Draagdoek

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Esplendido

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:31

Tussah zijde is heerlijk. Zacht, sterk en niet te glad.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:47

Ik zou ook voor mijn diso gaan. Er zijn genoeg knopen die je met een vijf kunt doen met lange staarten.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:21

Altijd fijn als je een diso kunt kopen. Zeker als het een doek is waar er niet veel van zijn. Ik weet nog hoe het voelde toen ik (in de AP hoogtijdagen) mijn eerste Argus kon kopen. Was toen ruim 4x retail. Die tijden zijn inmiddels al lang voorbij. En ik ben al een aantal jaren geleden overgestapt op de handwovens. En mijn eerst Mad Hatter vergeet ik ook nooit meer.
Inmiddels heb ik geen echte wensen meer qua doeken. Dat geeft wel rust. Ik moet er juist een aantal gaan verkopen. Maar weet nog niet welke. Het zijn bijna allemaal customs of semi customs die ik nu heb en degene waar ik minder mee heb zijn allemaal al verkocht. Nu komen de moeilijke doeken.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:11

Het ligt er aan wat je base size is en hoe oud je kindje is. Vaak geldt hoe ouder het kindje hoe korter de doek.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:48

Britt schreef:
Dat dachten we allemaal Dagmar :7

Ooit in een heel ver verleden. En toen kwam toch die tweede want handig als er een in de was kon en toen die derde want die blend was zo fijn en de doek zo mooi en toen werdenbhet er steeds meer...

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:09

Ik vind mijn Angel Wings draagvest en draagjassen echt ideaal. Geschikt voor buik- en rugdragen en ook fijn zonder kind in de doen of drager. Aanpassen van buik naar rug of zonder is heel eenvoudig. Echt ideaal.
Dat vest is wel warm maar met deze temperaturen is een warme jas wel aan te raden. Vest is nu toch aan de frisse kant denk ik.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:44

Basesize is de maar doek waarmee je een FWCC achter af kunt knopen en dan normale staarten overhoudt. Voor de meeste mensen is dat een maat zes, ben je wat slanker is het een vijf en ben je wat steviger een zeven. Als jij met gemak met een zes voor kunt afknopen dan zal jouw base eerder een vijf dan een zes zijn.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:03

Normale staarten is dat je zonder moeite (niet in de uiterste puntjes) kunt afknopen en dat de staarten niet tot je knieholtes komen. Daartussen is het ‘normaal’.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:36

Ik overleg doeken en dragers nooit met mijn man. Hij doet er ook nooit moeilijk over.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:42

Ik heb een 3, een 4, een 5, vier doeken maat 6 en acht doeken in maat 7.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:34

Heerlijk al die kleintjes die nog lekker in de doek willen. Mijn jongste wil alleen nog maar in de SSC. Mijn doeken liggen al een poos ongebruikt in de kast. Hij is twee en heeft een duidelijke mening. Nu dus besloten om veel van mijn doeken te gaan verkopen en alleen de doeken die echt nooit meer weg gaan te houden. Dan heb ik nog genoeg over voor als een van de kindjes toch een keer wil en een andere doek is zo gekocht mocht hij weer fanatieker worden. Maar ik zie zo tegen het verkopen op, gaat zo lastig de laatste tijd.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:32

Een blend met een newborn kan best. Zijde of een wolsoort kan juist heel fijn zijn met zo’n ukkie. Vind je wassen met de hand echt een probleem dan zou ik wel voor een easycare doek gaan. Bij een kleintje is het wel fijn om een niet te dikke doek te hebben. En een doek die je niet echt in hoeft te dragen. Dus of een tweedehands doek of een die al echt zacht uit de doos komt.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 08:49

300gr/m is gewoon veel doek voor een newborn hoe zacht de doek ook is. Zeker als je zelf nog onervaren bent zou ik dat niet doen.

Alpaca kan wat kriebelen is wel lekker warm. Cashmere is heerlijk zacht en prima geschikt door het hele jaar heen. Mijn favoriete wolsoorten zijn cashmere en qiviut. Maar die laatste is erg zeldzaam in doeken en dus erg kostbaar.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:19

Liselot schreef:
Dani schreef:
Gefeliciteerd! <3

Niwla, misschien is 'ie tweedehands ook te vinden? Dat scheelt vaak best veel met nieuwprijs. En anders gewoon vergelijken met de prijs van kinderwagens, dan valt zo'n doek ineens reuze mee. :D

2e hands is bij doeken vaak nauwelijks goedkoper dan nieuw helaas

Dat was een poos geleden zo, maar inmiddels is dat veranderd. Tegenwoordig zijn de meeste doeken tweedehands goedkoper dan nieuwe doeken. Zeker bij de wat duurdere merken kan het aanzienlijk verschil maken.
Tweedehands heeft ook als voordeel dat een doek al lekker ingedragen is en daardoor meteen veel fijner knoopt.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:40

Het aanbod is inmiddels groter dan de vraag. Dat komt doordat de draagdoekmerken als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten en bijna ieder merk minstens eens per week een aantal doeken released.

De meeste mensen willen dan ook nog het nieuwste van het nieuwste of alleen die ene ‘unicorn’ wat ervoor zorgt dat veel mensen dezelfde doeken najagen. Alle andere doeken raak je aan de straatstenen niet kwijt of je moet flink onder retail gaan zitten.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 07:33

Ik heb jarenlang een stapel gehad met veel HE doeken. Dat ging om doeken die per stuk meer dan €500,- en veel zelfs boven de €1000,- waard waren. Sommige vrouwen verzamelen schoenen, ik verzamelde doeken. Ik vond het geweldig om echt exclusieve doeken te hebben in allerlei blends en kleuren. Helaas zijn mijn draagdagen bijna voorbij en ben ik langzaam maar zeker de meeste doeken aan het verkopen nu. Gelukkig heb ik nooit doeken hoeven verkopen om rekeningen te betalen. Dan gaat er in mijn ogen inderdaad wat mis.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:14

Voor mij gaat er niets boven een handgeweven doek. Die vind ik echt fijner dan machine geweven. Voorheen had ik een hele stapel AP en ik heb daarvoor meerdere merken machine geweven doeken gehad. Maar zelfs mijn duurste AP kon niet op tegen mijn handgeweven doeken qua comfort. Komt vooral doordat bij machine geweven doeken de warp bijna altijd katoen is en alleen in de weft gevarieerd wordt met andere luxere garens. Mijn favoriete doeken hebben eigenlijk allemaal een zijden warp. En dat maakt echt verschil in draagcomfort. Een handgeweven doek met zijden warp is heel sterk zonder dat hij meteen dik hoeft te zijn. Een handgeweven doek komt ook gewoon zacht uit de doos. Heeft minder indragen nodig dan de meeste machinegeweren doeken.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:18

Britt schreef:
Maisaa gaat nu beginnen met een wollen warp, ben benieuwd wat dat gaat zijn.

Ik blijf nog wel erg benieuwd naar handgeweven doeken. De Madalo’s was ik nog niet enorm van onder de indruk, maar goed, dat blijft dan ook 100% katoen.

Een wollen warp gaat heel veel bounce hebben.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:15

Ruck mag vanaf de geboorte. Maar de meeste moeders vinden dat niet prettig.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:36

Je kunt de banen waar ze onder de billen van de baby samenkomen een keet extra twisten. Hierdoor zitten de beentjes niet tussen de banen maar allee tussen jouw lijf en de baan die over het beentje heen gaat.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:03

Op de fbgroep draagliefde komen veel verschillende merken voorbij. Maar ik dacht ook meteen aan PN.

Het allerrijkste voor een newborn vind ik een dunnere handgeweven doek. Maar die zijn voor dat budget erg lastig aan te komen.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:37

Gefeliciteerd met jullie dochtertje Marco. Wat een achtbaan zijn jullie in beland met een kindje dat prematuur geboren is. Helaas heb ik er zelf ervaring mee (twee keer een kindje dat met 31 weken geboren is) en het is niet niks een kindje op de Nicu en ook nog een kindje thuis.

Qua doek is een makkelijk te wassen, niet te dikke en wat smallere doek ideaal. Of een RS geschikt is, is afhankelijk van het gewicht en de spierspanning van jullie kindje. Dragen in een doek is wel echt heel goed voor een prematuur geboren kindje en ook voor de ouders.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:58

Ik droeg ze met een dunne katoenen doek in de fwcc met een extra twist onder de billen. De eerste weken ook met de voetjes in de doek want ik kon de beentjes niet voldoende spreiden om ze zonder te forceren buiten de doek te kunnen doen.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:31

Super MB! Wat een stappen maken die kleintjes dan. Gaat ze eerst naar de medium care of mag ze meteen naar het streekziekenhuis?

Een consulent met ervaring met prematuur geboren kindjes is fijn. Ieder kindje en iedere moeder is weer anders.

Ik ben zelf opgeleid als consulente en het waren mijn derde en vierde kindje die prematuur geboren werden, maar toch vond ik het spannend die eerste keren met zo’n echte mini mini.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:09

Yaro is idd een merk waarvan de doeken behoorlijk breed zijn. Pink Nova, Woven wings, Didymos zijn wat minder breed.
Qua dikte zou ik kijken naar een doek van ongeveer 200gr/m2 en in een easycare blend zodat je hen makkelijk kan wassen.

Omdat bij prematuur geboren kindjes de spierspanning anders is dan bij a terme baby’s is het aan te raden een draagconsulente te kiezen die ervaring heeft met prematuriteit.
Bij premature kindjes is de spierspanning vaak heel slap en dat zorgt voor snel inzakken in de doek. Dan moet je echt strak genoeg knopen en goed in de gaten houden dat je kindje niet inzakt en de ademden vrij blijft.
Soms komt het juist voor dat prematuur geboren kindjes een hele hoge spierspanning hebben en dan is het knopen echt wel een uitdaging.

Afhankelijk van of je de beentjes van je kindje kunt spreiden zonder te forceren draag je je kindje met je beentjes uit of in de doek. Lukt spreiden niet zonder te forceren dan beentjes in de doek. Zodra het lukt om de beentjes te spreiden zonder te forceren de beentjes uit de doek.
Het kan fijn zijn om een extra twist onder de billetjes te maken omdat dan de doekbanen geen tweede keer onder de beentjes door hoeven.

ღ Mama van D.ღ
ღ Mama van S.ღ
ღ Mama van A. ღ
ღ Mama van A.ღ