Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:41

Ik werk 31 uur per week op een dagbesteding voor kinderen en jongeren met een beperking. Verder heb ik een hond en een pony waar dus aandacht naar toe gaat, en om het weekend zijn mijn 4 bonuskinderen bij ons.

Klinkt ook erg pittig bij jou. Lijkt me ook heftig om daar mee om te moeten gaan.

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:44

Dat niet tot rust komen herken ik ook heel erg.
Studie aan et afwerken, verhuis naar het buitenland plannen etc. Klinkt allemaal heel leuk, is het ook, maar ik viel de voorbije twee weken pas om 2u in slaap en moest er vroeg weer uit.

Merk wel dat meditatie helpt. Bij het slapen gaan of doorheen de dag een moment voor jezelf inbouwen en het even los laten en bij jezelf komen. Zeker met rennende gedachten kan ik het heel erg aanraden! Viel daardoor ook anderen minder lastig omdat ik minder pinnig was.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:05

aria, ik ben in gesprek gegaan bij mijn bijbaan. er werd zo lief en begripvol op gereageerd! opties worden besproken, misschien halve dagen.

succes met jullie drukke perioden!

vraag me af of dit ook herkenbaar voor jullie is, ik heb dat ik bij bepaalde personen iets op pik, terwijl ze wel gewoon vriendelijk zijn. ik vind het dan heel lastig om te weten wat er bedoeld wordt. ik heb momenteel zo'n docent..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:41

Brokjes, wat goed! Dat is toch een mooie positieve ervaring. Erg fijn dat het team zo reageert! Hopelijk heb je dan minder stress in de toekomst.

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:20

brokjes schreef:
aria, ik ben in gesprek gegaan bij mijn bijbaan. er werd zo lief en begripvol op gereageerd! opties worden besproken, misschien halve dagen.

vraag me af of dit ook herkenbaar voor jullie is, ik heb dat ik bij bepaalde personen iets op pik, terwijl ze wel gewoon vriendelijk zijn. ik vind het dan heel lastig om te weten wat er bedoeld wordt. ik heb momenteel zo'n docent..

Wat pik je dan bijvoorbeeld op?
Heb wel het idee dat ik sneller door heb hoe mensen in elkaar zitten dan anderen, maar weet niet of je dat bedoelt :P

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:15

Castilja schreef:
brokjes schreef:

Wat pik je dan bijvoorbeeld op?
Heb wel het idee dat ik sneller door heb hoe mensen in elkaar zitten dan anderen, maar weet niet of je dat bedoelt :P

Idd wat bedoel je precies? Wat ik zelf heb is bv als ik aan iemand vraag, hoe is het? En diegene zegt ja prima... Doet alsof er niks aan de hand is terwijl ik toch echt wat anders oppik...

Ik heb ook een vraag, ik loop al bijna een jaar bij Dimence, voor een "depressie"volgens hun.. maar hier kan ik mij niet zo in vinden.. nu heb ik t gehad over HSP maar dat werd min of meer weggewimpeld.. of hun kwamen met ADD of autisme ... Is dit herkenbaar?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 07:50

Arie_zz gebruik jij een app voor meditatie? En zo ja, welke dan? Heb wel eens zo'n app gedownload maar daar zat ik me zo aan te irriteren dat ik die er meteen weer af heb gegooit. Waren zulke irritante stemmen -O-

Beauty26 vervelend als zij denken dat het om wat anders gaat. Zit je daar dan wel op je plek?

Ik had gister een hele onrustige dag op werk. Kinderen waren erg druk door de storm en onweer van afgelopen dagen. Was daarna dus heel moe. Vannacht werd ik zelf heel onrustig en was alleen maar aan het draaien en onrustig dromen. Zat mezelf helemaal op te fokken. Uiteindelijk werd ik wel wat rustiger maar nog steeds heel slecht geslapen. Baal daar dan zo van, had mn rust juist zo hard nodig en word op deze manier alleen maar steeds moeier wakker...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 07:57

Over app voor meditatie. Ik gebruik Insight Timer... daar zijn heel veel verschillende op te vinden. Geleide meditaties in het Engels, Nederlands en ook andere talen maar ook alleen maar muziek.

Zelf ben ik vooral fan van Kenneth Soares zijn geleide meditaties maar aanbod is heel groot.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:05

Ik heb een tijd de app Headspace gebruikt. De eerste 10lessen zijn gratis, daarna betalend. Maar ik vond het erg goed en rustgevend, zonder zweverig te zijn. Gebruik de oefeningen nu nog regelmatig.
Maar zou er zelf toch echt weer beter en meer mee aan de slag moeten, aangezien de fysio mij vertelde dat ik mij veel meer moet ontspannen om rugklachten te voorkomen en sporten beter te doen gaan.
En daar kan meditatie echt bij helpen. Of mindfulness, is maar net hoe je het noemt. Volgend mij echt belangrijk voor een HSP om op die manier de spanning los te kunnen laten, want we zijn gewoon gevoelig en anders krijg je gemakkelijk emotionele uitbarstingen die het ook niet vooruit helpen in moeilijke situaties.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:32

brokjes schreef:

Soms zie ik iemand, en dan heb ik zoiets van; "Die vertrouw ik niet." Hoe aardig diegene ook doet. Vaak klopt mijn gevoel achteraf ook.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans
--
[MD] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:06

brokjes schreef:

Zeker herkenbaar :j Naar je gevoel luisteren dus, die liegt nooit. En voor een ander is die persoon wellicht prima, maar voor jou waarschijnlijk dus een leegloper/energievreter, dus afstand houden.

Ik ga vaak tussen de middag nog even naar bed en zet dan altijd een sleep mediitation of een yoga nidra op via youtube. Dan ben ik echt in No Time weg, heerlijk.

Beauty26 schreef:
Ik heb ook een vraag, ik loop al bijna een jaar bij Dimence, voor een "depressie"volgens hun.. maar hier kan ik mij niet zo in vinden.. nu heb ik t gehad over HSP maar dat werd min of meer weggewimpeld.. of hun kwamen met ADD of autisme ... Is dit herkenbaar?

HSp is volgens mij ook nog geen wetenschappelijke term, toch? Maar AD(H)D en autisme zijn extreem HSP, dus ze denken dan iig in dezelfde hoek ;)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:27

HSP is wel wetenschappelijk bewezen, maar is niet in het DSM handboek opgenomen waar de zorg mee werkt omdat daar aandoeningen in staan en HSP meer een karaktereigenschap/type is, als ik het goed verwoord :)

Ik worstel zelf erg met wat is "normaal" (HSP) gedrag dat ik moet accepteren en wat is een ontwikkelpunt waaraan ik moet werken. -O-

Nabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:33

Je moet werken aan waar je niet mee kunt functioneren. Dat moet iedereen, hsp of niet.
Eigenlijk heel simpel.

Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd.

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:35

Ladyson schreef:
Ik worstel zelf erg met wat is "normaal" (HSP) gedrag dat ik moet accepteren en wat is een ontwikkelpunt waaraan ik moet werken. -O-

ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken hoe jij tevreden met jezelf bent. maar pas op, blijf wel bij jezelf. je hoeft niet alles altijd te kunnen toch? kijk naar waar je wel goed in bent en focus daarop. ik weet niet waar je precies mee worstelt?

ik heb een vraag, in wat voor banen zijn jullie werkzaam (of geweest) en wat vond je hiervan? snap dat iedereen hele andere dingen doet, maar misschien kan ik er toch wat wijzer van worden.
ik had gister een gesprek met mijn studieloopbaan begeleider, ik ga na de vakantie naar jaar 3 HBO. dus dat betekend minor en stage. ik wilde de computer kant op met mijn minor maar zij adviseert me om nog eens na te denken. nu ik dit aan het doen ben, is mijn keuze ook wel gebaseerd op dat ik het 'veilig' vind als hsp. maar echt leuk, weet ik niet. volg trouwens een studie in het groene vakgebied.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:54

Ik denk dat je hier alle uiteenlopende antwoorden krijgt. Je moet gewoon datgene doen wat je leuk vind en kijken wat jij persoonlijk nodig hebt om je in wat je leuk v vindt staande te houden en hoe je er voor zorgt dat je daar je rust in kan vinden. In overleg is er vaak een hoop mogelijk.

Ik werk als hulpverlener. 32 uur omdat ik dat genoeg vind. Ik laad thuis wel weer op als mijn werk me vermoeid. Neem geregeld een weekje vakantie en dan ben ik alleen maar thuis.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:33

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

RedPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:31

Jaan81 schreef:
HSp is volgens mij ook nog geen wetenschappelijke term, toch? Maar AD(H)D en autisme zijn extreem HSP, dus ze denken dan iig in dezelfde hoek ;)

Nou.... ASS en ADHD zijn ontwikkelingsstoornissen. Met name bij ASS is er een flinke impact op de sociaal-emotionele ontwikkeling. En juist daar ligt een groot verschil met HSP. HSP is ook geen ontwikkelingsstoornis daardoor. Er zijn overlappen met ASS, zoals prikkelgevoeligheid, maar ook levensgrote verschillen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:49

Nabster schreef:
Je moet werken aan waar je niet mee kunt functioneren. Dat moet iedereen, hsp of niet.
Eigenlijk heel simpel.

Dit! Ik heb zelf ook last van allerlei hsp kenmerken, maar zie dat niet als een bijzonderheid of afwijking of wat dan ook, maar gewoon als een setje karaktereigenschappen waar ik mee moet dealen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
P. Langkous

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:44

Ladyson schreef:

Dan kijk je dus eigenlijk (weer) naar wat de wereld om je heen van je verwacht en niet naar wat jij zelf wilt en vooral nodig hebt. Dáár gaat het om, het is jouw leven. En idd, dat geldt voor iedereen hsp'er of niet ;)

