Keep calm and do triathlon

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:45

Hee wat leuk een triatlon topic! Ik wil in 2017 graag mn eerste triatlon doen.Lopen en fietsen gaat voorspoedig, deze winter wil ik mn zwemtechniek op gaan krikken want een fatsoenlijke borstcrawl zit er niet meer in haha. Hier in de buurt zit wel een triatlon vereniging maar ze trainen op nogal onmogelijke tijden voor mij helaas -O- dus in eerste instantie de zwemtrainingen bij een andere vereniging.
Heb verder 0,0 ervaring met triatlons dus lees graag mee!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:40

Klinkt als een goede training! Zit nu in het buitenland op mobiel te bokken (=niet praktisch) maar als ik weer in NL ben ga ik jullie even bestoken met wat vragen, als jullie dat niet erg vinden :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:55

Jeetje Ditano dat zwemmen lijkt wel hogere wiskunde :)) Been hier, arm daar, en dan ook nog op tijd weer luchthappen :D

Germie, herkenbaar wat betreft competitief zijn. En wat leuk dat je nu je passie in het duiken gevonden hebt.

Ik ben ook vreselijk competitief ingesteld als kind al kon ik absoluut niet tegen mn verlies := En in de paardensport ging (en ga) ik ook echt voor de winst. Maar grappig genoeg heb ik dat met het hardlopen helemaal los kunnen laten. Voornamelijk ook omdat de meeste wedstrijden waar ik aan meedoe met +1000 man zijn en ik daar toch nooit van mn leven tussen kom :D Maar in het duursporten heb ik echt de voldoening ontdekt in het verleggen van mijn eígen grenzen. En dat vind ik echt heel mooi :j Heb een maand geleden mijn eerste marathon gelopen. En het gevoel wat ik daar had toen ik over die finish kwam, tjemig kon wel huilen :o zo'n bijzondere ervaring om je lichaam tot een bepaald uiterste te brengen en dan te weten dat je het aankunt.

En dat is eigenlijk ook mijn hoofdmotivatie om de triatlons te gaan doen. De grenzen van mijn duursportvermogen nog weer wat verder op gaan zoeken. Mijn plan is om het zomerseizoen van 2017 een aantal kwart triatlons te gaan doen. En als dat lekker loopt dan is mijn doel toch echt wel om in elk geval de halve te gaan doen en wie weet ooit ooit ooit een hele. Dat zou wel echt de ultieme duursport uitdaging zijn! Maar ook bij de kwart en de halve zal het mij niet persé om een podiumplaats of hele snelle tijd gaan. Wat hardlopen betreft ik kom lekker mee maar ben niet heel snel. 5 km staat op 25 minuten en de halve marathon kan ik in 2 uur lopen. Er is nog ruimte voor verbetering maar een echte snelle ga ik niet worden.
Fietsen ben ik nog niet zo lang mee bezig maar de langere tochten gaan me al best goed af. En het zwemmen tja ik heb zwemdiploma A t/m zwemvaardigheid 4 ofzo maar vraag me echt niet meer een borstcrawl uit te voeren :') Dat wordt dus flink trainen komende winter :)) Inclusief beenplankjes en pullboys begrijp ik dus :P

Eliine

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:30

Ooh leuk een inspanningstest! Of nouja leuk... :') heb laatst sportmedisch onderzoek gehad inclusief inspanningstest en vo2max bepaling. Los van het feit dat je jezelf de blubber in de benen moet fietsen vond ik het wel mega interessant!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:07

ditano schreef:
Ik doe de test i.o met mijn trainer op de loopband .
Ben benieuwd , is idd met VO2 max , zones bepalen , omslagpunt , lactaat , hartfilmpje ,bloedtests etc .
Is iig een uitgebreid onderzoek van ca 2 a 2,5 uur .

Ja zo eentje had ik ook alleen Dan op de fiets :j vond het super interessant haha

Pfff dat zijn aardig wat meters := ik welke tijd heeft hij hem volbracht?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:59

Mijn hemel := ik ben wel van plan er een paar uur meer over te gaan doen :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:00

Hoe is de Zevenheuvelenloop gegaan trouwens?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:23

Hoeveel uur per week sporten jullie gemiddeld eigenlijk in het winterseizoen?
Ik ben nu van plan om 1-2x per week te zwemmen
2x hardlopen
2x core stabiliteit (vanuit fysio)
En daarnaast rijd ik ook nog paard

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:46

Nee buiten fietsen op de racefiets zie ik dus ook niet echt zitten nu. Fiets wel veel op mn gewone huis tuin en keuken fiets. Wil me deze winter vooral focussen op het zwemmen en het hardlopen en dan hoop ik dat ik in maart/april het fietsen weer erbij mee kan pakken en dat ik dan op tijd op conditie ben wat racefietsen betreft.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:01

Met hardlopen train ik in zones :j in principe in de winter 1x duurloop, 1x interval
Richting het voorjaar opbouwen naar de halve marathon dan train ik ook weer 3x. Vaker hardlopen geeft teveel klachten helaas. Vandaar ook deels mijn besluit om er andere duursporten naast te gaan doen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:58

Mijn core trainingen komen bij mn sportfysio vandaan en zijn gemaakt voor het verstevigen van mijn rugspieren in het algemeen maar helpen me ook zeker bij het hardlopen. Ik heb verschillende 'programma's' die speciaal zijn samengesteld

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:00

ditano schreef:
Dat is natuurlijk goed , vooral als je snel problemen hebt .

Mijn onderrug is een beetje een zwak punt. Maar heb begrepen dat juist een sport als zwemmen een hele goede toevoeging is om die spieren extra te trainen.

Ik ben echt zó benieuwd naar de zwemtrainingen. Heb me aangemeld als zijnde beginner die 200 meter in een schoolslag vol kan houden (ik kan het meer bij ons in de buurt overzwemmen en weer terug, maar dat is wel in trage schoolslag :') ) . Nouja we gaan het meemaken binnenkort! Moet eerst nog een outfit scoren := heb alleen maar bikini's enzo en mijn duikbril kon ik voor het laatst op toen ik 10 jaar oud was denk ik :+ Nog tips voor een goed badpak + duikbril? Liefst niet té prijzig.

Ik heb ook heel lang met runkeeper gelopen hoor :D Heb nu een heel fijn polar horloge met alles erop en eraan inclusief trainingsprogramma's die zijn aangepast op mijn hartslagzones en in het verleden behaalde resultaten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:36

40 euro vind ik een prima investering :j had m inderdaad al langs zien schuiven, volgens mij verkopen ze dat model ook bij de intersport hier in de stad.

Ik heb de polar M400 heel fijn ding vind ik zelf. Zn grote broer de V800 is nog toffer maar die kan ik niet betalen :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:11

lovemaylo schreef:
Dat badpak van speedo heb ik ook! Super fijn badpak :)

M400 heb ik ook, maar met zwemmen is die eigenlijk waardeloos vind ik. Binnen heb je er eigenlijk niks aan, geen gps dus geen afstand, wel de gezwommen tijd. En buiten is de gps ook niet nauwkeurig omdat je steeds met je arm onderwater bent.
Voor de rest van de sporten wel echt een top horloge, en ben er ook nog steeds blij mee :)

Net weer zwemtraining gehad, dat ademhalen blijft een dingetje...bij iedereen ziet het er zo makkelijk uit :P

M400 is ook geen specifiek zwemhorloge toch? Dan moet je toch echt de V800 hebben.

Magrathea schreef:
Er zijn meerdere endurance+ 'en hoor :P
Als je toch in een fysieke winkel gaat kijken, kijk dan gelijk even naar een binnenvoering. Ik weet niet zeker of ze dat allemaal hebben in die lijn maar het helpt me in elk geval met het idee dat ik niet ineens halfnaakt rondloop :o

Ja dat is iets wat ik me ook al afvroeg := 90% van de badpakken die ik heb gezien hebben alleen een ehhh heeul dun laagje stof. Is dat niet wat ongemakkelijk :o

@Ditano: ja bij mij zijn het mijn knieën en heupen die last krijgen door mijn rug. Maar gelukkig goede begeleiding van mijn fysio waardoor ik al een tijdje geen klachten meer heb. Maar moet wel braaf mn oefeningen doen en zo nu en dan behandeld worden want anders worden bepaalde spieren weer te slap en ga ik op de verkeerde punten compenseren.
Aaah jij hebt jezelf getrakteerd op de V800 :D ja die valt nu even buiten mijn budget en ben erg tevreden nog steeds met de M400. Even kijken hoe ik dat tzt met het zwemmen ga doen. Misschien komt ie een keer in de aanbieding ofzo :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:20

