50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Marilu

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-19 15:30

Hey, IsabelleN ! Ja, het is de moeite, hé, de temperatuur ...
Ik heb gelukkig een weekje vakantie, dus ik kan me bezighouden naar goeddunken, wat inhoudt dat ik op mijn gemakje binnen blijf :)

Heb zonet de paarden nog wel eens afgespoten. Ze kwamen weer geheel vrijwillig onder de waterstraal staan, toen ik ze bij me riep. Ze stonden nl. in de wei te grazen ipv in de stal te schuilen ... Kwamen allebei bezweet aangelopen. Moeder paard stond zelfs behoorlijk te pompen. En dan toch in die felle zon blijven staan ... Ze hebben genoten van de douche, hebben zichzelf nog eens gepaneerd en zijn dan terug richting wei getrokken 8)7

Morgen nog een hete dag en dan terug normale temperaturen, hoor ik.
Ben vanmorgen wel richting zadelwinkel geweest. Het was er nog niet eerder van gekomen om eens een kijkje te gaan nemen en een afspraak te maken voor een zadelpassessie. Volgende week komt de man. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het een WestWood-zadel (western). Hopelijk wordt dit dan eindelijk de juiste zadelfit voor ons jongste paard !

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:34

Isabelle: Geniaal , die zwijnen! Sta je ook wel even raar te kijken.

Moest vandaag overdag werken, dus kon de paardjes niet overdag koelen helaas. Gisterenavond en vanavond wel gekoeld, maar ze stonden er ook nog best goed bij eigenlijk.

Scheelt natuurlijk dat zowel de schuilstal, als de bomenrij wel schaduw geven, en het waait er eigenlijk altijd ook wel een beetje. Maar toch: de momenten dat ik vandaag buiten was, maakten wel dat ik toch wel wat aan het piekeren was over de pony's. Maar goed: het lijkt er vooralsnog op dat ik er meer last van heb gehad dan zij!

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:59

Vliegendeken maar even afgedaan, Zhygo heeft zelf een nieuwe gemaakt :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:02

Kan niets tegenop!

Iedereen een Connemara!!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:30

Dat gezicht van hem op die laatste foto :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 08:41

Mooie Zhygo (met of zonder vliegendeken ;) ) !

De hitte is verdreven of eerder weggespoeld ...

Hier is een klein slachtoffertje gevallen door de hitte : een zwaluw. Ik vond ze vanmorgen in de stal, ook nog eens platgetrapt door een paard. Ze zat te broeien in die stal en ik vermoed dat ze het begeven heeft door de hitte, want de nest zit vlak onder het dak (met golfplaten) ...
Ik vind het zo spijtig, omdat we hier maar 1 zwaluwkoppeltje hebben en ik volg hun doen en laten graag. Hun eerste nest was heel succesvol : 6 kuikentjes. Ik denk dat er daar ook 2 van gesneuveld zijn na het uitvliegen.
Nu voel ik me eigenlijk schuldig omdat ik ze niet van haar nest gejaagd heb ;( Tegelijkertijd besef ik dat ik er uiteindelijk niets aan kan doen, want waarschijnlijk zou ze toch altijd terug op haar nest gaan zitten zijn. Enfin, een klein familiedramaatje, want nu zit vader zwaluw weer alleen ... |(

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:57

Ik vind zoiets ook altijd zo sneu. De zwaluwen zijn hier dit jaar niet blijven zitten op het oude nest, volgens mij was het te droog om het nog fatsoenlijk te maken. Vorig jaar 3 gezonde baby's overgebleven. De winterkoninkjes hadden toen meer pech, toen deze uit gingen vliegen is mijn stalkat onder het nest gaan liggen in de stal en heeft ze allemaal gevangen en opgepeuzeld. Het gekwetter daarna van de ouders was ook hartverscheurend toen..

Pluk de dag!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 10:25

Oh, helemaal erg, die winterkoninkjes ...
Hier hebben we ook drie katten, waarvan er 2 echte jachtluipaarden zijn ... Naast de honderden muizen die hier geliquideerd worden, moeten er spijtig genoeg ook regelmatig vogeltjes aan hun jachtinstinct geloven. De muizen eten ze meestal op (vind je nog wat ingewanden terug op het terras ...), maar vogels doden ze wel, maar blijken ze niet op te eten. Helemaal erg, dan, een onnodige dood.

