Afvallen 2019

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:55

Van sporten ga je in principe niet afvallen. Bewegen is natuurlijk heel gezond, maar als het doel afvallen is, dan is het veranderen van je leefstijl (voeding) het belangrijkste. En dat werkt dan ook alleen als je dat permanent veranderd.
Maar dan werkt het ook heel goed! Is mijn persoonlijke ervaring :)

Dit zijn de richtlijnen die ik hanteer voor een gezonde leefstijl:
(Mijn doel was overigens gezonder gaan leven, het afvallen is een leuke bijkomstigheid)

Afbeelding


Afbeelding


Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:10

xxxmh schreef:
Ik wil ook graag wat kilo afvallen volgend jaar. Ik sport sinds kort 1 keer per week maar wil dit 2 keer per week gaan doen en ik rijd 3 keer per week paard.
Ik wil ook een beetje mijn voeding veranderen zoals mijn ontbijt, ik ontbijt nu met 2 witte broodjes met hagelslag. Ik wil alleen wat anders vinden om te eten, of bruin brood maar geen hagelslag meer, enige lastige is dat ik geen kaas lust en ik vind vleeswaren in de ochtend echt niet lekker. In de middag eet ik ook 3 witte broodjes en die wil ik graag veranderen naar bruin brood.

Iemand nog tips qua ontbijt en evt. lunch?


Sowieso geen witbrood, erg ongezond! Als je brood eet, eet dan volkoren. Bruin is ook wit eigenlijk, niet gezond. Maar ik zou niet teveel brood eten. Je kunt bij de lunch ook (zelfgemaakte) groentesoep eten of een groene salade. En voor je ontbijt yoghurt of kwark, met muesli zonder suiker of met havermout.
Op brood kun je ei, tomaat, komkommer, radijs, banaan, vul maar in eten. Sandwichspread is een slecht advies en niet gezonder dan hagelslag. Pindakaas van 100 % pinda kan ook.
Dat je niet gek bent op kaas is niet erg, zo gezond is dat namelijk ook niet ;)

Akishino: je hebt er meer aan om te kijken naar welke calorieën je eet, dan alleen voor zo min mogelijk calorieën te gaan. In noten, vette vis zitten bijvoorbeeld veel calorieën, maar ze zijn wel heel gezond en zorgen voor een verzadigd gevoel.
"lege" calorieën uit bewerkte producten/suiker kun je het beste vermijden.
Dus geen frisdrank, snoep, koek, vruchtenyoghurt, gezoete ontbijtgranen, vla, chocolademelk, soepen en sauzen uit blik/pot, pizza etc
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-12-18 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:00

akishino schreef:
Nikass schreef:
Akishino: je hebt er meer aan om te kijken naar welke calorieën je eet, dan alleen voor zo min mogelijk calorieën te gaan. In noten, vette vis zitten bijvoorbeeld veel calorieën, maar ze zijn wel heel gezond en zorgen voor een verzadigd gevoel.
"lege" calorieën uit bewerkte producten/suiker kun je het beste vermijden.
Dus geen frisdrank, snoep, koek, vruchtenyoghurt, gezoete ontbijtgranen, vla, chocolademelk, soepen en sauzen uit blik/pot, pizza etc


Heb je gelijk in.
Mijn eetschema doordeweek:
Ontbijt; halfvolle yoghurt met schep havermout en 1,5 stuk fruit erin.
Lunch; 2 bruine of volkoren boterhammen (of crackers) met vlees, pindakaas of vruchtenhagel
Diner; veel afwisseling en vers, te weinig vis en vooral te grote portie's en toetje (vanillevla of yoghurt).
Tussendoortjes: koekje bij de thee (of 2 of 3 en jawel daar gaat het fout in bepaalde periodes :o ) en 's middags fruit.
Ik drink alleen water en thee, nooit frisdrank en ook geen alcohol.

