50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:51

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:44

Wat een heerlijk dier om te zien git. Wat zijn je plannen met haar?

Ik ben ook erg consequent met mijn paarden. Aan de hand en met grondwerk ben ik daar heel bedreven in, onder de man laat ik wel eens een steekje vallen. Maar vind een goed opgevoed paard echt de eerste basisbeginselen, míj́n regels gelden in míj́n kudde.
En ook mijn paarden gaan wel eens heerlijk uit hun plaat, maar niet wanneer ik ze aan de hand heb of erop zit
Ben bijna altijd alleen op stal, dus is ook noodzakelijk anders zou ik weinig kunnen in mijn eentje. Ook alleen kunnen laden hoort daarbij.
Meestal gedragen ze zich ook voorbeeldig, alleen mijn jonge hengst blijft in alles happen. Zodra ik even niet kijk heeft hij alweer iets in zijn mond.

Merk wel ook dat het consequente gedrag veel makkelijker gehandhaafd kan worden dan vroeger. Waar ik vroeger een schreeuw moest geven hoef ik nu (bij wijze van spreken) alleen maar mijn oortje te draaien. En daardoor kun je inderdaad wel veel zachter handelen.

Pluk de dag!

BusyMissy

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:45

Ik heb nooit op de ponyclub gezeten (mocht vroeger niet "op" paardrijden), maar daarna is onze schimmel meerdere jaren ingezet als Americo voor het inhalen van Sint op de basisschool.
Iedere bosrit werd er in de weken
voor én na 5 december aan mijn man gevraagd of hij op Americo reed, hij zei dan dat hij het paard voor Sinterklaas aan het trainen was. Schimmeltje is een paar jaar terug overleden en zijn nieuwe is nog te grijs, daar leggen de kinderen nog geen link mee.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:03

:')

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:08

Heel herkenbaar VHU, alleen durf ik nu niet zo'n chillmoment te pakken, ben bang dat alles dan spaak loopt. Zaterdag neem ik mijn (halve) dag.
Ga vrijdag met mijn jonge hengst naar de hengstenkeuring, dus dan mis ik al een hele dag en de voorbereiding kost toch ook extra tijd plus het feit dat hij zaterdagnacht zijn staldeur eruit geslagen had met de bijbehorende verwondingen (gelukkig niet te ernstig) wat ook weer extra verzorging vraagt iedere dag. Loop wel een beetje op mijn tenen op dit moment. Nog 2 dagen volhouden....

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:48

De zwart witte kat in de sneeuw is echt een bijzonder plaatje.
Ik reis ook graag maar kan meestal maar krap 2 weken weg in verband met opvang en verzorging van alle dieren thuis. Wil wel gaan reizen zodra ik kan stoppen met werken.
Alles aan beesten wat nu en in de toekomst dood gaat wordt daarom voorlopig niet "vervangen". En paarden zal ik tegen die tijd dan toch ook een aantal weg moeten. We willen er dan 2 aanhouden.Voorlopig blijven het nog dromen...maar gelukkig geniet ik ook volop van wat ik nu heb. Ben wel erg benieuwd naar andere culturen en hoe het daar voelt. Dus hoop dat ik dat samen met mijn maatje ooit nog eens mag gaan ervaren.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:59

Oh wat heftig VHU. Onvoorstelbaar zoiets en dan nog zo jong. Wat doen mensen elkaar toch aan. Soms snap ik deze wereld niet...

Hopen dat de pezen rustiger worden dan Cissy. Hier een fokmerrie met peesblessure, is niet hetzelfde als bij jou maar wel zelfde revalidatie denk ik, alleen voelt draf bij haar echt niet goed terwijl het wel een paar minuutjes zou mogen nu, dus las maar weer een maand stappen in.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:43

Oooh Mando, staat je goed! ;) Hoe ouder hoe gekker zou mijn moeder zeggen :D

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:18

Nou ik snap je dochter wel hoor. In de bak wordt je over het algemeen toch sneller gevonden wanneer er iets gebeurd dan wanneer je alleen in het bos rijdt. Dan is een telefoon toch wel erg handig om hulp te roepen.
Grappig, voorheen zou jij je zorgen over haar gemaakt hebben, nu doet ze dat over jou. Wel lief!

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:49

Klopt Ibbel, maar ik heb daardoor ook wel eens een halve dag nodig gehad om uit het bos te komen toen ik van mijn paard gevallen was en gelukkig kon ik toen nog lopen. En toen reed ik ook nog zonder cap.
Ik vind het persoonlijk geen kwaad kunnen dat we ons meer bewust zijn van de risico's en daar ook naar handelen.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:17

Mooie foto's Mando!
Ben blij dat ik geen schimmel meer heb, haha zoveel poetsen. (mijn man heeft er wel 1 maar die blijft nog steeds donkergrijs).
Ze heeft een mooie kont WB! Ik hou wel van die ronde billen.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:33

Ik ben ook al best grijs, maar blond van nature dus dan valt het wel minder op. Ook geen geverf hier, ik hou er niet van om naar de kapper te gaan. Hoewel ik nu juist de overweging heb om wat highlights te laten zetten, want het ziet er nu wel erg saai uit.

Je kunt ook nog 1x in ongeveer je eigen haarkleur laten verven Yarrah? Dan hoef je niet naar helemaal kort (hoewel dat natuurlijk ook heel leuk kan zijn).

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:23

Beste wensen allemaal!
Werd om kwart voor 9 wakker en toen toch maar opgestaan en de paarden gevoerd en buiten gezet en meteen de stallen gedaan. Was bang dat wanneer ik bleef liggen ik weer diep in slaap zou vallen (lag pas om half 5 in bed). Denk dat ik vanmiddag wel een fikse dip ga krijgen want kan dus echt niet tegen zo weinig slaap.

Leuk artikel Cissy!

Hier was veel vuurwerk gisteren, heb de stalramen (of wat er voor door moet gaan) dicht moeten hangen met dekens en had voor de veulens een klein stuk afgezet voor de schuilstal zodat ze niet meer konden rennen. Heeft geholpen allemaal, ze stonden er vannacht weer rustig bij toen alles opgeknald was, maar dat duurde hier dus tot na 01:00 uur.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:17

Wat een mooie overwinning! Geniet ervan samen.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:40

Dat is dan zo balen Spatter, dan kún je eindelijk weer een keer en dan gaat het niet.

Door al jullie verhalen over zonder zadel rijden heb ik me voorgenomen om dat deze week eens te proberen op mijn merrie. Ze heeft een gruwelijke hekel aan alles van tuig op haar lijf, dus best kans dat ze dit heel fijn vind. Heb haar nu 2 jaar en ze is nu eindelijk redelijk rijdbaar (meestal).
Ben benieuwd hoe dat zal gaan, haha.

Vroeger eigenlijk alleen maar zonder zadel gereden. We hielpen als meiden altijd bij een pony- en paardenverhuurbedrijf en dan mocht je eind van de dag gratis rijden en het bos in. Maar een zadel kreeg je er dan niet op, dat was veel te duur en alleen voor de klanten die paard kwamen rijden (pony's waren allemaal zonder zadel). Héél veel lol gehad toen.
Na een aantal jaren op een manege gaan rijden en ik vond het verschríkkelijk om op een zadel te moeten zitten. Voelde mij torenhoog boven het paard en kon hem niet meer voelen. Duurde echt best een tijd voordat ik dát weer gewoon vond.
Heb daarna een paard gehad dat altijd enorm ging bokken zonder zadel, net zolang tot je ernaast lag. Niks gemeens, maar die kon daar juist weer niet tegen.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:42

Wauw Ibbel, klinkt goed! Ik denk dat ik dat ook wel graag zou willen. Niet dat ik niet meer wil werken, maar dat de "verplichting" wegvalt. Ben juist halverwege afgelopen jaar 15 uur per week meer gaan werken (40 uur per week nu) en dat is naast de verzorging van onze (6) paarden en 2 soorten vrijwilligerswerk best een hele opgave iedere week. Heb samen met mijn man een eigen bedrijf en door uitbreiding ben ik (een weloverwogen keuze) meer uren gaan maken. Kinderen zijn uit huis nu, dus het kan prima qua uren maar worstel nog steeds een beetje met mijn planning van allerlei zaken buiten het werk om.
Vind het vooral moeilijk om te zorgen dat ik genoeg "me-time" overhoud en dat vind ik toch wel erg belangrijk. Maar gelukkig ontstaat er steeds meer structuur door kleine aanpassingen. Nu nog wat vroeger mijn bed uit :+

Wat ontzettend stoer van je Punz! Hele overwinning weer. Was je zelf ook niet enorm geschrokken toen
die herten langs kwamen? Die van mij draait met de lucht van een ree al om haha. (herten hebben we hier niet)

Ik heb me nog niet zo bezig gehouden met de influenza-uitbraak. Mijn paarden staan op een eigen stalling en komen eigenlijk niet in contact met andere paarden. De enige die ik meeneem zorg ik ook voor dat ze niet snuffelt met andere paarden, maar dat doe ik eigenlijk altijd al zo. Hoop dat het risico zo beperkt blijft. Ze zijn allemaal in november ingeënt, dus de werking van de vaccinatie is dan in ieder geval nog op zijn best nu.

Justkid, vangen zal wellicht nog wel gaan, maar doodbijten zal moeilijker worden. Hopen dat ze geen muizen los gaat laten in je huis straks. Als ze maar blij blijft, dan is het goed toch?

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 01:18

Ja en als je de weersverwachting durft te geloven wacht er zelfs een kans om te kunnen schaatsen. Maar hier verharen ze ook al dus ik verwacht geen -20 meer

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:37

OMG we worden echt oud! Pipo de clown en mama Lou en Kluk kluk. Volgens mij hadden wij toen nog geen kleurentelevisie?

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:58

Wat een heerlijk weer vandaag! Sinds lange tijd weer samen met mijn man een rondje bos gedaan. Ik vond het een beetje spannend omdat het zo lang geleden was en geen idee hoe Mien Muts zou reageren vandaag, maar ze was BRAAAF! Echt genoten, in het zonnetje was het lekker warm en liep ze stukken helemaal ontspannen.
Ben blij om te zien dat de nieuwe aanpak ook met buitenrijden resultaat geeft. Samen met instructrice tot de conclusie gekomen dat hier rijtechnisch niks aan te doen was, dus sinds een paar weken begonnen om naast het grondwerk dat ik al vaak met haar deed ook schriktraining en vhd in haar programma te stoppen. Ze blijkt nog best stoer met alles, maar ze moet nog even doorkrijgen dat ze dit zelf echt allemaal kan. Met mij op de grond durft ze alles, maar zodra ik erop zit is ze mij (en mijn leiding) een soort van kwijt. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Voorheen raakte ze echt in paniek van onverwachte dingen. Vandaag schrok ze wel maar liet ze zich overal langs rijden en vloeide de spanning daarna weer vlot af. Weer een mooi stapje vooruit.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:23

Heel verschil nog tussen Noord en Zuid dan Mando. Hier geen wit meer te zien. Leuk detail op de foto dat 1 oortje braaf op jou is gericht en 1 op zijn vriendinnetje.

Ik vind een goede rem buiten ook erg belangrijk Cissy. Dodelijk vermoeiend wanneer ze anders zo door blijven drammen. Vroeger ook zo een gehad, die kreeg echt een stang in buiten. Dan kon je hem trouwens op je pinken rijden, maar owee als er een trens in lag.

Je eigen paard klinkt alsof je daar aardig geklutst afkomt dan, haha. Ik kan niet tegen dat gedribbel, kom daar letterlijk misselijk vanaf dan.

Ik hou ook van musea maar kom er zelden.... Kröller Muller nog nooit geweest. Heb voor dit jaar wel het Rijksmuseum op de kalender gezet. Ook daar nog nooit geweest. Schandalig voor een Nederlander :=

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:27

Ik ben ook ziek geweest afgelopen week, maar wel geprobeerd door te draaien met alles. Vandaag weer het jonkie gelongeerd en gefilmd voor de verkoop. Met de drachtige en de geblesseerde een half uur onder de man gestapt op de wei en de laatste na mijn werk vanmiddag nog een rondje schriktraining gegeven. Ze wordt steeds stoerder, leuk om te zien. En het commando "touch" kende ze na 5 brokjes :')
Gelukkig was er hier alleen heel veel wind vandaag, het is wel droog gebleven. Heb nu al geen zin in de blubber van morgen....

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:18

Gisteren een heel stuk getypt, maar zie het niet staan, blijkbaar iets fout gedaan. Fijn dat ze goed uit de narcose is gekomen Fotsy, ik blijf dat ook steeds weer spannend vinden met al die fratsen tijdens het ontwaken.
Wat ik me dan afvraag, hoe kom je erachter dat ze zoiets heeft? Lijkt me moeilijk te onderzoeken? Toonde ze dan kreupelheid na arbeid ofzo? Sorry als ik te nieuwsgierig ben, maar vind dit echt interessant en ben zelf 2x geopereerd aan CTS.
Ik kreeg zelf last van zware arbeid en tijdens slapen. Hoe toont zich dat bij een paard? Neem aan dat het een vergelijkbare afknelling geeft?

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:07

Bedankt voor de duidelijke uitleg Ibbel, ik was nog helemaal niet bekend hiermee.

Gaaf Punz!! Zo lekker als je weer zo met je paard kunt werken.

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:33

Ben benieuwd!

Pluk de dag!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:53

Jaloers! Ik zag dat zonnetje vandaag vanachter mijn werkplek en had zo'n zin om te rijden! Maar helaas riep de werkplicht en een zieke werknemer erbij dus alleen maar achter mijn bureau gezeten vandaag.

Pluk de dag!