Wat de muizen betreft : als ik merk dat ze met een nog levende muis zitten te spelen, dan ga ik dat beestje altijd 'redden' door het vangen en het ergens te zetten waar de katten niet aan kunnen. Weet niet of dit inhoudt dat de muizen het werkelijk overleven, want ik heb wel eens gelezen dat het speeksel van een kat vol bacteriën zit, zodat een kattenbeet sowieso niet te overleven valt voor een muis.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:01

Hier geen druppel regen gevallen. Zelfs de bladeren aan onze walnotenboom beginnen slap te hangen. IK WIL REGEN ;(

Gibbs heeft de hele week vrij gehad, maar vanochtend moest ie er toch weer aan geloven. Het is een beetje afgekoeld dus een rustig rondje door het bos. Meneer had totaal geen haast, stond volgens mij nog in hittestand. Geen daas gezien.

Hier op stal ook zwaluwen, vind ik zo gezellig, hoort gewoon op stal. Moeten alleen opletten dat we niet ons stoeltje met koffiedrinken onder een balk zetten waar ze vaak zitten. Anders krijg je een extra klontje in je kopje _O-

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:26

Hier ook nog geen regen. Vanmorgen kort rondje gereden, paard was sloom alhoewel ze voorop kon komen, het tempo wat actiever werd. Zelf was ik ook nog sloom.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:41

Sneu van die vogeltjes.
Hier gisteren wel regen en nu is het hier klef warm (27 graden en hoge luchtvochtigheid), doe je alsnog niets. -O-

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 13:52

Hehe, zo zie je maar ... hier bij ons is het gisterenmiddag beginnen regenen. Gelukkig geen onweer, maar dus wel een quasi constante zachte regen. Vandaag eerder een constante motregen.
Resultaat na 24 uren : een kletsnatte piste ...
Hier dus ook nog niet gereden : niet meer te warm, maar dan weer te nat.
Enfin, de natuur zal tevreden zijn !
Komt me overigens nog niet zo slecht uit op dit moment, want ik heb hier nog een boel administratief werk te doen (voor mijn vriend), dus heb eigenlijk geen tijd om te rijden. En nu moet ik er dus geen spijt van hebben :D

Om het nog even over vogels te hebben : ik vermoed/vrees dat er nog wel meer vogeltjes gestorven zijn door de hitte, want ik merk er hier rondom het huis geen meer op, enkel nog kraaien. Normaal gezien zit het hier vol meesjes.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:15

Tip voor toekomstige hittegolven en zwaluwnesten: dak nat houden met tuinslang/sproeier en/of schaduw creëren door middel van schaduwdoek, of zoals ik deed: een strandparasol vast getaped aan een ladder/hoge keukentrap.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:44

Hier ook gisteren en vandaag veel regen, gisterenavond maar weer de binnenbak ingedoken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:12

Hier heerlijk regen gisteren! Wel wat veel als in hoosbui, maar zo lekker voor de natuur en de grasjes in de wei.

Heb hele drukke weken gehad dus niet veel gereden. Jonge kat in huis die nu de bijnaam roadrunner heeft gekregen *\%/* en me wakker/bezig houdt. De temperaturen die maken dat ik niet goed heb geslapen.
Heel druk op het werk zo voor de bouwvak. Trubbels op stal ivm stoppen en verkopen en daardoor onrust. Mijn paard afgelopen zaterdag verhuisd en nu weer rust in mn kop.
Nog 3 dgn werken vd week en dan 3 weken vakantie!!! Ik geloof dat ik veel zal slapen in de vakantie, ben soort toe aan rust :(:)

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:55

Is je vorige stalhouder gestopt Cissy? Kan me voorstellen dat dat onrust oplevert. Wel een fijne nieuwe plek gevonden?
Ik ben (meestal) zo blij dat ik mijn eigen stuk met stallen kan huren. Ben ik alleen afhankelijk van mijzelf. En natuurlijk moet je dan ook echt álles zelf regelen, maar ik vind daar dus echt mijn rust in. Alleen vakantie is niet altijd even gemakkelijk te regelen. Maar dochterlief runt een pensionstal met haar vriend en in de zomervakantie vangen we het werk voor elkaar op.
Dat is wel heel fijn en vertrouwd.
Bijna vakantie Cissy,geniet ervan!

