50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 16:03

Pien, hier ook een 'schrikschijter' eerste klasse !

Als ik jong was, had ik altijd kriebels in mijn buik voordat ik naar de manège ging. Zo ergens ter hoogte van mijn maag. Een combinatie van prettige opwinding en angstige spanning. Die kriebels heb ik nu wel niet meer, maar ik ben nog altijd wel een erg bang iemand, niet alleen te paard, overigens :o

Paardrijden heb ik nooit willen laten, al heb ik regelmatig gebleit als een kind van de angst. Maar de liefde voor paarden en de zin om er zoveel mogelijk bij te zijn, waren toch altijd nóg groter dan de angst.

Op andere punten heb ik wel mijn angst dikwijls de leiding laten nemen. Zo heb ik, denk ik, een (soort van) sociale fobie. Dat heeft er in de loop der jaren toch tot geleid, dat ik veel mensen niet heb kunnen leren kennen, omdat ik er gewoon niets tegen durfde te zeggen :o Ik word ook nog eens om het minste geringste knalrood uit een soort van gène, omdat ik me bekeken voel en dan word je door heel veel mensen uitgelachen, wat de angst om iets te zeggen, nog eens exponentieel vergroot.
Pas de laatste jaren heb ik hiervan en hiermee minder last, omdat ik ondertussen wel beter geworden ben in de sociale omgang (na 55 jaar oefenen :P ) en omdat ik ook wel weet dat ik door mensen die er voor mij toe doen, geapprecieerd word.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:51

Ibbel schreef:
Die buikpijn komt door adrenaline. Kan je weinig aan doen.
Dat wist ik niet dat dit door de adrenaline komt. Weer wat geleerd. Ik weet dat ik hier niets aan kan doen, het enige is om me er niet door te laten leiden.

Ibbel schreef:
In voorbereiding op vluchten (adrenaline is het 'fight or flight hormoon') is het handig om je darmen leeg te maken
_O- Familie kwaal→ om 10.00 uur elke ochtend zijn de darmen van familie dumaitre helemaal leeg. Kwam ik achter tijdens een familiefeest waar we met zijn allen in een hotel overnachtten. Was zo geestig hoe iedereen alsmaar naar de wc liep _O-

Wat een eerlijke post Marilu en voor mij ook wel herkenbaar hoor een aantal dingetjes.

Marilu schreef:
Als ik jong was, had ik altijd kriebels in mijn buik voordat ik naar de manège ging. Zo ergens ter hoogte van mijn maag. Een combinatie van prettige opwinding en angstige spanning.
Dat beschrijf je goed, bij mij is het iets meer als kriebels.

Marilu schreef:
Ik word ook nog eens om het minste geringste knalrood uit een soort van gène, omdat ik me bekeken voel en dan word je door heel veel mensen uitgelachen, wat de angst om iets te zeggen, nog eens exponentieel vergroot.
Dat is k.t, want aan dat rood worden kun je ook helemaal niets aan doen. Voor mij is dat echt heel lang geleden→ pubertijd. Door iedere keer gewoon alle contacten aan te gaan is dat overgegaan.

Marilu schreef:
en omdat ik ook wel weet dat ik door mensen die er voor mij toe doen, geapprecieerd word.
Herkenbaar dit + dat ik na mijn 50 ste besloten heb om niet meer aan verwachtingen van anderen hoef te voldoen. Dit is wie ik ben en beter zal het niet meer worden→ dus ik loop niet meer te pleasen en mijn best te doen. Dat is zo heerlijk en een opluchting, geeft heel veel ruimte.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:24

Mysa: Het zal Landsmot achtig zijn. Alleen is deze week echt traditioneel altijd in Clifden, en een combinatie van keuring en sport. In Ierland is er een grote show traditie. Er is in het seizoen elke week wel ergens een keuring/ show, waarbij je je kunt/ moet kwalificeren voor deelname in Clifden. De Ieren zijn gewoon in shock als ze horen dat er in Nederland voor Connemara's maar 2 keuringen zijn ( eigenlijk niet eens echte shows, maar een combinatie van dat wat zij de "inspections " noemen ( stamboekkeuring) en dan de keuringsrubrieken. Maar goed. We hebben dus in het voorjaar de hengsten, en in het najaar de merrie keuring> Dat is voor een Clifden show fokker een shock om te horen.

Busymissy:
Wat leuk dat je ook echt actief bezig bent in de dressuur. Ik kan daarbij zelf het idee van 'winnen' heel goed los laten ( gaat vanzelf als je met een pony start tussen de paarden :D :D ), daar gaat het voor mij ook niet zo om. Ik rij als ik start voornamelijk tegen mezelf: wil het beter doen dan de vorige keer én als een even kan een mooi winstpunt mee pakken. Dat zijn zo mijn criteria. Het lijkt me voor jou ook lastig hoor. Je wil zonder druk/verwachtingen rijden, maar uiteindelijk is daar wel het certificaat wat je graag bij je paard wil. Dat legt natuurlijk hoe dan ook, toch een beetje druk.

Piendumaitre: stoelzit is een levenslang issue hier, wat een tikje versterkt wordt door deze pony. Je kent ws 'ons' verhaal niet helemaal, maar op dit moment staat centraal dat we zonder communicatie problemen ( en bijbehorende dreigende ongelukken) lekker in stap, draf en galop door de bak kunnen. ( en eens een sprongetje mee te pakken en een buitenritje). De pony is vier jaar geleden ingereden, door ( semi) profs verder doorgereden waar Miss "to hot to handle" allemaal zo haar issues mee had.. En pas sinds een heel klein jaar kan ik er zelf op. De eerste zelfstandige galop ( zonder instructrice erbij) is pas een maand of drie geleden. Met grote dank aan de eventing amazone die haar nu een jaartje rijd, en van miss "Rory Race Rapunzel", miss "Rory Relaxed Rapunzel" wist te maken én mij kon leren hoe ik haar moet rijden.

Kortom: mijn zielspony aan de hand, is onder het zadel heel lang veel te moeilijk geweest voor me, maar wordt nu stap voor stap ook onder het zadel mijn zielspony. En makkelijk is het nog steeds niet, maar ik ga het stap voor stap wél leren met mijn explosiefje ( waarbij ik inmiddels wél op het punt ben aan gekomen dat ik al rijdend ook weer ruimte heb voor mijn eigen houding/beenligging. Maar gelukkig heb ik mijn valkje ook nog. Die is door een andere "vooruitrijdster" heel fijn voor me uit geschoold, zodat ik er nu een heel fijne leerpony aan heb, met alle ruimte om te werken ook aan mijn eigen houding en zit. Maar ik heb er een hard hoofd in hoor... die neiging tot stoelzit blijkt héél hardnekkig |( )

Is trouwens de titel van een van de standard werken over de Connemara:

"Connemaras in the Mist"

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:54

Dat wist ik inderdaad niet Punz. Het ziet er zo fijn en relaxed uit. Ik geef normaliter geen tips of zo, want ik vind eigenlijk dat de meeste mensen, inclusief mezelf, als een krant rijden }> . Maar als ik dan eens een fijn relaxed beeld zie, dan kan ik het soms niet laten, omdat het dan de puntjes zijn die op de "i" gaan.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:46

Vanochtend de regenjassen aan en toch maar het bos in. Wat een wind stond er. Tussen de bomen was het gelukkig goed te doen. Het was zo nat dat de zandpaden gewoon sopten. Het was heel stil, geen mountainbikers, geen andere fietsers, alleen een enkele wandelaar. En wat was ze relaxed! Heb zelfs een heel stuk gegallopeerd over de zandvlakte. Ik begin goede hoop te krijgen dat ze deze zomer paardrijvakantie klaar is. Dus als jullie nog leuke adresjes weten hiervoor? Ik zou graag naar de Veluwe willen dan.Afbeelding

Pluk de dag!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:20

Ohh Héérlijk BusyMissy!
Was hier vandaag een twijfel punt: bak of buiten.
Maar stalgenote annex boswachter dacht dat het bos ivm wind en risico vallende takken misschien toch minder handig was. Vandaar hier toch weer bakwerk