Zojuist trouwens mn eerste hardlooptraining van mn nieuwe trainingsprogramma afgerond. Superlekker om weer bezig te zijn. Had na de marathon (half oktober) sowieso wat hersteltijd ingelast maar kreeg vervolgens ook nog een bijholte ontsteking en buikgriep eroverheen :+ Dus hersteltijd was ietsjes uitgelopen. Vandaag rustige duurloop: 10 min zone 1-2 | 15 min zone 3 | 5 min zone 1-2
Lekker rustig aan begonnen dus, maar ooh wat was het weer lekker zo 's ochtends vroeg in het bos. Ik train graag in de ochtend, geeft altijd een goed gevoel om voor je andere werkzaamheden al gesport te hebben.
Doe nu een programma die precies is afgesteld op mijn nieuwe hartslagzones. Heb dus onlangs zo'n inspanningstest gedaan en daar kwam uit dat mijn omslagpunt (anaerobe drempel) op 95% van mn max. hartslag ligt ipv de gemiddelde 80%. Mn maximale hartslag kwam wel goed overeen met eerdere testen die ik zelf/bij de loopgroep had gedaan. Maar doordat mijn omslagpunt veel hoger ligt zijn de zones heel anders. Nu ga ik dus veel gerichter in die juiste zones trainen, ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Volgens de sportarts valt er voor mij op snelheid nog heel wat te halen als ik in de goede zones ga trainen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:36

@Ditano: haha jij ook al zo'n pak informatie mee naar huis gekregen :)) Ben wel benieuwd, als je het wilt delen natuurlijk, naar je uitslagen (mag ook in pb hoor) van je VO2max e.d. Op een loopband lijkt me trouwens ook lastiger dan op de fiets. Op die fiets heb ik het laatste stuk gewoon blind doorgetrapt met twee handen om het stuur geklemd :') Op de loopband moet je wel nog op blijven letten met lopen natuurlijk.
Dat masker vond ik ook niet mega-prettig en dan tussendoor iedere keer mn bloeddruk nog meten :+ Je moet er wat voor over hebben haha.

@Magrathea: Ik heb de inspanningstest hier bij mij in de buurt gedaan. Als je zoekt op inspanningstest of sportmedisch onderzoek dan vind je verschillende locaties in Nederland. Het is vrij prijzig, maar als je aanvullend verzekerd bent moet je even kijken want dan krijg je wel een (flink) deel terug. Je hebt ze ook in verschillende vormen, ik had een hele uitgebreide maar je kunt ook een iets eenvoudigere nemen met alleen inspanningstest bijvoorbeeld en minder uitgebreid lichamelijk onderzoek.

Zo ik heb vanmorgen alweer getraind. Core en intervaltraining. De core training ging prima maar het intervallen oei oei oei ik kan wel merken dat ik een rustperiode heb gehad := het was écht een eenvoudige training maar ik heb mezelf teveel verwend afgelopen tijd. Was even doorbijten en kon ook niet precies in de aangegeven zones blijven. Moest inlopen en daarna 4x3 minuten zone 4-5 en tussendoor 3 minuten zone 3 en dan weer uitlopen. Niet heel ingewikkeld dus maar hield het maar net aan vol :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:04

Dat is zeker heel netjes! Een VO2max van 43 in jouw leeftijdscategorie, mag hopen dat ik tegen die tijd ook nog zo fit ben :D Die van mij is nu 48 hopelijk houden we dat nog even vast :)) Hoewel ze zeggen dat je na je 30e alleen nog maar achteruit gaat :+

Moet je nu anders gaan trainen denk je? Nu je deze informatie hebt? Ik zit dus in een veel hogere zone 4 en 5 omdat mijn omslagpunt zo hoog ligt. Merk dat dat best wel even wennen is. Maar ben wel blij dat ik het nu zo precies weet allemaal, dat gaat hopelijk weer wat opleveren!

