Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Bowo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:13

Op facebook is ook groep van Tante Rosa, je kunt daar gewoon een consultant vragen om je advies te geven over welke cup past.
Voor veel bokkers zou een organicup te slap kunnen zijn. Actieve amazones hebben over het algemeen sterke bekkenbodemspieren en een organicup is niet erg stevig. Hierdoor kan het uitklappen moeizaam gaan en kan de cup gaan lekken.
Desalniettemin ben ik ook met die begonnen omdat die in een fysieke winkel makkelijk te halen is, maar ik ben daarna inderdaad wel overgestapt op een andere nadat ik advies had gevraagd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:06

volgens mij is een organicup net wel behoorlijk stevig ivm veel andere cups?

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:28

Volgens mij ook. Hij was eerst te stevig voor mij, maar sinds ik weer ben gaan sporten is hij juist goed.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:38

Is de Organi cup vergelijkbaar qua 'stevigheid' met de Diva cup?
Ik gebruik de Diva en ik voel hem tijdens hardlopen erg zitten, ik ben op zoek naar een alternatief voor bij het sporten.

Verder sluit ik mij volledig aan met de rest: cups en tampons zijn niet vergelijkbaar. Ik vond tampons niet chill en was bang dat ik een cup ook niet fijn zou vinden. Ik dacht vooral dat ik een cup er onmogelijk in zou krijgen, niks is minder waar! Inbrengen is inderdaad wel even oefenen, maar er uit halen (zonder knoeien :Y) ) vind ik een grotere kunst!

"Life is what happens while you're busy making other plans"
https://www.bokt.nl/markt/ad/470745/paa ... eem-dekens

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:42

Ik knijp hem nu in zodat het vacuüm verbroken is en dan haal ik hem eruit :) dan gaat het goed :j

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:07

Ja, dat werk ook voor mij! Mijn cup heeft soms de neiging om heel erg omhoog te kruipen, en dan moet ik wat meer mijn best doen om hem te kunnen pakken zeg maar.

"Life is what happens while you're busy making other plans"
https://www.bokt.nl/markt/ad/470745/paa ... eem-dekens

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:06

Biscuitje schreef:
Is de Organi cup vergelijkbaar qua 'stevigheid' met de Diva cup?
Ik gebruik de Diva en ik voel hem tijdens hardlopen erg zitten, ik ben op zoek naar een alternatief voor bij het sporten.

Verder sluit ik mij volledig aan met de rest: cups en tampons zijn niet vergelijkbaar. Ik vond tampons niet chill en was bang dat ik een cup ook niet fijn zou vinden. Ik dacht vooral dat ik een cup er onmogelijk in zou krijgen, niks is minder waar! Inbrengen is inderdaad wel even oefenen, maar er uit halen (zonder knoeien :Y) ) vind ik een grotere kunst!

Ik weet niet precies waarmee de organicup vergelijkbaar is, maar ik had die en er werd mij een stevigere aangeraden, namelijk de ladycup.

Misschien hebben jullie hier wat aan:
https://tanterosa.be/help-welke-menstru ... -ik-kiezen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:09

Ik vond de organicap ook te stevig. Pijnlijk zelfs bij het verwijderen. Werd mij aangeraden als steviger tov claricup.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:27

Hoi!

Ik vraag mij af welke cup het beste voor mij is, wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Tampons voel ik heel erg zitten, geen idee waarom ik breng ze altijd goed in maar toch blijf ik ze voelen. Voor zover ik weet zit mijn baarmoedermond heel erg laag, ik kan hem namelijk altijd voelen.

Welke cup raden jullie mij aan? Zelf is mijn oog gevallen op Meluna short, zijn daar ervaringen mee?

The smell of earth after rain!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 05:53

Ik heb de meluna short. Ik kan ook mijn bmmond voelen en had eerst de normale formaat, die vond ik echt niet fijn. De short zit veel beter. Hij kruipt soms wel een beetje omhoog, maar volgensmij doen ze dat allemaal wel.

Alana. ♡

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:09

Klinkt goed! En welke is dan het beste de soft, sport of classic? Soft spreekt mij het meeste aan omdat ik natuurlijk alles voel zitten, maar ik moet natuurlijk niet hebben dat die met paardrijden opeens omkantelt ofzo.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:16

Ik heb ook de short, die vind ik top! Als je erg zwaar menstrueert zal je hem wel wat vaker moeten legen dan een regulier formaat.

Ik ben tevreden over de classic. Als je nog paardrijd zou ik zeker geen soft nemen, toch wel minstens de classic. Qua gevoel is het echt anders dan tampons, die voelde ik ook veel meer. De cup voel ik eigenlijk alleen als hij vol begint te raken en dat is dan wel weer handig :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:24

Ik heb de Classic gehad en die klapte moeilijker open bij mij. Ik heb nu de sporty en daar ben ik super tevreden over. Ik rij niet zoveel paard (gemiddeld denk ik 2 uur per week).

Als ik jou was zou ik eerst de Classic proberen.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 20-06-19 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Alana. ♡

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:25

Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe ik menstrueer, ik zit al vanaf mijn 12e aan de anticonceptie en slikte veel door. De laatste tijd heb ik zelfs een Mirena gehad en was ik helemaal niet meer ongesteld. Maar ik ben de hormonen even helemaal zat, dus heb ik de Mirena gisteren laten verwijderen. Omdat ik dus zoveel last heb van tampons en Gynotex/Beppie mij te duur zijn wil ik toch gaan voor een cup!

Dan twijfel ik dus of ik voor classis of sporty moet gaan. Vroeger heb ik een keer een softcup gehad met zo'n plastic opvang bakje en een lichtroze rand, dat was absoluut geen succes want alles lekte er gewoon langs heen.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:56

Je kan ook even naar cutecotton mailen voor advies qua welke cup :)

Ik kon overigens ook echt niet tegen tampons, voelde ze zitten en ze gaven veel irritatie. Qua cup heb ik juist een behoorlijk stevige in verband met sterke bekkenbodemspieren en ik voel 'm eigenlijk nooit zitten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:08

Ik was vandaag aan het winkelen en kwam opeens de Organicup tegen bij de Etos, daar kon je ook even voelen hoe flexibel die was etc. Leek mij heel fijn dus heb ik die meegenomen. Net al even getest en ik voel er werkelijk niks van, dat had ik nooit verwacht!! :oo

Maar is het normaal dat die net zo laag zit als de rand van de uitgang van je vagina? Mijn baarmoedermond zit vrij laag en ik voel wel dat hij er vacuüm om heen zuigt zeg maar, moet voor het eruit halen ook echt het vacuüm verbreken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:15

Dat vacuum verbreken moet altijd. Ongeacht hoe hoog of laag.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:11

en zit idd gewoon veel lager dan een tampon,het topje van de cup,zit bijna aan de uitgang bij een lage bmm.
maat doorheen je cyclus verschilt de hoogte van je bmm ook.
en na het slapen ga je merken dat je cup hoger zit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:18

Oh wat grappig! Ik heb wel het idee dat hij goed zit, voel er ook echt helemaal niks van.

Ben helemaal gestopt met die vieze hormonen troep in mijn lichaam, maar zag eerst wel een beetje tegen de menstruaties op omdat tampons gewoon echt niet prettig zijn. Maar op deze manier is ongesteld worden lang niet zo erg! :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:40

Als je m niet voelt zitten en hij lekt niet dan zit die goed! :j

Alana. ♡

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:41

Ik was zo tevreden over de organicup maar deze keer is het echt drama. Ik lek iedere keer door. Hij wil soms niet goed uitvouwen. Dan voel ik dat hij goed is uitgevouwen en dan zit ik op een stoel en voel ik dat er iets gebeurt met het vacuüm.
Is het bij jullie ook zo dat het de ene menstruatie super gaat en bij de andere echt vreselijk?

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:39

Bij mij wel, ik heb echt een vijftal menstruaties nodig gehad om er makkelijk in te worden. Nog gaat het soms een keer mis.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:25

Voor iedereen die zit te rommelen met de cups kan ik de Merula cup aanraden. Wat een verademing is deze cup! Een cup die kort is, maar toch een flinke inhoud heeft. Het materiaal is zacht, waardoor je het niet/ nauwelijks voelt zitten en het maakt niet uit of deze volledig is uitgeklapt. En een cup die echt niet lekt. Echt ideaal!
Bedankt Corine voor de tip, die je alweer een hele poos terug hebt gegeven. Ik was de Meluna shorty zo zat dat ik nu toch de Merula ben gaan proberen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:29

it_is_me schreef:
Voor iedereen die zit te rommelen met de cups kan ik de Merula cup aanraden. Wat een verademing is deze cup! Een cup die kort is, maar toch een flinke inhoud heeft. Het materiaal is zacht, waardoor je het niet/ nauwelijks voelt zitten en het maakt niet uit of deze volledig is uitgeklapt. En een cup die echt niet lekt. Echt ideaal!
Bedankt Corine voor de tip, die je alweer een hele poos terug hebt gegeven. Ik was de Meluna shorty zo zat dat ik nu toch de Merula ben gaan proberen.

Dat zijn die ronde Duitse cups ja, werkte voor mij helaas weer niet, voelde hem continu zitten en kreeg hem niet goed in.
Wel goed te horen dat hij bij jou wel werkt!
Had je weer opnieuw een learning curve?

*volg* corine1981 @ [BB-ITP] Woezel de herplaats-Poezel...

In a field of horses, always be a unicorn