Gastric bypass

Moderators: Polly, Ladybird, ynskek, Hanmar, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

daffodil

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:01

Ik ben in augustus geopereerd en de keuze voor een gbp of sleeve heb ik overgelaten aan de artsen, die kunnen dat beter bepalen dan ikzelf denk ik.....het is een gbp geworden.

Overigens had ik een bijzonder slechte ervaring bij het NOK, telefonisch tot drie keer toe en ben gaan rondkijken of het ook buiten het NOK om kon, en ja dat kan. Juist bij jou in de buurt zit één van de betere ziekenhuis op bariatrisch gebied, het Slotervaart! Voor mij wel een eind rijden maar na het eerste telefoontje en de manier waarop ik te woord gestaan werd, een verademing! Daar heb ik dus ook hun traject doorlopen en ik ben in augustus geopereerd.

Ik ben er ontzettend blij mee maar me er heel erg van bewust dat ik enorme mazzel heb! Ik ben smorgens geopereerd en savonds om half tien heb ik gevraagd of ik niet naar huis kon, zo goed voelde ik me. Dat mocht natuurlijk niet maar de volgende ochtend wel.

Tip: Begin een week voor je operatie met het slikken van Arnica, dat gaat zwellingen tegen. Ik heb geen zwellingen gehad, geen bloeduitstortingen, geen last van het gas wat ze tijdens de operatie gebruikt hebben, helemaal niets! Het is dat ik een loeier van een migraine aanval kreeg drie dagen na de operatie (verklaarbaar gezien het verschil in inname) maar dat is echt het enige.

Ik ben nu op 6 ons na 30 kilo kwijt waarvan 8 voor de operatie. Ik val iets te hard af maar houd me goed aan de voorschriften. Let enorm op mijn eiwit inname en heb dus ook nog geen haaruitval. Ik hoop dat dat ook uitblijft maar heb dat geaccepteerd als risico.

Na een week stond ik weer les te geven en na twee weken kreeg ik groen licht om paard te rijden maar daar heb ik nog een week mee gewacht. Was wel spannend in het begin want je voelt van alles en je weet niet of het goed is. Maar dat ging prima.

Een hoop mensen vragen naar je streefgewicht maar dat heb ik niet. Ik voel me nu al zoveel fitter en gezonder, natuurlijk hoop ik op nog wel wat eraf en dat zal ook echt wel gebeuren want ik ben a.s. maandag pas 15 weken geleden geopereerd maar gewoon al zo blij met het resultaat tot nu toe!

Als je vragen hebt, stel ze gerust maar wees je ervan bewust dat er heel veel verschillen zijn tussen hoe mensen dit beleven en hoe ze ermee omgaan.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:52

Uit eten?? Proeflokaal Bregje! Kleine porties en heeeeeel schappelijk geprijsd, 12,50 of 14,50 voor drie gangen waar ik er dus maar 2 van eet en dan ook nog alleen de vis of het vlees. Maar heel gezellig voro vriendelijk bedrag.

Ik heb er jarenlang over gedaan om tot deze beslissing te komen en iedereen die mij kent, weet dat ik mijn hele leven al bezig ben met lijnen, afvallen en gewoon weer gruwelijk aankomen. Ik ben tot deze stap gekomen omdat ik gekozen heb voor mijn gezondheid, niet omdat ik nou zo nodig slank wil zijn want ik weet niet eens wat dat is....

Ik ben te groot en te zwaar geboren en dat is nooit anders geweest, neemt niet weg dat ik er nu met behulp van de gbp voor kan kiezen om mijzelf gezonder te laten worden, wat mij in mijn eentje niet lukt anders had dat in de afgelopen 40 jaar ook wel gelukt......

En ook hiermee blijft het een kwestie van keuzes maken, het gaat niet vanzelf!

Overigens was ik mijn hele zit kwijt op mijn paard.....dat kostte echt wel even voordat ik weer fijn erop zat. Rij nu met een gelpad op het zadel zodat ik iets meer onder mijn kont heb en wat meer grip, dat helpt ook wel voor je zitbeenknobbels!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:30

Hier nog 1 rockwitch, het verhaal is dat alle aandacht naar mij ging omdat ik een beetje klem gezeten had maar in de tussentijd mijn moeder lag leeg te bloeden.....

Gelukkig ben ik ook nog heel lang en daar ben ik wel heel blij mee. Niemand schat ooit goed in wat ik weeg en hoe zwaar ik wel niet was, das best prettig.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:41

Ik slik vitamines van het kruidvat, aangeraden door het Slotervaart, potje met 60 tabletten doe ik dus twee maanden mee en kosten mij maar liefst twee euro ofzo... Slotervaart adviseert bepaalde vitamines, maar zeker niet die hele dure, volgens hen is dat nergens voor nodig.
Ik weet dat het NOK dat wel doet, en daar gaat een hoop geld in om.......

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:39

Heel goed JustAshley, ik snap best dat er tegenstanders zijn die geloven dat je met een beetje je best doen, ook heel goed af kunt vallen. Je moet niet voor jezelf in de verdediging hoeven gaan. Dit traject kun je alleen in onder zeer serieuze begeleiding en niemand wordt "zomaar" geopereerd. Het is best hard dat mensen concluderen dat dit een makkelijke optie is, want dat is het niet, ook al lijkt het wellicht wel zo.

Mensen die deze operatie ondergaan, kiezen voor een gezondere toekomst. Gezonder, omdat ze met het overgewicht serieuze problemen hebben, gezondheidsproblemen en die kunnen zeer uiteenlopend zijn. Dat is echt niet alleen diabetes.....

Ik ben er ontzettend open over omdat ik vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik ben tevens van mening dat ik me niet hoef te verantwoorden of te verdedigen vanwege een keuze die ik heb gemaakt, het is namelijk mijn keuze en daar heeft iemand anders niets over te zeggen. Oprechte vragen zal ik altijd beantwoorden maar domme opmerkingen kan ik weinig mee en zijn de energie niet waard.

Vergis je niet, obesitas is een ziekte en wordt als zodanig behandeld. Dat 6x eten is wennen maar goed te doen. Nooit meer tegelijk eten en drinken is lastig, maar ook goed te doen. De rest is allemaal een kwestie van keuzes maken. Je kunt kiezen om een minimars naar binnen te proppen en dan zit je vol, maar je kunt ook een cracker met kaas nemen. Daar heb je het ziekenhuis niet voor nodig maar doordat je niet meer kunt dooreten, wordt je wel gedwongen om die keuze te maken. Het kan je helpen in je strijd tegen het overgewicht, maar het is geen makkelijke oplossing met best wel wat risico's.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:26

Maar Janneke2 ik beweer toch nergens dat het een makkelijke oplossing is?? Die is het namelijk helemaal niet, juist niet omdat het helemaal niets oplost als je niet keihard zelf aan de slag gaat! Met betrekking tot je eetpatroon, sporten en alles eromheen. Ik zal de laatste zijn die het als ultieme, simpele oplossing presenteert.......dat begrijp ik niet helemaal waar je dat uit concludeert.

Het hele traject is al fors, je moet goed in je schoenen staan, anders krijg je een doorverwijzing naar een dietitste of psycholoog waar je eerst maanden aan jezelf moet werken, anders beginnen zij er niet aan. Dat is het fijne van het Slotervaart, die bekijkt dat echt persoonlijk en niet zoals het NOK in groepen. Die persoonlijke begeleiding blijft, je hele leven lang! Je tekent ervoor om je hele leven lang daar op controle te blijven.

Negatieve verhalen zijn er zat, sterker nog, als je lid wordt van de Slotervaart FB groep, zul je zien dat daar juist heel veel negatieve verhalen staan. Maar of het verstandig is om die van te voren te lezen.....dat valt te bezien. Ik heb duidelijk in het ziekenhuis te horen gekregen wat de risico's zijn en sommige dingen kunnen ze simpelweg niet voorspellen van te voren. Dat zien ze pas als ze je openmaken!

Feit blijft wel dat een groot deel van de gezondheidsklachten die veroorzaakt of verergerd worden door overgewicht, met dit middel onder controle kunnen komen waardoor je een relatief gezonder leven kunt leiden. En dat....is nog altijd de grootste drijfveer, gezonder leven! Dat houdt in je leven lang opletten op wat je eet, wanneer je eet en je lijf in de gaten houden. Nogmaals, het is niet de makkelijkste oplossing maar die bestaat gewoon niet. En ik heb echt bijna alles geprobeerd......

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:53

Ik had een mijlpaal eergister! Was gewoon 30 kilo kwijt :j
Echt heel heel erg blij mee en geen last van bijverschijnselen, ik hoop dat het zo blijft en ik uiteindelijk op een mooi gewicht uitkom.

Grappige is dat heel veel mensen vragen hoeveel wil je nog tot je streefgewicht en ik dan zeg dat ik geen streefgewicht heb. Dat kan ook niet want dat bepaal ik niet, dat gaat de tijd uitwijzen. Hoe krampachtiger je daarmee omgaat, hoe lastiger het wordt. En daarnaast ik ben mijn hele leven lang al te zwaar, dus ik weet niet eens hoe het is om op een normaal gewicht te zitten.

Ik vind dit gewicht al heel mooi maar heb nog steeds fors overgewicht. Ik zal er een foto bijdoen!
Afbeelding

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:22

Dank jullie wel! Volgens de statistieken heb ik nog steeds overgewicht en wel zo'n 20 kilo voordat ik "gezond bmi" aantik en dan zou er zelfs nóg 20 kilo af kunnen voordat ik te licht zou zijn. Nou dat gaat m natuurlijk nooit worden want dan blijft er niets van mij over.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:07

Justashley, ik had mijn eerste afspraak in de eerste week van april en ben de tweede week van augustus geopereerd. Overigens niet via het NOK maar in het Slotervaart. Morgen heb ik mijn halfjaar controle. Twee weken geleden bloed laten prikken dus ik ben benieuwd hoe ik ervoor sta.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 06:20

Ik had van te voren van alles in huis gehaald maar heb echt maar heel weinig op. Ik heb twee weken lang tomatensoep op met een lepel roomkaas/kruidenkaas erin en verder yoghurt en fruitsmoothies.

Na een goeie week kwam dat vloeibare wel mijn neus uit en at ik er la vache qui rit kaasblokjes bij.

Dat vloeibare is om ervoor te zorgen dat de hechtingen kunnen genezen en je niet het risico loopt dat er stukjes eten vast blijven zitten langs die plekken. Het is dus wel echt belangrijk.

Ik sta inmiddels mooi stil na 45 kilo en ik ben er eigenlijk heel blij mee. Een van mijn angsten was dat het niet zou stoppen. Nu ben ik natuurlijk nog niet klaar, want het is pas 9 maanden geleden maar wel heel heel tevreden dus wat mij betreft mag het zo blijven!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:14

Hoe is het nu met je? Ik was ook zo iemand die savonds alweer aan het rondlopen was en vroeg of ik niet gewoon naar huis mocht. Heb ook geen pijnstillers genomen, was niet nodig. Geen last van gas gehad dus echt mazzel.

Maar kun je nu al weer wat meer?

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:45

Fijn dat het goed gaat! Hou wel rekening met dat je hoogstwaarschijnlijk straks nog een periode krijgt waarin je doodmoe bent want je lichaam gaat in de overdrive.....het afvallen gaat hard maar het heeft wat tijd nodig voor je lichaam om aan te wennen. Bij mij duurde dat echt een week of 3/4 maar sindsdien gaat het zo goed als vlekkeloos.

Huidoverschot heb ik niet, hoewel wat lossig bij mijn bovenarmen en het bovenste stuk van mijn buik. Ben inmiddels totaal 48 kilo kwijt, en nog een halve kilo en ik heb "gezond" gewicht volgens de bmi meter! Echt heel blij mee! Ben ook heel benieuwd wat er bij de 1e jaarscontrole gezegd wordt over 3 maanden. Ik zit nu 6 kilo onder het gewicht wat ik binnen 2 jaar af zou vallen.

Wel blijft iedereen nu vragen of het onderhand een keer stopt maar ja daar heb ik geen invloed op en ach zo vel over been ben ik echt nog niet hoor!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:45

Ik heb een half jaar lang geen water gedronken, gaat nu wel aardig maar blijft regelmatig hangen terwijl dat helemaal niet kan. Ik functioneer het beste op thee en icetea.

Dat je nou 5 kilo aan komt om ervoor in aanmerking te komen oke, maar 22 slaat echt nergens op want dan zit je dus niet eens in de buurt van serieus overgewicht. Heel raar advies, net of het een makkie is om geopereerd te worden. Als ik 22 kilo te licht had geweest voor de operatie had ik het nooit overwogen......

Oh en dorst heb ik ook altijd, ik kan heel veel drinken maar ben daar echt superblij mee! Ik dronk voor de operatie gerust 4 tot 6 liter per dag. Nou dat haal ik niet meer maar dat is misschien beter. Maar 2 tot 3 liter met gemak.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:07

Tijd geleden dat ik hier was, goed te lezen dat jullie zo goed gaan. Het begin is heel spannend qua eten en zeker uit eten gaan. Ik heb daar inmiddels mijn draai wel in gevonden en ga graag weer uit eten. Laat daarbij de koolhydraat rijke dingen staan en eet heerlijk wat ik lekker vind, veelal vlees en vis.

Ik had vorig jaar mijn eerstejaars controle, bloeduitslagen hoor ik volgende week. Ik prik namelijk diezelfde dag anders blijf ik heen en weer rijden en dan bellen ze gewoon de uitslagen door. Ze doen gelukkig niet zo moeilijk.

Ik zit boven het gemiddelde, ben al meer afgevallen in het eerste jaar dan de voorspelling was dat ik na 2 jaar afgevallen zou zijn. Wel moet ik uitkijken dat het niet teveel wordt (ik ben echt nog niet vel over been hoor hahaha) en heeft ze uitgelegd wat er gaat gebeuren als ik nu nog tien kilo af zou vallen. Dat hou ik nu zelf in de gaten en als het die richting uitgaat, trek ik aan de bel.

Voor jullie idee, een fotootje van afgelopen weekend, gekke is dat ik vooral zelf maar blijf kijken naar hoe ik eruit zie, en het is dat ik dan mijn paard herken hahaha maar mezelf soms niet!

Afbeelding

En dit is hoe ik er twee jaar geleden uitzag:

Afbeelding

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:29

53 kilo en ik ben blij dat ik nu stil sta. Dat is namelijk het hele afgelopen jaar niet gebeurd, ja 3 weken maar nooit langer.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:38

Ik eet door de stress wat te veel en dan word ik helemaal opgeblazen en niet lekker, maar goed met een uurtje is dat wel weg. Probeer toch goed aan mijn eiwitten te komen. Veel stress hier vanwege een huis wat a.s. vrijdag opgeleverd zou worden maar nu ineens niet doorgaat, of toch weer wel etc. Hoop gedoe. Dan merk je wel dat je voorheen een hoop dacht op te lossen door maar raak te eten. Dat kan dus nu niet meer.......

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:18

Succes Cissy!

Romeo, je hoeft geen 100 gram eiwitten per dag te eten toch? Als het goed is, heeft het ziekenhuis voor je uitgerekend waar je per dag op uit moet komen. In mijn geval was dat vlak na de operatie 69 gram per dag en inmiddels zit ik iets lager maar haal de 60 met gemak.

Ik zie vooral veel producten waar nul komma nul eiwit inzit maar die wel vullen. Brood, banaan, koolhydraten (aardappels denk ik of pasta/rijst en groenten.

De nadruk leggen op de eiwitten dus niet meer denken in standaard eten, zoals aardappels groenten vlees maar vlees/vis/zuivel.
Beleg je een boterham normaal? Die zou ik dan dus dubbel beleggen. Liever 1 boterham met dubbel of driedubbel beleg dan twee boterhammen met maar de helft erop. Aan die boterham heb je namelijk heel weinig.

Overigens eet ik, ruim een jaar na de operatie, vrijwel geen brood, geen aardappels, rijst of pasta. Ik mis er niets aan en heb er ook niets aan.

Tussendoor blokjes kaas, stukje worst, hamrolletjes met roomkaas oid, doet ook een hoop! En vis....als je dat niet lust is dat jammer maar ik werk gerust tussendoor een bakje garnalen weg, heerlijk en vol eiwitten!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:27

Ik heb zojuist nog een tartaartje op, heerlijk met ananas, ik hou ervan. Ik ben bijvoorbeeld veel onderweg en moet dus echt opletten wat ik wanneer eet en kies er daarom voor om tussen de middag of wat later op de avond gewoon warm te eten. Ik kan daar ook echt van genieten!

Ik sport inmiddels ook flink en merk wel dat ik dan echt moet zorgen dat ik wat binnenkrijg. Ik mag ook niet meer dan 5 kilo nog afvallen anders moet ik terug naar het ziekenhuis. Dat doe ik liever niet dus ik let er echt goed op.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:01

Kijk uit met de vermoeidheid negeren.....die heb je nu niet voor niets namelijk, je lijf heeft het in het eerste half jaar echt heel, heel zwaar!

Ik heb wel naast het rijden gebootcamped, al voor de operatie om bepaalde spiergroepen alvast wat aan te sterken. Ben nu een jaar na de operatie pas begonnen met echt zwaar sporten, kracht dus. Daarnaast rij ik 4/5 keer, geef ik veel les waarbij ik zelf actief beweeg en heb ik honden. Ik zit dus echt bovenin qua bewegen.

Overdoe het vooral in het eerste jaar niet, zeker als je zelf een halve gym hebt staan, houd je spieren een beetje up to date maar ga niet voorbij aan wat je lijf aangeeft.....

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:36

Dat is heel erg afhankelijk van de persoon die je zelf bent. Ik vond de NOK echt ruk......ik werd zo achterlijk te woord gestaan dat ik acuut ben gaan zoeken naar een andere mogelijkheid. En ik heb ook mensen in mijn kennissenkring die er prima geholpen zijn, maar ook ertussen zitten die niks doen met alle goedbedoelde adviezen. Dat hou je toch.

Ben zelf erg tevreden over Slotervaart maar ja dat houdt wel in dat als ik erheen moet, ik echt wel even onderweg ben. Dat heb ik voor lief genomen.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:28

Nobel01 dat ligt aan de omgeving hier denk ik.....bij mij was het die in Nieuwegein. Had echt fijn geweest, was ik in een kwartier maar nog steeds geen seconde spijt dat ik voor Amsterdam gekozen heb ook al is dat een uur rijden.

Overigens ben ik weer heel langzaam aan het afvallen en dat was nu net niet de bedoeling. Van het ziekenhuis bij de jaarcontrole een grens meegekregen en daar zit ik nog maar 4 kilo vandaan......hoop niet dat ik die aan ga tikken want ik heb zo geen zin in dietistes etc.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:23

Ja.....dat is nou het enige wat ik van te voren ook gevraagd heb, hoe dat dan zat. Als antwoord kreeg ik dat dat zelden voorkwam. Ik weet het niet maar dat is mijn onderbewustzijn geweest denk ik.....

Ik zit pas over 8 maanden op de twee jaar post op en ze zeggen dat je tot 2 jaar nog af kunt vallen.....het is niet te hopen en ik sport sinds drie maanden best veel dus ik had eigenlijk verwacht zwaarder te worden ivm spieren maar dat gebeurt dus niet. Mijn bmi is gewoon gezond maar ik ben erg breed van bouw dus ze hebben in het ziekenhuis bepaald wat mijn ondergrens is.

Ik heb uiteraard wel gevraagd wat er dan gaat gebeuren en het eerste wat ze doen is je naar een dietiste sturen en je eetmomenten opschroeven dus zo nu en dan eet ik zelf maar wat extra maar dat valt niet mee. Ik eet echt ruim voldoende en heb ook altijd meer dan genoeg eiwitten maar ik denk dat ik aan zou komen van koolhydraten en daar reageer ik slecht op dus ik eet vrij weinig brood (wel cracottes) geen aardappels, geen rijst en heel soms een klein beetje pasta maar als dat 1x in de 4 weken is, is dat het wel.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:39

Winferno, hoe was het bij de controle? Ik eet ook echt behoorlijk wat hoor, probeer zo nu en dan een extra eetmoment in te lassen en dat lukt aardig, sta nu weer redelijk stil Maar ik zit dus wel echt 15 kilo onder wat ze voorspeld hadden na twee jaar en heb nog 8 maanden te gaan voordat ik aan die twee jaar zit.

Maar ik voel me goed en het staat me goed dus ik zit er niet mee!

jeetje Miralooks, heftig zeg, hoop dat je je nu beter voelt en goed kan herstellen!

Spannend Faline, succes!

Ik heb alleen wat ruim vel bij mijn buik, armen zijn grotendeels weggetrokken, benen nooit vel gehad en billen, ja die zijn wat losser en ingevallen in plaats van groot en rond, het is niet anders!

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:54

Te snel denk ik Maatje.......

Winferno, ook ik zit aan die 5 kilo limiet. Ze gaf aan dat ik kon proberen om een extra eetmoment in te lassen dus soms lukt dat. Als ik meer dan 5 kilo afval, moet ik terug. Dat probeer ik te voorkomen. LUkt nu goed.

Ik was ook enorm snel 50 kilo kwijt en heb hooguit een keer 3 weken stilgestaan meer niet. Maar sinds de jaarcontrole gaat het gelukkig minimaal.

Ik rij voor de lol!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:28

wat mij enorm geholpen heeft is om een schema in te stellen. Ik heb bijna nooit trek en als ik merk dat ik te weinig gegeten heb, is dat dus als ik beroerd ben en dan ben ik veel te laat. Ik hanteer dus 07..00-10.00-13.00-16.00-19.00-22.00 uur en probeer daar zo min mogelijk van af te wijken. Dat valt niet altijd mee maar het werkt wel.

De lastigste vind ik die van tien uur, ik heb echt nooit trek in iets maar dwing mezelf dan om een stukje kaas, handje nootjes te eten.

Gekke is, dat ik juist vind dat ik veel/vaak moet eten en dus in mijn ogen veel meer eet dan voorheen. Ik at gerust maar twee keer op een dag maar dat is dus juist te slecht voor woorden.

Ik rij voor de lol!