50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Marilu

50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 15:43

Nog twee maanden en ik word 54. Ze zeggen wel 'age is just a number', maar ik heb tegenwoordig toch echt wel meer en meer last van spieren en pezen die niet goed meer mee schijnen te willen.
Hoe zit dat bij de andere 50-plussers hier die paardrijden ?
Ik heb al langer last van een stijve linkerheup (niet zo handig bij het opstappen) en de laatste maanden vooral van mijn onderrug die constant stijf en licht pijnlijk is en waarin de pezen kraken en knappen dat het een lieve lust heeft.
Om te horen of er zo nog lotgenoten zijn, gooi ik dit maar eens even op het forum ;)
En natuurlijk ook om even te polsen of jullie tips hebben om alles terug wat gesmeerder te laten verlopen ... want al de kruidensupplementen die ik al uitgeprobeerd heb, schijnen niet echt te helpen ...

Marilu

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 16:06

Aha, nog 'oudjes' in the house :D
Ja, ik ben zeker niet van zin het rijden op te geven ! Maar het is soms wel eens slikken dat een en ander niet meer zo vlot loopt ...
Als ik jullie reacties zo lees, hoef ik me nog absoluut geen zorgen te maken *\o/*

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 18:43

Ik ben hier ondertussen al lang blij dat ik niet de enige blijk te zijn met een stram(mer) lijf ...
Blijkbaar is gewoon doorgaan en positief blijven de beste boodschap !
Magnesium gebruik ik ook al langer. Ik ken eigenlijk niet bepaald de verschillen in soorten magnesium : je hebt citraat, gluconaat, sulfaat ... ik neem nu tauraat. Geen idee welke vorm de beste is. Ik weet niet of het veel voor mijn spieren doet. Ik neem het al langer, omdat dat me ooit aangeraden is tegen mijn hoofdpijn. Wel heb ik er veel baat bij om meer ontspannen door het leven te gaan, in mijn hoofd dan toch :D Werkt echt wel rustgevend voor mij.
Margee, hopelijk zit je snel weer te paard ! Toch niet niets zo'n operatie ...
Maar zoals je al gelezen zal hebben van Mirgino en Mousmous is rijden na een hernia nog altijd mogelijk !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 20:22

A3a1, haha, ja, dat heb ik ook al dikwijls gedacht, dat zo'n takellift nog niet zo'n slecht idee zou zijn mettertijd. Gelukkig heb ik geen al te grote paarden, nl. 2 quarters. En ze gooien ook niet zo hoog op, nog een voordeel van een quarter (naast het feit dat de mijne ook nog superlieve en behoorlijk brave beestjes zijn, natuurlijk :j ).
Janneke2, haha, de bult nemen ... klinkt leuk en goed voor de beentjes (alle zes) !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 08:01

Haha, een écht paardenmiddel dan, Mando, die magnesium !
Tja, als ik het allemaal zo lees, zijn er maar weinigen die geen last hebben van pijn(tjes) hier en daar ...
Bij sommigen zijn er dan ook nog eens best wel ernstige problemen aan de gang ... Ik hoef duidelijk niet te erg te klagen met mijn 'gewone' stijfheid. Wel leuk dat iedereen het rijden zolang mogelijk wil volhouden :)
Ik ben nogal een fan van 'Dokter Google'. Zo heb ik ook al willen lezen dat spier- en gewrichtsproblemen ook een van de symptomen zijn van de overgang ... Zou komen door de terugval van oestrogeen. Als het met de overgang te maken heeft, kunnen we dus in de hoop leven, dames, dat we na die periode op een gegeven moment gewoon terug huppelend door het leven kunnen ;) :D
Verder ben ik zinnens om toch maar weer naar de osteopaat/kinesist (fysiotherapeut noemen jullie die in Nederland, denk ik) te gaan voor wat 'losmaakmassages'. Ben nu al enkele maanden niet meer geweest en het blijkt toch wel een groot verschil te maken.
Ik lees er hier niets over, maar zijn er sommigen onder jullie die de discipline hebben om dagelijks bepaalde turnoefeningetjes te doen voor de soepelheid ? Mij ontbreekt het echt wel aan de discipline om dit op regelmatige basis te doen en doe het dus maar nooit (onder het motto, alles of niets, dus :D ). Ben ooit bij een kinesist geweest die zei dat ik die oefeningen (om mijn heup los te krijgen) MINSTENS 1 maal per dag moest doen ... Niet dus ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 08:05