Ik heb nog even zitten kijken naar die horloges trouwens. De M400 van Polar is net zo waterdicht als de V800 (allebei W30) alleen bij de V800 heb je een extra sensor voor in het water (klopt dat ditano?) waardoor je wel bereik hebt en je hartslag kunt meten. Je mag ook niet met die hartslagband het water in. Maar de M400 kán dus wel in het water, je hebt er qua trainingswaarde alleen niets aan :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:59

Ik heb vanmorgen getraind en nu lekker taartjes eten :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:39

Bedankt voor de felicitaties!

ditano schreef:
Eliine schreef:
Ik heb vanmorgen getraind en nu lekker taartjes eten :D

Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*
Nog leuke cadeautjes ontvangen ?

Mn ouders hadden er lucht van gekregen dat ik nog op zwem-outfit jacht was dus ik heb van hun een mooie bijdrage gekregen om een goed set te kopen :)

Die fietsen daar kijk ik maar gewoon niet naar :') Moet zeggen trouwens, ik durf nu net aan met 1 hand te fietsen op mn racefiets, aan zo'n ligstuur ben ik nog lang niet toe :+

@magrathea: ik heb een tijdje een speciale enkel-app gehad. Met verschillende oefeningen om je enkels te verstevigen. 'Versterk je enkel' heet het.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:51

Sjieek!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:07

Hier ook geen winterstop maar wel heel druk op werk ivm feestdagen en nog een studie ernaast (en nog wat andere zaken). Hardlopen gaat goed, donderdag hele fijne intervaltraining gedaan en morgen duurloopje in de duinen. Zwemmen wel even vooruitgeschoven naar januari. Ben met alles bij elkaar nu zo bekaf dat ik om 8 uur savonds gewoon in slaap val := dus kleine pas op de plaats tot na de feestdagen :) heb wel enorm veel zin om te beginnen straks!

Jij bent lekker bezig ditano!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:14

Ooh jongens ik word helemaal hebberig hier van al die leuke verhalen over mooie horloges, tri-suits en triathlon schoenen :D Die V800 gaat er hier denk ik ook nog wel komen als ik echt serieus aan de triathlons ga :j

Lees nog steeds met een schuin oog mee hoor! Vandaag hardlooptraining gehad, ging niet helemaal van harte := intervaltraining is gewoon niet mijn hobby :') Maar komt denk ik ook vanwege de drukte momenteel dat het wat minder ging. Train ook net even te weinig voor het mooie. Nouja nog even door de feestdagen heen (werk bij de bakker dus dat is echt megadruk) en dan heb ik weer lekker tijd om flink aan de bak te gaan! Ga ik ook eindelijk echt op zwemles -:)

Herken het trouwens wel hoor, fanatiek zijn maar toch je aandacht over meerdere dingen moeten/willen verdelen. Met een baan, studie, bijrijdpaard en eigen pony (laatste rij ik niet maar heeft wel aandacht nodig :) ) en dan ook nog het hardlopen en nu triathlon training heb ik zo nu en dan wel eens ehhhh tijdgebrek :+ Heb de paarden een tijd heel bewust op een laag pitje gehad ook ivm studie maar daar werd ik ook niet gelukkiger van. Nu dus weer aan het rijden (en ambities om daar ook wedstrijden weer op te gaan pakken) maar dat wil ik ook goed doen. En het hardlopen moet ook wel 3x per week om er enigszins iets aan te hebben. Dan het zwemmen nog en van het voorjaar het fietsen er ook weer bij. Soms vraag ik me wel af of ik wel goed wijs ben :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:25

Al eens bij een goede podoloog langs geweest welshfan?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:22

Oke, ja je moet natuurlijk wel weten of het de oorzaak is. Ik heb er veel aan gehad gelukkig bij mn scheenbeenblessure. Ik kreeg overigens ook met basisverzekering gewoon een deel vergoed van de zooltjes.
Shin splints zijn rottig. Ik heb er ook een tijd last van gehad, bweh.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:14

Fijne kerst allemaal!!

Hier even iets minder sportief, misschien morgenochtend nog een rondje hardlopen tussen de kerstbrunches door :+
Deze week hele week gewerkt en mn rug beetje overbelast denk ik. Ben in elk geval zo stijf als een plank, doet echt zeer >;) Dus nu mezelf lekker op de bank geïnstalleerd met kerstcadeautjes {:)