Afvallen en sportschool: heeft het wel zin?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

SuperAssie

Afvallen en sportschool: heeft het wel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 16:10

Ik loop al lange tijd tegen het feit aan dat ik mezelf toch echt te zwaar begin te vinden. Helaas kan ik voedsel technisch niet veel aanpassen(ben helaas van anderen afhankelijk hierin), al let ik nu wel op de hoeveelheden die ik eet.

Maar ik zou graag meer doen. Nu heb ik verschillende sport scholen op korte afstand van mijn huis en werk, en ben ik aan het overwegen om daar heen te gaan.
Echter, loont het zich om 25/30 euro per maand uit te geven of is het eigenlijk toch zonde? Ik zou dan 1 of 2x per week willen gaan. Ik ga al 1x per week zwemmen en zwem dan gemiddeld zo'n 50 banen in een uur.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ga je ook echt of is het gewoon geld verspilling?
En wat voor apparaten of oefeningen doe/gebruik je dan? Ik ben echt een complete leek wat sportgebied betreft.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:12

Ik sport nu 2 a 3 keer in de week in de sportschool sinds april.
Ik gebruik de cardio apparaten en voor krachttraining doe ik Egym.
Ik ben fysiek zo veel beter geworden. Ben een stuk sterker en fitter.
Nooit gedacht dat ik ooit naar de sportschool zou gaan en het ook nog leuk zou vinden :')

Oh ja en ik val ook gestaag af

Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:15

Afvallen blijft banaal heel simpel: meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen, natuurlijk wel allemaal in balans.

Als jij bij wijze van 7x per week sport maar weg dagelijks friet en snacks eet, zal het niet echt goed gaan.

Heb je wel inzicht in wat je eet en waar de speerpunten zijn? Want als je dat weet is sporten wel een gezonde aanvulling - sowieso is dat altijd gezond om er naast te doen (of dit nu een sportschool is, groepslessen, wandelen, zwemmen, als je maar gezond beweegt). :j
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-08-19 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

BarbaLala

Re: Afvallen en sportschool: heeft het wel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:17

Persoonlijk zou ik nog niet dood gevonden willen worden in een sportschool. Ik ben zelf 15 kg afgevallen door gewoon gezond (en veganistisch) te gaan eten en daarbij meer te gaan bewegen.
Dat kan ieder mens, heb je geen sportschool voor nodig!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:20

Hoeveel je gaat zal te maken met de motivatie die je hebt. Als je echt tot op het bot gebrand bent om echt de 1-2 keer per week naar sportschool te gaan zou ik het doen.
Weet je nu al dat je dat waarschijnlijk niet gaat redden zou ik het laten en een andere sportieve hobby vinden waar je plezier in krijgt...
En zoals magda_90 zegt, je moet in een calorie te kort komen. Begin eerst eens als je eten bij te houden in bijvoorbeeld MyFitnessPal. Hierin kan je precies zien hoeveel kcal je eet en of dit jou persoonlijke grens overschrijd ja/nee.
Succes :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:20

Ik sport nu sinds een week of 4 in de sportschool en ga een beetje om de dag. Let ook een beetje op mijn voeding.
Ben nu 4,7 kg kwijt en voel me een stuk fitter, ook heb k minder zin in ‘slecht’. Mijn conditie word ook beter!

ChantalSmook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:35

Beweging is wel heel fijn. Je metabolisme gooi je omhoog bij kracht training. Daarnaast verbrandr jw natuurlijk calorieën. Maar of je dat doet door te wandelen, fietsen, zwemmen of echt de sportschool in..
Afvallen vergt discipline en aanpassing vond ik. Sporten en hetzelfde blijven eten zorgde bij mij voornamelijk door op hetzelfde gewicht te blijven met af en toe lekkere dingen nu en ook glaasjes wijn. Met afvallen lette ik op alle factoren maar de kunst is om een manier te vinden die je daarna ook vol gaat houden als je op gewicht wilt blijven.

Hoezo kun je je voeding niet aanpassen? Avond eten snap ik wellicht maar de rest van wat je binnen krijgt?
Hoe ziet je voedings en bewegings oatroon er nu uit?

Change your thoughts and you will change your world.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:38

Het ligt puur en alleen aan je eigen motivatie of het zin heeft. Tuurlijk is het nuttig om naar de sportschool te gaan als je af wil vallen *\o/*
Ik zit zelf sinds 3 weken bij een sportschool voor studenten en ben er minimaal 5 dagen per week te vinden, doe voornamelijk groepslessen. Kneiter intensief, gezellig en na een uur sta je weer buiten.

NIET

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:38

Ja het heeft zin. Ik ben 15 kilo afgevallen door anders te eten en te sporten. 2x in de week met personal trainer ( verschillende spiergroepen aanpakken in combi met hiit) en zelf ook 1a2x in de week een groepsles of egym in combi met cardio.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:40

Als je het echt puur voor het afvallen wil doen zou ik zeggen, bespaar je de moeite. Afvallen doe je voornamelijk qua eten en de sportschool is een aanvulling daarop. Je kan wel afvallen met sporten alleen maar als je (bijna) niks in je voeding kan aanpassen is het een moeizaam proces.

Als je helemaal een leek bent en twijfelt of je de motivatie hebt zou ik je sportlessen in groepsverband en/of trainen onder begeleiding willen aanraden. Binnen de gym of een andere sportactiviteit die je leuk vind. Dat geeft bij mij echt een stok achter de deur en meer neiging om te gaan, en je hebt ook nog eens begeleiding die je extra kan helpen. Als je een beetje aan loopt te kloten in de sportschool, eigenlijk nog geen idee hebt wat je moet doen of wat voor jou werkt, en dat ook nog eens helemaal op eigen houtje vol moet houden dan is dat een recept voor er binnen een maand al weer klaar mee zijn.

"Nobody exists on purpose
Nobody belongs anywhere
Everybody's gonna die
Come watch TV?"
~ Rick and Morty

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:53

Ik betaal 62.50 PM en sport 4x in de week + 1x personal training.

het is heerlijk en voor mij loont het zeker weten!

De gevaarlijkste hartziekten zijn nog altijd haat, afgunst en jaloerzie. :evaw:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:08

gewoon vier keer per week een half uur wandelen lijkt me leuker en net zo zinvol :+

Bij paarden is het wel zo dat bij overgewicht de insulineresistentie alleen verbetert met extra beweging, alleen dieet helpt niet, ze vallen wel af maar blijven even erg IR.

zoek je een 24/7 buitenplek voor je paard? -> http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl
hoefverzorging en gebitsverzorging in Noord-Holland:
http://www.jantineleeflang.nl
regiomanager NH voor www.ruiterenenmennen.nl

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:13

magda_90 schreef:
Afvallen blijft banaal heel simpel: meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen, natuurlijk wel allemaal in balans.

Als jij bij wijze van 7x per week sport maar weg dagelijks friet en snacks eet, zal het niet echt goed gaan.

Heb je wel inzicht in wat je eet en waar de speerpunten zijn? Want als je dat weet is sporten wel een gezonde aanvulling - sowieso is dat altijd gezond om er naast te doen (of dit nu een sportschool is, groepslessen, wandelen, zwemmen, als je maar gezond beweegt). :j

Ik ben het niet eens met je eerste principe. In ieder geval gelden er uitzonderingen daarop. Ik had een tekort aan vitamines en sinds ik dat heb opgelost val ik stukken makkelijker af.

Wat ook helpt is ipv rijst/aardappel bloemkoolrijst halen. Echt, wát een superuitvinding!! Lekker, mega snel klaar en gezond.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:13

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:16

Ik ben zelf vorig jaar aug. Begonnen met hardlopen. Opbouwend.
Vanaf 0 zeg maar.

Nu train ik 5 dagen in de week in de gym.
Flinke hap dus. Ik haaaaat de sportschool als geen ander.
Met heel mn hart.

Maar inmiddels ben ik zover dat als ik niet ga, ik het oprecht mis.
Ik doe milon training 3 x en 2 maal cardio.
Onder begeleiding van een bekende sportdietist, internist, huisarts en PT. Ik heb dan ook een speciaal voedingsschema.
( omdat ik een heel hoge bloeddruk heb en perse medicijnloos wil blijven. Dus ik heb een iets strengere controle)
(Ja. Dat heeft nut.)

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:19

Ik heb een schurft aan de sportschool en ben er ook mee gestopt. Wel heb ik mijn eten aangepast en klim ik sinds kort 2x per week en loop ik hard. Daarnaast fiets/wandel ik geregeld i.p.v. de bus.

