Enkelbanden.

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Siggislief

Enkelbanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 16:36

Hoi,

Ik ben afgelopen Donderdag ochtend onderuit gegaan, oftewel uitgegleden.
En daarbij heeft mijn boven been een flinke zwieper gemaakt, en daarbij ook nog behoorlijk de linker enkel dubbel geklapt.

Heb 20-30min zingend (vloekend) op de grond gelegen, het brandde/stekend behoorlijk. (enkel)
Ik heb daarna geprobeerd op te staan en wat te gaan lopen, maar voelde ook wel meteen mijn boven been
dat niet echt lekker aanvoelde (is niet blauw geworden.) ik kon al snel niet meer echt de voet buigen.

De pijn zat toen vooral in de hiel en aan de linkerkant van de voet en kort na dat ik gekoeld
had wou er iemand mijn sok goed doen (aan de rechterkant/binnenkant)
en ik zong het weer uit bij de lichtste aanraking.

Enkel was nog tijdens het koelen niet echt dik, maar na het koelen dus wel..en ook meteen weer mijn
werk schoenen aangetrokken zo dat het niet al te dik zou worden.

Huisarts meteen gebeld voor een afspraak, om 9:15/9:30u gebeurt en om 15:10u kon ik komen.
Maar de assistente had het liefst dat ik op Huisarts.nl keek want ze dacht zelf aan dat ik mijn enkel verzwikt had.

Maar iedereen zei ook meteen dat ik beter naar de huisarts kon gaan en niet alles van het internet moest plukken,
dan haal je vaak de meest ernstige dingen eraf..en das niet de bedoeling.

Ben met de auto terug naar huis gereden, tijdens het rijden voelde ik vooral steken in mijn linker bovenbeen
en bij het uitstappen van de auto thuis zong ik het ook van de pijn uit.

Om 15:10u (liep ook nog eens heerlijk 20min uit, dus om 15:30u ongeveer werd k geholpen)
bij de huisarts aangeschoven, heb ik dat van de bovenbeen ook aangegeven maar werd ook vooral naar de enkel gekeken en gevoeld.

De pijn zat op dat moment natuurlijk op andere plekken dan waar ik het eerst voelde, nu zat het vooral aan de binnenkant van de voet en ook weer de hiel.

En de huisarts vermoed/zei dat er dus een scheurtje in 1 van mijn enkelbandjes zit, als Vrijdag/Zaterdag/Zondag en/of de komende dagen
nog steeds pijn heb of meer pijn dan moet ik weer aanbellen dan moeten er foto's gemaakt worden.

Ik mag bewegen, maar het mag geen pijn doen..thuis hebben we afgesproken dat ik moet weten
wat ik beneden kom doen, het is of beneden zitten of boven op mijn slaapkamer zitten en weet wat je mee neemt!

Lopen kan ik niet zonder pijn, ik kan bepaalde bewegingen gewoon niet maken, trap lopen kan ik alleen per tree...

Als ik loop voel ik het vooral naar boven trekken in de kuit/ pijnstraling de scheenbeen in,
en de pijn zit ook boven op de wreef ongeveer, eigenlijk waar het omhoog gaat...

Mijn linker knie (slechte knie) vind het niet zo leuk merk ik, dat is vooral in de rust.
Ik heb op aanraden van de huisarts ook een Enkelbrace gekocht met klittenband,
want ze deden niet meer aan tapen want dan mag je iedere dag terug komen om het opnieuw te laten doen.

Ik vermoed ook eigenlijk dat er iets met de hamstring aan de hand is, hij is nu nog steeds niet blauw
maar de 'pijn' die ik er soms van voel is niet echt fijn.. Lichte druk door een stoel en ik zing het uit.

Is het verstandig om toch nog foto's te laten maken van de enkel..?

(Gaat lekker met mij lichamelijk, NOT!)

Bram ✝12/08/'15

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:42

Ik dacht vanwege de topictitel dat het om enkelbanden van gevangenen zou gaan. :')

Balen, joh! Ik denk dat je je zorgen bij de HA moet uitspreken en aan hem/haar vragen om foto's te mogen laten maken. Al is het maar om zaken uit te sluiten.

Eindelijk een klein beetje boerin!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:42

Banden kunnen echt flink zeer doen. Ben inmiddels ervaringsdeskundige aangezien m'n vriend voor de 3e keer in het gips zit met een enkelblessure. Is de onderrand van je voet blauw? Dat is vaak een indicatie voor bandenletsel.
Heb je een foto van je enkel?

Als je bent uitgegleden en je bovenbeen een rare beweging maakte is het te verklaren waarom je hamstring zeer doet. Wacht het nog even een aantal dagen af, spierpijn kan lang aanhouden.

Wat betreft je enkel, als de pijn of zwelling erger wordt zou ik een foto laten maken. Verder is een brace slim inderdaad, maar een goede fysio kan goed tapen en dat kan best een week blijven zitten. Neem rust, want banden herstellen heel langzaam. Geef het echt de tijd! Zelfs na een jaar wordt de enkel van m'n vriend nog dik na lichte beweging, laat staan voetbal. Sterkte.

Suzanne F.

Re: Enkelbanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:54

Gauw maandag een foto laten maken. Niet mee door blijven lopen hoor. Kan ook geen breuk zijn maar de banden maar dan nog. Als je een gescheurde enkelband hebt dan moet je ook gips.
Goed na laten kijken want je kan heel lang last blijven houden van enkelklachten als je het niet serieus neemt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 17:16

Afbeelding
Foto gemaakt van de enkel van nu/net.

Huisarts zei vooral koelen, poot omhoog en rust en mag lopen maar mocht geen pijn doen.

Bram ✝12/08/'15

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:42

Dat ziet er lekker dik uit.
Hier een enkelbanden ervaringsdeskundige. Als het zo dik is kan een drukverband wel heel veel verlichting vinden. Dikke verbandwatten en dan een zwachtel erom scheelt vaak veel.

En tape hoeft niet iedere dag vervangen te worden dus dat is een beetje een slecht argument van je huisarts. Dat blijft als je er een beetje netjes mee omgaat prima tussen de 5 en 7 dagen zitten.

Probeer gewoon zo min mogelijk te lopen de komende dagen. Als je je tenen een beetje naar buiten draait scheelt het soms een klein beetje als je door het huis heen scharrelt.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:48

Lijkt mijn enkel wel toen ik in Amerika uitgleed over een steentje. Werd gelijk dik en blauw. Ik heb geen foto laten maken, maar ik het ziekenhuis zeiden ze ook dat het sowieso verrekte enkelbanden zijn en waarschijnlijk gescheurd. Dat was 28 mei. Ik kreeg een enkel brace. Moest 3-6 keer per dag koelen, maar de vakantie mocht wel doorgaan. Ik heb 4 dagen helemaal niet kunnen lopen en daara was het een beetje strompelen. Eigenwijs als dat ik ben ga ik gewoon hiken zodra het maar een beetje ging :D daarmee waarschijnlijk wel meer kapot gemaakt, maar wie weet ben je maar 1 keer in Amerika >;).

Nu bijna 4 maanden verder nog steeds last van de enkel. Kan lang duren hoor... Vooral ''s avonds heb ik een zeurderig gevoel in de banden. Ik weet dat die meer rust moet hebben, maar op het werk loop in de hele dag en ik volleybal (niet geheel zonder pijn, maar een goede brace doet wonderen) 3x in de week. Het is vooral heel veel geduld hebben en als het mogelijk is rustig aan.

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:49

Hier ook een ervaringsdeskundige helaas. Ik heb mijn enkelband ooit helemaal afgescheurd omdat ik met een slapend been van een scooter af wilde stappen. Dat gaat niet :+
Tape hielp ontzettend om de pijn te verlichten, maar daarna bleef het bij ongelijke ondergrond wel heel lang gevoelig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:52

Ik heb ook toestanden gehad met m'n enkelbanden. M'n enkel was nog dikker dan die van jou. Toen hebben ze het in gips gezet. Helaas zat het te strak en toen kreeg dystrofie in m'n voet. Erg pijnlijk en m'n voet was donkergrijs. In het ziekenhuis heb ik ze min of meer gedwongen om het gips eraf te halen. En het is, na een hele lange tijd, toch helemaal goed gekomen.
Goed koelen en de enkel hoog leggen.

My imaginary friend, in space, thinks you are stupid.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:54

Die van mij was trouwens ook rondom helemaal blauw, groen, paars en alle andere kleuren van de regenboog :=
8 weken tape bleek niet genoeg en daar moesten nog 4 weken achteraan.
Na zoveel weken in tape is het trouwens een heel raar gevoel om zonder tape te lopen :+ Heel onstabiel.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 18:04

Ik heb een Enkelbrace van Hansaplast met klittenband, en die probeer ik vooral om te doen als ik door het huis heen loop.

Loop ook echt zo lomp als ik rond loop, en er is eigenlijk dus niks blauw.. alleen een hele dikke enkel.
En de hamstring is dus ook niet blauw maar wel heel erg gevoelig.

Bram ✝12/08/'15

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:06

Hou je hem ook zoveel mogelijk omhoog?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 18:07

Cayenne schreef:
Hou je hem ook zoveel mogelijk omhoog?

Ik probeer het wel, alleen dat gaat op een gegeven moment een soort van irriteren/gevoelig worden.

Bram ✝12/08/'15

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:30

Siggislief schreef:
Ik heb een Enkelbrace van Hansaplast met klittenband, en die probeer ik vooral om te doen als ik door het huis heen loop.

Loop ook echt zo lomp als ik rond loop, en er is eigenlijk dus niks blauw.. alleen een hele dikke enkel.
En de hamstring is dus ook niet blauw maar wel heel erg gevoelig.

Hij wordt nog wel blauw denk ik. Bij mij komt het echte blauw pas na een paar dagen.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:46

Ik ben twee keer heel erg door mijn enkel gegaan. Met de ene kant ruim een jaar pijn gehad. Toen heb ik een brace van het merk 'Back on Track' gekocht. Die heeft me echt enorm geholpen, mijn enkel was binnen no time weer dun en zonder pijn! Helaas ging ik toen door mijn andere enkel, voelde precies hetzelfde. Daar heb ik ook meteen de brace omheen gedaan. Is nu nog na drie maanden iets dik, maar ben er van overtuigd dat het er veel sneller beter van is geworden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie