de hand liggende trainingsattributen.. maar je hebt ook nog rubberbandjes om je enkels bijeen te binden, zwemmen met spijkerbroek aan (prima te doen, totdat je m uit mag doen en dan leiden je benen een compleet eigen leven, totaal geen stuur meer erop hahha), of met een panty met sponsen.. je kunt je lol nog op :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:03

zonder plankje alleen benen vond ik het altijd meer verzuipen dan zwemmen hier..
maar dat komt omdat ik vooral op mijn armen vertrouwde,
mijn forte was de lange afstanden.. 100m kon ik prima mee komen puur op wilskracht, 200 kwam ik te kort voor in beenslag en voor 50 was mijn beentempo niet krachtig en hoog genoeg.. 400 en 800 waren mijn sterke afstanden.. vond met pullboy ook altijd heerlijk, dan hoefde ik mijn benen gewoon niet te gebruiken en konden die er wat achteraan drijven :') lekker stabiel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:08

even de beenslag stoppen om te ademen en dan doorgaan, als dat eenmaal soepel gaat, dan kun je rustig proberen om te schakelen met een laag beentempo waarbij je kunt ademen en dan dat langzaam opvoeren.. komt vanzelf.. alleen het kost wat kilometers trainingsarbeid

wel de zwemvierdaagse weer gaan doen, de training mag je meetellen :P
kan mij nog herinneren dat ik aankwam met
wilt u even afstempelen,
welke afstand heb je gezwommen..
uhmm 2275m volgens het blaadje, heb ze niet geteld.

ze wilden het soms niet aftekenen met die afstand :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:44

ditano,

klokken jullie bij het zwemmen ook 1x per maand de 100m vrije slag
en bijvoorbeeld je 400m tijd (met name ook de splittijden)?

zo heb je mooi zicht op je progressie voor wat betreft basissnelheid
en op je duurvermogen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:15

ditano schreef:
elenaMM77 schreef:
ditano,

klokken jullie bij het zwemmen ook 1x per maand de 100m vrije slag
en bijvoorbeeld je 400m tijd (met name ook de splittijden)?

zo heb je mooi zicht op je progressie voor wat betreft basissnelheid
en op je duurvermogen

Ik zit natuurlijk in de beginners BC groep , wij houden ons nog niet echt met snelheid bezig :o .
Of ze dat in de gevorderde groep doen zou ik niet weten .

zou het toch eens vragen.. hoeft ook niet op z'n hardst zeker nu nog niet..
maar het is leuk om die progressie te zien natuurlijk ;). zeker als je eens een dood punt bereikt is het een extra dingetje om naar terug te kijken hoever je al gekomen bent

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:29

goed bewaren idd ditano, komen nog zat momenten dat je zo'n terugblik goed kunt gebruiken als de moed eens in de schoenen zakt ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 07:50

ditano schreef:
Afgelopen maandag hadden we ons "weihnachtsschwimmen " van de triathlon
vereniging .
Het ging mannen tegen de vrouwen , zwemmen in verschillende disciplines .
( eenarmig links , eenarmig rechts , etc etc 9
Helaas bij de eerste discipline lagen de vrouwen al heel erg achter -O-
hebben wel nog een stuk kunnen inhalen , maar het mocht niet baten .
Deze oefening heeft ons echt genekt ...weet even niet hoe die in het Nederlands heet .
https://www.youtube.com/watch?v=K8IPtE5e0Ms
Wij mogen dus voor de mannen gaan koken binnenkort .
Wel een erg leuke avond gehad .

Gisteren ochtend wezen zwemmen om 07:00 uur , trainer stuurde 04:30 helaas een email dat het niet goed met hem ging , dus hebben we het schema van vorige week
gezwommen .

S,avonds looptraining zag er zo uit ,warm gelopen naar het park , daar deden we volgende intervallen 3 X !!
Met pionnen op een recht stuk afgezet ca 150 /200 meter .
Over deze afstand voluit , daarna 30 meter regeneratie (wandelen ) , daarna terug voluit ... weer regeneratie .
In totaal 6 X heen en terug .. daarna 1,5 km ( groot rondje om het water ) 5 Km tempo , dan 1 minuut pauze .
Dan het tweede blok weer 6 X sprinten etc etc .
Was echt heel erg pittig :j
Maar had een max tempo in de sprint van 2:55 :wow:
Als je dat tempo op de 5 km zou kunnen houden dan loop je onder de 13 minuten .
Ha ha , maar dat word niet wat ...

Jullie winter pauze , of toch nog wat gedaan ??

de slag heette in mijn jeugd: Meneer de Boer slag..

vond het een heerlijke slag hihi

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie