Ik ben transgender

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 21:00

julius_juut schreef:
Die van mij komt uit een overlijdensadvertentie. :P

:oo :') _O-

Als ik als jongen geboren was geweest was ik vernoemd geweest naar m'n opa. Hij heet Arend. Ik wil op mijn paspoort dan ook dat als tweede naam doen. Dan krijg ik wel qua initialen G. A. T. maar daar moet ik maar mee leven. :')

“The really important thing to be was yourself, just as hard as you could.”
― Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 21:24

Sanet schreef:
Toch nog een herinnering aan vroegah met die mooie initialen :7

Ik wilde de grap niet maken, dus ik ben blij dat jij 'm maakt. _O- _O-

― Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 21:33

@ Hilli: Dat klopt. Ze willen dat je ondertussen ook gewoon 'leeft' als een man en je dus op dat gebied blijft ontwikkelen. Alles eigenlijk om het zeker te weten. Ik heb alleen zo weinig geduld. :o

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 18:38

vikawiek schreef:
IK HEB ‘M HOOR!! *\%/* *\%/* ik mocht ook een andere puberteitsremmer, deze hoef ik maar 1x per 12 week in plaats van 1x in de 4 week, en de Testosteron is 1x per 3 week. Vergelijke met de Decapeptyl(de puberteitsremmer die ik eerst kreeg) voelde het alsof er een vlieg op me landde :)) zo fijn dat er nu eindelijk iets gaat veranderen, we vieren het maar met patat! :D

Gefeliciteerd!!!

En nu heb ik gelijk zin in frituur. :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 00:40

Wow, dit topic is al zo lang niet meer in gereageerd (mijn fout) dat ik nu dikke zwarte boze letters krijg over het naar boven halen. Hoedanook, ik heb een update en die heb ik niet echt kunnen delen omdat het best druk was dus eh.. Ik doe 't nu even snel omdat ik toch al aan het SOGgen ben.

Eventuele spelfouten e.d. zijn dus ook een resultaat van gebrek aan fiets en tijd.

Hoedanook, afgelopen vrijdag had ik een gesprek en ik kan het eigenlijk zo samenvatten:
{:)-:( (zonder kerstmuts)
Ik heb dus echt het idee dat deze psycholoog/psychiater/therapeut/ik-weet-het-verschil-eigenlijk-niet de emotionele range heeft van een goudvis. Ik krijg er haast de kriebels van. Ten eerste voel ik me alsof ik alles in mijn dossier echt tien keer moet vertellen (ok, natuurlijk moet ik wel consequent blijven qua wat ik wil en is het telkens weer een bevestiging) en ten tweede uh... tja... botsten we een beetje.

Even het verhaal.

Ik liet op een gegeven moment schieten dat ik hier nou eenmaal doorheen moest. Toen werd ze dus een beetje geïrriteerd, want "het is geen moetje, het is voor jezelf." Toen merkte ik dus op: "Hoe vervelend is het dat je al jaren weet dat je iets bent, en vervolgens zes maanden elke maand moet uitleggen aan iemand dat je een man bent? Jij hoeft toch ook niet uit te leggen dat je een vrouw bent?"

Ze zei toen terecht: "Je weet dat niet eens." Oeps. Nouja, ik probeerde een punt te maken en dat kwam er wat kribbig uit. My bad.

Daarna moest ik dus hele dingen vertellen over mijn seksleven, wat ook pijnlijk is als je relatie net uit is. Daarbij hoort ook helemaal uitleggen wat je prettig vindt, of je masturbeert en hoe e.d. Terechte vragen voor een ingewikkeld proces qua gender en seksualiteit, maar het is wel een onderwerp waar zo'n taboe op rust dat het geestelijk vermoeiend is om uitgebreid over te praten.

Toen (én toen, én toen... ik voel me net een kleuter die een verhaaltje vertelt) hebben we het nog gehad over mijn stage (vanaf september) en of ik dan eventueel ook er tegenaan loop dat ik dus in dit proces zit. Want stel je voor dat ik dan met testosteron bezig ben en je hele stage naar de maan gaat omdat je de emotionele stabiliteit hebt van een Fortnite spelende puber. Toen kreeg ik dus te horen dat het volgens de huidige planning realistisch is dat ik in juni/juli aan de hormonen zit (Whuuutt??? *\o/* ), en dat ik dan tegen de tijd dat het september is al wat gebalanceerd ben. Ok!

