50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 16:49

Ik schrok toch even, Wranglerbutt en Ibbel, van jullie toch wel harde woorden.
Het is toch niet zo dat GeraldineVD het paard heeft afgeslagen ? Het gaat blijkbaar om 1 welgemeende en welgemikte tik (die dus ook direct zijn effect heeft gesorteerd). In mijn ogen iets zoals de 'opvoedkundige tik' die een mensenkind krijgt (ik weet dat dit de dag van vandaag ook al verboden is, al heb ik zelf aan mijn opvoedkundige tikken vanuit mijn jeugdjaren geen trauma overgehouden, maar wel respect voor mijn vaders mening).

Rex_Rolfo heeft het mooi neergeschreven, vind ik.
Zoals ik in mijn vorige post schreef, zijn er toch echt wel paarden die - ongetwijfeld door de angst/onkunde/ondoortastendheid van de ruiter - zelf de leiding nemen. Dit is zeker geen fout van het paard, want die doet wat hij denkt dat nodig is = de leiding nemen bij gebrek aan een goede menselijke leider. Maar het is wel een situatie die gevaarlijk kan worden voor de ruiter en dus een situatie die we niet wensen.
In het verhaal van GeraldineVD is het duidelijk dat de dame in kwestie niet doortastend optreedt met haar paard. Het paard gaat dus terug naar de trainers om het 'probleem' aan te pakken. Op dat moment zal de trainer er ook niet meer komen met het stilletjes te vragen en zal de trainer even de nodige doortastendheid aan de dag moeten leggen om het paard tot de orde te roepen. Aangezien de trainer wél consequent en zelfzeker is, lukt dat snel. Ik denk dat het dus zeker bij die ene tik zal blijven.

Het zal inderdaad wel zo zijn, dat dit niet automatisch zal inhouden dat het paard in de toekomst wél braafjes naar zijn baasje gaat luisteren. Zolang zij niet even doortastend als de trainer met het paard aan de slag kan gaan, zal het paard haar blijven overtroeven. Op dat punt hebben jullie, Wranglerbutt en Ibbel, dan weer wel gelijk : de dame in kwestie zal grondig aan haar probleem moeten werken. Misschien zal het haar met dit paard ook nooit lukken en zal ze een stapje terug moeten doen en moeten zoeken naar een ander paard waarmee het haar wél lukt.

Overigens kan ik me volledig inleven in hoe deze dame zich op dit moment voelt, aangezien ik zelf het type ruiter ben waarbij de angst soms de doortastendheid in de weg zit. Sommige paarden nemen daar geen gebruik van, andere echt wel heb ik al meermaals mogen ondervinden ... (al weet ik wel dat we dat niet mogen aanzien alsof het paard ons bewust wil pesten, maar we mogen de intelligentie van een paard toch ook niet onderschatten)

Pfff, een moeilijke discussie ... maar ik meen te mogen aannemen dat we hier allemaal begaan zijn met het fysiek en psychisch welzijn van ons paard, al liggen onze meningen al eens ver uit mekaar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:56

Ibbel schreef:
een keer een rotschop geven en 'm door wat 'm dwars zit heenslaan.

Ga je nu niet in 1x van spierwit naar pikzwart?

Er zit nog een héél groot gebied tussen "lief paard zou je alsjeblieft" en "dwars doorheen slaan". Je moet luisteren naar het paard en dan zal het ene paard zeggen dat je subtiel moet zijn en het andere paard dat je kordaat duidelijk moet maken dat jij de leiding hebt.

In het gemak en ook de relaxtheid waarmee ze na die ene duidelijke aanwijzing nog tientallen keren de trailer op gelopen is heeft ze mij gezegd dat de kordate aanpak bij dit paard in dit geval de juiste aanpak was. Bij mijn huidige zou het niet werken, daar moet ik juist heel ontspannen blijven. Kwestie van luisteren naar het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:15

Sja, misschien is dit heel zwart-wit.

Ik ken het hele verhaal niet (net zoals het paard dat zijn verhaal niet heeft kunnen vertellen). Ik geef iemand verbaal een draai om de oren - die is nu boos. Net als het paard misschien, dat letterlijk een draai om de oren kreeg.

Snap je nu een beetje waarom ik zo reageer? Jullie zijn nu net zo gepikeerd als dat paard. Dat op z'n duvel krijgt (ook al wordt-ie niet lens geschopt) omdat het verhaal niet gehoord is...

En nu hou ik er over op. Misschien zet het aan tot nadenken, misschien niet. Maakt verder niet uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:21

Ibbel schreef:
die is nu boos. Net als het paard misschien, dat letterlijk een draai om de oren kreeg.

Niet boos, ik snap alleen het zwart-wit denken niet. Dan verlies je zoveel nuance.

Ibbel

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:24

Dat is nu precies mijn punt. Want dat wordt met dat paard ook gedaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:26

:? Ik denk dat we elkaar met een kopje thee erbij beter begrijpen dan via een toetsenbord :9k

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:58

Post van dochter en reacties gelezen, met een kopje thee erbij. ;) Via een toetsenbord weten mensen het allemaal prima. Ook niet handig van dochter, je weet dat Bokt altijd eerst vraagt of tanden, zadel, osteo, fysio, bitfitter en wie al niet meer geweest zijn. Alsof een professionele stal dat niet allang heeft laten checken...De echtgenoot van betreffende amazone is een gerenommeerde paardenarts nota bene.

Juist omdat Ineke oergeduldig is (moet ook wel met de huidige sensibele paarden) en zeer mensbegaan denk ik dat een cynische uithaal als 'Duitse Grundlichkeit' ongepast is. Wie van de toetsenbordridders hier stapt op onbeleerde sensibele dressuurpaarden of corrigeert ze beroepsmatig? Iets met stuurlui en de wal?

Hoe dan ook, ik ga weer aan de thee en hoop op wat meer genuanceerde reacties. Ineke is er klaar mee, jammer, want op Bokt zouden we prima ervaringen kunnen uitwisselen waar we allemaal iets aan hebben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:00

Wat ik mis in het verhaal is empathie voor het paard. Iedereen lijkt het over eens dat de oorzaak van het probleem bij de amazone moet liggen en toch is het het paard dat eventjes stevig wordt 'gecorrigeerd' :\

Moet zijn amazone 'harder' worden om met haar paard om te gaan? De kans is groot dat het probleem alleen maar erger wordt.

Mijn suggestie zou zijn om juist aan subtielere communicatie te werken. Een paard geeft doorgaans veel signalen voordat hij flipt/ staakt/ steigert/ etc. Heel veel paardenmensen (ook professionele) zien de signalen niet, of herkennen ze niet als signaal. Ik ging het zelf ook pas na bijna 40 jaar in de paarden zien...

Het zou paarden al veel helpen als mensen met het herkennen van en begrip tonen voor natuurlijk gedrag en natuurlijke instincten van paarden. Goed paardrijden gaat toch om verfijnde communicatie, niet om intimideren en dwingen?

Een paard een tik geven moet m.i. zeker kunnen, maar alleen als hij in een soortgelijke situatie door een ander paard gegeven zou kunnen worden. Nooit als het paard wordt bereden, dus. Maar dat is slechts mijn mening ;)

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:16

Als onder 'harder' consequenter en onverschrokken wordt verstaan: ja, dan zal zijn amazone (overigens niet de minste qua prestaties in het verleden!) dat moeten leren. Door te stoppen als hij dreigt, krijgt hij de boodschap dat dat kan. Dit is geen sensibel beestje, maar een nuchtere, dominante kerel die 2 dagen teveel zijn zin kreeg door niet aan te hoeven draven door te gaan dreigen. En nee, rotschoppen en 'erdoorheenslaan' doen we sowieso niet aan. Hij heeft precies op het juiste moment een tik gekregen (want dat steekt erg nauw!) en het probleem is al opgelost.

De kern is de fysieke gesteldheid van de amazone mede door haar leeftijd, waardoor ze bang is dat ze eraf valt of iets dergelijks. Daarom verwees Ineke naar dit topic, om met "lot"genoten ons zich anders ontwikkelende ruiterlichaam en geest te 'bespreken.' Fijn dat sommigen daar wel op reageren!

Natuurlijk wordt ze begeleid. Dat is ons werk.
Hoe dan ook, missie voor haar via Bokt niet helemaal geslaagd. Geeft niks, het leven gaat gewoon door :))

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:06

Wranglerbutt schreef:
Mijn suggestie zou zijn om juist aan subtielere communicatie te werken.

Dat lijkt mij ook een goede tip, iets subtieler communiceren via internet. Heel opvallend namelijk dat de personen die -als de situatie er om vraagt- voor een kordate aanpak kiezen dit heel zorgvuldig verwoorden, terwijl de personen die op subtiliteit wijzen er juist met gestrekt been in komen %)

In dit geval lijkt het mij dat de amazone zichzelf een beetje voor de gek moet houden. "Ik heb bloedhete paarden gereden, ik val er nog niet af al trek je de héle truckendoos open". Dat je er wél af kunt vallen en dat je dat juist extra graag wil vermijden hoeft paardlief niet te weten ;) Die voelt een zekere ruiter en doet gewoon netjes wat gevraagd wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:15

Ja jongens sorry hoor, maar als ik lees het paard gaf geen problemen met 2-3 x per week werken, en gaat staken met 4-5-6? keer per week, dan denk ik in eerste instantie echt niet aan de ruiter. Want die 2-3 x per week ging toch wel goed? Dan zou mijn eerste reactie zijn: goh, geef het beest eens een week vrij, doe een stap terug qua frequentie van werken en kijk wat er dan gebeurt. Gaat-ie ook lopen klieren met het oude werk, dan kan je misschien eens kijken of de aanpak van de eigenaar veranderd is.
Wat hier geschreven werd geeft de indruk dat die stappen allemaal zijn overgeslagen omdat 'het paard even z'n plek moest weten'.
En mijn reactie hier was die aanpak (even doorpakken), en dat is dan 'met gestrekt been erin'. Maar het wordt kennelijk nog steeds niet herkend als dat dat nu net óók de aanpak van het paard is.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:12

Lastig onderwerp. Vooral via het toetsenbord.
Wat ik me dus afvraag is waarom het paard bij intensiever trainen gaat protesteren? Vraagt de ruiter moeilijkere dingen? Te veel? Te zwaar? Misschien wil paard wat meer afwisseling? Ik weet het niet hoor maar dit is wat in mij opkomt.
Ben wel heel benieuwd of paard en ruiter straks weer lekker samen verder kunnen :j
We zitten allemaal wel eens in een dip toch?

Hier vandaag paardlief een dagje vrij gegeven. Twee buitenritten, waarvan 1 flinke in mijn uppie sinds eeuwen, een serieus bakwerkje en een heerlijke les vond ik dat hij wel een snipperdagje had verdiend. Met de wind van afgelopen dagen had meneer ook storm in zijn hoofd en het was lang geleden dat hij aan de longe zo uit zijn stekker ging, maar daarna was het ook goed. Ik ken hem ondertussen zo goed.
Hij heeft, net als baasje, een pittig kort kapsel gekregen. Sommige vinden het zonde maar ik vind het stoer 8-)

Afbeelding
Ps. Origineel is hij witter :=

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 21:20

Nóg witter ? ;)
Echt wel een mooi paard, hoor, Hiphopje ! Zelfs met zijn korte coupe :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:21

Marilu schreef:
Nóg witter ? ;)
Echt wel een mooi paard, hoor, Hiphopje ! Zelfs met zijn korte coupe :D

Nou.op de foto valt het mee. De ergste mestvlekken staan er niet op haha

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:26

IsabelleN schreef:
Als onder 'harder' consequenter en onverschrokken wordt verstaan: ja, dan zal zijn amazone (overigens niet de minste qua prestaties in het verleden!) dat moeten leren. Door te stoppen als hij dreigt, krijgt hij de boodschap dat dat kan. Dit is geen sensibel beestje, maar een nuchtere, dominante kerel die 2 dagen teveel zijn zin kreeg door niet aan te hoeven draven door te gaan dreigen. En nee, rotschoppen en 'erdoorheenslaan' doen we sowieso niet aan. Hij heeft precies op het juiste moment een tik gekregen (want dat steekt erg nauw!) en het probleem is al opgelost.

De kern is de fysieke gesteldheid van de amazone mede door haar leeftijd, waardoor ze bang is dat ze eraf valt of iets dergelijks. Daarom verwees Ineke naar dit topic, om met "lot"genoten ons zich anders ontwikkelende ruiterlichaam en geest te 'bespreken.' Fijn dat sommigen daar wel op reageren!

Natuurlijk wordt ze begeleid. Dat is ons werk.
Hoe dan ook, missie voor haar via Bokt niet helemaal geslaagd. Geeft niks, het leven gaat gewoon door :))

Ik het het nu een paar keer teruggelezen en volgens mij wordt er aan de vraag voorbij gegaan. De leeftijd en toenemende voorzichtigheid van de ouder wordende ruiter heeft invloed o het rijden. Ik kan me hier helemaal in vinden. Mijn dochter krijgt in no time voor elkaar waar ik tegen aan hik. Ik weet simpelweg hoe hard de grond voelt, of een boom. Mijn paard is in mijn ogen telepatisch en voelt mijn onzekerheid haarfijn aan. En zeker een jong paard met babbels maakt daar gebruik van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:21

Maar zouden wij als oudere ruiters niet op basis van ervaring juist meer technieken kennen dan de jongere garde? Ik ben juist veel handiger en durf nu sneller te reageren dan vroeger. Ik ga er hierbij even vanuit dat je dan jong bent begonnen met rijden en niet pas op latere leeftijd.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:44

Nou...
Hier is het niet beter geworden hoor...
Maar komt misschien ook door een kleine tien jaar nauwelijks gereden zo ergens tussen mijn 30ste en 40ste... Stopte best soepel... om dus tien jaar later er een stuk stijver weer op te stappen. En dat is niet beter geworden. Ben ook banger geworden, en dat helpt ook niet :)

En tja..
Hier dus ook vooruitrijders, die mijn pony's voor me uit scholen, zoals bekend. Omdat ik wel de passie heb, maar niet het talent ( en dus van mening ben dat mijn pony's daar niet onder hoeven te lijden: Die hebben het recht het werk te leren van vakvrouwen..)

Maar goed..
Het verhaal hier boven: daar zouden we eigenlijk meer informatie over moeten hebben om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Want ja... een paard kan het soms echt wel nodig hebben dat een ruiter even duidelijk is, en dan heb ik niets tegen even een duidelijke tik, even meer dan duidelijk been geven.
( neem maar zoiets simpels als bij de uitgang kleven... om maar iets te noemen...)

Maar even goed kan er wat anders aan de hand zijn. Daar kun je vanachter de computer, zonder beeld, zonder de situatie te kennen eigenlijk nauwelijks iets zinnigs over zeggen.

Dus dat doe ik ook maar niet..

Ga gewoon oren foto's spammen. Heerlijk in de bak gereden met mijn 2 Connemara's en daarna al net zo fijn buiten even uitgestapt.

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:45

In de 40+ jaren dat ik met paarden om ga, ben ik altijd bezig geweest om meer te leren, meer te begrijpen en daardoor 'eerlijker' te handelen. Hoe meer ik leer, hoe meer dat ik me besef hoeveel ik nog NIET weet.

Ik sta open voor nieuwe inzichten en werkwijzen, maar ik kom op BOkt (en irl) ook nog veel oude mythes en 'ouderwetse' oplossingen tegen.

Vooral mensen die een beetje angstig zijn (geworden) zou ik aanraden paarden te gaan BESTUDEREN. Lees boeken, kijk dvd's, filmpjes op Youtube, Facebook etc. Ga naar eens naar Equiday of Horseman Days, bezoek de demo's die Warwick Schiller op Horse Event zal geven. Als je snapt wat paarden drijft en hoe ze denken, dan zie dat het geen onvoorspelbare of onberekenbare dieren zijn die met hulpmiddelen en truukjes in bedwang moeten worden gehouden.

Daarbij: Wie kennis heeft, hoeft niet bang te zijn (hierbij aansluitend op Cissy's uitspraak)
cissy schreef:
Maar zouden wij als oudere ruiters niet op basis van ervaring juist meer technieken kennen dan de jongere garde? Ik ben juist veel handiger en durf nu sneller te reageren dan vroeger. Ik ga er hierbij even vanuit dat je dan jong bent begonnen met rijden en niet pas op latere leeftijd.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:46

Punz. Heerlijke oortjes foto's

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:48

Ik heb wel veel meer geleerd over paarden op zich, ik weet veel beter wat ik wel wil in het rijden qua methodes dan vroeger echter ben ik wel voorzichtiger geworden met het rijden op zich.
Ik heb een paar blessures en operaties achter de rug en mijn eerste vraag is dan altijd wanneer ik weer mag rijden maar ik ben ook veel stijver. Het is iedere keer weer even opstarten.
Ik ben in de loop der jaren meer buiten gaan rijden, de bak vind ik niet veel meer aan, les is ook moeilijk aan huis te krijgen.
Ondertussen is het verkeer veel egoïstischer geworden b.v. en daar moet je ook rekening mee houden.

Vroegah sprong ik zo op een ongezadelde pony met een touwtje om haar nek en racete het weiland door, die tijd is bij mij wel geweest.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:51

Wranglerbutt schreef:
In de 40+ jaren dat ik met paarden om ga, ben ik altijd bezig geweest om meer te leren, meer te begrijpen en daardoor 'eerlijker' te handelen. Hoe meer ik leer, hoe meer dat ik me besef hoeveel ik nog NIET weet.

Ik sta open voor nieuwe inzichten en werkwijzen, maar ik kom op BOkt (en irl) ook nog veel oude mythes en 'ouderwetse' oplossingen tegen.

Vooral mensen die een beetje angstig zijn (geworden) zou ik aanraden paarden te gaan BESTUDEREN. Lees boeken, kijk dvd's, filmpjes op Youtube, Facebook etc. Ga naar eens naar Equiday of Horseman Days, bezoek de demo's die Warwick Schiller op Horse Event zal geven. Als je snapt wat paarden drijft en hoe ze denken, dan zie dat het geen onvoorspelbare of onberekenbare dieren zijn die met hulpmiddelen en truukjes in bedwang moeten worden gehouden.

Daarbij: Wie kennis heeft, hoeft niet bang te zijn (hierbij aansluitend op Cissy's uitspraak)
cissy schreef:

En doen we dat niet? Met trucjes en hulpmiddelen paarden in bedwang houden? We hebben zadels en hoofdstellen (hlplmiddelen) en leren een paard van alles (trucjes), allemaal voor ons eigen plezier. Je kan nog zoveel dvd's kijken en trainingen volgen, het blijven onze trucjes om een dier onze zin te laten doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:52

Wranglerbutt
Ik ben vooral banger geworden omdat ik merk dat mijn lijf trager én minder soepel is geworden..
Ik vind paarden niet onvoorspelbaar, onberekenbaar of wat dan ook.
Denk het wezen paard door en door te kennen

Maar ja
Ken mijn eigen lijf en mijn beperkingen ook.
En dat maakt voorzichtiger.

Iedereen een Connemara!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:53

Punz schreef:
?.. een paard kan het soms echt wel nodig hebben dat een ruiter even duidelijk is, en dan heb ik niets tegen even een duidelijke tik, even meer dan duidelijk been geven.
( neem maar zoiets simpels als bij de uitgang kleven... om maar iets te noemen...)

Dat is nou net een situatie die je letterlijk zonder slag of stoot zou kunnen verhelpen :D
Puur rijtechnisch en met de juiste timing :)

Ik zal eens kijken of ik daar een passend filmpje op Youtube bij kan vinden ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:55

Fijne foto's trouwens Punz! +:)+
Ik heb dit weekend nog niet gereden, nog te slap na een vervelende griep ;(

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:09

Citaat:
Puur rijtechnisch en met de juiste timing :)

Ik snap wat je bedoeld én helemaal mee eens. Échter: niet iedereen heeft op enig moment al de vaardigheid/ snelheid van reageren. En een slim paard weet dat!!
Dat is wat ik bedoelde. Paarden zijn zeker geen passieve wezens. Ruiter pesten zit niet in hun repertoire. Gebruik maken van mogelijkheden zeker wel!

Zeg ik hiermee dat de ruiter maar moet stoppen met leren/ ontwikkelen: tuurlijk niet.
Maar soms kan het geen kwaad om tóch gewoon begrenzend te reageren. Zéker als het paard ip begrijpt wat de bedoeling is ( en fysieke oorzaken uitgesloten zijn natuurlijk)

Iedereen een Connemara!!