Ik heb altijd trek en ben niet snel verzadigd dat is een grote valkuil, voor mijn gevoel is dit begonnen sinds ik een spiraaltje heb.


Volgens mij ben je al best goed bezig. Om makkelijker af te vallen zou je nog iets minder koolhydraten moeten eten en wat meer gezonde eiwitten (dit laatste ook voor het verzadigde gevoel)
Je kan bij je ontbijt bijvoorbeeld volle yoghurt nemen, bij je lunch de vruchtenhagel eruit en bijvoorbeeld een banaan (dit zijn wel koolhydraten), avocado of ei en/of wat noten, en savonds extra groente eten en het toetje weglaten.
En het liefst natuurlijk geen tussendoortjes :D
Lust je wel vis? Dan is makreel filet op brood ook een goede optie.
Het probleem met (te) weinig calorieën is dat je dat niet gaat volhouden.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:07

MariekeTV schreef:
linnie050 schreef:
Wat zijn de voordelen van weight watchers?
Is dat waar de consulten gratis zijn maar de producten prijzig?


Bij weight watchers hoef je geen producten te kopen.
Je gebruikt gewoon normale voeding.
Je houdt alleen je voeding bij doormiddel van een punten systeem.
En gezonde voeding word gestimuleerd.
Zo zijn groentes bijv 0 punten.

Als je een beetje de discipline hebt om het goed bij te houden, werkt het echt goed.

Dieeten doormiddel van shakes kan ik je helaas echt afraden.
Ik ben er destijds echt leuk mee afgevallen, maar heb daardoor wel jaren problemen met mijn darmen gehad.
En inmiddels zit alles er ook alweer dubbel en dwars bij :')

Ik moet er in 2019 ook echt weer aan geloven, alleen kan dat pas vanaf het voorjaar ong :D


Het is fijn dat het voor sommige mensen werkt, mijn collega is ook behoorlijk afgevallen door WW.
Maar eerlijk gezegd geloof ik niet in zo'n punten systeem voor langere tijd. Zelf je verdiepen in gezond eten en je leefpatroon veranderen heb je meer aan.


Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:18

benangelique schreef:
Ww maakte mij héél bewust van voeding. Wat is het me waard dacht ik bij iedere hap. Is 1 croissant het me waard om 1/3e van de benodigde calorieën per dag te eten?


Maar dat is dus denken in calorieën, en nitin gezondheid. Calorieën zijn niet persé slecht. En van weinig calorieën kan je toch aankomen, als het slechte calorieën zijn.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:00

MarlindeRooz schreef:
Nikass schreef:
Maar dat is dus denken in calorieën, en nitin gezondheid. Calorieën zijn niet persé slecht. En van weinig calorieën kan je toch aankomen, als het slechte calorieën zijn.

Ja dat is dus niet zo, van 1600 kcal aan patat val je net zo snel af als 1600 kcal groente. Als je maar meer verbrandt dan je opeet.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als jij een suiker dieet gaat volgen verlies je bijvoorbeeld spiermassa en geen vet.

Benangelique volgens mij zeg je nu hetzelfde als ik: de ene calorie is de andere niet.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:03

Amaryllis schreef:
WW gaat niet over calorieën, de punten worden opgebouwd uit je macro's en de verhouding daartussen. Dus je gaat vanzelf makkelijk de conclusie trekken of voedingsmiddelen het voor jou waard zijn om in de app in te voeren. Als het heel veel punten zijn is dat natuurlijk soms echt balen, tenzij er een keer bewust gecheat wordt. Ik weet dat ik er veel aan heb maar het is inderdaad wel een investerinkje elke maand.