Goed, ik dat dus mailen naar mijn onwijs lieve (!!) SLB-er. Krijg ik dus een mailtje terug met een "Ok! Is het handig dat we een mailtje sturen naar jouw eventuele stages om te pijlen of ze het ok vinden als er een transgender op stage komt?" Je kunt je voorstellen dat ik nu dus een soort crisis heb. :')

Aan de ene kant is de muzikindustrie redelijk chill over dingen en is het wereldje klein genoeg dat ik het idee heb dat mensen er tóch wel achterkomen, en aan de andere kant denk ik: "HELP!" Ik kreeg ook het aanbod van m'n SLB-er dat ik wel later stage kon lopen en dan eerst in een 'veilige' omgeving (school) door het proces heen kon gaan. Dan moesten dingen wel een beetje omgedraaid worden en geregeld worden qua rooster en planning, maar dat zou dan verder geen vertraging opleveren.

Aan de ene kant fijn, maar ik heb dus donderdag gesprek met hoofdredacteurs van wat muziekbladen en dan ga ik m'n gezicht laten zien (is echt super belangrijk binnen deze industrie, dat mensen je kennen...)... Dus ze weten het dan toch al denk ik.. En m'n SLB-er vond het wel een teken van zelfvertrouwen als ik zelf een formeel mailtje stuurde over de situatie. Maar is dat wel handig? Kan ik dat niet beter doen als ik aangenomen ben? Of daarvoor? Verspeel ik dan niet mijn kansen?

Daarnaast wil ik qua tijdsperiode wel écht mijn stage beginnen in september want:
- Ik heb altijd een gigantische winterdip en ik kan vaak de maanden tot december beter volhouden dan daarna.
- Eurosonic valt binnen de stageperiode
- Ik reis veel voor concerten en qua periode is er een grote kans dat er toffe dingen zijn in voorjaar 2020 die ik wel wil zien
- Ik ga dan gelijk op met mensen die ik tof vind en hoef dan niet heel eenzaam te zijn als zij stage hebben en niet meer kunnen afspreken terwijl ik niks zit te doen op school.

Mijn hoofd zit echt even té vol met dingen en ik moet nog drieduizend portfolio's afronden deze week en ik ben dus nu weer single en ik kan het even allemaal niet meer aan. :')

Hopelijk met jullie alles goed. :')

EDIT: Ik hebt trouwens wel een súper aanbod gekregen dat ik mag presenteren op het ena grootste podium op een bevrijdingsfestival dus wat dat betreft gaan dingen wel echt lekker. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-19 20:57

Sorry jongens (en dames :+ ) voor het gebrek aan reactie! Ik vind het echt supervet dat jullie allemaal zo fijn reageren en ik ben echt blij met alle adviezen en vragen die mensen (aan elkaar) durven te stellen. Dit is eigenlijk mijn vrije week en ik was van plan even helemaal bij te praten, maar afgelopen zaterdag is mijn grootvader overleden. Je kunt je dus voorstellen dat er van dat vrije weekje niet meer veel komt. :+ Ik zit trouwens niet te vissen voor condoleances en die zou ik eigenlijk liever ook niet in dit topic hebben. Mocht je écht sterkte willen wensen, doe het dan even via PB. :j (Dat klinkt heel streng, maar omdat dit topic al best inactief kan worden en al lang genoeg is heb ik liever geen hele pagina aan oneliners van 'sterkte!' :o )

Bedankt trouwens qua advies over de sollicitatie. Ik zit er echt mee namelijk. Stel ik ga nu solliciteren, zet ik dan dat ik een jongen ben in mijn brief? Ik ben met m'n sollicitatiegesprek nog niet fysiek een jongen, dus dat komt nog wel ter sprake denk ik. Zucht. Snap er niks van. Maar goed, ik denk dat ik tegen die tijd wel 'help!' schreeuw en het dan even wat beter ga bekijken. In ieder geval weet ik nu dat er tijdens mijn stageperiode waarschijnlijk geen medische consequenties zijn en ik 'gewoon' kan meedraaien. :j

piendumaitre schreef:
Ik ook Tica_81. Er is ook een serie op televisie die een aantal transgenders volgt. Vind ik ook een fijn , open en nuchter beeld geven van transgender identiteit.

Bedoel je 'Hij is een Zij'? Dat vind ik namelijk echt een fijn programma. Ik kan er alleen niet kijken omdat ik dan óf jaloers ben óf emotioneel. :')

Ik heb in ieder geval 11 februari weer een gesprek en 11 maart. Bij het gesprek van 11 maart moet ik ook iemand uit m'n gezin meenemen. Dan ben ik al gewoon over de helft van dit stomme gedeelte van het hele proces! *\o/*

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-19 22:22

_roodvos_ schreef:
ik zou het best griezelig vinden, het idee dat mensen een jongen verwachten en dat vervolgens niet zien staan en je als allereerste dat uit moet gaan leggen en misschien wil je bij zo'n gesprek wel helemaal niet dat het daar over gaat.

Dit eigenlijk.

Ik denk niet dat het mijn capaciteiten benadeeld, maar ik wil gewoon niet met 10-0 achterstaan voor een eventuele droomstage en ik maak me daar gewoon een beetje zorgen voor. Om dan gelijk te gaan zeggen dat ik mijn studie maar moet pauzeren vind ik ook wat ver gaan. :o Het zijn best realistische zorgen en ondanks dat het 'simpel' lijkt vind ik het wel een beetje spannend. Ik wil gewoon uitgekozen worden op een plekje om wie ik ben en wat ik kan.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 12:30

Dankjewel voor alle reacties! Ik heb het idee dat ik echt van een mug en olifant maak. Ik denk dat ik de aanpak doe om gewoon ergens in de sollicitatie te schrijven dat ik een jongen ben en het vervolgens tijdens een eventueel gesprek in één zinnetje te verduidelijken. Nu maar hopen dat ik überhaupt op sollicitatiegesprek mag komen bij mijn droomstage. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 12:48

Nouja, ik bedoel meer dat ik het misschien ergens wegmoffel in mijn cv oid. Niet dat er met neonletters staat: "Hey, ik ben Pietje en ik ben een jongen." :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 12:56

Maflinger_S schreef:
Dat snap ik, maar ook daarvan vraag ik me af - misschien als nuchtere Nederlandse - wat de meerwaarde is.

Nouja, je schrijft wel:
Maflinger_S schreef:
Bij niet-Nederlandse namen weet ik het soms niet en dan merk ik het wel als de persoon binnen komt.

En ik heb dus geen Nederlandse naam. Dus als ik binnenkom snappen mensen het al helemaal niet meer. :+

Ik snap het ook niet meer. Misschien was het ook niet zo'n heel goed idee om advies te vragen, want ik krijg denk ik minstens drie verschillende meningen op mijn bord waar allemaal wel een goed punt in gemaakt wordt. :o

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 14:42

Dit doet me een beetje denken aan het topic waarin iemand een taart wilde meenemen naar sollicatie ivm jarig zijn. Je hebt gewoon zó veel verschillende mensen met verschillende standaarden en dingen die ze wel en niet vinden kunnen. Ik denk dat ik alles gewoon 'netjes' hou en ergens nog een (m) achter zet waar het niet te veel opvalt. :j

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 19:19

Ik zet sowieso niet (transgender) in mijn sollicatiebrief of cv. Dat vind ik, na dus nadenken, niet van toepassing en dat kan je altijd nog toelichten. :)

Edit: dus ergens een M-etje, gewoon ergens in zo'n formeel lijstje. Geen ander geneuzel.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 17:36

piendumaitre schreef:
Ik krijg hele bijzondere pb-tjes van waaruit blijkt dat deze post veel herkenning oproept bij een aantal bokkers die nog niet hun kwetsbaarheid in deze durven te laten zien hier in dit topic.
En dat is goed om jezelf te beschermen als je zelf nog niet eruit bent hoe het zit of als je niet naar buiten wilt treden. Dus het voelt nu OK dat ik deze kwetsbare post gedaan hebt.

Wat kan ik onwijs gelukkig worden van dit topic. Dit is hét perfecte voorbeeld. <3

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 17:53

Wel goed! 7 maart heb ik weer een afspraak en moet ik m'n moeder meenemen richting Groningen. Dat wordt wat. :+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 17:20

Zo, topmama! :D Even uitwijken zit er voor mij niet in naar Antwerpen helaas. _O- Hoewel Groningen nu ook wel te doen is met het idee dat ik deze zomer dan éindelijk kan beginnen met m'n hormoonbehandeling. Heeft maar anderhalf geduurd sinds ik aangemeld ben. :')

Vandaag ben ik trouwens weer naar de kapper geweest. Mijn eigen lieve thuiskapper had het wel érg druk en ik zag er intussen echt niet meer uit. :') Ik heb als een echte grote jongen duidelijk gemaakt dat het hoekig geknipt moet worden en het resultaat mag er zijn. :D Ook kwam er nog een lading nieuwe kleding, dan voel je je toch even herboren zo. A.s. zondag heb ik nog een fotoshoot voor professionele foto's op mijn social media/website dus misschien deel ik er daar nog wel één van in dit topic. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 19:07

Ok! Dan zet ik maandag oid wel even een linkje in 't topic. :D (Eerst nog drie concerten af dit weekend. :o )

Ik heb nu trouwens gekozen voor Gilles! Qua schrijfwijze 100% mijn smaak, qua uitspraak nog niet echt helemaal. Ik begin er wel aan te wennen. :D

Hiraeth

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 03:27

Met een zachte G. Eigenlijk dus op z'n Niet-Drents dus. :+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 20:48

Horizonnig schreef:
Vragen ze bij die gesprekken ook naar je gevoelens en vragen ze echt door? Niet van: Wil je het echt graag? goed dan stuur ik je door (yes weer veel geld verdiend)". niet onaardig bedoeld natuurlijk maar vraag me dus af of het super professioneel is enzo!

[Diepe, mild geïrriteerde zucht]

Ja.
Dat zeker. :')

Ik heb een beetje een druk weekend dus ik ga even m'n energie zo verdelen dat ik niet héél uitvoerig ga reageren, maar ik ben blij dat je je verhaal hier kunt delen! :j Ik zit zelf (geloof ik) niet op het autisme spectrum dus ik kan je niet echt gericht advies geven, maar ik herken wel een paar dingen van je broer.

Zo heb ik wel eens dat ik heel casual zeg: "Oh, dat scheerapparaat wil ik wel als 'ie toch over is!" of "Straks is alles er af en dan is Scheveningen niet veilig. 8-)" en dan kijkt m'n moeder mij dus op zo'n manier aan. Dan weet ik dat ik even weer té hard van stapel ben gelopen.

Om het even anders te zeggen: omdat je zelf in het proces zit fiets je veel sneller dan de rest van het peloton. Soms moet je dus even stoppen met trappen en de rest de kans geven om zich weer bij je te voegen. Dat kan soms voor frictie zorgen, dus ik snap in zekere zin de problematiek wel binnen jouw gezin. :j

Oh enne, Mandy: dankjewel lieverd! <3

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 21:16

Nou jongens, ik denk dat ik maar ga oefenen op m'n schouderspieren want zo te horen gaat het me anders nooit lukken om 'Dorito-shaped' te worden. :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 17:50

julhan99 schreef:
Dat jullie het ook vast weten: het komt goed.

<3

Dit doet me een beetje denken aan een liedje waarin dat de laatste zin zo'n beetje is. Vanaf 2 minuut 30 Verder heeft het liedje niets met mijn persoonlijke situatie te maken oid, maar als ik gewoon die paar zinnen hoor ben ik gelijk helemaal rustig en ebben al mijn zorgen weg.

Wat een pracht post weer van jou en je kuiken! Het lijkt mij mooi dat we misschien een keer een koffie ergens doen oid, jullie lijken me zulke inspirerende, leuke mensen om eens mee rond een tafel te zitten. :D

Oliefanter schreef:
Ik lees al een tijd geboeid, en ter zijnen tijd ook geraakt, mee. Het valt op hoe fijn, open en eerlijk jullie verhalen, en de hoop en de ergernissen zijn-- prachtig te lezen; ik kan het als het ware bijna zelf voelen.

Wat een prachtige woorden om mee onder een meeleessteen uit te komen! :D

Van mijn kant ook nog even een update. Toevallig komt hier ook nog iets in ter sprake wat misschien weer relevant is met de rest van de posts hier.

Afgelopen donderdag had ik weer een afspraak. Mijn moeder ging met mij mee dit keer, dus misschien wel leuk voor julhan om het nu andersom te lezen. :P De autorit naar het UMCG is voor ons ongeveer een uurtje, dus ik had mooi de tijd om mijn moeder nog een beetje moed in te praten. Mijn huiswerk was namelijk dat ik met mijn moeder om de tafel ging zitten om te bespreken dat ik het niet fijn vind dat ze mij haar 'kind' blijft noemen en mij soms nog steeds voorstelt als een meisje. Deze maand ging íets harder voorbij dan ik had verwacht, dus voor ik het weet was het tijd voor de afspraak en realiseerde ik dat ik het dus helemaal niet besproken had. Kak. -O-

Goed, ergens ter hoogte van afrit Beilen stonden we in de file en hebben we dat dus allemaal besproken. Toch nog mijn huiswerk gedaan dus. Onderweg, zoals ik wel vaker doe.

Eenmaal aangekomen merkte ik op dat mijn moeder toch wat gespannen was. Voor mijn opleiding heb ik haar wel een keer geïnterviewd en tja... ze is gewoon niet goed in vragen beantwoorden. Ze zet een hele andere stem op, gaat raar praten en geeft eigenlijk nooit echt goed antwoord. Hoe dan ook vond ik het wel heel vermakelijk om toe te kunnen kijken, ik hoefde dit keer namelijk alleen maar af en toe te knikken. :D

Het ging verder wel redelijk goed met haar. Mijn moeder is echt súper supportend maar maakt soms dingen groter in haar hoofd. Ze is voornamelijk heel bang als het gaat om de operaties e.d. die er bij komen. Verder heeft ze gezegd dat ze het lang vindt duren, want ze wil dat ik aan de testosteron ga als ik nog thuis woon zodat ze alles kan meemaken. Super lief, maar ik dacht wel echt: "máááám"

Ook zijn er een paar dingen waarvan ik gemerkt heb dat we het er nog over moeten hebben. Ze hameren best wel op het goed communiceren me de familie en ik zie nu in dat dat inderdaad belangrijk is. Zelfs als je familie honderd procent achter je staat moet je ze blijven betrekken in je proces. Het is een transitie voor het gezin, niet alleen voor mij.

Verder kwam dus ook nog het dilemma rondom vruchtbaarheid naar boven. Ik heb zelf áltijd gezegd dat ik geen kinderen wil en dat ik later wel de coole oom wordt voor mijn broer zijn toekomstige kroost. De bloedlijn gaat niet verder met mij, etc. etc. Het ding is: ik ben oprecht een heel vrij persoon. Ik wil niet gebonden zijn aan dingen die mij verplichten om thuis te moeten blijven. Ik zie mijzelf dus écht niet later kinderen hebben, omdat je eigenlijk de eerste 15 jaar moeilijk je kroost ergens kunt dumpen.

En toch.

Ik ben een onwijze softie. Ik heb zo goed geleerd om solo te leven, maar toch wil ik gewoon een zweverige, wijze poëet om 's avonds op de bank diepe gesprekken mee te hebben in de reclame's van prut-TV en dan samen in te dommelen. Ik wil een veel te dikke kat. Een CD- en platenkast die de muur vult. Ik verlang naar een stabiel thuis met levende wezen waar ik enorm veel om kan geven. En stiekem? Héél stiekem zou ik dan best wel een klein hummeltje willen hebben. En dat hoeft er geen één van mezelf te zijn. Vreemden hoeven mij te niet te vertellen dat een kindje mijn ogen heeft of mijn partner's neus. Ik zou het gewoon, stiekem, heel mooi vinden om een vaderfiguur te kunnen zijn. Om mij te kunnen ontwikkelen tot iemand waar een jong mensje bij terecht kan als het even niet meer lekker gaat. Of als ze iets doms willen doen dat ze mij om advies vragen. "Papa, jij deed vroeger veel domme dingen, toch?"

Zulke dingen kunnen ontstaan, zelfs al heb je er eigenlijk nu 0,0 behoefte aan. Even inhakend op pien vind ik het dus ook een kwalijke zaak dat er deuren worden dichtgegooid voor stellen die misschien op deze wipwap staan.

Anyway.... Even weer terug naar mijn update. Als het goed is was dit mijn laatste gesprek met deze mevrouw! Eind deze maand (28e) heb ik een afspraak met een psycholoog/psychiater/haalzealtijddoordewar die mij nog iets meer aan de tand gaat voelen. In april wordt er dan gekeken of ik gelijk doorverwezen kan worden naar het medische team of dat er eerst nog verdere psychologische onderzoeken gedaan moeten worden. Eind april krijg ik dus een spannend telefoontje! Als ik eenmaal toegelaten ben in het medische team gaan dingen namelijk ineens héél hard. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 13:13

julhan99 schreef:
Alsof honderduizend keer de meisjesnaam nog in mijn mond zat als een volgepropte mond met m&m's heb ik toen een minuutlang die naam geschreeuwd. Wel honderd keer. Heerlijk was dat. Zo, hé hé dat moest eruit. Ik voel me gezegend met zo'n vriendin. Ik kan met haar lachten en huilen, zorgen maken en onbelangrijk maken. Als je dat niet hebt, wordt het moeilijker natuurlijk. Dan kost het meer energie en duurt het langer voor iemand helemaal aangehaakt is.

Jij moet echt iets doen met je schrijfstijl, joh!

julhan99 schreef:
En dat bakkie koffie staat genoteerd. Gaan we zeker een keer doen!

Yes!

Jouw verhaal doet me er trouwens aan denken dat tijdens het gesprek ook een potentiële naamsverandering om de hoek kwam. Ik had dat nog niet echt uitgesproken richting mijn moeder, behalve dan dat ik eigenlijk best tevreden ben met de naam die ik nu heb. Ik vertelde dus dat ondanks dat ik tevreden ben ik toch het idee heb dat ik liever een andere naam wil.

Ik verwachte een traantje. Schok. Verbazing. Maar er was niets. Ze dacht even na, keek mij aan en toen de mevrouw van het UMCG, en knikte. Of ik al wat in gedachten had. Ik vertelde dus mijn eisenlijstje: Germaanse afkomst en moet beginnen met de letter G. Ik vertelde dat ik soms al Gilles gebruik en daar qua schrijfstijl echt dol op ben, maar dat ik qua uitspraak als Drent mij raar voel bij de zachte G. Ik heb liever iets scherpers. En dat ik dus gekeken had naar Deense, Duitse en Nederlandse namen en vervolgens via de Belgische Wie Is De Mol? terecht kwam bij Gilles.

En weet je wat ze toen zei? Echt, ik smolt. Ik voelde me alsof er een soort pot met goud open ging. Ze zei: "Ik wil wel helpen met een naam uitzoeken." Mijn moedertje, die het zó moeilijk heeft soms maar er toch altijd is. Die jaren geleden met veel zorg deze naam speciaal voor mij heeft verzonnen. We gaan dus kijken of we iets kunnen verzinnen.

Het enige moment waar we beide echt even emotioneel van werden was toen ik zei dat ik echt héél graag de naam van mijn opa als tweede naam wil op mijn paspoort. Dat was eigenlijk altijd al de planning geweest als ik vanaf het begin af aan al als een jongetje door het leven ging, maar ik heb uiteindelijk de naam van mijn oma gekregen. Nu na het overlijden van mijn opa voelde het ineens anders. Alsof hij toch nog een soort van kans krijgt om voort te leven ofzo. En helemaal omdat ik hem dus heb leren kennen en weet hoe moedig hij was. Ik zie mijn lieve moeder terug in zijn karakter trekken en voel me vereerd om zijn naam nog een x aantal jaren voort te kunnen laten leven.

(Het grappige is trouwens dat mijn studiegenoten als ik dit vertel altijd naar babynamen websites gaan en dan dus met die overdreven ouderwetse namen aankomen. 'Günther', 'Gerard'.... :') )

Oh enne, omdat jullie 'm nog te goed hebben. Ik zet 'm even in een spoiler omdat ik niet per se naar mijn gezicht hoef te kijken elke keer als ik deze pagina open.

Spoiler:
Afbeelding

Als mijn foto met mijn favoriete Deense acteur een beetje leuk wordt krijgen jullie er in april nog één. :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 19:46

Ik had mijn eigen topic ontstipt. :')

Het was zelfs zo dat ik al boos begon te worden op bokt omdat ik vreesde dat mijn topic opgegeten was. Gelukkig zijn er niet zo veel topics met 'transgender' als zoekwoord en kon ik het vrij makkelijk weervinden. :))

Dankjewel voor de complimenten! Ik heb een nóg leukere foto binnengekregen die ik gelijk op m'n persoonlijke instagram heb gezet. Je kunt 'm waarschijnlijk zelf vinden, maar als je toch nieuwsgierig bent mag je ook een PB sturen.

Ten eerste:
piendumaitre schreef:
*\o/* *\o/* Zonet is bekend gemaakt dat voor iedereen de vruchtbaarheidsbehandelingen voorgoed wordt dit jaar en dat de minister dit jaar een besluit gaat nemen voor de toekomst. Dat zal hopelijk, verwacht ik via de tweede kamer gaan. In elk geval kunnen nu al die vrouwen die zouden starten gewoon starten cq doorgaan met de behandelingen. Iedereen die de petitie heeft getekend heel hartelijk bedankt!

*\o/* *\o/*

Julhan, eigenlijk is je hele post gewoon geweldig en zou ik 'm met alle liefde gewoon helemaal quoten... Maar ik hou 't toch even bij m'n favoriete stukje, namelijk:
julhan99 schreef:
Ik stond daar en dacht: Wat was dit nou? Wat gebeurde hier? En toen bedacht ik: ik ben schijn genderdysfoor. Ik heb pseudo genderdysforie. Het gevoel wat ik heb bij mijn kind, namelijk dat hij een jongen is, komt niet overeen met de uiterlijke lichaamskenmerken. Wat zegt dat over mij eigenlijk? Dat de knop net zo ver om is als bij hem? Op dat moment in ieder geval wel. En dat ik mij blijkbaar comfortabel voel bij het idee dat hij een jongen is.

Als je ooit een boek schrijft moet en zal ik de eerste uitgave! Dat meen ik trouwens serieus. Ik denk dat een boek geschreven door een transgender persoon al een uniek perspectief kan bieden, maar jij schrijft in een taal die vrijwel iedereen aanspreekt. Waar 'wij' transmensen echt spreken vanuit een denkbeeld van zekerheid snijdt jij het gevoel van onzekerheid juist heel goed aan. Echt, respect! :D

Maarre....

Nieuwe update!1111!11!!!!1

Dit klinkt enthousiaster dan ik me nu voel, maar anders valt het belang weg in de rest van mijn gelul. (Misschien is al mijn gelul wel compensatie voor iets, bedenk ik me net :+ )

Afgelopen maandag had ik namelijk weer een afspraak! Dit keer met een psychiater, ik noem hem even Meneer Kalf. De rest van zijn naam ben ik namelijk toch al vergeten. _O-

Meneer Kalf is een psychiater op de manier zoals je een psychiater verwacht: haaruitval, een brilletje, vriendelijke ogen die een X-ray functie lijken te hebben en een trui-met-overhemd-combinatie. Toen hij mijn achternaam noemde in de wachtruimte begon ik al gelijk te zweten, want ik voel me altijd alsof ik me meer moet bewijzen als ik bij een mede man ben. Nu snap ik eindelijk waarom vrouwen soms zeggen dat er teveel testosteron aanwezig is in een ruimte, want het haantjesgedrag is echt!

Hoedanook, meneer Kalf en ik hebben het in het begin vooral gehad over de basis. Zo kwam mijn teleurstellende liefdesleven weer voorbij, mijn verwachtingen als 'man' en dergelijke dingen. Ook deelde ik als ooit-wilde-ik-een-wetenschapper-worden mijn hypothese: ik denk namelijk dat veel transmensen tattoos, piercings en diverse kapsels hebben om zo toch wat 'controle' te hebben over wat ze met hun lichaam kunnen doen. Ik voelde me wel even 'exposed' vanwege mijn eigen tatoeages, maar mijn observatie is ergens begonnen.

Dat was eigenlijk het begin van een wending in een gesprek. Meneer Kalf zei eerst dat hij mij zeer intelligent vond (*pauwenveren gaan uit*) en besloot het met mij wat meer te hebben over de moeilijkere kwesties. Ik vroeg hem namelijk wat tijdens het gesprek met het hele team een punt zou kunnen zijn waar ze over zouden kunnen vallen. Ik had nu namelijk de tijd om mij eventueel te kunnen verdedigen of dingen te kunnen toelichten!

Meneer Kalf vertelde toen dat het eigenlijk lastig is met mijn generatie. Neem als voorbeeld een twintiger en iemand die al halverwege de veertig is. Laatstgenoemde heeft ál die jaren moeten lopen met het idee niet gelukkig te zijn in de huidige vorm en heeft jaren gehad om het vrouw of man zijn te gaan haten. Volgens meneer Kalf komen veel van mensen uit die generatie naar de kliniek met de instelling: 'Of ik ga dood, of ik ga dit traject in'. Bij mensen van mijn generatie ligt dat anders: wij zijn namelijk iets meer opgegroeid met het idee dat transgender zijn een optie is. Hij ziet dat het bij deze generatie dus meer een situatie is van: 'Ik zie dat ik zo gelukkiger kan zijn, en ik zie het lichaam als iets dat veranderd kan worden.'

Zijn grootste zorg is dus dat ik me op een gegeven moment ga bedenken. Ik bijt me namelijk behoorlijk vast in dingen. Als ik een band leuk vind dan vind ik die band écht leuk. Als ik een acteur leuk vind kijk ik alle films. Als ik een project begin dan gaat al mijn vrije tijd daar in. Dat was dus zijn voornaamste waarschuwing, hoewel hij wel zei dat er de ruimte is voor als ik me later in het traject bedenk.

Zijn andere bezwaar was het volgende: ik heb een retedruk leven en moet eigenlijk gaan sporten tegen de tijd dat ik aan testosteron ga. Voornamelijk krachttraining. Nu sta ik open voor sporten. Ik merk dat ik er energieker van word en dat ik er uiteindelijk vrolijker van word.... Alleen tja, ik heb dus niet echt tijd. Ik denk dat ik wat gewichten bestel en ze in de buurt van de douche leg of m'n bed en 's avonds maar in ieder geval íets ga doen. Ik kan het echt niet aan om nu ook nog eens naar de sportschool te gaan, zowel qua tijd niet als qua bekeken worden. :=

Meneer Kalf heeft overigens ook bewezen een echte psychiater te zijn en dus geen neppert. Ik kreeg namelijk nog even goed de boodschap mee dat je ook overspannen kunt raken van dingen die onwijs leuk vind. Vandaag heb ik dus een dagje gehad waarop ik eigenlijk níks gedaan heb, maar veel rustiger voel ik me niet bepaald. _O- Gelukkig ga ik dit weekendje even weg naar Antwerpen en Ghent. :D

Ik merk wel dat ik toch een beetje nerveus ben voor het telefoontje eind deze maand. Sinds het gesprek met meneer Kalf voel ik me eigenlijk alsof ik niet suïcidaal genoeg ben, ofzo. Mijn genderdysforie is niet zo groot dat het mijn leven overneemt. Ik heb genoeg andere dingen waar ik voor op deze wereld wil blijven: reizen, concerten, een zonnige mei dag. Gender is voor mij niet hét belangrijkste. Ik heb nu ook momenten dat ik 100% gelukkig ben, zoals afgelopen zondag toen ik genoot van een prachtige zonsondergang op 19 hoog. Maar ik weet gewoon dat dit niet is wie ik ben. Hoe ik mezelf zie is niet hoe anderen mij nu zien. Ik vind het dan ook gewoon poedersuiker dat ik me niet serieus genomen voel op dit soort momenten. Je gaat niet voor de lol zo'n lang traject in en elke keer op en neer naar Groningen. Ik doe dit omdat ik nu, op dit moment, dit gewoon echt zeker weet.