Mhoogenbos, dat wil ik ook, met 66 nog rijden ! Ik ga jouw advies zeker volgen :j

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 11:36

Pff, Erres, ook niet simpel, jouw verhaal ... Top dat je de moed niet hebt opgegeven en het weer in orde gekomen is !
Hier ook op gezette tijden een vitamine D annex calciumkuur, vooral dan met het idee osteoporose tegen te kunnen gaan ... Want sedert enkele jaren ben ik gestopt met zuivelproducten te eten (op aanraden van acupuncturiste waar ik ging ivm mijn hoofdpijn) en ik ben wat bang dat ik toch wat te weinig calcium binnenkrijg nu.
Eigenlijk slik ik wel behoorlijk wat supplementen ... omega 3-6-9, glucosamine, multivitaminen, curcuma, iets voor de lever, iets voor de overgang ... Ben nu ook eens aan het uittesten of boswellia en msm wat verschil maken ... duivelsklauw heb ik ook geprobeerd (geen verschil). Ik ben dus duidelijk iemand die denkt dat je met een pilletje alles kan oplossen :D
Opstappen op het paard doe ik nog zonder opstapje. Dit lukt nog, maar ik doe altijd eerst even een rek- en strekoefeningetje :) en ik help manueel mijn been in de stijgbeugel :D
Ons jongste paardje is er 5. Ze is braaf, maar af en toe nogal schrikkerig, waardoor ze al eens een sprong van 180° neemt en wegspurt. Ik ben wel superbenauwd om te vallen, omdat ik vrees dat het inderdaad wel een poosje zou duren voor je terug 'ontkreukt' bent na een valpartij ... dus, vandaag met het winderig weer denk ik dat ik maar eens ga passen om te rijden met haar ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 19:42

Wauw, veel (bijna) 50-plussers, zeg ! En ik lees dat sommigen pas beginnen rijden zijn voorbij de 50 ... Chapeau (hoedje af) !
Wat ik lees van het minder erg te vinden van niet alle dagen te rijden, dat heb ik ook wel. Natuurlijk, hier hoeven ze niet echt extra beweging, want ze kunnen hier zoals ze zeggen '24/7' hun beentjes strekken. Ze staan hier ook 'gewoon' aan huis (al is dit natuurlijk niet zo 'gewoon', ik besef best dat dit een luxesituatie is en ben me hier dagelijks van bewust !), dus ik loop bij ze aan en af zoals ik wens. Af en toe gewoon een knuffeltje en een worteltje geven ... zalig !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 07:33

Mando, haha, da's een goeie :D
Cissy, het eerste waar je aan begint te merken dat je in de overgang komt, is dat je onregelmatig begint te menstrueren. De rest van de symptomen komt er gaandeweg bij en eigenlijk zonder dat het opvalt. Pas als je het achteraf even evalueert, kom je tot de vaststelling dat er toch vanalles anders is. Met uitzondering natuurlijk van de opvliegers … die gaan niet onopgemerkt voorbij :# ;)
Moest er met een van mijn beestjes iets mis zijn (we hebben dus 2 paarden en ook 2 ezels), dan zou ik er een oudje voor in de plaats nemen. Zo heeft het paard of de ezel terug gezelschap en blijft de 'kudde' behouden. Ik zou niet terug een jonger dier nemen, omdat ik zo'n beetje wil 'uitgerekend' hebben, dat de dieren vóór mij sterven (statistisch gezien dan ;) ), zodat ze niet ergens geplaatst moeten worden als ik sterf. Overigens wordt dit nu al krap met onze jongste van nu 5,5 …

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 13:26

Van ongeveer half april t.e.m. ongeveer half november heb ik wekelijks les. De rest van het jaar, de 'regenperiode' zullen we maar zeggen, is mijn buitenpiste niet al te best berijdbaar of toch zeker niet op regelmatige basis. Meestal 'liggen' de paarden hier dan even stil.
Maar nu heb ik dus wekelijks les, normaal gezien zelfs 2 x in de week, van 2 verschillende lesgevers.
Niet dat ik iets wil bereiken op wedstrijdgebied (ik hobbel hier enkel in eigen piste en heb geen paardenvervoer), maar ik wil wel zo correct mogelijk proberen te rijden. Ik zeg wel proberen, want ondanks het feit dat ik op mijn 8ste de eerste keer te paard reed, heb ik nu, op mijn bijna-54ste, nog niet meer dan een recreatief niveau. Ik ben ook wel snel tevreden, soms ... als het een beetje de goeie richting uitgaat, ben ik al blij :) Nu ik dit even herlees, spreek ik mezelf dus eigenlijk wel tegen ... Ik wil correct rijden, maar ik ben wel snel tevreden ... Haha, zo heb ik inderdaad nog wel minstens tot mijn 70ste nodig om iets te bereiken ...
Wat hierbij ook wel speelt, is dat ik vroeger 'gewoon Engels' heb leren rijden, want toen was er hier in België nog geen sprake van westernrijden. Nu rijd ik ondertussen al wel zo'n 20 jaar 'western', maar betrap mezelf er wel op dat ik nog altijd tics heb van het Engels rijden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 17:43

Wauw, Mando, mooi wat je allemaal met je paard hebt gedaan (en nog doet) ! Die foto van 'koeien vangen' spreekt wel boekdelen als je niet beter weet (wat ik dus niet doe ;) !
Ik heb spijtig genoeg ergens onderweg mijn zelfvertrouwen wat kwijtgespeeld op het vlak van buitenrijden. Na de laatste valpartij (met paard uitgeschoven op het asfalt) durf ik het eigenlijk niet meer. Dit is ondertussen al 7 jaar geleden, dus weinig kans op beterschap …
Spijtig, want mijn twee paardjes hebben wel wat potentieel. Misschien ooit …
Arabesk, knap hoor, jouw man in volle actie en in de fleur van zijn leven :j

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 16:43

Wauw Wranglerbutt, wat ben jij leuk bezig met je paard ! Ben hier best wat jaloers op ... (zelf doe ik niet meer dan wat rondhobbelen in de eigen piste). Mooi paardje ook. Ziet er wel een pittige dame uit.
Verder ben ik ook behoorlijk jaloers op al die mooie uitrijmogelijkheden die jullie schijnen te hebben in Nederland ! (al is dat waarschijnlijk niet overal in Nederland zo ;) )

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 19:54

Oh pimmetje222, wat een verhaal ... ik kan alleen maar zeggen dat het ongelooflijk is dat je er zo positief bij gebleven bent en wat goed dat je terug te been bent.
Connie64, leuk paard dat jij hebt en kijk, het topic heeft zijn nut al gehad voor jou, met de magnesiumtip :)
Overigens ben ik hier al veel leuke verhalen en mooie foto's van paarden tegengekomen. Prettig om lezen en volgen ! :j

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 21:22

Ik ben altijd al een 'schrikschijter' (= een bangerik op z'n Vlaams) geweest en daardoor dus ook heel voorzichtig, maar die angst heeft me er wel nooit van weerhouden om paard te rijden. In de loop der jaren is het wel steeds erger geworden en ik beperk de risico's dus zo veel mogelijk. Dat beperkt natuurlijk de mogelijkheden ... zo wil en durf ik sinds mijn laatste valpartij buiten, waarbij ik met paard en al gevallen ben en ik een poosje bewusteloos op straat lag, niet meer de baan op.
Ben toen afgevoerd naar het ziekenhuis en heb toen ook een preek gekregen van de neuroloog van dienst, zoals ik dat hier in het topic ook al van anderen gelezen heb. Moest ik daar werken en de gevallen van ongelukken met paarden te zien krijgen, dan stapte ik nooit meer op een paard, zei hij.
Myca, die hele overgang kan wel een poosje duren ... tot 10 jaar lees je wel eens ...
Mirim, ik heb dan weer eerder de neiging om alle kwaaltjes te wijten aan de overgang :D (op die manier geraak ik er dan ooit wel eens vanaf, denk ik dan ;) )

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 18:56

Er is weer lekker bijgepraat merk ik :)
Ik lees over hangend vel ... ja hoor, dat herken ik ook. Dat is goed te merken aan ellebogen en knieën bij mij. Ik draag dan ook liefst iets met mouwen, wat in de zomer natuurlijk geen haalbare kaart is, en ik draag nooit meer een jurk of rok, omdat ik die rimpelknieën liever niet laat zien. Nadeel is dan weer dat mijn benen dan ook zo wit als melkflessen zien :')
Lees ook over vetrolletjes op de taille. Jep, hier ook een verbrede taille, krijg je zo'n 'rechtdoor' model ... Ik denk dat dat bij alle vrouwen in de overgang zo is, ook de magere, tenzij je misschien geluk hebt met je hormonenbalans.
Zo, nu weer naar buiten : mest gaan ruimen !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 17:55

Iedereen op de nostalgische toer :D
Ook ik heb vroeger bij de ponyclub van de Landelijke Rijvereniging gereden. Ik wist niet dat het er in Nederland eigenlijk net zo aan toeging als in België. Met alle pony's in een grote vrachtwagen voor veevervoer. Daar aangekomen alle pony's aan een lange draad. Inderdaad een ganse dag zonder eten of drinken voor de dieren. Haha, het komt allemaal terug boven nu :) De parade vond ik nog wel prettig, mijn pony kon dan nogal show verkopen (zonder dat hij helemaal uit zijn dak ging). Daarna waren er ook nog diverse spelletjes waar we aan moesten meedoen. Ik weet niet meer welke allemaal, op 1 na : zaklopen. Dat herinner ik me nog zeer goed, want dat was iets dat me absoluut niet lukte, ik geraakte geen meter vooruit :')
Beige rijbroek : check ! Nog met echte leren knielappen, waardoor de broek na het wassen even heel lastig aanvoelde aan de knieën. Vilten zadeldoek in zadelvorm : check ! Welke singel ik had, kan ik me niet meer voor de geest roepen. In ieder geval geen touwsingel.
Later ben ik dan in een manège gaan rijden, toen ik na enkele jaren paardloos geweest te zijn (vanaf mijn 16 ben ik enkele jaartjes enkel op vrijersvoeten geweest en niet meer met paarden bezig) de draad terug wou oppikken. In die bepaalde manège hadden ze nog twee oude legerzadels, die nog gebruikt werden op twee bepaalde paarden. Pfff, niet bepaald gemakkelijk om op te zitten ... geen steun aan de knieën. Maar kom, dat lukte toen allemaal nog gewoon. Nu ik al zo'n 8 jaar alleen nog maar op een westerzadel zit, kan ik niet meer rijden met een gewoon Engels zadel. Het voelt aan of ik er alle momenten zo kan afkukelen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 20:15

En zoals ook al aangehaald : vroeger hield niemand zich bezig met zadelpassen voor zover ik me herinner ... Mijn ponyzadel heb ik toen gewoon in de winkel gekocht (ttz vader betaalde ;) ), enkel even zelf in de winkel op het zadel op een bok gaan zitten en that was it ...
Wat ik wel spijtig vind, is dat ik bijna geen foto's heb van vroeger. Mijn eerste fotoalbum bevat foto's tot mijn 18 jaar ongeveer ... Nu is dat toch wel wat anders met de smartphone die constant in de buurt is.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 07:17

De paardenmicrobe heb je toch echt al wel van bij geboorte, hé. Zo toch in ieder geval bij mij. Niemand in de familie was met paarden bezig en ik was er al van kleins af gek op. Ik denk dat mijn peter (vriend van mijn vader, die wél paarden had) het er bij mijn doopsel heeft 'ingezegend' :D ;)
Van kleins af wou ik bij alle paarden in de buurt langsgaan als het even kon. Toen was er in het dorp waar ik woonde nog wel wat weiland, ondertussen is het daar helemaal volgebouwd :n Ik nam dan oud brood mee om aan de paardjes te geven (iets dat ik nu niet zou willen dat mensen bij de mijne zouden doen ...).
Thuis hadden we het ook niet breed (ben de jongste van 7 kinderen), maar aangezien ik de jongste ben, heb ik toch wat privileges gehad :) Zo heeft mijn vader een boer gevonden die diverse pony's had om mee te fokken en daar mochten dan 's woensdags en 's zondags kinderen mee rijden bij de LRV. Op mijn 14de heb ik dan met mijn eigen spaarcentjes een pony mogen kopen, die - zo had mijn vader ook weer geregeld - in de (gehuurde) weide tegenover ons huis mocht staan.
Op reis of ergens op uitstap : alle paarden moeten geaaid kunnen worden of op zijn minst bekeken, nu nog ! Ook op diverse plaatsen buitenritten gemaakt via de plaatselijke manège :) Nu zou ik het in het buitenland niet meer doen. Mijn bange aard komt dan weer boven : stel dat je daar valt en naar het ziekenhuis moet ... Behalve als ik ooit eens in IJsland geraak, dan wil ik toch zeker eens op zo'n IJslander een tölt uitproberen ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 11:02

Margee, dat heb ik ook eens ooit gehad, zo'n paardenbeet waarin je het ganse gebit kon herkennen :)
Dat was toen ik een jaar of 8 was (klein in ieder geval) en mijn meter had twee Shetlanders. Als ik bij meter bleef logeren (gebeurde niet dikwijls, want we hadden zelf geen auto en het was zo'n 100 km verderop), wou ik natuurlijk zo vaak mogelijk bij die pony's zijn. Mijn meter had me gewaarschuwd voor 'de Micky', want die durfde bijten. Ja, het onvermijdelijke gebeurde en Micky beet me. Schijnt dat ik dit aan mijn meter amper durfde vertellen (was wel niet veel verstoppen aan, want was een serieuze beet) en dat ik toen gezegd heb : 'En ik had hem nog zo gevraagd om me niet te bijten.' :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 14:14

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 14:19

Eerste poging duidelijk mislukt ... Hierbij tweede (en laatste !) poging !

Afbeelding

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 08:25

Hier ook een (redelijk) trouwe aanhanger van de tok/cap. Ben bij enkele valpartijen ook rechtstreeks op mijn hoofd terechtgekomen. Laatste val was op het asfalt. Zelfs met tok zware hersenschudding (en bloedingen aan de kleine hersenen). Zonder tok was dat ongetwijfeld veel erger geweest.
Wel heb ik ook een tijdje gezondigd ... toen ik het westernrijden ontdekte. In die middens is een tokdrager toch echt nog steeds een grote uitzondering. Je hebt wel van die bescherming om in een westernhoed te stoppen, maar ik denk dat dit toch niet echt goed kan werken : dat is zo'n beetje als die tokken van vroeger, die eigenlijk gewoon 'los' op je hoofd stonden.
En bij mijn oudste paard durf ik hem voor het rijden hier in de piste ook nog wel eens af te laten, maar dat is eerder sporadisch, want ook in een zandpiste kan er wat gebeuren, als je met je hoofd tegen de omheining gaat ...
Wat ik wel een gek beeld vind tegenwoordig, zijn al die fietsers die met een helm rondrijden. Dat is iets dat we ons 40 jaar geleden nooit zouden kunnen ingebeeld hebben ... (als het me goed voorkomt, was een helm zelfs voor brommers en motorfietsen niet verplicht toen ??) Nu, de doorsnee fietser gaat er de dag van vandaag wel met een rotvaart vandoor ... zeker als ze op zo'n elektrische fiets zitten. Als je tegen zo'n 30 km/uur rondvlamt is een helm waarschijnlijk ook niet zo'n overbodige luxe.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 12:25

Ben hier wel weer een beetje jaloers op al die dames hier die met gemak met een trailer kunnen rondrijden :wow: Met de gewone auto ben ik al geen held in het verkeer, bv. parkeren als ze op mij aan het letten zijn lukt me al amper, laat staan als er nog een trailer zou achterhangen !
Dat van die safety westernstijgbeugels is wel interessant. Ik had er geen idee van dat zoiets bestond ... Die kapjes erover ken ik weliswaar wel, maar dat vind ik voor het gewone rijden zo'n beetje 'over the top'. Maar die beugels in de eerste link lijken me wel wat.
Margee, dat kan ik me voorstellen dat je wat nerveus bent om er terug aan te beginnen. Hopelijk komt er positief nieuws voor je na de MRI.
Gohya, dat is wel erg snel terug te paard !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 16:08

Hahan BusyMissy, dat is wel een heel erg duidelijk voorbeeld van een 50plusserskwaaltje :D
Om op je niet-topicgerelateerde vraag te antwoorden : je paard ziet er echt wel drachtig uit (tenzij ze ook last heeft van menopauzebuikje :P ).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 20:15

Hier ook iemand zonder trailer en als auto 'slechts' een Citroën Berlingo. Ideale auto om veel (paarden)spullen in te vervoeren, maar ik denk niet dat die een trailer kan/mag trekken. Maakt ook niet veel uit, want heb toch niet het geschikte rijbewijs. Ben geen ambitieuze (wedstrijd)ruiter, dus mis een trailer niet echt. Wel vind ik het wat spannend moest er ooit een paard ziek worden en naar de dierenkliniek moeten ... Ik kan wel iemand vragen om ons te brengen, maar de vraag is dan of het paard er wel gaat op willen ... Hoop dat me dit nooit gaat overkomen, maar met een paard weet je maar nooit, nietwaar.