Bambi1995 schreef:
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Heel herkenbaar. Denk dat je al veel winst kan halen door op een andere manier te denken. Positiever, meer vanuit je gevoel en niet vanuit de hoofd. (dus niet leven naar wat anderen van je verwachten of jijzelf verwacht dan anderen willen dat je doet ;) )
Ik vond het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" echt een eyeopener. Ben vandaaruit verder gegaan, andere boeken en uiteindelijk transitietraining gevolgd (wou dat ik dat 10 jaar geleden had gedaan, maar blijkbaar was het toen nog niet mijn tijd daarvoor)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:14

Bambi1995 schreef:

Jaan81 schreef:
Heel herkenbaar. Denk dat je al veel winst kan halen door op een andere manier te denken. Positiever, meer vanuit je gevoel en niet vanuit de hoofd. (dus niet leven naar wat anderen van je verwachten of jijzelf verwacht dan anderen willen dat je doet ;) )
Ik vond het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" echt een eyeopener. Ben vandaaruit verder gegaan, andere boeken en uiteindelijk transitietraining gevolgd (wou dat ik dat 10 jaar geleden had gedaan, maar blijkbaar was het toen nog niet mijn tijd daarvoor)

Bedankt voor je tip! Wat is transitietraining?

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:32

Zelfde vraag ….

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:44

Nabster schreef:
Eigenlijk heel simpel.

Tja, wat is functioneren? Als ik zelfstandig mijn broek kan ophouden in de maatschappij? Dan ben ik klaar. Ik bedoel meer wanneer hoor ik me aan te passen en wanneer kan ik verwachten dat mijn omgeving rekening met mij houdt. Dat vind ik niet zo simpel en best een grijs gebied.

brokjes schreef:
ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken hoe jij tevreden met jezelf bent. maar pas op, blijf wel bij jezelf. je hoeft niet alles altijd te kunnen toch? kijk naar waar je wel goed in bent en focus daarop. ik weet niet waar je precies mee worstelt?

ik heb een vraag, in wat voor banen zijn jullie werkzaam (of geweest) en wat vond je hiervan? snap dat iedereen hele andere dingen doet, maar misschien kan ik er toch wat wijzer van worden.
ik had gister een gesprek met mijn studieloopbaan begeleider, ik ga na de vakantie naar jaar 3 HBO. dus dat betekend minor en stage. ik wilde de computer kant op met mijn minor maar zij adviseert me om nog eens na te denken. nu ik dit aan het doen ben, is mijn keuze ook wel gebaseerd op dat ik het 'veilig' vind als hsp. maar echt leuk, weet ik niet. volg trouwens een studie in het groene vakgebied.

Het gaat er idd om dat je zelf gelukkig bent. Ik bedoel meer wanneer hoor ik me aan te passen en wanneer kan ik verwachten dat mijn omgeving rekening met mij houdt. Een simpel en fictief voorbeeld. Iemand heeft graag de radio aan, ik niet. Als "iedereen" graag de radio aanheeft, lijkt het mij normaal dat ik eraan moet werken dat ik tegen de radio kan. Of moet ik dan voortaan maar alle ruimtes met radio vermijden. Of verwachten dat iedereen zich aan mij aanpast. Tegen zulke situaties loop ik steeds aan. Voordat ik ontdekte dat ik HSP ben, werd door de omgeving opgelegd dat ik mij dus maar moest aanpassen. Tegenwoordig vind ik dat aanpassen niet zo nodig aangezien ik dus gewoon zo ben. Maar uiteraard heb ik ook gewoon slechte eigenschappen waar ik vast aan kan werken, maar ik vind het nu lastig te bepalen wat bij mij hoort en wat een slechte eigenschap is waar ik aan moet werken.

Jaan81 schreef:
Dan kijk je dus eigenlijk (weer) naar wat de wereld om je heen van je verwacht en niet naar wat jij zelf wilt en vooral nodig hebt. Dáár gaat het om, het is jouw leven. En idd, dat geldt voor iedereen hsp'er of niet ;)

Ik wil graag de radio uit op de werkvloer en dat de buren stoppen met praten. :D

@ Bambi1995, het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" was voor mij ook echt een eyeopener. Daarna zou een therapeut/coach je goed kunnen helpen denk ik, of inderdaad een training waarbij je meer leert dat het om jou gaat.

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:49

niet tegen de radio kunnen snap ik heel goed hoor, ik zoek dan een rustigere plek op, helemaal niet erg!
vind dit net zoiets als eten. sommige mensen lusten bepaalde dingen niet en eten dus wat anders. maar snap dat er complexere dingen bestaan

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:03

Maar het maakt toch niet uit of je HSP bent of niet?

Je kunt gewoon echt niet tegen de radio schijnbaar, dus bedenk hoe je daar samen uit kunt komen.

Ik zie (oa hier) mensen zo veel ophangen aan het 'label' HSP, alsof het opeens iets heel anders is dan gewoon een setje eigenschappen (positief en negatief) dat bij jou hoort en waar je dus mee moet leren dealen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
P. Langkous

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:08

Ik verwacht niks van anderen mensen. Wel vertel ik anderen wat ik nodig heb maar ik heb daarbij geen verwachtingen. Dat mond meestal uit op teleurstellingen. Ik kijk naar wat ik nodig heb en zoek dat op, pas dat aan, etc.