Last van menstruatie wat te doen?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

stroopkoek

Last van menstruatie wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:12

Hai bokkers,

Ik ben nu bijna een jaartje aan de pil en loop eigenlijk heel de tijd al tegen het zelfde probleem aan. Ik voel me eigenlijk ‘depressief’ als mijn stopweek er aan komt en merk dat ik heel anders op situaties reageer dan dat ik normaal van mezelf gewend ben. Ik ben sowieso een persoon die erg veel nadenkt en gevoelig kan zijn, maar nu is het daadwerkelijk ook het geval dat ik me down voel als ik er echt niks aan de hand is. Gelukkig is het niet een constant depressief gevoel, maar ik merk deze gevoelens vooral op als mijn stopweek er aan begint te komen. De week daarvoor begin ik me steeds negatiever te voelen, heb ik nergens zin in en zoek ik in elke situatie een probleem waar ik dan over kan gaan piekeren. Ik wil heel graag van dit gevoel af, omdat het me af en toe echt wel vervelende situaties op kan leveren in mijn privéleven. Aangezien ik natuurlijk heel anders op situaties reageer. Ik vind het vervelend voor de mensen om me heen en vooral voor mijn vriend, waarbij ik dus ook op hem ineens heel heftig kan reageren. Het zit dus af en toe ook echt in de weg bij onze relatie, omdat ik problemen maak van dingen die er totaal niet zijn en ik snap dat hij dat na iedere maand ook wel eens zat is.

Wel moet ik er wel bij vermelden dat ik twee weken geleden naar mijn huisarts ben geweest over het feit dat ik anders op situaties reageer en met mijn school stress erbij ben ik doorverwezen naar een psycholoog, waarbij ik volgende week een eerste afspraak heb.
Maar goed ik vroeg me af of er mensen op bokt zijn die zich hier misschien erg in herkennen en of er mensen zijn die tips hebben voor mij?

Alvast bedankt

verootjoo

Re: Last van menstruatie wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:15

Geen stopweek nemen? Ms kan je niet goed tegen hormoonschommelingen.
Of stoppen met de pil.

[o]

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:18

verootjoo schreef:
Of stoppen met de pil.

Ben wel al seksueel actief dus vind het af en toe wel fijn om te checken of ik niet perongeluk toch zwanger ben :D Daarnaast heb ik hem vorige maand doorgeslikt en merk ik alsnog dat ik de week voor mijn eigenlijke stopweek dat ik me echt down voel. Pas als ik de stopweek in ga met slikken van de pil wordt het minder en merk ik weinig verandering in mn gedrag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:20

Sinds wanneer ben je anders gaan reageren?
Ik ben aan de pil geweest, ging goed, toen over op een andere pil en "depressief" geworden en behoorlijk wat aangekomen.
Gestopt en weer 'mezelf' geworden.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:20

stroopkoek schreef:
verootjoo schreef:
Of stoppen met de pil.

Ben wel al seksueel actief dus vind het af en toe wel fijn om te checken of ik niet perongeluk toch zwanger ben :D Daarnaast heb ik hem vorige maand doorgeslikt en merk ik alsnog dat ik de week voor mijn eigenlijke stopweek dat ik me echt down voel. Pas als ik de stopweek in ga met slikken van de pil wordt het minder en merk ik weinig verandering in mn gedrag.

dat check je daar niet mee... :o, je krijgt geen echte menstruatie tijdens pilgebruik.... dus die bloedingen zullen doorgaan ook als je wel zwanger bent door de pil heen.

Dan zou ik overleggen met de huisarts voor een andere soort pil. Misschien gaat t daar beter mee.

[o]

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:21

Geen optie om te stoppen met de pil en gewoon condooms gaan gebruiken?
Ik krijg ook een onwijs schommelend humeur van de pil, en toen ik stopte ging het meteen beter.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans
--
[MD] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:22

Ik wilde ook de tip geven om met je huisarts te bespreken om de pil door te slikken, maar je was me voor :)

Wel vreemd trouwens dat je klachten hebt voor je eigenlijke stopweek. Dat zou volgens mij eigenlijk niet moeten kunnen omdat er met pilgebruik helemaal geen sprake meer is van een normaal menstruatiepatroon.
Daarom heeft het ook geen nut om het te gebruiken als check voor zwangerschap.

Afwezig tot nader order.
Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:24

Ik reageer ook heel (heeeeeeeel) heftig op de pil. Waar ik normaal vrij nuchter en rustig ben verander ik enorm als ik aan de pil ben. Super kort lontje, echt niet leuk meer, ik ben dan een compleet ander mens. Om die reden voor mij geen pil, het kan heel wat met je doen...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:27

siskeh schreef:
Sinds wanneer ben je anders gaan reageren?
Ik ben aan de pil geweest, ging goed, toen over op een andere pil en "depressief" geworden en behoorlijk wat aangekomen.
Gestopt en weer 'mezelf' geworden.

Uhm eigenlijk merkte ik vrij snel na begin van de pil dat ik heel anders ging reageren etc. Heb volgens mij ook geen zware pil eigenlijk de ‘standaard’.

Zit al wel een tijdje te denken om te stoppen met de pil, maar ben bang dat het tijdens het stoppen deze gevoelens nog erger worden, aangezien ik daar ook wel wat verhalen over gehoord heb. Ook vind ik het wel handig dat ik mijn menstruatie kan regelen, maar ja ik voel me natuurlijk liever gewoon goed :)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:29

stroopkoek schreef:
verootjoo schreef:

dat check je daar niet mee... :o, je krijgt geen echte menstruatie tijdens pilgebruik.... dus die bloedingen zullen doorgaan ook als je wel zwanger bent door de pil heen.

Dan zou ik overleggen met de huisarts voor een andere soort pil. Misschien gaat t daar beter mee.

Oh oops dacht dat wel zo was :P :Y) Misschien wel een goed idee om met mijn huisarts de opties te gaan bekijken.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:30

Oscar schreef:
Ik wilde ook de tip geven om met je huisarts te bespreken om de pil door te slikken, maar je was me voor :)

Wel vreemd trouwens dat je klachten hebt voor je eigenlijke stopweek. Dat zou volgens mij eigenlijk niet moeten kunnen omdat er met pilgebruik helemaal geen sprake meer is van een normaal menstruatiepatroon.
Daarom heeft het ook geen nut om het te gebruiken als check voor zwangerschap.

Ik merk in de week voor de stopweek ook dat ik “ongesteld” moet gaan worden zegmaar. Heb dat eigenlijk al vanaf het begin dat ik de pil gebruik.

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:30

Ik merkte ook 1/2 dagen voor mijn stopweek dat ik ongesteld moest worden. Ik had het koud, moe, voelde me hummelig, was prikkelbaar. Altijd de pil geslikt en aangezien ik maar 1 of 2 dagen last had van deze klachten gewoon bij de pil gebleven. Ik heb wel een tijdje een andere pil gehad (kwam door ''de pil crisis'' van een jaar geleden), daar reageerde ik wel echt anders op. Ook veel sombere gedachtes daardoor gekregen. Dame van de apotheek vertelde mij dat dit kon komen door verschillende vulmiddelen bij de verschillende merken. Misschien bespreken met de huisarts of je aan een andere pil kan? Of de optie van een spiraaltje te laten zetten bespreken? Ik heb inmiddels 3 kwart jaar een spiraaltje en ik wil nooit meer anders, ben nagenoeg niet meer ongesteld geworden. Maar dit kan ook per persoon verschillen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:40

Hier nog een ex-pil-gebruiker die nadat ik met de pil gestopt ben weer helemaal de oude is. Nu is het voor mij al een 15 jaar geleden, maar ik veranderde van lief vrolijk meisje naar een feeks met kort lontje en lange tenen toen ik aan de pil ging. :+ ook ontzettend emotioneel en down.

Achteraf gezien kon ik niet tegen de hormonen en vanaf dat moment dus ook geen voorbehoedsmiddel meer gebruikt met hormonen erin verwerkt.

Zilver Valk Merrie ♡ ILYN ♡ NRPS
Sooty Vos Merrie ♡ KHALEESI ♡ NRPS
Meelsnuit Bruine Merrie ♡ ARWEN ♡ NSPS

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:52

Mijn vriendin knapte een heel eind op nadat ze van de pil afstapt. Die troep kan helaas een hoop ook kapot maken.

Krijgers Sprankelende Wijn

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:00

Ik zou inderdaad kijken naar andere opties dan de pil, bijvoorbeeld een spiraaltje. Je kan dan een spiraaltje doen met hormonen - zitten veel minder hormonen in dan bij de pil - of voor een hormoon-vrij koperspiraaltje (maar daar wordt je menstruatie wel heftiger van).

Veel mensen reageren toch niet echt lekker op de pil, waaronder ik. Is de moeite waard om te proberen!

Distance separates only the bodies, not the minds. - Desiderius Erasmus

Djali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:04

Zijn inderdaad de hormonen die ervoor zorgen dat jij je zo depressief voelt. Heeft niets te maken met jou als persoon, gelukkig :)

Je kan altijd een andere (lichtere) pil proberen maar hormonen blijven hormonen natuurlijk.

Voorzichtig met het idee om enkel condoom te gebruiken zoals hier aangehaald wordt. Dit alleen is geen veilig voorbehoedsmiddel.

Als je echt last blijft houden van de pil kan je een hormoonvrije spiraal overwegen in combinatie met condoomgebruik.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:09

Ik heb ook altijd problemen gehad met de pil. Ook echt dat ik enorm emotioneel werd tijdens de stopweken. Ik reageerde het op iedereen af en was echt geen leuk persoon. Toen kreeg ik een minder zware pil. Stopte ik niet meer met ongesteld zijn... Dus uiteindelijk bijna twee maanden gebloed. Nou, fijn hoor. Sinds kort heb ik een spiraal. Het zetten viel mij reuze mee. Langs de HA en misschien een andere anti-conceptiemiddel proberen?

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:10

Ik had het juist andersom: ik voelde me top in de stopweek en de andere 3 weken behoorlijk down ... ik ben toen gewoon gestopt met de pil.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:23

Djali schreef:
Zijn inderdaad de hormonen die ervoor zorgen dat jij je zo depressief voelt. Heeft niets te maken met jou als persoon, gelukkig :)

Je kan altijd een andere (lichtere) pil proberen maar hormonen blijven hormonen natuurlijk.

Voorzichtig met het idee om enkel condoom te gebruiken zoals hier aangehaald wordt. Dit alleen is geen veilig voorbehoedsmiddel.

Als je echt last blijft houden van de pil kan je een hormoonvrije spiraal overwegen in combinatie met condoomgebruik.

Ben het eens met het overgrote deel wat je zegt, maar een koperspiraal heeft een hogere betrouwbaarheid dan de pil. Tenzij je je écht zorgen maakt zou alleen een koperspiraal meer dan voldoende zijn als anticonceptie. Daarnaast behoud je je menstruatie en zal je dus meteen merken wanneer je die niet meer krijgt, mocht je toch plotseling zwanger blijken te zijn.

Distance separates only the bodies, not the minds. - Desiderius Erasmus

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:38

Maar zonder pil was/is er niks aan de hand?
Want dan lijkt mij specifiek voor dit een psych niet nodig (kan zijn dat je die voor iets anders wil/hebt natuurlijk).

Ik zou ook alternatieven voor de pil gaan zoeken. Zoiets zou je niet ongelukkig moeten maken.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:18

Stoppen met de pil !! Op advies van vriendinnen die dit ook hadden ben ik gestopt. Ik slikte de pil 8 jaar en nu 3 jaar mee gestopt. Ik voel me sinds die tijd een stuk beter en ben een stuk vrolijker. Wel zijn de menstuaties heftiger maar dat neem ik voor lief

Djali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:52

Urbiezira schreef:
Djali schreef:

Ben het eens met het overgrote deel wat je zegt, maar een koperspiraal heeft een hogere betrouwbaarheid dan de pil. Tenzij je je écht zorgen maakt zou alleen een koperspiraal meer dan voldoende zijn als anticonceptie. Daarnaast behoud je je menstruatie en zal je dus meteen merken wanneer je die niet meer krijgt, mocht je toch plotseling zwanger blijken te zijn.

Zwanger worden met een spiraal is ook mogelijk, en aangezien we TS haar leeftijd niet kennen en ze nog student is leek me dat het veiligste advies ;) de uiteindelijke keuzes liggen natuurlijk bij het koppel zelf. Maar ik begrijp wel dat je voor enkel een spiraal zou gaan. Dat zou ikzelf namelijk ook doen. Maar voor mijn dochter zou ik het dan weer graag anders zien :o

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:02

3 vriendinnen van mij zijn zwanger geworden door de spiraal heen _O-

Mocht ik een dochter hebben gehad zou ik gaan voor een kuisheidsgordel... Gelukkig (voor hun) heb ik alleen zoons _O- :')

Zilver Valk Merrie ♡ ILYN ♡ NRPS
Sooty Vos Merrie ♡ KHALEESI ♡ NRPS
Meelsnuit Bruine Merrie ♡ ARWEN ♡ NSPS

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:03

Ik ben van de pil naar de pleister geswitchd en ben een stuk constanter nu!
De pleister geeft de werkzame stof af door je huid heen. Je plakt hem 1x in de week op, draagt hem een week en dan plak je een nieuwe op. Na 3 weken stop je, net zoals met de pil.
Voordeel is dat hij constant een lage hoeveelheid afgeeft, voor mij is het echt een wereld van verschil.

Hij heet Evra en ik gok dat hij in Nederland ook gewoon verkrijgbaar is. Wellicht eens navragen?

Benieuwd naar mijn leven in Afrika?
Check mijn blog ; http://www.clogsinafrica.com

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:03

Ik was ook zo met de pil. Gestopt en na een maand of 2-3 voelde ik mij direct een stuk beter en veel constanter in mijn emotie en psyche en veel minder snel aangebrand.
Daarna nog een tijdje een spiraaltje gehad. De eerste Mirena en daarna nog een stuk of 5 koper. Mijn emotie bleef met die laatste wel constanter alhoewel ik, vooral achteraf, merkte dat óók de koperspiraal daar toch ook een negatieve invloed op heeft gehad. Overigens verzakten die dingen bij mij steeds dus zo veilig waren die, vooral achteraf gezien, ook niet.

Maar je zou idd ook eens kunnen kijken naar bijv de Nuvaring of pleisters oid :) Alhoewel ik zelf persoonlijk niet meer voor hormonen zou kiezen.

Luna <3