Zucht, ik ga maar gewoon verder met m'n drukke leventje en wacht het telefoontje wel af. :+ Overigens heb ik met m'n opleiding geregeld dat ik mijn stage en minor omdraai. Ik ga dit najaar (als alles goed gaat met m'n studiepunten) dus eerst rustig een minor volgen. Zo loop ik geen vertraging op en heb ik wat meer tijd om me goed te kunnen voorbereiden op een stage. :)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 16:54

DezeNaam schreef:
Ik denk dat 'ben ik wel ... genoeg' een veel voorkomende vraag is. Niet alleen voor transgenders, maar bij zoveel dingen. Ben ik wel ziek genoeg om thuis te blijven? Ben ik ziek genoeg om naar de dokter te gaan? Zijn mijn mentale problemen erg genoeg om serieus genomen te worden? Moet het eerst erger worden voordat ik hulp mag vragen? Wat als ze vinden dat ik overdrijf? Wat als het eigenlijk niet zo erg is?

Dit bericht deed me écht goed! Ik reageer chronisch laat, maar ik lees de berichten wel vaak als ze gepost worden.

Ik kan inderdaad begrijpen dat ze het liefst twijfel zaaien en de deur wat 'dicht' houden om zo wat mensen er uit te zeven. Het kan alleen dus een beetje, om bij toepasselijke woorden voor dit topic te blijven, poedersuiker zijn.

Ik heb nog een kleine update! Het heeft niks te maken met een ziekenhuisbezoek of wat dan ook, mááár.....

Dit weekend ben ik naar FACTS in Gent geweest. Ik ben een supergrote fan van Deense films en Mads Mikkelsen kwam daar, dus ik móest. Zo simpel was het. :+ Mads is niet eens per se mijn favoriete Deense acteur (dat blijft Thure Lindhardt, denk ik), maar hij is zo belangrijk voor het imago van Deense film en heeft in zulke goede films gespeeld. En eh.... misschien is Mads dus 100% mijn type man. :o Goed. Back to the point.

Ten eerste is België (en sowieso 't buitenland) een hemel voor me. Het percentage mensen die mij aanzien voor een man stijgt flink, mede omdat ik dus buitengewoon lang ben als Nederlander over de grens. (Ik heb het geluk dat ik richting de 1.85 ga :D)

Ik begon alleen te zweten toen ik het hostel in ging, want ik werd begroet met een: "Hello sir!" terwijl ik een 'female only dorm' had geboekt. _O- Don't judge, maar soms maak ik nog even gebruik van de V in mijn paspoort. Onder andere dus als een kamer voor meiden goedkoper is én waarschijnlijk iets stillere mensen heeft. Ik heb namelijk bij mijn eerdere hostelbezoeken gemerkt dat over het algemeen vrouwen iets minder snurken en iets minder hard praten 's nachts.

Maaaaaarrrr....... naast alle mensen die mij dus 'sir' of 'meneer' of wat dan ook hebben genoemd heb ik nog meer leuk nieuws.

Ik heb mezelf voor het eerst voorgesteld als 'Gilles'. :oo En het voelde goed! *\o/*
En eh... de persoon die de eer had was Mads Mikkelsen zelf. _O- Dit is dus meteen mijn eerste handtekening waar 'Gilles' op staat. :D Oh, enne.. De foto met Mads is ook heel leuk geworden.

Ik ben in ieder geval helemaal happy. 8-)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 17:13

Tanya schreef:
Leuke foto! Wel een beetje oud voor je, of niet? :') Maar ieder zijn ding haha.

Dit is dus de reden dat ik de komende twintig jaar nog single ben. _O-

Tanya schreef:
Die het idee heeft van 'straks, als ik eindelijk man/vrouw ben, wordt alles beter'. Dan kun je mogelijk heel erg teleurgesteld worden, omdat er misschien niet zo heel veel is veranderd (uiterlijk natuurlijk wel, maar snap je wat ik bedoel?). Dus ik lees het eigenlijk helemaal niet zo negatief als dat het voor jou voelt!

Daar heb je wel een goed punt! Ik hoop dat ze dat ook meenemen in het gesprek. Het kwam bij mij wel negatief over omdat het ook op een bepaald moment in een bepaalde situatie werd gezegd, maar uiteindelijk onder de streep is het denk ik goed voor mij als persoon dat ik gelukkig ben.

Ik ben uiteindelijk wel redelijk vol van vertrouwen omdat ik het idee heb mijn punt goed uitgelegd te hebben, ik hoop alleen dat het zo 'makkelijk' mogelijk gaat nu. Misschien ben ik nu té optimistisch, maar ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat ze me niet zouden aanbeelden. (Zo wel, dan moet ik ook maar naar Antwerpen.. :') )

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 18:15

Update:

Ik ben het eerste traject door! *\o/* *\o/* *\o/*

Op 10 mei worden mijn wensen voorgelegd aan het medische team en op de ochtend van 17 mei krijg ik een telefoontje met de volgende update. :D