Pien: ik snap je stoelzit opmerking hoor ( want die stoelzitt die héb ik |( ). Maar ik dacht dat het handig was voor je ook om wat achtergrond info te weten/ zodat je ook weet dat het geen eigenwijsheid is van me als de stoelzit even geen prioriteit is ;)

Wat wel écht fijn is van Punzel dat ze op élke bodem wel wil lopen én eigenlijk níet regeert op wind. Ik had vandaag zowel Jou-Jou als Punzel willen rijden, maar het is alleen bij Punzel gebleven.
Jou heeft toch wat moeite met een kletsnatte ondergrond én hij is nogal van het bokken als het zo stormt. En omdat er weinig plas - vrije zones waren in de bak, hem toch maar een dagje vrij gegeven: wilde het risico van in een plas gegooid worden toch maar niet nemen. :=

En wat nu zo fijn is... als je eenmaal besloten hebt dat je je niet druk gaat maken om wat regen.. dan mérk je de regen eigenlijk ook niet

Afbeelding

Alleen zie je op de foto wel hoe nat het was
Afbeelding

Maar het uitstappen buiten ziet er dan al weer een stuk droger uit
Afbeelding

Iedereen een Connemara!!

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:31

Wat een heerlijke bosfoto's Hiphopje en BusyMissy. Dapper om er toch op uit te trekken met dit weer of door de bak te spetteren.
Stoelzit heb ik ook maar dan als ik op een veelzijdigheidszadel rijd. De normen zijn denk ik ook veranderd, er wordt niet meer zo veel met een veelzijdigheidszadel gereden. Als ik oude foto's terugkijk ....
Ik ben ook altijd met mijn houding bezig, ik zit scheef. Sinds kort ben ik op een andere manier bezig. Ik was van plan om Pilates te gaan doen. Op dat moment liep er een actie op de sportschool om verschillende activiteiten uit te proberen. En ben nu uitgekomen bij krachttraining en Nia, een soort dansen.
Adresjes op de Veluwe ken ik niet, maar er moeten er genoeg zijn als ik de verhalen op Bokt lees. Wil je er echt voor een week of meer naar toe?
Wij hebben jaren terug een leuk lang weekend gehad in de buurt van Vlissingen. Zelfs mijn haflinger had vakantie, je kon echt merken dat hij ervan genoot, de pretletter.
Marilu, blozen doe ik ook nog wel eens, wordt ik nog steeds mee geplaagd. Het heeft zijn charmes blijkbaar. := En als ik heel hard heb gesport heb ik helemaal een rode toet.

Punz

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:38

BusyMissy: wat zoek je precies mbt je vakantie: Back to basics of meer luxe ? Kamperen of hotel?
En welk deel van de Veluwe?

Iedereen een Connemara!!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:07

Heb geen voorkeur voor een bepaald deel van de Veluwe, als je er maar lekker paard kunt rijden. We zijn niet op zoek naar luxe. Normaal gaan we kamperen, maar vind het nu vooral ook belangrijk dat de paarden goed staan (en ook daar hoef ik geen luxe) en ook naar buiten kunnen, al is het maar in een paddock. Wil in Nederland niet met de tent en caravan kan nu niet mee omdat we dan de trailer bij hebben. Maar een eenvoudig huisje of kamer is prima. Hou niet van hotels.
Zou voor max 2 weken zijn dan, beetje afhankelijk ook van de kosten. En als het mogelijk is zou ik graag onze hond(en) meenemen.

Pluk de dag!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:22

De Kleine Pol bij Otterlo is een erg fijn adres. Is iets van 6 km bij onze stal vandaan en heeft dus hetzelfde prachtige uitrijgebied als wij hebben <3

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:25

Waratje, volgens mij is dat precies de plek waar ik 6 jaar geleden gereserveerd had. Toen moesten we het helaas afzeggen omdat ik een paar weken van tevoren mijn heup gebroken had.
Alleen waren er toen volgens mij nog niet zoveel mogelijkheden om daar te overnachten. Ziet er nog steeds leuk uit.