Pluk de dag!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:24

Dat is een hoop tegelijk, Cissy! Straks lekker bijtanken in de vakantie. Zo lastig als een stalhouder er mee stopt, hoop dat je wel een fijne nieuwe plek hebt gevonden en paardlief zich snel thuisvoelt.
Hier ook weinig gedaan de laatste tijd, veel te warm en daardoor ook slaapgebrek. Straks maar eens kijken wat er kan. En ik hoop op meer regen deze week, als het gras weer groeit kunnen de paarden tenminste weer de wei op.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:34

Hier nog steeds geen druppel regen...
Cissy, vorige stal stopte er ook plotseling mee. geeft inderdaad onrust, iedereen was bezig een ander plekje te zoeken. Al iets op het oog?
Wij kwamen heel toevallig 5 maanden na de verhuizing weer met 3 oud stalgenootjes op de huidige stal te staan. Paardjes zijn nu echt dikke vriendjes met elkaar, zo leuk om te zien hoe ze elkaar weer herkenden.

Ik mag nog 2 weekjes werken en heb dan dan heel onbeschoft 4 weken vrij :o

Bussymissy, wat leuk dat je dochter een pensiostal runt,en handig ook :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:16

Hier ook nog geen druppel regen en in ieder geval gisteren gewoon nog veel te warm.
Vandaag voelde koeler, maar uiteindelijk was het gewoon 26 graden nog. Duim dat het nu de komende dagen ergens toch echt wel gaat regenen.

Maar goed.
Gisteren toch maar weer de paardjes gekoeld ook:

Iedereen een Connemara!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:53

Haha eten onder de douche

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:26

Afbeelding
Afbeelding

Gister in de schemer nog even schaapjes geteld voor het slapen gaan
Ik zal straks eens vragen of meneer goed geslapen heeft :D

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:41

Wat ziet het er daar prachtig uit Hiphopje! Waar ligt dat nou precies... Ik ken de Maas, ik weet wat duinen zijn, maar bij jou zie ik bos en heide!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:36

Die heuvel waar de uitkijktoren op staat is een zogenaamde 'duin'.
Hoe die precies zijn ontstaan weet ik niet. Moet ik opzoeken. Het maakt het bos hier wel mooi heuvelig en afwisselend. Ooit iemand gesproken die de Maasduinen mooier vond dan de Veluwe. Nu vind ik de Veluwe prachtig, maar ja daar kom ik dus maar zelden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:26

Onze stalhouder heeft de boel te koop gezet omdat zijn vrouw ziek is en langzaam slechter wordt. Het zat er aan te komen maar nu is de knoop echt door gehakt.
Hij kan het echter zelf nog niet echt handelen en heeft er moeite mee. Allemaal heel begrijpelijk maar hij reageert dat helaas af op zn klanten.
We zouden evt door de nieuwe eigenaren (als de verkoop doorgaat obv bouwkundig rapport) worden overgenomen. Dat gaat dan pas in mei volgend jaar.
Ik heb weinig zin om tot mei op mn tenen te lopen omdat hij zo reageert. Na een paar fikse aanvaringen was ik het zat en ben verkast.
Als alles in mei weer tot bedaren is gekomen en de nieuwe voorwaarden ok zijn ga ik misschien wel weer terug. De locatie is nl prima qua uitrijmogelijkheden.

Mn stalgenoten missen me nu al, ze komen erachter hoeveel ik voor ze deed en willen dat ik terugkom. Ik rij nu hun paarden niet meer en ze kunnen ook niet aanhaken met buitenrijden.

Ik mis hun ook wel en vind het sneu voor het tinkertje die ik dan niet meer kan helpen, maar ze is inmiddels zo ver dat ze zelf meer durft dus dat komt vast goed.

Ik sta nu op een stal met stang en trens ruiters die nooit buiten rijden. Das effe wennen ;)
Ik ga gewoon nog steeds naar buiten dus er haakt vanzelf wel weer iemand aan.

Sta nu ook vlakbij waar ik laatst op de paarden heb gepast en die vinden het wel prettig dat zij weer naar buiten kunnen achter de cowpony aan! :+
Ook prima voorzieningen op deze stal, dat is wel een verademing. Andere stal moesten we veel zelf doen en regelen en hier wordt alles geregeld, luxe! +:)+

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:07

cissy schreef:
Ik sta nu op een stal met stang en trens ruiters die nooit buiten rijden. Das effe wennen ;)
Ik ga gewoon nog steeds naar buiten dus er haakt vanzelf wel weer iemand aan.

Missionaris cissy :D

Doe je wel voorzichtig, je weet wat er met Bonifatius is gebeurd :+