Maar je kan wel sporten, maar je moet ook je eten aanpassen, anders heeft het geen zin.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:20

Elke vorm van beweging is natuurlijk nuttig. Maar je zult toch echt je voeding/eetpatroon moeten aanpassen als je wilt afvallen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:22

Ook mee eens... je eten is denk ik 80%.... :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:23

Jolliegirl schreef:
Ook mee eens... je eten is denk ik 80%.... :)

Dat hoor ik ook vaak ja!
80% is eetpatroon en 20% is sporten :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

SuperAssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 17:24

Ik ga even op iedereen globaal reageren, dat is makkelijker dan alles quoten.

Qua beweging wat ik nu doe is dus: 32 uur per week werk ik, dit doe ik staand/lopend, 8 uur per dag(4 dagen per week dus). Daarnaast probeer ik 3x per week paard te rijden. Afhankelijk van het weer lukt dit soms maar 1x soms 5x. Dit dan altijd buiten, en meerdere uren. Best intensief(ook voor mij).
Dan ga ik 1x per week een uur banen zwemmen. De tijd die overblijft steek ik ook in mijn eigen bedrijfje en mijn privé leven.

Ik werk in diensten dus heb soms 's ochtends veel tijd over. Aangezien mijn paard nu verder weg staat red ik het vaak niet om hem te rijden voor het werk, maar zou ik dus met gemak kunnen gaan sporten.

Ik heb geen invloed op wat ik als avond eten eet, aangezien ik momenteel bij mijn vriend en zijn ouders woon(privé situatie was niet ideaal, maar we kunnen momenteel nog geen huis betalen dus dit als tussenoplossing). Hierdoor "eet ik met de pot mee". Over het algemeen is dit niets super slechts, gewoon "hollandse kost" zoals ik het noem(aardappelen, groente, vlees). Maar helaas ook regelmatig friet. Dat is natuurlijk niet goed, maar er is dan ook niks in huis wat ik wel kan koken/eten.

Overdag eet ik op het werk gewoon boterhammen(meestal sterrebrood) met vlees of kaas. Hierin ben ik al flink geminderd aangezien ik makkelijk 8 boterhammen op een dag wegat. Nu nog maar 4.

Ik zie mensen ook wandelen aanhalen: Ik woon hier dus midden in de stad en als ik ergens een hekel aan heb dan is het tussen huizen en gebouwen in moeten wandelen. Jakkes. Daar ga ik dus echt geen plezier aan hebben en dat ben ik binnen 2x al zat..

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:25

Wat eet je verder op een dag?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:25

Ik zou geen dure sportschoolkaart kopen, tenzij je het echt leuk vind.
Dus koop eerst eens een paar maanden een maandkaart waar je 1x per week kan sporten, zo ontdek je of je het blijvend leuk genoeg vind ( ik vind het 2 maanden leuk en dan ga ik nooit meer )

Verder zou ik het zoeken in wat vaker een stukje lopen, een halte eerder uit de bus stappen en dan lopen, de trap ipv de lift, de fiets ipv de auto, als het om een kwartiertje gaat.

Verder is wat je aan voeding wel kunt doen, je proteine inname opschroeven, dan krijg je meer spiermasse en gaat je verbranding omhoog, dus val je af.
Dus 3x per dag een beker soyamelk, yoghert, melk, een proteinereep etc.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:27

Kijk eens naar koolhydraatarm eten. Dat is makkelijker als echt diëten en helpt flink. Bij mij toch. Ik volg het niet superstrwnf maar er gaat toch vanaf. Ben nu op 6 weken 6kg kwijt

What does the fox say?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:27

Maar dan ondervind je nu toch al dat bewegen niet helpt als je het eten niet aanpast? Je bent vrij actief.

Aangezien je een inkomen hebt, kun je niet zelf boodschappen doen en koken? Of eventueel voorstellen voor het gezin te koken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:28

Schuur_ schreef:
Kijk eens naar koolhydraatarm eten. Dat is makkelijker als echt diëten en helpt flink. Bij mij toch. Ik volg het niet superstrwnf maar er gaat toch vanaf. Ben nu op 6 weken 6kg kwijt

En dit ga je niet volhouden..en het komt er weer aan als je ermee stopt.

Buiten dat, is dit zo ontzettend ongezond voor je lijf.... -O-

Afvallen en diëten werkt niet.... Je levensstyle aanpassen wél!