Draagdoek

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Esplendido

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:37

Ik zie nu dit topic pas. Ik draag al zeven jaar mijn kindjes in draagdoeken en heb een flinke stapel handgeweven draagdoeken liggen.

Om te beginnen is een katoenen doek prima. De meeste mensen kunnen met een maat 6 (4.70meter) alle knopen doen. Ben je heel slank dan kan een maat 5 voldoende zijn, ben je wat steviger dan juist weer een maat 7. Voordeel van een doek ten opzichte van een drager is dat met een doek meer variatie mogelijk is en je kindje er niet uitgroeit. Een drager wordt uiteindelijk te klein en vormt zich minder goed naar je lichaam dan een doek. Het knopen van een doek is net als veters strikken, even oefenen maar dan doe je het ook met je ogen dicht bij wijze van spreken.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:15

Voor een newborn is een niet te dikke doek fijn. En wat betreft wol en zijde, zoveel werk is dat wassen niet. En ze mogen ook best in goed verdeelde boogjes op het droogrek. Ze mogen alleen niet echt hangen. Op een droogrek in boogjes zijn ze zo droog.

AP heb ik jaren gehad, maar inmiddels al ruim twee haar niet meer. Ik was het patroon zat en ook de manier waarop het merk met veel fans van het eerste uur is omgegaan en de statements die ze naar buiten hebben gebracht kan ik niet achter staan. Bovendien vragen ze veel te veel geld voor de doeken. Zo hebben ze doeken met seacell (zeewier)/zijde en katoen verkocht voor ongeveer €3000,- terwijl seacell met zijde en katoen echt niet zo bijzonder exclusief is. Voor een hw met die blend zou je maximaal €150,- per meter kwijt zijn. En ik snap dat je ook voor het merk betaalt, maar dit was gewoon overdreven en mensen laten denken dat ze iets exclusiefs hebben terwijl het niet zo exclusief was.

Ik ben dol op handgeweven doeken. Eigenlijk altijd zacht uit de doos zodat indragen niet nodig is. Ze zijn echt uniek, want twee doeken van dezelfde warp zoen er doordat er een andere weft gebruikt wordt toch weer heel anders uit. Een hw is gewoon een uniek kunstwerkje terwijl veel hw zo 13 in een dozijn zijn.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:42

FSO = for sale only (alleen te koop)
FTO = for trade only (alleen te ruil)
FSOT = for sale or trade (te koop of te ruil)
TFSOT = met twijfel te koop of te ruil
UPje= Dragen of omhoog schoppen van een draadje
Warp= ketting (lengtedraden van de doek)
Weft = inslag (breedte draden van de doek)
MW = machine geweven
HW = handgeweven

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:21

Met een shortie wordt meestal je basismaat (basesize) -2 of -3 bedoeld. Je basesize is de maat waarmee je een fwcc kunt knopen met normale staarten (dus niet in de puntjes afgeknoopt of staarten tot je kuiten).

Een RS kan heel fijn zijn voor korte stukjes. Zelf knoop ik liever een traditional Sling Carry (simpele heupknoop) met een maatje 2. Vind ik lekkerder zitten dan een RS.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:52

Tula’s worden meestal gemaakt van een andere stof dan draagdoekenstof. Er zijn wel tula’s van doekenstof maar die zijn meestal een stuk duurder. Maar wel minder stug. Er zijn ook genoeg dragers die wel van echte draagdoekenstof gemaakt worden en wel betaalbaar zijn. Bijvoorbeeld een wompat.

Ik heb zelf een Metamorphosis ssc gemaakt van een handgeweven draagdoek en die is zo zacht.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 08:05

Met 15 weken zit je qua rugdragen nog vast aan de ruck maar die kun je wel met allerlei verschillende finishes doen (Tibetaans, cccb, tas, tub). Heupdragen Robins, Poppins, TSC, coolest enz.
Buikdragen kun je Anne’s frontcarry proberen, kangaroo, fwcc met pond finish.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:22

Mijn huidige collectie handgeweven doeken:

1. RHW Iroko
2. RHW Iroko
3. RHW Whinella
4. RHW Whinella
5. RHW Breehy
6. RHW jazz
7. RHW Artax
8. Blue Bonnet Twinkle (otw)
9. Blue Bonnet dancing in the dark
10. Farideh never grow up
11. Farideh Kindred spirit
12. Farideh New life
13. Farideh Cake Pops
14. Farideh Come Fly with me
15. Farideh Good Together
16. Farideh Bittersweet
17. Farideh BaT
18. Farideh to the end of the earth
20. Luna Cocoon J&J
21. RF Kindness is Free

OTW
Bluebonnet Twinkle Twinkle
Fiddling Weaver Frozen in Time

ITW
Bluebonnet Rainbow
Bluebonnet Nostalgia

Dragers:
Metamorphosis van Farideh Power of Hope
Tula
Ergobaby
Bondolino

Afbeelding

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:16

Draagliefde is idd een prettige groep.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:12

Afbeelding

Actuele foto van mijn doekencollectie. Alleen mijn dragers missen en Farideh BaT en Farideh Bittersweet zijn bij de converter in Canada om vermaakt te worden tot ssc.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:18

Mijn man vond het in het begin ook niks ‘die Afrikaanse doeken’ maar als snel was hij helemaal om want het was toch wel heel handig in het bos, op vakantie en bij de paarden. Hij draagt nu onze kinderen ook gewoon. Als ze klein zijn op de buik in een doek en als ze op de rug kunnen in een ssc.

Er zijn idd knoopwijzen die je bekken kunnen ondersteunen tijdens zwangerschap. En zeker zwanger met bekkenintabiliteit is een consult aan te raden want wat voor de een werkt kan voor de ander juist weer helemaal niet prettig zijn. Zoek wel een consulent met ervaring hiermee want er zijn de laatste vijf jaar heel veel consulenten bijgekomen en ze zijn niet allemaal even goed. Via de vereniging van draagdoekconsulenten kun je wel consulenten vinden.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:15

Van AP hebben ze verschillende linnen blends met een dikte van 190gr/m dat zijn heerlijke dunne doeken. Inmiddels doen de meeste AP doeken bij verkoop geen retail meer en zou het misschien wel lukken om rond dat bedrag zo’n doek te vinden.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:56

Zijde is mijn favoriete garen in doeken. Zacht, heel sterk en koel in de zomer maar warm genoeg in de winter en het snijdt niet. Linnen kan soms zo snijden en een dikkere doek met linnen is in het begin vaak zo’n plank. Zijde hoeft niet dik te zijn om sterk te zijn en is gewoon soepel. De enige soort zijde die echt ingedragen moet worden is Bourette zijde.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:32

Sea Island Cotton is inderdaad heerlijk. En ik heb nu een doek van heel soepel wat dikker katoen en die heeft echt de cush van wol maar niet zoveel bounce en heerlijk easycare. Echt een hele fijne doek.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:57

Ik draag mijn zoon ook in roze hoor. Probeer meestal een doek te pakken die een beetje bij mijn kleding past en dat kan ook roze zijn. Maakt hem niks uit hoor ;)

Ik ben aan het denken welke doeken ik mee ga nemen als we op vakantie gaan. In ieder geval een easycare shorty, een lange all silk doek, mijn drager en de drager van ML.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:56

Ik houd geen rekening met mijn man als ik doeken koop. We hebben een aantal dragers die hij altijd gebruikt en toen de jongste kleiner was had hij zijn eigen doek.

Dit is mijn stapel doekjes. De laatst binnengekomen staat nog niet op de foto en ik heb nog drie doekjes en twee custom SSC onderweg.
Afbeelding

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:26

Ik vind een RS ook irritant. Kan er, zelfs na al die jaren, geen vrienden mee worden. Ik gebruik dan liever een hele korte doek (maat 2) in een traditional Sling Carry. Zelfde effect als een RS, net zo snel en geen gedoe met ringen en niet makkelijk aanspannen.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:00

Bij mij kwamen deze week mijn twee wrapconversion SSC binnen en mijn nieuwe FaridehAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:31

Bij geweven doeken kunnen de blend, de dikte van de doek en zelfs de structuur van de weving heel veel verschil maken of je een doek fijn vindt knopen of niet. Een dunnere doek knoopt bijvoorbeeld makkelijker dan een dikkere doek, maar je moet wel veel netter knopen want anders gaat het snel snijden.
Een doek met wol in de blend heeft vaak bounce, sommigen vinden dat heerlijk anderen niet. Zijde is een heel sterk materiaal en kan zorgen voor een draagkrachtige doek zonder daar de doek dik hoeft te zijn. Zijde heb je weer in heel veel soorten, mulberry wordt het meeste gebruikt en die kan soms wat glad zijn, dat vindt niet iedereen fijn.
Linnen en hennep zijn sterke materialen, maar het kost best wat tijd om een doek met linnen of hennep zacht te krijgen. Bovendien hebben linnen en hennep ‘nubs en slubs’ en of je dat mooi/fijn vindt is ook heel persoonlijk. Al met al is er ontzettend veel keuze.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 04:54

Ik ben dol op mijn draagvest en draagjas van Angelwings. Zitten echt zo fijn.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:38

AP babycamel/silk is echt heel zacht. De signature doeken zijn zeker geschikt voor een newborn.

Ook ik ben geen fan (meer) van AP. De doeken zijn mooi en fijn maar de marketing en klantenservice zijn niet mijn stijl. Doe mij maar handgeweven doeken en leuke contacten met de wevers die ze weven.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:56

Afbeelding

Ik heb deze met babycamel en zijde en dat is echt een fijne doek. Hij staat wel te koop want met mijn jongste die bijna twee wordt heb ik nog veel op mijn verlanglijst staan om te proberen.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:38

Je hebt doeken in allerlei prijsklassen. De doek die ik hierboven postte vraag ik €375,- voor. Dat is minder dan retail.

Doeken heb je in allerlei prijsklassen voor €50,- heb je een prima doek, maar er zijn ook doeken van meer dan €5000,-. Exclusiviteit, vraag en aanbod en blend spelen daarbij een rol. Ik heb twee doeken met qiviut (een hele exclusieve wolsoort) en dat merk je in de prijs.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:13

Ik heb door de jaren heen verschillende draagjassen verzameld. Mijn favoriete merk is Angel Wings. Heerlijke jassen. Ik vind een draagjas voor koude of natte dagen echt heel fijn. Knopen over een dikke jas vind ik niet prettig bovendien is het heel onhandig als je kindje in slaap valt en je komt thuis. Of je kindje moet uit de doek of je moet met je jas en daaroverheen nog een doek blijven lopen. Een draagjas doe je dan gewoon uit en dan kan je kindje lekker blijven slapen zonder dat je zelf loopt te puffen in een dikke jas.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:57

Die wollen jas van Angel Wings is zo fijn. Ik heb de mijne al twee jaar en draag hem heel veel.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:02

Ik vind de double Sling Shoulder to Shoulder ook fijn. Eenvoudiger dan de DH maar net zo stevig. Voorheen heette deze knoop Double Rebozo Shoulder to Shoulder en onder die naam kun je wel filmpjes vinden op YouTube.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