Gastric bypass

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

ista

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:21

Ha allemaal, hoe gaat het met iedereen?

inmiddels ben ik 2 weken geleden geopereerd en al 6,6 kilo afgevallen. En ik kan alles eten! Uiteraard alleen nog maar gezonde dingen geprobeerd, geen snoep/ijs/vet eten oid, maar alles valt goed. Aardappels, vlees, brood.... qua hoeveelheden sta ik er ook van te kijken. Ik eet nu al eigenlijk wat het streven is na de operatie. Dacht dat ik daar heel langzaam naar toe zou moeten werken, maar binnen een week kon ik dat al eten.... maakt me ook wel onzeker, heb soms het gevoel dat ze niks hebben gedaan van binnen -O- Heb geen naar gevoel in mijn maag met eten, heb normale ontlasting etc....

Verder een kijktip voor vanavond: op NPO2 is om 20.25u 'Stand van Nederland'. Hierin worden mensen van het NOK geinterviewd en komt ook de chirurg die mij heeft geopereerd aan het woord. En dus mogelijk de operaie van een groepsgenootje waar ik eerder over schreef..

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:37

Ik was heel blij met mijn eigen kussen! En mijn tablet :) Inderdaad makkelijke kleding en warme sokken voor in de OK. Eventueel eigen medicatie?

Veel succes morgen!!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:08

Oh, en lippenbalsem! Lekker voor na de operatie :)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:50

Hoe is het allemaal gegaan MyKayleigh?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:10

Rustig aan!! Je zult merken dat als je in beweging komt, dat je met kleine stapjes vooruit gaat. Per keer gewoon kleine beetjes drinken en lekker wat proberen te slapen. Dat eten komt wel, focus je met name op het drinken. Bij mij viel een waterijsje de eerste dagen trouwens ook erg goed!

Sterkte!!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:34

Succes woensdag Kimendana! Biggirl: voor jou hopelijk een positieve uitslag!

As woensdag ben ik 4 weken verder en inmiddels 9 kilo afgevallen. Het gaat best aardig, al heb ik weinig energie. Verder ben ik hardleers in het rustig eten en goed kauwen.... daar moet ik echt streng in zijn....

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:41

Hier ook Kim.... 1 hap en dan zit het al dwars.... je zou zeggen dat je daardoor sneller leert, maar neeeeeee >;) >;)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:03

Spannend Kim, grote stap! Veel plezier!

Romeo fijne vakantie!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:39

Supergoed van je Kim!! En ik ben ook rond dat punt dit topic in gerold geloof ik... en inmiddels de operatie al achter de rug!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:27

Jeetje MyKayleigh, wat ontzettend balen dat je nog steeds niet kan eten!!
Zelf geen ervaring met een slikfoto, maar 2 uit mijn groep hebben deze wel gehad en hebben het beiden niet als vervelend ervaren. Bij allebei was er geen sprake van een ernstige vernauwing, dus zij hebben geen ingreep gehad na de foto. Sterkte, hopelijk komt er snel verbetering in voor je!

Ik ben inmiddels 2 maanden verder! Nu 16 kilo afgevallen en in het voortraject 6,5. In totaal al 22,5 kilo. Voel me lichamelijk ook echt al een heel ander mens. Alles gaat zoveel makkelijker, lopen, spelen met mijn kinderen, klusjes, stomme dingen zoals teennagels knippen of mijn benen scheren. In mijn hoofd veranderd er echter nog weinig merk ik. En anderen die roepen: zo, je gaat het echt goed zien!! Dat wuif ik dan weer weg.... Het zou zo makkelijk zijn als ze ook in je hoofd iets opereren.... :')

Hoe gaat het bij jullie?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:38

Sterkte!!! Y;(

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:24

Fijn dat je thuis bent! Door uitdroging lijkt het alsof je meer bent afgevallen dan je daadwerkelijk was. Nu is dat vochttekort weer aan het bijtrekken en als alles aangevuld is, zul je weer gaan afvallen.

Hopelijk sterk je gauw een beetje aan!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:18

Hoe gaat het nu MyKayleigh?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:06

Fijn dat het goed was! Begin je zelf ook een beetje bij te komen?

Ik heb nog geen bloedonderzoek gehad na mijn operatie (eind aug.), dus geen vergelijking helaas!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:37

Het eerste waar ik aan denk: eet je voldoende eiwitten?

Maaltijdvervangers zou ik persoonlijk niet doen, we hebben toch een veranderde voedselopname, waardoor je echt goed moet eten. De bedoeling is natuurlijk dat wij eigenlijk nooit meer een dieet gaan volgen.

Maar lastig als je ook met meer sporten geen verschil merkt....

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:40

Ha allemaal!

Ik heb ook fijne dagen gehad! En natuurlijk ook een eerste kerst met GBP. Eerste kerstdagv gegourmet, rustig aan gedaan en weinig gegeten, maar viel allemaal goed. Tweede kerstdag bij familie, op zich lekker gegeten, maar ook niet veel.

Ik ben bijna 4 maanden post-op en nu 24 kilo afgevallen. Voor het traject ook al 6,5 kilo. Ik heb voor mezelf niet echt een streefgewicht bepaald. Ik heb nu een BMI van 30,2, dus nog lang geen gezond gewicht, maar ik voel me nu al zoveel beter (lichamelijk en psychisch) dat ik ook al ontzettend blij zou zijn als het hierbij zou blijven.

Ik heb verder weinig last van de operatie, kan alles eten zonder problemen, maar de strijd vooral in je hoofd. Een operatie neemt de drang naar lekkers niet zomaar weg. Dus ook met een maagverkleining is het knokken. Het geeft natuurlijk wel een lekkere kickstart.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 07:48

Ik merk ook niet echt verschil in trek of hongergevoel na de operatie. Ik eet over het algemeen gezond, maar neem inderdaad met mate af en toe iets ongezonds. Daarin zit voor mij de uitdaging om niet door te schieten. Want als ik die discipline had, dan had ik nooit een GBP nodig gehad natuurlijk.

Voor mij is er door de operatie, de periode vloeibaar eten en de eerste periode waarin je echt weer moet 'leren' eten wel een patroon doorbroken van iedere dag teveel/slecht eten. Het kost me dus minder moeite om met mate lekkers te eten.

Maar de tijd moet het leren denk ik, ik ben al vaker en eerder tientallen kilo's afgevallen en die zaten er uiteindelijk allemaal weer bij. Wat mij nu wel helpt is dat dit een soort laatste kans is, na de GBP is er natuurlijk geen middel meer dat mij kan helpen. Echt "last resort" dus!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:00

Wow Friemel, wat een heftig verhaal.... En wat een nare reacties uit je omgeving.... :n

Ik heb dat helemaal niet zo ervaren, maar maak in een gesprek ook vaak duidelijk dat de operatie een hulpmiddel is. Uiteindelijk bepaal je nog steeds zelf hoeveel je eet en wat je in je mond stopt. Het blijft dus nog steeds een strijd en is echt geen makkelijke weg.

Ook spannend voor jou, Veveosunce! Hopelijk valt het allemaal mee voor je vriend en kun je er daardoor zelf ook met vertrouwen naar uitkijken.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:12

Romeo2007 schreef:
Even een vraag: de laatste 10 kg blijven maar plakken. Sta nu al sinds de zomer stil met afvallen. Ben natuurlijk in overleg met de diëtiste. Soms denk ik, zal ik even een korte periode maaltijdvervangers doen dan ben ik waar ik wil zijn. Hoe kijken jullie hiertegen aan?

Persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen. Shakes zijn niet effectief voor het vasthouden van een bepaald gewicht (vaak wel voor het bereiken uiteraard). Het gaat er om dat je iets haalt met je normale voedingspatroon.

Mocht hiermee voor je gevoel 10 kilo blijven plakken, dan is mijn enige advies: meer sporten en dan met name meer krachttraining. Zorg voor meer spiermassa zodat je basale stofwisseling omhoog gaat.

En mijn andere advies: laat het zoveel mogelijk los. Kijk naar wat je al bereikt hebt en wat een verschil dat is met hoe het eerst was. Dat is heel moeilijk als je een bepaald doel hebt gesteld, maar juist met de operatie zouden we ons niet meer bezig moeten houden met afvallen/diëten….

Succes!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:43

Jeetje MyKayleigh, wat heftig zeg.... nog steeds zo'n enorme impact op je leven :(:) Hoe gaat het verder met je? Hou je het wel een beetje vol?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:43

Ik ga overstappen van Fit For Me naar Vitamineoprecept. Ben je per jaar goedkoper uit dan voor 6 maanden FFM en lees veel positieve verhalen erover (vallen bij veel mensen die niet tegen de Fit For Me kunnen juist wel goed).

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:59

Succes Lau!

En ik denk dat iedereen hier het dolgraag zelf had willen doen, maar helaas hebben wij nou eenmaal de operatie als kickstart nodig. En geloof me, je moet daarna nog steeds een heleboel zelf doen ;)

En even met jullie delen: vandaag op de weegschaal gestaan en ben onder de 80 kilo gezakt *\%/* *\%/*

Dat woog ik voor het laatst toen ik 3 jaar oud was geloof ik.... :') :')

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:53

Ik hoop dat je hiermee voldoende rust krijgt en even aan kan sterken MyKayleigh! Dat dit het dan was, want het is een heel traject dat je zo doorloopt.....

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:22

Fijn!!! Merk je ook al verschil? Qua energie of zoiets?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:48

Fijn dat de duizeligheid minder is Lau! Nu blijven aansterken hopelijk en dan gauw meer energie!

Lau: ik zou jouw verhaal heel goed bespreken met de kliniek/artsen. Het eten is direct na een GBP namelijk ook al een strijd... je wordt er misselijk van, je hebt geen trek, etc. Ik kan me voorstellen dat het voor jou dan al helemaal moeilijk is om aan 6 eetmomenten te komen, maar die zijn echt ontzettend belangrijk voor je herstel en het onderhoud van je lijf. Mogelijk dat er eerst intensievere psychische begeleiding ingezet kan worden en wie weet is een operatie dan zelfs wel overbodig...

Edit: Djuulsie gefeliciteerd met de zwangerschap! Nog eventjes maar! Ik kan me voorstellen dat het lastig is om aan te komen, maar het komt vast goed straks!