Pluk de dag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:14

Dop Heets Del in Kootwijkerbroek is ook heel goed. Je kunt er een blokhut huren, of kamers (of met z'n allen op een slaapzaal, maar dat lijkt me niet van toepassing) Paarden kunnen er in de wei of op paddock. Niet in juli en augustus gaan, dan vreten de dazen je op daar.
En in Laag Soeren heb je Camping Boszicht waar je ook huisjes kunt huren. Paarden kunnen daar in paddocks. Daar zit je aan de Posbank, heel mooi gebied.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:41

Als je bij Dop gaat dan kan je bij mij langs komen :)

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:52

Punz en BusyMissy→ heerlijke foto's weer. Ik vind dat erg leuk.

Vandaag toen het wat aan het waaien was, modderige Chico uit de klei getrokken en aan de hand mee gaan wandelen en dan speciaal dat stukje waar hij eventjes weg spetterde. Onderweg veranderde de zachte wind in een heuse harde wind. Onverstoorbaar ben ik door gelopen en voor hem was het ook OK. Twee reeën gezien <3 <3 , mooi ingehaald 2x door auto en het jongetje bleef mooi braaf naast me, en ook de tractor die hem van voren tegemoet kwam met een grote botte hooi trotseerde hij braaf. Onder mijn haren uit gegluurd, zag ik buuf glimlachen en zijn duim naar mij opsteken. Hij weet dat ik expres niet naar hem kijk om Chico maar niet het idee te geven dat er iets te kijken valt.
Daarna modderige Polleke uit de klei getrokken en samen met ze hier naar toe gelopen en mijn 2 vriendjes staan lekker van het gras thuis te smullen. Wei wordt wat kaal (1,5 HA in 2 maanden zowat kaal gegeten), maar alleen vooraan modderig. Ik heb ze vervolgens alle twee lekker gepoetst, dus ze zijn weer herkenbaar als zwarte merens paardjes. Heerlijk genieten vind ik dat, zo lekker prullen met mijn beestjes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:04

Klopt, BM, ze hebben uitgebreid met safaritenten. En de pipowagen is een nieuwe sinds dit jaar. Het zijn ook heel sympathieke mensen. Wij gaan daar een enkele keer naartoe als we een simpel uitstapje willen doen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:36

Voor een dagje/weekendje is Van der Valk De Cantharel ook een leuke uitvalsbasis voor prachtige ritten, de stallen zijn ook keurig.
Oei Punz, wat is jouw bak nat, nou ja, watertraining is ook nooit weg...

Een vraagje: hoort misselijkheid bij vlagen ook bij galstenen? Ik dacht dat het van mijn maag kwam, maar Omezaprol ten spijt na de galaanval vorige week toch geregeld misselijk.
Ik heb een geheimpje voor jullie... := Mijn man is dierenarts. En welk apparaat heeft hij? Juist.... een echo.
We zien een klein steentje. Dus: met beelden naar de huisarts, niks gezegd wie echo gemaakt heeft, na wat giswerk raadde hij het. Word die man toch boooos! Straks maar ff naar andere arts _O-

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:48

Ik ga al jullie voorstellen voor de vakantie eens bekijken. Bedankt voor de ideeën!

Nou ja, dat is toch wel een vreemde reactie Isabelle, waarom zou je daar nou boos om worden? Ik vind het wel hilarisch :')

Ik hoop wel dat je snel geholpen gaat worden, zo is het ook maar niks.

Pluk de dag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:54

Misselijkheid hoort bij galstenen, ja.
En ik ken een DA die een collega een Rö-foto van haar hand liet maken omdat ze vermoedde dat ze een vinger had gebroken. En dat had ze ook, dus die is ook daarna naar de HA gegaan om dat te melden :))

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:57

Okee, dank je Ibbel! Hoe komt dat dan weet je dat? (Ben erg nieuwsgierig, sorry). Zo fijn om hier wat ervaringen (op ieder gebied :D ) uit te kunnen wisselen. Onze huisarts communiceert erg moeizaam....Ik ga toch een andere zoeken nu.
Heb idd ook weleens een teen onder de X-ray gelegd :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:00

Oef, hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Zal iets te maken hebben met een verkeerde pH (omdat er geen/te weinig/onregelmatig gal bijgevoegd wordt) in de 12-vingerige darm, en dat zal dan wel een signaal naar je hersenen sturen dat er iets mis is met de stofwisseling, waarop je hersenen melden: dan maar alvast even de maag leeg maken.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:04

Klinkt plausibel... dank je wel. Druk aan rondbellen voor andere huisarts, en een lieve NL vriendin kijkt naar wat kortere wachttijden her en der. Sterf duizend doden voor een operatie. Manlief zegt altijd: als een medicus zelf naar het ziekenhuis moet, moet je ze met deurpost en al naar binnen sleuren :+

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:33

IsabelleN schreef:
Manlief zegt altijd: als een medicus zelf naar het ziekenhuis moet, moet je ze met deurpost en al naar binnen sleuren
_O- Mijn vader moest als 82 jarige voor het eerst van zijn leven voor darm operatie naar het ziekenhuis→ :(:) hij lag jodelend van vreugde in zijn bed na de operatie _O- Hij had hem zo geknepen→ was ook arts→ inmiddels overleden. Jullie weten er te veel van wat het ook allemaal kan zijn en wat er allemaal kan mis gaan.
Klinkt goed op zoek naar een nieuwe huisarts want die reactie is echt niet OK.

IsabelleN schreef:
Juist.... een echo.
We zien een klein steentje. Dus: met beelden naar de huisarts, niks gezegd wie echo gemaakt heeft, na wat giswerk raadde hij het. Word die man toch boooos! Straks maar ff naar andere arts
Hier moest ik zo om lachen _O- . Wel fijn dat je ene klein steentje ziet. Dan is dat alvast duidelijk!

Zelf met de paarden zoiets ook ooit meegemaakt. Van mijn broer (huisarts in ruste) had ik voor Hercule→ vaak koliek→ een stethoscoop gekregen die van mijn vader was geweest, want broertje had er zelf ook nog een→ die van hemzelf. Dus als ik gewoon luisterend met mijn oor tegen de buik van het paard geen darm gepruttel hoor, dan pak ik de stethoscoop van pap. Hoorde ik bij Hercule een keer, te weinig achter en voor helemaal niets, dus dierenarts gebeld en toen ze kwam, haar mijn bevindingen verteld. Ze accepteerde het, maar vond het niet echt heel erg leuk geloof ik _O- temeer, daar zij precies het zelfde hoorde :D . Zo bizar, net alsof die mensen dan op hun eergevoel zijn getrapt of zo.

Mijn huidige HA s een hele toffe vrouw en toen ik bij haar was (gevalletje van kon pluis of niet pluis zijn) en ik haar vooraf vroeg of als het foute boel was hety voor haar ok was dat ik regulier traject in zou gaan maar ook alternatief en dat ik hoopte dat zij me daarbij zou helpen→ reageerde ze super positief. Ik moet toen zo opgelucht hebben gekeken, dat ze daar vragen over stelde en me nogmaals verzekerde dat ze me echt zou bijstaan als allerbelangrijkste persoon te midden in die hele heksenketel die dan zou zijn ontstaan zowel regulier als namen die zij had van alternatieve artsen. Zo tof→ zo kan het dus ook.
Dus een toffe huisarts is echt zo belangrijk en ook eentje die je angst en floeperigheid accepteert. Dat deed die van mij ook, en zij was echt toen hier in dat Franse land, mijn rots in de branding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:34

Galblaas wordt tegenwoordig bijna altijd laparoscopisch gedaan, dat is geen grote buikoperatie meer.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:36

Klopt Ibbel en dat is al lang hoor, want heeft mijn moeder ook gehad, terwijl haar moeder → mijn oma nog een verwijdering heeft gehad van het een of ander rondom galstenen (ik was toen nog te klein).