3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 15:03

vec schreef:
Maar dat zijn toch ook hele gewone dingen? Die maak ik al jaren om een lekker tussendoortje te hebben.
Ze zijn ook echt niet duur. Een suikervrije kruidenkoek kost me nog geen 2 euro aan ingrediënten.

Misschien zijn ze voor sommige mensen bijzonder maar voor mij niet.

Scheelt misschien ook wel dat ik in een bakkerij opgevoed ben. Mijn ouders hebben een bakkerij.

Haha dat scheelt misschien. Moet ook zeggen dat ik een beetje bevooroordeeld ben en een beetje allergisch ben voor van die speciale dingen (vind ze niet nodig en vaak zijn ze minder lekker dan normaal eten zegmaar). Maar als het voor jou werkt, dan top.

Gelukkig heb je dan niet vaker zo weinig kcal, dat scheelt al wel ja. Als je toch vaker in de keuken staat voor speciale dingen, kan je misschien ook overwegen een kcal-rijke soep te maken die je in de diepvries kan doen. Dan is het een kwestie van maandagochtend uithalen en maandagavond verwarmen met eventueel wat brood/nachochips/focaccia erbij (afhankelijk van type soep).

Mag ik vragen waarom je geen varkensvlees eet?

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 15:30

Ja zelf varkens houden geeft idd wel het lekkerste vlees. Mijn oma had vroeger varkens en die lieten we dan 1x per jaar slachten :). Veel lekkerder dan uit de AH idd.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 22:35

AH heeft de magioni bodems, die vind ik echt top! Smaakt totaal niet naar bloemkool

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-19 16:53

Weet je zeker dat het spier is? Niet om stom te doen hoor, maar als je in een energietekort zit (wat nodig is voor afvallen) is het héél erg moeilijk om meer spier te ontwikkelen. Dan at je ook nog eens best weinig (onder je BMR dacht ik, sorry als ik het fout heb) en dan is het vrijwel onmogelijk spier te kweken... Om spieren te ontwikkelen is energie nodig en als je onder je BMR eet is dit een van de eerste processen die je lichaam stopt omdat het geen prioriteit heeft en alleen maar meer energie kost die je lichaam nodig heeft voor organen en om werkend te blijven zegmaar :j

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-19 17:12

Sorry maar dat klopt niet: waarschijnlijk is het geen spier maar vocht vasthouden waardoor je niks kwijt bent geraakt qua gewicht.

Een gemiddelde vrouw kan per maand zo'n 200-500 gram aan spier ontwikkelen (voor die twee weken is dat dus max zo'n 250gr). Dat is een gemiddelde vrouw die niet in een energietekort zit. Dat jij 1kg spier in twee weken bent aangekomen is gewoon onmogelijk :n.

Bovendien heb je veel eiwit nodig voor spieropbouw, dat zijn geen frietjes en pizza ;))

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-19 17:33

Laibadji schreef:
Maakt niet uit. Ik ga nu hier even in geloven. Fabeltje of niet. ;) Het maakte mijn dag goed in een reeks van heel slechte dagen.

Dus laat mij er nou maar even van genieten :o

Volgens mij kan je beter realistisch blijven anders is het bij het volgende weegmoment een teleurstelling.. Je bent wss wel afgevallen maar houdt wel vocht vast, dan is het wel of niet bijkrijgen van spier toch minder belangrijk? Bedoel, je kan gewoon blij zijn dat je afgevallen bent toch?

@Marlinde: oeeh die blazer <3

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 13:12

@Vec: ziet er lekker uit! Heb je een recept?

@Dilan: oh fijn dat er nog wat vanaf is! Beterschap met je buik.

@Marlinde: yay! Goed bezig!

Toch grappig hoe voor iedereen wat anders werkt. Voor mij werken een paar grote maaltijden beter dan tussendoortjes en kleinere lunch enzo!

Mijn lijstje gister:

M: 2 kleine tortilla's met kipfilet, kaas en guacamole (sorry ik ben echt heel saai in mijn lunch enzo, haha, steeds hetzelfde)
A: Burritos <3

Vandaag:

M: 2 tortilla's met kaas kip en guacamole
A: Mexicaanse soep met tortilla chips
T: Skyr met Kellogg en hagelslag

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 17:10

Laibadji schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zou eerder rond de 1600 gaan zitten dan er onder blijven. Dat hou je langer vol! :D

Mijn dagje
O: Brinta
T: kinder bueno
L: 2 spelt kaas twisters (ah)
T: mini bakje frietjes (6 ofzo) met frietsaus
A: pasta
T: appel en 3 rijstwafels, warme chocomelk 1 kop.

Het is eigenlijk niet de bedoeling om er onder te zitten. Doe ik niet bewust. Ik wou het eens onderzoeken omdat iedereen aangaf dat mijn eten te pover was en de app geeft jullie gelijk. :o :+

Ik heb dit gedaan om inzicht te krijgen.

Ik zou het ook even handmatig berekenen (zie link & uitleg OP). De berekeningen van apps zijn niet altijd correct en dubbelchecken kan nooit kwaad natuurlijk!

@Maanlicht :(:) komt goed. Begin is denk ik altijd lastig!

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 18:14

Vec je weet dat je berichten ook kan wijzigen he :)) ik zie je zo vaak binnen minuten na elkaar posten haha

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 17:08

Alwiene schreef:
vec schreef:
Ik ga morgen maar weer eens op de weegschaal staan. Durf niet zo goed na 3 dagen carnaval...

[ [url=m/K2CsT1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb deze vanmiddag gekocht. Stond wat rond te kijken in het rek en toen zei een vrouw naast me tegen iemand anders dat het zulke lekkere sauzen waren zonder rommel. Heb toen de chili en ceasar meegenomen. Ze hebben er ook mayonaise van. Er zit per 100ml maar 9 kcal in.

Als die vrouw en ik dezelfde definitie hebben van 'rommel' zou ik graag willen weten hoe hij zo laag in kcal kan zitten. Wat mij betreft zijn alle kunstmatige zoetstoffen (aspartaam, acesulfaam-K, sucralose etc) rommel en kan me nauwelijks voorstellen dat die hier niet inzitten :)

:+ Die stoffen die je noemt zijn gewoon goedgekeurd en kunnen geen kwaad bij een gezond iemand. Niet echt 'rommel' dus.. :j

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 17:21

vec schreef:
Er zijn wel richtlijnen aan wat 'teveel is van dit soort toevoegingen maar dan zul je flink moeten innemen.

En zelfs dat laat niet zien dat het rommel is. Ook water heeft een maximum wat je in kan nemen! :j

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 17:45

Dilan93 schreef:
vec schreef:
Er zijn wel richtlijnen aan wat 'teveel is van dit soort toevoegingen maar dan zul je flink moeten innemen.

Er is volgens mij eens onderzoek gedaan naar aspartaam, dat dit pas schadelijk is bij de hoeveelheid van 5 liter cola light.

Ik drink niet eens 5 liter water per dag, laat staan cola :+

Vriend van me is scheikundige: aspartaam is pas schadelijk bij een hele grote hoeveelheid. Je gaat eerder dood aan watervergiftiging :))

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 18:15

Ik zei ook 'gezond mens'. Er bestaan allergieën voor bepaalde stoffen waardoor je kan reageren op aspartaam ;). Maar voor 99,9% van de mensen is er werkelijk niks aan de hand.

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 18:37

Zeker, mee eens!

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 11:52

PinkPrincess schreef:
Als ik meer dan twee koffie op een dag drink (zwarte koffie) dan begeeft mijn hart het :):)
En wordt ik zo hyper als wat! Nee ik drink geen sap,frisdrank,aanmaak limonade of welk ander toevoeging dan ook. Ik drink alleen water en s morgens op mijn werk 1 kopje zwarte koffie. Maar ik was ooit verslaafd aan groene thee, tot mijn vaatwasser kapot ging en ik in de kopjes zag wat voorn vieze aanslag de thee achterlaat. vanaf toen ben ik serieus gekookt/warm water gaan drinken Y)(^)
in totaal drink ik 2,5 liter op een dag wat ik overigens twee jaar geleden echt niet kon dan kreeg ik het zuur en een klotsbuik :')

Gisteravond lekker Bloemkool gegeten Y)(^)
Nog even gesport en thuis mezelf maar weer eens opgerekt, ik ben zo stijf als een hark :))

Vandaag staat er witlof met brie uit de oven op de planning Y)(^) Y)(^) Y)(^) Y)(^)

Je drinkt geen thee maar gekookt water (zonder iets erin?) vanwege de aanslag? >;)
Thee is gewoon een prima drank hoor. En als je je tand-hygiëne gewoon op orde houdt is er niks aan de hand. Ik vind je logica een beetje vreemd, maar vooral zelf weten hoor :x

Qua drinken: ik varieer heel erg. Heb periodes dat ik koffie lekker vindt (cappuccino <3) maar ook periodes dat ik graag thee drink (en dan de variant waarbij je zelf de kruiden in zo'n zakje moet gooien, speciale smaakjes. Heerlijk!). Meestal hou ik het bij 1 mok per dag en drink ik voor de rest koud water.

@Alwiene: Ik heb een Chilly koffiebeker! Suuuuuuper chil ding. Die foodjars verkopen ze niet meer :n

Jullie gaan echt snel trouwens _O-. Hier wat minder actief. Laatste paar dagen was niet zo gezond en komend weekend gaat ook een kcal bommetje worden (verjaardag). In de dagen ertussen beetje balansen en dan maandag weer hard ertegenaan *\o/*

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 14:16

PinkPrincess schreef:
IMANDRA je laat het klinken alsof het heel erg fout is. Haha, maar nee ik heb een maagzweer al zeker drie jaar. Waardoor ik beperkt ben met voeding en ook nog daartussen zelf selecteer of ik er dan last door krijg. Omdat de thee zulke aanslag geeft ben ik dat ook maar even gaan schrappen ;)
Dan mag ieder natuurlijk vinden wat men wilt en mij vertellen dat het geen kwaad kan en daar ben ik ook zeker van overtuigd. Maar als je dag en nacht uitgilt van de pijn en niet meer kan functioneren wordt je wel voorzichtiger met wat je eet en drinkt.
Zo kan ik ook niet tegen elk fruit en eet ik sinds kort pas weer stukjes mandarijn

Ja thee kan maagklachten idd erger maken, maar koffie ook.. en dat drink je ook :)). Nogmaals: gewoon doen wat je zelf wil hoor. Jouw lichaam dus jij zal het wel het beste weten. Denk dat de reacties hier ook met name waren omdat we niet wisten dat je maagproblemen had (voor een gezond mens kan thee/koffie etc ook gewoon geen kwaad).

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 17:21

Druk weekend voorbij, ben er weer :)). Komende week ff balansen haha.

Over vegan gedoe, ik merk dat beide kanten net zo poedersuiker kunnen doen, en beide kanten ook best schappelijk kunnen zijn. Net wie je spreekt. Vriendin is vegetarisch en zo veel mogelijk vegan en die zeurt if veroordeeld totaal niet. Ze is al blij als we aangeven er op zn minst rekening mee te houden door af en toe minder of zelfs geen vlees te eten.

Lijstje vandaag (1495kcal):
O: Cappuchino
M: Tortilla met guacamole, kipfilet, kaas en kruiden
A: Spaghetti aglio a Oglio <3
D: Skyr met Kellogg en beetje hagelslag

Aan de lage kant voor mijn dagelijkse doel maar na het volgevreten weekend wil ik even balansen :))

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 13:52

_Lobke_ schreef:
Wat knap dat je 600 gram bent afgevallen in een week tijd!

Wauw maar 3 kg in de eerste week is echt wel heel veel. Zou dan dan echt voor een groot gedeelte vocht zijn? Dan zou je dus in die week veel minder zout eten of het is afhankelijk van je cyclus. Ik ben inderdaad niet heel groot 1.68 en was bijna 65 kg terwijl ik in de zomer nog 57 kg was. Qua sporten doe ik alleen aan hardlopen en paardrijden en soms wissel ik het af

Voor jou postuur lijkt me 2kg in de eerste week wel veel (vaak als je minder af hoeft te vallen gaat het lastiger), al zal er idd wel vocht bij hebben gezeten. In de OP staat beschreven hoe je je kcal kan berekenen en toch een gezond aantal te behouden, heb je dat al doorgelezen?

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 11:16

Ik kan me dan niet indenken dat mensen NIET aan hun vetten komen haha, dat is een van de macros waar ik geregeld over m'n doel heen zit lol :)). Maar iedereen is verschillend I guess.
Bullet koffie lijkt me vreselijk maar, ieder z'n ding. Ik probeer juist boter enzo te minderen maar hey :))

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 11:26

Hoezo kan je niet even een wetenschappelijk onderzoek plaatsen haha :))? Je kan toch gewoon via google scholar of gewone google een onderzoek opzoeken wat je kent en de link dan delen?

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 11:29

Je deelt tekst, geen links :P. En mijn vorige comment had ik getypt op je eerste bericht, toen had je die tekst nog niet gepost.

Link kan je altijd delen, hooguit dat wij alleen de abstract etc zien.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-03-19 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 11:34

Ten eerste is je link een onderzoek met ratten: dat kan je niet 1 op 1 overnemen op mensen. Ten tweede gaat het volgens mij (maar ben geen gezondheidswetenschapper) over een ziekte en niet over het optimaliseren van de werking van je hersenen: "Cortical Spreading Depression: Cortical spreading depression (CSD) is a propagating wave of depolarization of neurons and glial cells that spreads across cerebral cortex. The spreading of this wave is hypothesized to activate the trigeminal nerve afferents, causing inflammatory changes in pain-sensitive structures that create migraine headache."

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 12:11

Je tweede link doet het niet Aria ^^

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 14:25

Pinkprincess wat je beweert is echt onzin. Kijk maar in de OP, daar wordt het uitgelegd met wetenschappelijke bronnen. Je kan afvallen met ongezond eten, zo lang je maar een kcal tekort creëert. Is het gezond wbt andere (lichaams)processen? Nee. Maar puur voor afvallen werkt het wel zo.

- Daniel J. Boorstin

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 15:05

PinkPrincess schreef:
Dilan, waarom is iedereen in amerika dan met obesitas :+
Imandra, wanneer jij je lichaam uithongert (doormiddel van vitamine en bouwstoffen) omdat je een te kort creëert dan ben je niet aan het afvallen, dan ben je aan het uithongeren en houdt je dus eigenlijk een crashdieet. Of je dit nu doet door 1 zak M&M's of door te leven op een zak appels. Je lichaam gaat dan op overleven en wat gebeurd er als je daarna weer normaler eet?

Wanneer je gezonde voeding eet zoals (vlees/vis/vega) met groente, fruit en noten. gezonde vetten
en alle mineralen, vitamines en bouwstoffen binnen krijgt dan val je af tot een bepaald gewicht.
we hebben het niet over uithongeren want de meesten hebben het over een calorie te kort kweken en
wanneer je dit dan ook nog eens doet door middel van een zak m&m's om te ruilen voor iets waar je lichaam iets aan heeft dan krijg je onbalans

Nee. Als je BMR 1500 is, je verbruik 2000 en je eet 1700 aan marsen, dan ben je je lichaam NIET aan het uithongeren. Je lichaam krijgt namelijk genoeg energie. Dat is heel iets anders dan een crashdieet (hoewel een mars-dieet natuurlijk op andere vlakken niet gezond is).

In amerika hebben mensen overgewicht omdat ze te veel eten, te veel kcal binnen krijgen. Ooit een normale portie gehad daar? Ik wel, die zijn twee tot drie keer zo veel in vergeleken met een normale Nederlandse portie in een restaurant of fast food keten.

Gezonde voeding eten in grote hoeveelheden (laten we mijn eerdere voorbeeld gebruiken en zeggen dat diegene 2500 aan gezonde voeding eet) dan kom je alsnog aan. Maakt niet uit dat de producten 'gezond' zijn. Voedingsstoffen kunnen helpen bij het afvallen. Als je geen tekorten hebt dan voel je je beter en zal je misschien minder overeten. Krijg je voldoende eiwitten binnen zit je sneller vol en eet je dus minder kcal. Gezond en gevarieerd eten zorgt dat je minder de NEIGING hebt om te overeten, niet dat je lichaam op magischer wijze ineens minder opslaat :roll:

Afvallen draait puur en alleen over de kcal die je binnen krijgt, het rekensommetje van energie in - energie uit.

- Daniel J. Boorstin