Gastric bypass

Moderators: EvelijnS, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:13

Hoi, ik heb zelf geen bariatrie operatie ondergaan, maar wel stage gelopen op de afdeling in het ziekenhuis waar deze patienten komen te liggen naar de operatie. Ik wil je 1 tip geven, neem een sleeve ipv een bypass. Bij een sleeve blijft je maagklepje behouden waardoor je nog steeds het gevoel blijft behouden dat je vol zit na een maaltijd. Bij een bypass is dat niet het geval en blijven mensen na verloop van tijd steeds meer eten waardoor ze weer aankomen. Wat de bariatrieverpleegkundige ook vertelde tijdens klinische lessen is dat een sleeve tegenwoordig meer gangbaar is als een bypass, mocht er een revisieoperatie nodig zijn omdat je met de huidge ingreep niet voldoende afvalt, kunnen ze een sadi doen, dat is de nieuwste operatietechniek.
Wat voor de rest het allerbelangrijkste is, houdt je aan de leefregels! Natuurlijk kan er tijdens de ok van alles gebeuren, een ok is nou eenmal niet risicovrij, maar de meeste complicaties zag ik bij mensen die zich niet aan de leefregels houden. Zo is het gewoon niet heel handig om de week na de ok een bord bami naar binnen te werken bijvoorbeeld :(
En mochten er redenen achter het overmatig eten liggen dan is het verstandig deze eerst aan te pakken voordat je de ok gaat doen, zo hadden wij iemand die hartstikke depressief was en daarom veel at, die was binnenhet half jaar terug omdat ze zoveel had gegeten dat ze alleen maar aankwam ipv afviel.
Een bariatrie operatie is een hulpmiddel, geen oplossing, dat moet je goed onthouden, en als je voldoende gemotiveerd bent en je goed inzet gaat het je zeker lukken!
Veel succes, en als je nog vragen hebt mag je altijd pb'en, ik heb veel gezien op de afdeling!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie