Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani
JustAshley schreef:Sinds dat ik mij kan heugen ben ik aan het dieeten. Ik heb werkelijk waar elk dieet wat er bestaat al gehad.
Ook ben ik naar een dietist geweest vroeger. Maar het NOK wil dat het van de afgelopen 5 jaar is en de afgelopen 5 jaar ben ik daar niet geweest.
Citaat:Ik ben mij zeer bewust van het feit dat het niet een wonder middel is en dat ik er zelf ook heel hard moet voor gaan knokken. Maar daar zet ik mij ook 100% voor in.
Citaat:Maar als je overgewicht heb ga je niet zo maar sporten.
Ik wil heel graag meer bewegen maar helaas heb ik een slechte linker knie die ik niet wil overbelasten.
Dit omdat ik een staand/lopend beroep heb met een 0 uren contract. Als ik ga sporten ben ik bang dat ik mijn knie overbelast met gevolg dat ik thuis zit en dus geen inkomen heb.
Verder wandel ik veel met mijn hond en mijn paardje.
Echwel schreef:Dus Janneke jij zegt dat je het beter weet dan degenen die er voor geleerd hebben en bulten aan ervaringen met obesitas...
JustAshley schreef:Iedereen die wen gbp nodig heeft door het eten (dus niet medisch) is verslaaft aan eten. Bij het NOK krijg je 5 jaar na begeleiding en levenslang als je het moeilijk blijft houden.
Cheminee schreef:Zelf geen ervaring maar mijn moeder moet aanstaande maandag! Ik ben super trots op haar dat ze dit aandurft en blij dat ze straks gezonder kan leven! Mijn moeder heeft zwangerschapsdiabetes opgelopen en is daar nooit meer vanaf gekomen.. daardoor lukt het niet om af te vallen.. nu is gezegd dat als ze gaat afvallen dat haar diabetes weg of in ieder geval controleerbaar is! Ze heeft lang getwijfeld of ze het wel durfde maar door de goede begeleiding van NOK durft ze toch de stap te nemen!
daffodil schreef:Heel goed JustAshley, ik snap best dat er tegenstanders zijn die geloven dat je met een beetje je best doen, ook heel goed af kunt vallen. Je moet niet voor jezelf in de verdediging hoeven gaan. Dit traject kun je alleen in onder zeer serieuze begeleiding en niemand wordt "zomaar" geopereerd. Het is best hard dat mensen concluderen dat dit een makkelijke optie is, want dat is het niet, ook al lijkt het wellicht wel zo.
Citaat:Dat 6x eten is wennen maar goed te doen. Nooit meer tegelijk eten en drinken is lastig, maar ook goed te doen. De rest is allemaal een kwestie van keuzes maken.
Citaat:Je kunt kiezen om een minimars naar binnen te proppen en dan zit je vol, maar je kunt ook een cracker met kaas nemen. Daar heb je het ziekenhuis niet voor nodig maar doordat je niet meer kunt dooreten, wordt je wel gedwongen om die keuze te maken. Het kan je helpen in je strijd tegen het overgewicht, maar het is geen makkelijke oplossing met best wel wat risico's.
Donna89 schreef:(...) Afgelopen zomer veel te gek gedaan met eten.
En nu moet ik er weer keihard aan.
Gezonde keuzes, kleinere porties.
Het moeilijke bij mij is dat mijn smaak na zowel de GBP als de zwangerschap ontzettend is veranderd
Ik vind de gezonde variaties kwam yoghurt en kwark e.d. gewoon echt niet lekker.
Dingen als griesmeelpap enz dan weer wel. maarja. suikers enz
Vlees? Bah. en beetje kip lust ik nog wel. Varkensvlees eet ik wel maar standaard misselijk na het eten.
Wat vind ik wel lekker? Brood, maar dat geeft geen verzadiging
Pasta, heerlijk maar vaak met dumping als gevolg. Of het verzadigd niet. Volkorenpasta verzadigd wel maar geeft dus vaak dumping
Zelfde met rijst, risotto etc etc
Aardappels gaan wel goed maar wederom niet zo gek op. In stampot lust ik het nog wel. Verder alleen gebakken uit de oven.
Het jammere is dat het echte ongezonde, zoals chips, chocola, koekjes ed wel altijd goed gaan. Kan ik (bijna) onbeperkt eten (op sommige merken/smaken na) zonder buikpijn te krijgen.
(...)
Ben ik nu klaar? Nee. Ik zal de rest van mijn leven moeten blijven strijden tegen de kilo's
Firefly4 schreef:Hallo Allemaal,
Het is al een oud topic, maar zou graag even een vraag willen stellen...
Dit is niet voor mijzelf maar voor mijn moeder.
Zij is 2jaar geleden geopereerd en heeft een Sleeve maagverkleining gekregen.
Ze is hiermee 35/40kg afgevallen. Nu blijft ze hangen rond 95kg en komt zelfs weer wat aan.
Ze is nu ook erbij gaan sporten wat ik heel knap van haar vind. Ze gaat 3x per week nu 45/60min naar de sportschool.
Ze heeft alleen heel erg honger en blijft dus wat aankomen. Ze heeft uitgerekend dat ze ongeveer 1200kcal's per dag eet.
Vandaag had ze gesprek bij een internist van de maagverkleining groep en die zei dat ze nog minder moest gaan eten. Maar tijdens het sporten valt ze zowat om van de honger.
Ik zelf ben zonder een maagverkleining en aanpassing levenstijl 30kg afgevallen en mij is verteld dat ik toch zeker 1700-1800 kcal's per dag moet eten.
Ik snap dat bij een maagverkleining hier verschil in zit... maar het blijft toch een redelijk "normaal" lichaam dat voeding nodig heeft?
Kan iemand mij eens advies geven? Ik geef mijn moeder nu voor mijn gevoel advies dat ze bij honger meer moet gaan eten... terwijl de dokter dus zegt minder eten...
Iemand die wat advies heeft? Bedankt!
Donna89 schreef:advies wat ik heb gekregen is veel eiwitten idd. En volkoren, dus volkoren brood, volkoren pasta
Langzame koolhydraten dus en eiwitten. Eiwitten heb je nodig voor spier opbouw. Koolhydraten heb je nodig om te funstioneren
Groente heb je niet zoveel nodig. Die vitamines haal je uit de suplementen
Wat ik me wel kan voorstellen is groente eten om de honger te stillen...
Dan veel spinazie en doperwten, daar zit weer veel ijzer in
Waar is ze onder controle als ik vragen mag? Bij de NOK? en welke locatie dan?
Donna89 schreef:Ik heb het dan ook over de suplementen die speciaal voor deze operaties ontworpen zijn
En als je keuzes moet maken in wat je eet ivm de grootte van je maag is dus in dit geval van een sportend persoon de eiwitten en dus vlees belangrijker dan de groente, omdat dit niet uit die suplementen te halen valt die voorgeschreven zijn
Je moet als gbp patient heeeel veel groente eten om daar al je vitamines uit te halen. En omdat ie die al op een andere manier krijgt het advies om iets anders voor te laten gaan maar als je honger hebt en van de rest wel voldoende hebt het met groente aan te vullen
Citaat:Maargoed. Ik zal er na jaren stoeien en zoeken wel geen verstand van hebben
Donna89 schreef:Moet best kunnen hoor Janneke![]()
Wat dacht je van mensen die alleen wonen? Die moeten zich toch ook zelf redden?
Neroo schreef:Gastric bypass is een hulpmiddel, niet een wondermiddel wat veel mensen toch schijnen te denken. In het begin gaat het als een trein, je hoeft er amper wat voor te doen. Maar je lijf past zich ook weer aan aan deze situatie en je maag wordt ook wel weer wat groter en dan het gevaar weer van grotere porties eten.
Het is je mindset die bepaalt of jouw traject succesvol wordt. Als jij jezelf geen gezondere levensstijl aan weet te meten, dan ben je na 5 jaar zo weer tig kilo zwaarder, ondanks je bypass.
Lauratje_88 schreef:Is het normaal dat mijn maag nog pijn doet van de gastroscopie? Het kan misschien ook stress zijn. Dinsdag als het net gebeurt was heb ik last gehad, gisteren had ik minder/geen last maar het lijkt nu terug een beetje pijnlijker. Nou ja niet echt pijnlijk maar net alsof iets een stukje vast heeft en daar in knijpt.
Romeo2007 schreef:Ik heb een afspraak op de polikliniek obesitas tijdens het spreekuur bij het Slotevaart. Kom 2 kg te kort voor BMI 40.
Het lukt me gewoon niet meer om af te vallen. Heb altijd een soort trek en ben nooit verzadigd na een maaltijd. dit geeft zo'n onbevredigend gevoel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers