Gastric bypass

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:27

Succes!

Janneke

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:49

JustAshley schreef:
Sinds dat ik mij kan heugen ben ik aan het dieeten. Ik heb werkelijk waar elk dieet wat er bestaat al gehad.
Ook ben ik naar een dietist geweest vroeger. Maar het NOK wil dat het van de afgelopen 5 jaar is en de afgelopen 5 jaar ben ik daar niet geweest.

Accoord- dat klinkt in mijn oren geruststellender dan je openingspost!
(Al vind ik 'ik heb alle mogelijke diëten geprobeerd' niet fijn vinden. En dat is wellicht ook krek het probleem: het is zoeken en maatwerk zien te krijgen en de zaken glashelder zien te krijgen.)
Citaat:
Ik ben mij zeer bewust van het feit dat het niet een wonder middel is en dat ik er zelf ook heel hard moet voor gaan knokken. Maar daar zet ik mij ook 100% voor in.

Ik ben alleen maar blij dit te horen - andermaal: zo klonk je OP niet.
Trouwens - ook hier stel je, dat je je er voor gaat inzetten, ipv je NU in te zetten, maar wellicht ben ik als tekstlezer soms erg/ te scherp.

Citaat:
Maar als je overgewicht heb ga je niet zo maar sporten.
Ik wil heel graag meer bewegen maar helaas heb ik een slechte linker knie die ik niet wil overbelasten.
Dit omdat ik een staand/lopend beroep heb met een 0 uren contract. Als ik ga sporten ben ik bang dat ik mijn knie overbelast met gevolg dat ik thuis zit en dus geen inkomen heb.
Verder wandel ik veel met mijn hond en mijn paardje.

Prima!
(Maar ik hoop vurig dat je mijn tip over liggende oefeningen doen niet gelezen hebt als 'ga lukraak sporten', want op slijtage en overbelasting van gewrichten en noem maar op zit je niet te wachten.)

En nogmaals: succes!

[o]

Janneke2

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:55

"Verander je eetpatroon" is kolder.
Na dat 1, 2 of desnoods 3 diëten zijn mislukt, is het zoeken naar 'wat gebeurt hier nu', en van "door diëten" word ik in elk geval (....ik ben een troosteter) alleen maar gefrustreerd, dus dat werkt keihard averechts.

Wat wel zoden aan de dijk kan zetten is je darm- en mondflora grondig onder de loupe nemen.
(Zo had ik de mondbacterie P. Gingivialis, een slim ding dat van suiker houdt en dus mij als "gastheer " een rotgevoel wist te bezorgen als ik geen suiker at. Een brave kuur orale probiotica verder was het al heel anders...)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:53

Echwel schreef:
Dus Janneke jij zegt dat je het beter weet dan degenen die er voor geleerd hebben en bulten aan ervaringen met obesitas...

Nee, dat zeg ik nadrukkelijk niet. (Gosh, waarom denk je dat kennelijk wel...?)

Wat ik daarstraks wel zei, is een goed gedocumenteerde optie, waar helaas nog niet iedereen 'die er voor geleerd heeft' aan denkt.
En die mij enorm hielp.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:58

JustAshley schreef:
Iedereen die wen gbp nodig heeft door het eten (dus niet medisch) is verslaaft aan eten. Bij het NOK krijg je 5 jaar na begeleiding en levenslang als je het moeilijk blijft houden.

...en dan is de vraag hoe of die verslaving in elkaar steekt.

Eetverslaving is lastig, lastiger dan alcohol of sigaretten, daar kun je nl 100% mee breken -dat kan niet bij eten.

Maar botweg "maak het een verslaafde lastig" is compleet achterhaald, bij elke vorm van verslavingszorg.
(Als gezegd, ik ben een troosteter, extra frustratie betekent extra eten.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:49

....maar dat vond ik dus zo grappig - dat het gewoon vanzelf ging.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:01

Cheminee schreef:
Zelf geen ervaring maar mijn moeder moet aanstaande maandag! Ik ben super trots op haar dat ze dit aandurft en blij dat ze straks gezonder kan leven! Mijn moeder heeft zwangerschapsdiabetes opgelopen en is daar nooit meer vanaf gekomen.. daardoor lukt het niet om af te vallen.. nu is gezegd dat als ze gaat afvallen dat haar diabetes weg of in ieder geval controleerbaar is! Ze heeft lang getwijfeld of ze het wel durfde maar door de goede begeleiding van NOK durft ze toch de stap te nemen!

Het is een beetje het kip-ei verhaal. Met diabetes type 2 kun je erg goed afvallen- met de juiste informatie/ begeleiding. In het begin 6x per dag eten en terug naar 2x per dag eten. (Er zijn nog enige andere zaken van node.)
Tegen de tijd dat je terug bent op 2x per dag eten is de diabetes idd onder controle.
Dit lukt beter naarmate de diabetes korter bestaat/ de conditie van de pancreas beter is.

Maar nu juist met een verkleinde maag etc. is 2x per dag eten erg lastig.
Dus laat jouw moeder zich svp goed informeren!

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:38

daffodil schreef:
Heel goed JustAshley, ik snap best dat er tegenstanders zijn die geloven dat je met een beetje je best doen, ook heel goed af kunt vallen. Je moet niet voor jezelf in de verdediging hoeven gaan. Dit traject kun je alleen in onder zeer serieuze begeleiding en niemand wordt "zomaar" geopereerd. Het is best hard dat mensen concluderen dat dit een makkelijke optie is, want dat is het niet, ook al lijkt het wellicht wel zo.

Ook ik ben het hier hartgrondig mee eens.
De reden dat ik reageer is, dat ik het gevoel heb dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Ik heb geen 'tegenstanders' gelezen, al is en blijft het een ingreep met serieuze gevolgen.
Ik heb al helemaal niemand gelezen die kwam beweren "dat je beter je best moest doen". (Wel: stop maar met diëten, dat helpt niet, zoek iets anders - in reactie op mensen 'die al jaren aan het lijnen zijn'.)

Maar mbt de makkelijke optie, "dat staat nog te bezien".
Het zij herhaald: ik vind het geen makkelijke oplossing, maar ook geen optie die alle problemen zou oplossen - en zo klink jij, Doffadil, mogelijk van de weeromstuit, wel.

Citaat:
Dat 6x eten is wennen maar goed te doen. Nooit meer tegelijk eten en drinken is lastig, maar ook goed te doen. De rest is allemaal een kwestie van keuzes maken.

....gesteld dat je pancreas rust nodig heeft, dan is 6x per dag eten botweg niet ideaal.
"Een kwestie van keuzes maken" - natuurlijk, zo is het hele leven, maar: er wordt ook gesproken over eetverslaving. Dan vallen er geen rationele en verantwoorde keuzes te maken.
Citaat:
Je kunt kiezen om een minimars naar binnen te proppen en dan zit je vol, maar je kunt ook een cracker met kaas nemen. Daar heb je het ziekenhuis niet voor nodig maar doordat je niet meer kunt dooreten, wordt je wel gedwongen om die keuze te maken. Het kan je helpen in je strijd tegen het overgewicht, maar het is geen makkelijke oplossing met best wel wat risico's.

Ja, precies.
Na de gbp moet je in staat zijn om zeer gedisciplineerd en soms minder ideaal te eten - de rest van je leven.
Niet iedereen kan dit, om lichamelijke of psychische redenen.
Wat mij betreft is 'in het defensief gedwongen worden' de weg niet - maar het feit dat er de operatie beperkingen ontstaan wel reden tot zorg.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:41

Donna89 schreef:
(...) Afgelopen zomer veel te gek gedaan met eten.
En nu moet ik er weer keihard aan.
Gezonde keuzes, kleinere porties.
Het moeilijke bij mij is dat mijn smaak na zowel de GBP als de zwangerschap ontzettend is veranderd
Ik vind de gezonde variaties kwam yoghurt en kwark e.d. gewoon echt niet lekker.
Dingen als griesmeelpap enz dan weer wel. maarja. suikers enz
Vlees? Bah. en beetje kip lust ik nog wel. Varkensvlees eet ik wel maar standaard misselijk na het eten.
Wat vind ik wel lekker? Brood, maar dat geeft geen verzadiging
Pasta, heerlijk maar vaak met dumping als gevolg. Of het verzadigd niet. Volkorenpasta verzadigd wel maar geeft dus vaak dumping
Zelfde met rijst, risotto etc etc
Aardappels gaan wel goed maar wederom niet zo gek op. In stampot lust ik het nog wel. Verder alleen gebakken uit de oven.

Het jammere is dat het echte ongezonde, zoals chips, chocola, koekjes ed wel altijd goed gaan. Kan ik (bijna) onbeperkt eten (op sommige merken/smaken na) zonder buikpijn te krijgen.
(...)
Ben ik nu klaar? Nee. Ik zal de rest van mijn leven moeten blijven strijden tegen de kilo's

@Donna,
ten eerste: heel jammer dat het zo voor jou heeft uitgepakt.
Jouw verhaal brengt mij wel op een "principiële" vraag. Nogmaals, het gaat mij niet over 'voor of tegen ', maar wel over 'zoek goed uit, wat er aan de hand is'.
De voedingsmiddelen die jij noemt (zoals rijst en risotto en brood en pasta) zijn stuk voor stuk etenswaren die mij vrijwel geen verzadiging geven.
Ik haal mijn verzadiging uit gezonde vetten en eiwit plus groenten.
En dat vind ik dus een belangrijk punt bij gastric bypass : de functie van de maag is, om eiwitten 'voor te weken'. (Desgevraagd lever ik de details inclusief de juiste medische termen.)
Hoe kleiner (maagband) of "gepasseerd" je maag is, hoe slechter dit gaat - dat snap ik wel.
Maar de bui die ik nu zie hangen is dat jij dus niet alleen de hele tijd 'moet strijden tegen de kilo's ' - maar dat je dat ook op een relatief lastige manier moet doen.

@Daffodil, ik zeg nergens; ) dat jij zegt dat het makkelijk zou zijn. Het is idd 'een' hulpje naast keihard werken.
....maar zoals in het verhaal van Donna, het maakt het je misschien zelfs lastiger.
Vandaar mijn pleidooi "zoek vooral gedegen uit, hoe je overgewicht 'zo gekomen is'". (En stop met diëten, daar komen 9 van de 10 mensen toch maar van aan.)
Gesteld dat er gezondheidswinst te halen valt uit een goede masg die een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet aan kan, plus een sterke pancreas, dan heeft gbp gewoon geen zin.
Of als er gezondheidswinst mogelijk is dmv mondflora en darmflora verbeteren.
En de lijst is langer, en dan hebben wij nog psychische zaken als eetverslaving, angst of depressie, ook die graag eerst verhelpen voor de gbp als een mogelijkheid wordt gezien.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:03

Ik ben medisch biologe.
...en vegetariër, dus ik herken je verhaal wel: goede (plantaardige) eiwitten zijn niet altijd makkelijk te organiseren. (Ik ben creatief met de spirulina en chlorella van AH, dat barst van het eiwit en ik doe er relatief lang mee, maar echt goedkoop is het niet.)
...en dan idd nog de verandetde smaak en een maag 'die niet alles meer kan' - terwijl die maag mbt overgewicht niet je vijand zou hoeven zijn (...uiteraard, mijn pleidooi gaat over een gedegen individuele uitzoekerij, er zijn verschillen tussen mensen).

En ik heb nooit het labeltje eetstoornis gehad, maar ik was wel een emotie eter.
Nu had ik een angststoornis, naar de letter van de wet is angst geen emotie (meer een instinct) en aan de orde was dus echt de angst de nek omdraaien, er anders mee om leren gaan is niet echt een optie. (Er valt niets te kiezen mbt angst, het gebeurt je.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 11:02

Ik vind het een schitterende foto!

(Hoezo, fors overgewicht? En je hebt groot gelijk: streefgewichten beter in de prullebak!)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:29

Firefly4 schreef:
Hallo Allemaal,

Het is al een oud topic, maar zou graag even een vraag willen stellen...
Dit is niet voor mijzelf maar voor mijn moeder.

Zij is 2jaar geleden geopereerd en heeft een Sleeve maagverkleining gekregen.
Ze is hiermee 35/40kg afgevallen. Nu blijft ze hangen rond 95kg en komt zelfs weer wat aan.

Ze is nu ook erbij gaan sporten wat ik heel knap van haar vind. Ze gaat 3x per week nu 45/60min naar de sportschool.

Ze heeft alleen heel erg honger en blijft dus wat aankomen. Ze heeft uitgerekend dat ze ongeveer 1200kcal's per dag eet.
Vandaag had ze gesprek bij een internist van de maagverkleining groep en die zei dat ze nog minder moest gaan eten. Maar tijdens het sporten valt ze zowat om van de honger.

Ik zelf ben zonder een maagverkleining en aanpassing levenstijl 30kg afgevallen en mij is verteld dat ik toch zeker 1700-1800 kcal's per dag moet eten.
Ik snap dat bij een maagverkleining hier verschil in zit... maar het blijft toch een redelijk "normaal" lichaam dat voeding nodig heeft?

Kan iemand mij eens advies geven? Ik geef mijn moeder nu voor mijn gevoel advies dat ze bij honger meer moet gaan eten... terwijl de dokter dus zegt minder eten...

Iemand die wat advies heeft? Bedankt!

Een van de elementairefeiten: spieren zijn zwaarder dan vet.
Gooi "het gewicht" in de prullebak! Met een beetje mazzel kan de sportschool bepalen wat haar verhouding bot - spier - vetweefsel is.
Extra spieraanmaak is alleen maar goed - maar als iemand de elementaire zaken nooit gehoord heeft, gaan er dingen mis.

1200 calorieën is voor iedereen belachelijk laag.
Voor wie er ook nog bij sport : echt al helemaal van het padje af.

(Ja, er is een hele industrie aan afvallerij en wat al niet - blijf daar weg! )

(En die arts mag ook wel eens een cursus luistervaardigheid doen.
"Dokter, ik kom aan." "Nou mevrouwtje minder eten." Zucht....)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:34

Donna89 schreef:
advies wat ik heb gekregen is veel eiwitten idd. En volkoren, dus volkoren brood, volkoren pasta
Langzame koolhydraten dus en eiwitten. Eiwitten heb je nodig voor spier opbouw. Koolhydraten heb je nodig om te funstioneren
Groente heb je niet zoveel nodig. Die vitamines haal je uit de suplementen
Wat ik me wel kan voorstellen is groente eten om de honger te stillen...
Dan veel spinazie en doperwten, daar zit weer veel ijzer in

Waar is ze onder controle als ik vragen mag? Bij de NOK? en welke locatie dan?

...dat zegt Popeye the sailor man.
Reclame van de spinazie industrie, niet geloven dus.

Ja, er zit wel ijzer in spinazie, de kunst is, ook voor mensen met een goed functionerende maag, om dat ijzer op te nemen.
Dat gaat zo maar niet.
Standaard advies voor mensen met een standaard maag: eet er ei bij.

En groenten heeft in principe ieder mens in ruime mate nodig en ze bevatten meer dan vitaminen, ook vezels, sporenelementen en mineralen.
Vezels is iets anders dan 'korrelig brood' of 'voedsel waar je flink op moet kauwen', vezels kunnen zijdezacht en 'poederfijn' zijn, ze vormen de basis van de goede darmflora. Juist als je ivm operatie geen /weinig maag (functie) hebt is het functioneren van de darmen en darmflora extra belangrijk.
Uiteraard zijn er in 2017 topkwaliteit supplementen voorhanden.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:28

Donna89 schreef:
Ik heb het dan ook over de suplementen die speciaal voor deze operaties ontworpen zijn :)
En als je keuzes moet maken in wat je eet ivm de grootte van je maag is dus in dit geval van een sportend persoon de eiwitten en dus vlees belangrijker dan de groente, omdat dit niet uit die suplementen te halen valt die voorgeschreven zijn
Je moet als gbp patient heeeel veel groente eten om daar al je vitamines uit te halen. En omdat ie die al op een andere manier krijgt het advies om iets anders voor te laten gaan maar als je honger hebt en van de rest wel voldoende hebt het met groente aan te vullen

Bedenk dat bij gbp je maag niet alleen kleiner wordt, maar ook veel slechter functioneert.
Nu is vlees geen beste bron van eiwitten, dus wat mij betreft alleen eten als het echt niet anders kan.
En er bestaat uitstekend eiwit als supplement, los van de vraag of dat wordt voorgeschreven.

En maagsap bestaat (bij een gewoon mens volgens de simpeler boeken) uit zoutzuur, eiwitafbrekers en 'intrinsic factor' zodat je verderop in je darmen B12 kunt opnemen. Per soort ingreep en uiteraard per persoon verschilt het wat behouden blijft.

Wat dus meteen de makke van gbp illustreert: het idee is, "dat je maag een soort vijand is die weg moet", maar gezond eten met veel groenten en plantaardige eiwitten lukt daarna niet tot nauwelijks. Je ingewanden rust geven ook niet.
Nu kun je idd leven op 6x per dag koolhydraten - maar dat heeft risico's mbt aankomen...

Citaat:
Maargoed. Ik zal er na jaren stoeien en zoeken wel geen verstand van hebben

Hier ook 'jaren stoeien'!
En verstand, "dat komt met de jaren', met eigenwijs zijn, je eigen fouten maken en de goede vragen stellen.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:44

Okee...!

Ik hoop dat het een goede fase wordt - want het klinkt mij in de oren alsof die diëtiste een soort moetje was...

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:12

Oeps...

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:25

Vlees is in principe overbodig, maar de meeste mensen eten het vanwege het eiwit.

En juist eiwitten verteren is de taak van de maag. Dus de logica "we slopen de maag, dan word je wel slank" is gewoon krakkemikkig.
Je kunt redelijk leven op koolhydraten, maar juist veel kleine beetjes koolhydraten kunnen een mens dik maken / houden.

Maar balen voor je moeder - wel verminkt maar zonder gezondheidswinst!!!

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:27

Tjeee - krijgen je partner en jij dezelfde operatie en dan net een paar dagen uit elkaar...?
Aparte planning!

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:28

Donna89 schreef:
Moet best kunnen hoor Janneke :o
Wat dacht je van mensen die alleen wonen? Die moeten zich toch ook zelf redden?

Wat ik denk van mensen die alleen wonen...?
Als dat nodig is na een operatie een paar dagen thuiszorg, verpleeghuis etc.
Partners worden geacht bij te springen als het gaat om "gewone" verzorging, bijvoorbeeld dingen van laten we zeggen een kilo tillen. Normaliter geen belasting, maar verboden als je bijvoorbeeld hechtingen hebt, de te genezen wond in de weg zit, etc.
Dus binnen een week partner onder het mes: ik blijf het een aparte planning vinden....

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:01

Ja.
Het varieert per merk, maar "gewoon" iemand die dit kan eten laten bereiden & drinken laten serveren dat goed voor je is heeft verreweg de voorkeur boven suikerbommetjes slurpen 'want ik moet mij in mijn eentje zien te redden'.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:34

Neroo schreef:
Gastric bypass is een hulpmiddel, niet een wondermiddel wat veel mensen toch schijnen te denken. In het begin gaat het als een trein, je hoeft er amper wat voor te doen. Maar je lijf past zich ook weer aan aan deze situatie en je maag wordt ook wel weer wat groter en dan het gevaar weer van grotere porties eten.

Het is je mindset die bepaalt of jouw traject succesvol wordt. Als jij jezelf geen gezondere levensstijl aan weet te meten, dan ben je na 5 jaar zo weer tig kilo zwaarder, ondanks je bypass.

Je maag is niet de vijand. Al zijn grotere porties uiteraard op zichzelf genomen niet ideaal.

Idealiter maakt de maagwand ghreline aan als reactie op 'gerekt worden'. Ghreline is ook in pil (capsule of wat is het) verkrijgbaar. Het is het "weefselhormoon" dat maakt dat je ophoudt met eten, om de simpele reden dat je gevoed bent, je verzadigd voelt en genoeg hebt gehad om de komende x uren door te komen.
(Uiteraard kunnen ook andere hormonen een rol spelen, van serotonine tot stresshormonen tot insuline tot...)

Verder is er ook een duidelijke vijand die veel mensen in hun mond hebben zitten -mondflora.
Op zich heeft iedereen mondflora, het gaat om de samenstelling.
Er zijn mondbacterien, die "iets doen ", wat in de biologie een erg bekend verschijnsel is. De bacterie zet de gastheer/ vrouw aan tot bepaald gedrag, dat de bacterie fijn vindt: suikers eten!

Het gaat dus niet louter en alleen om 'mindset', al kan goede informatie geen kwaad over wat precies 'jezelf goed voeden' inhoudt.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:39

Lauratje_88 schreef:
Is het normaal dat mijn maag nog pijn doet van de gastroscopie? Het kan misschien ook stress zijn. Dinsdag als het net gebeurt was heb ik last gehad, gisteren had ik minder/geen last maar het lijkt nu terug een beetje pijnlijker. Nou ja niet echt pijnlijk maar net alsof iets een stukje vast heeft en daar in knijpt.

Ze hebben toch ook een biopt genomen?
Dat is "gewoon" een wondje in je maagwand. Met wat tijd en mazzel groeit het dicht, maar wat wondpijn is normaal.
Lust je dingen als roergebakken luichte koolsoorten...? (Chinese kool, hartjeskool, dat soort spul.) Die helpen om de wond snel te sluiten.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:32

Tjeu wat lijkt me dat een verschrikking: 14 jaar proberen en de laatste 4 jaar nul resultaat...!

Met wie heb je een afspraak?
Want dit lijkt me echt iets om eens goed uit te zoeken!

PS.: ik word niet echt vrolijk van de advertentie die hieronder opduikt. ("Voor maar 50 euri per maand...")

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:46

Romeo2007 schreef:
Ik heb een afspraak op de polikliniek obesitas tijdens het spreekuur bij het Slotevaart. Kom 2 kg te kort voor BMI 40.

Het lukt me gewoon niet meer om af te vallen. Heb altijd een soort trek en ben nooit verzadigd na een maaltijd. dit geeft zo'n onbevredigend gevoel.

Dat is een hormonaal tekort, dat NIET opgelost gaat worden door in de maagwand te snijden.

Vraag de internist of wie je maar te spreken krijgt het hemd van het lijf over de weefsel hormonen ghreline en leptine.
Die maken dat je honger hebt - of je juist voldaan en verzadigd voelt.
En vlak het belang van de mondflora niet uit (die krengen die suiker eisen).

Maar wel heel rot, dat je dat prettige gevoel van verzadiging nooit voelt....!!!!
(Maar aangezien dit niets met mechanisch vol zitten van doen heeft: laat je maagwand niet verminken vanwege een inmiddels achterhaalde denkfout.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:39

Prima!

[o]