Mijn vaste weegdag wordt weer de vrijdag :j


Misschien dat ik het niet volledig begrijp hoor, maar volgens mij is dan toch je uitgangspunt niet goed.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:08

MamaMiesje schreef:
Jawel, want je wordt je bewust van vullen of voeden :)

Maar hoe het ook zij; wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.
Mijn mening is dat WW volgen op de lange termijn beter vol te houden is en mij meer een (blijvende) levenswijze leert dan andere diēten.
Het ís ook eigenlijk geen dieet, je mag in principe alles gewoon eten.
Het helpt me echter bewust te worden/maat te houden en zo ben ik de afgelopen 10 maanden 19 kilo afgevallen.
Niet snel en naar ik hoop blijvend, maar dat heb ik zelf in de hand.


Okee, ja bewustwording is heel goed denk ik. Maar je kunt in principe ook ongezonde dingen kiezen maar daar krijg je dan veel punten voor?
Voor mij zou het niet werken want dan zou ik denk ik gaan smokkelen met de punten :o
Bij mij werkt sowieso niet zo goed iets niet mogen :+ (dus ook, niet meer dan een bepaald aantal punten mogen) daarbij is mijn uitgangspunt anders: mijn doel is gezond eten, afvallen de bijkomstigheid.
Maar hartstikke fijn dat het voor jou wel werkt! 19 kilo! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-12-18 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:10

Ja klopt, ik heb een tijdje de eetmeter van het Voedingscentrum ingevuld, maar dat werkte voor mij totaal niet.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:24

Jolliegirl schreef:
Geen toegevoegde suikers zoals in de koffie.. Thee..
En idd ook geen snoep, koek, chips, chocola... Niets.


Enige is sochtends 15 gram muesly in mn yogurt.

Is lastig. Veel hoofdpijn. Voelt als afkicken.


Je kunt korte tijd afkickverschijnselen krijgen wanneer je stopt met suiker eten, maar als je dit volhoudt ga je zeker, relatief makkelijk, resultaat zien én voelen!

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:34

Ocean_Child schreef:
Ik vind het echt wel moeilijk.... voor mijn gevoel eet ik te veel, maar als ik dat niet doe wordt ik “hangry”...
Wat doe ik verkeerd??
Ik heb vandaag het volgende gegeten:

O: magere kwark met gojibes, moerbei en pitten
T: banaan en handje ongebrande noten
L: twee volkorenbolletjes met filet americain (extra mager) en een mueslibol
T: bakje rauwe worteltjes (snoepgroente)
A: 1 volkoren tortilla met gemarineerde kip, verse spinazie en een heel klein beetje kaas. On the side een halve avocado.

Ik weet nu al dat ik straks weer trek krijg.... -O-

Edit: ik drink alleen koffie en thee zonder suiker. En water natuurlijk :)


Zorg dat je per maaltijd voldoende dingen eet die verzadigen.
Je zou sochtends volle kwark of yoghurt kunnen eten, met de banaan die je nu later eet (en de bessen en pitten) dan kun je je tussendoortje overslaan.

Als lunch kun je bijvoorbeeld een salade met kip of makreel eten.

Bij je avondmaaltijd kan je meer groenten eten.
Probeer wel uit te vinden wanneer je genoeg hebt. Dat is eerder dan dat je vol zit.
Als je het echt niet redt tot de volgende maaltijd neem dan een handje ongezouten noten of een paar gedroogde abrikozen tussendoor.
Worteltjes zijn prima, maar geven meestal niet echt een verzadigd gevoel.

Ik zie in dit topic dingen als vruchten- of vanille yoghurt langskomen en roomkaas, tja dit zou ik dus mijden. In de yoghurts met smaakje zit ontzettend veel suiker en andere toevoegingen. Neem liever neutrale (biologische) yoghurt of kwark met wat vers fruit of noten.
En roomkaas >;) Dat behoeft toch geen uitleg... Echt heel ongezond (ook de light varianten).

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:59

Het "paarden vervuilen net zoveel..." topic gaat inmiddels over gezond eten en afvallen _O-
Ik heb daar zojuist dit bericht gepost, waarvan ik me bedacht dat het hier ook goed past:

Suiker is compleet nutteloos voor je lijf. Ik bedoel toegevoegde suiker. Sterker nog, het is ronduit slecht voor je hart en bloedvaten. Suiker zorgt ervoor dat het insulinegehalte in je bloed stijgt. Dit remt de vetverbranding. Suiker heeft daardoor een dubbelslecht effect op je gewicht. Eet jij dezelfde hoeveelheid calorieën uit gezonde vetten, dan kom je minder aan/val je makkelijker af.
Simpel calorieën tellen gaat je dus niet helpen om (gezond) op gewicht te komen.

Om koolhydraten te verwerken is ook insuline nodig. Met hetzelfde effect. Matig dus ook je gebruik van koolhydraten. Niet helemaal geen koolhydraten, maar mijdt de "snelle" koolhydraten zoals wit brood. witte pasta en rijst, vruchtensap, frisdrank, koek en snoep.
Met kleine porties peulvruchten en volkoren producten krijg je voldoende koolhydraten binnen.


Daar zou ik nog aan willen toevoegen: leer het af om tussendoortjes te eten. Ja best moeilijk, maar het gaat mij inmiddels redelijk af (alleen savonds na het eten is voor mij een lastig moment :o )
Tussendoortjes zorgen ervoor dat je spijsvertering de hele tijd bezig blijft en daarmee blijft ook je insulinepeil hoog. En zoals gezegd remt dat de vetverbranding. Dan denk je goed bezig te zijn met je gezonde (fruit)snackjes tussendoor en vraag je je af waarom het resultaat uitblijft... :\

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:48

Ja als je op drie oreo's per dag leeft zal je ook vast wel afvallen. Dat maakt het nog geen onzin wat ik zeg.
De vraag is of je blijvend een gezond gewicht wilt of wil jojo-en en of je spiermassa kwijt wil of buikvet, en natuurlijk of je gezondheid belangrijk vindt.

Het feit dat je in dit topic zit Anthea maakt me wel benieuwd of je nog meer dan die 20 kg af wil vallen, of dat er van die 20 kg er inmiddels weer wat kg aan zit?

Supervixen: van mij geen hetze op koolhydraten hoor. Ik eet ze elke dag. Maar je hebt koolhydraten en koolhydraten, en het is handig om te weten wat die in je lichaam doen.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:15

En ik zeg nergens dat jij dat zegt :)*
Ik maak me zeker geen zorgen, ik zou niet weten waarom ;)

Het staat iedereen vrij om over calorieën te denken hoe je wilt, en met je gezondheid om te springen zoals je wilt. Blijkbaar verschillen wij daarover van mening, so be it.
Ik ben geen voorstander van het calorieën tellen, ik vind het ongezond en onnodig, maar als een ander dat wel wil doen, be my guest.

Oh en als jij mij uit kunt leggen wat toegevoegde suiker voor positieve bijdrage levert aan je gezondheid, ben ik heel benieuwd.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:23

Misschien moet jij eerst leren lezen...

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:27

Dan zou ik dat lekker blijven doen San. Krijgen we nou een soort hetze tegen mij omdat ik zeg dat suiker niet gezond is en je er dik van wordt? Volgens mij vrij algemeen bekend overigens?

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:30

Waar zeg ik dat dan?

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:48

Prima, geloof wat je wil geloven.

Nikass

Berichten: 10254
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:50

_San87_ schreef:
Nikass schreef:
Waar zeg ik dat dan?

Letterlijk in de post die ik quote hierboven.


Ik zeg dat je van suiker dik wordt. Dat het om 1 schepje gaat en dat je er een Michelin mannetje van wordt maak je er zelf van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Leonie, _Clien_, _kajo_, chanicha, Dandy200, ess_moo, Fnanne, Jara, Ladypronk, Miekje1979, MissBambi, Oedi, Oscar, pat1967, R_oo_s, Sky_As, Tarico en 58 bezoekers