10 gaatjes in mijn voortanden door foutief handelen tandars

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Giolli, Dani, ynskek, Mjetterd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Plop1997

10 gaatjes in mijn voortanden door foutief handelen tandars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-21 13:39

Ik kom dus net terug van mijn tandarts en kan wel janken.

Sinds vorig jaar heb ik een nieuwe tandarts. Ik was totaal niet tevreden met mijn vorige tandartsen en was overgestapt naar deze tandarts die heel goed met mijn tandartstrauma omgaat en mij en mijn tanden super goed behandeld. Het is best een lang verhaal maar ik moet even terug in de tijd om een beetje uit te leggen wat er nu gebeurd is allemaal.

Ik heb vroeger best lang gebeugeld (6 jaar) omdat ik een ingewikkelde kruisbeet had en een orthodontist die achteraf gezien ook niet goed haar werk heeft gedaan (praktijk is ook failliet). Met als resultaat dat ik nog steeds scheve tanden heb. Met het er uit halen van de beugel is op een van mijn voortanden een stukje mee gekomen waardoor er een oneffenheid in zit. Hier heb ik lang mee rondgelopen en ik was en ben nog steeds super onzeker over mijn tanden. Een paar jaar terug is de tandarts praktijk bij ons in het dorp overgegaan naar een andere tandarts en deze stelde voor om een laagje over mijn tanden te doen om het wat mooier te maken. Dit is niet iets wat van te voren besproken werd maar wat mij even verteld werd toen ik al een gaatje had laten vullen en vol tandarts angst in de stoel lag. Ik wist ook niet dat dit "facings" waren wat hij ging zetten dus achteraf ook nog eens een dure rekening waarvan ik niet wist dat dat het geval was. Als hij mij had gevraagd op dat moment of ik facings wilde dan had ik nee gezegd omdat ik weet dat deze heel duur zijn. Ik dacht dat het ging om een klein glazuurlaagje wat mijn vorige tandarts ook wel eens deed. Mijn ouders en ik snapte daarom ook niet waarom ik ineens zo'n grote rekening had gekregen maar dachten er toen niks geks bij omdat ik ook twee gaatjes had laten vullen wat ik daarvoor nog nooit had moeten doen.

Bij deze tandarts praktijk werd constant gewisseld van tandarts en ik kreeg steeds meer angst voor de tandarts omdat sommige wat onvoorzichtig waren. Mijn vader was ook niet tevreden over deze tandarts en is toen samen met mijn moeder gewisseld naar de huidige praktijk waar we nu allemaal zitten. Ikzelf was toen naar Tilburg gegaan omdat ik daar een jaar op studentenkamers heb gewoond, hier is alleen een verstandskies verwijderd en een controle uitgevoerd. Toen ik terug thuis kwam wonen met corona wilde ik ook naar de tandartspraktijk waar mijn ouders zaten. Na de intake zag ik dat ze bij de praktijk ook aan invisalign deden. Dit leek mij perfect want dat betekende dat ik geen plaatjesbeugel meer hoefde en wel eindelijk mijn tanden recht kon kijgen. Hier heb ik voor gespaard, want het is niet goedkoop en ik had vandaag de afspraak om mijn spalkjes en die "facings" te verwijderen voor de invisalign scan.

Halverwege het afhalen van deze facings stopte mijn tandarts even om te informeren dat hij zelf schrok van wat er achter de "facings" uit kwam. De "facings" waren verkeerd gezet, deze sloten niet aan bij mijn tanden met als gevolg dat bacteriën de afgelopen jaren de vrije loop hebben gehad. Met als gevolg dat ik nu enorm veel gaatjes in mijn voortanden heb. In mijn linker snijtand zitten er gewoon 3 terwijl het eigenlijk maar een hele kleine tand is. Toen de tandarts mij dit liet zien in de spiegel vroeg ik nog grappend of ze het konden maken of dat ik maar beter een gebit kon laten zetten maar van binnen kon ik wel janken. Gelukkig kunnen ze worden opgevuld en heb ik alle vertrouwen in mijn huidige tandarts maar hierdoor moest de invisalign scan wel verplaatst worden want ze moeten eerst worden opgevuld.

Nu vraag ik mij af of er iets is wat ik kan doen met die tandarts die mij deze "facings" heeft gezet. Ik heb het woord facings tussen aanhalingstekens gezet want mijn huidige tandarts kon er ook niks anders van maken omdat het zo'n prutswerk was. Mijn moeder zei al dat ik een klacht moet indienen bij de vorige praktijk maar ik weet niet of ik daar wel zo veel aan heb. Gelukkig ben ik goed verzekerd voor de tandarts maar de kosten lopen zo wel op en mijn zelfvertrouwen is enorm gezakt. Naast het feit dat mijn tanden al scheef stonden zitten er nu ook nog gaten in wat echt voorkomen had kunnen worden.

Heeft iemand ervaring met rechtsbijstand voor zo'n tandarts probleem? Ik weet niet zeker of dit überhaupt een optie is maar ik was er wel over na aan het denken.

Valentijn - Fries? x Tinker - ruin - 17/04/2018
https://linktr.ee/dwallyshorses

horsiegek

Re: 10 gaatjes in mijn voortanden door foutief handelen tandars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:46

Voordat je denkt over rechtsbijstand etc., wel eerst je vorige tandarts benaderen. Mogelijks wil deze zijn fout wel erkennen en tot een compromis/vergoeding komen in plaats van dit tot de rechter te laten komen of tuchtcollege.
Je kan je huidige tandarts vragen om een verslag van zijn bevindingen zodat je jouw probleem kan onderbouwen naar je vorige tandarts toe.

Binnen ons gezin ooit ook een tandarts gehad die veel te makkelijk heeft "gecontroleerd" waardoor gezinslid dacht goed bezig te zijn. Op de foto aldaar waren al 7 gaatjes te zien maar niks van gezegd, deze tandarts zei zelfs: haal je aanvullende tandverzekering er maar af, gebit is prima in orde. Ondanks het benoemen van pijnklachten zijn de gaatjes op de foto niet gecommuniceerd. Uiteindelijk bij een andere tandarts alles in fasen laten vullen en de vorige tandarts heeft deze rekeningen netjes betaald.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:51

Ts wat rot voor je.

Wat horsiegek schrijft zou ik ook adviseren.
Huidige tandarts een rapport laten opstellen. Dit rapport naar de vorige tandarts en naar je zorgverzekeraar sturen.
En hopelijk komen jullie er uit.

[o]

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-21 14:44

Dankjewel voor de tip! Inderdaad wil ik het liefst op een normale manier alles kunnen afsluiten zonder alle rompslomp die bij rechtsbijstand komt kijken. Ik zal mijn tandarts vragen voor een rapport, denk dat dit ook wel handig is voor in mijn eigen tandarts archief.

Valentijn - Fries? x Tinker - ruin - 17/04/2018
https://linktr.ee/dwallyshorses

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie