50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Marilu

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 17:40

Voor mij zou het toch ook niets zijn, zo'n 'massale' groep. Ik heb de zaakjes graag onder controle (of heb toch graag minstens het idee dat ik ze onder controle heb :D ) en in zo'n grote groep zijn er altijd wel van die 'grapjassen' die eens even wat moeten uittesten. Ik zou mijn cool nogal snel verliezen, denk ik.

Over andere mensen met je paard laten rijden ... Daar ben ik eigenlijk zo'n behoorlijk bezitterig iemand in :o Mensen die beter rijden dan ik, daar zit ik niets mee in, maar een beginneling mag van mij alleen maar wat rondjes stappen := Kinderen heb ik niet. Moest ik er hebben, dan mochten die er natuurlijk wel op van mij :D

Vanavond ga ik een proefles hatha yoga volgen. Ik ga mezelf dan toch eens uit mijn luie zetel sleuren. Het is hier vlakbij, dus eigenlijk geen excuses om het niet eens een keer te gaan proberen. Ben benieuwd of het me kan bekoren ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 19:31

BusyMissy, geen idee of het de 'normale' yoga is ... Ik ben (nog) een analfabeet op yogagebied ;)

De proefles is me goed meegevallen. Laat ons zeggen, dat ik niet te erg uit te toon viel qua lenigheid :D
Om dan toch eens - eindelijk ! - wat actiever te worden en in de hoop dat het ook een positieve invloed gaat hebben op mijn stressniveau, heb ik me ingeschreven voor de nieuwe lessenreeks die zal starten in januari. Het moet wel ineens met een abonnement voor 5 maanden. Had liever per maand gehad, maar ja ... op deze manier ben ik het een beetje verplicht ten opzichte van mezelf om toch iedere week te gaan.

De kogel van moederpaard (die zwaar verstuikt was) is de laatste dagen nog flink geslonken qua dikte. Ik moest van de dierenarts deze week voelen of de zwelling nog gespannen stond of niet. Zo ja, moest hij nog eens terugkomen om eventueel vocht uit te trekken. Maar de resterende zwelling staat niet meer opgespannen, dus gelukkig gaat dat niet nodig zijn !
Nu was ik aan het denken om er eventueel zalf op basis van arnica op te doen om het been toch nog verder te laten ontzinken. Ik neem aan dat ik hiermee geen kwaad kan doen ?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 10:49

Ja, wel goed eigenlijk, dat je stalgenootje zelf wél cool kunnen blijven is, blijkbaar :j Anders had je pas echt in de puree gezeten. Ondanks de commotie is alles toch gelukkig goed geëindigd !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 17:34

Paarden kunnen van veel dingen van hun melk zijn, waar wij als mens geen graten in zien.
Mijn oude, overleden paard was niet te vinden voor paarden met een deken op. Ook witte paarden vond hij maar niks, daar was hij ook wat benauwd van.
Zijn laatste jaren heeft hij bij ons thuis in een paddock in de tuin doorgebracht. Toen de buren op een dag een lama in hun tuin gezet hadden, is mijn paard uren over zijn toeren geweest. Mijn vriend heeft me toen opgebeld op het werk, omdat hij het niet vertrouwde. Toen ik hem ook niet gekalmeerd kreeg, heb ik de dierenarts gebeld. Paard stond toen al uren in het zweet, volledig in de stress. Dierenarts zei me toen hem af te spuiten met koud water. En ongelooflijk maar waar, dat heeft hem letterlijk en figuurlijk afgekoeld.
Van ezels had hij dan weer - gelukkig - helemaal geen schrik. Toen we hem een ezeltje als gezelschap gekocht hadden, heeft hij haar zonder meer aanvaard :)

Wat varkens betreft, daar heb ik ook al meermaals over horen zeggen, dat paarden daar angstig voor zijn. Alleen al van hun reuk.

't Is maar net wat ze gewend zijn, van jongs af aan, neem ik aan.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 18:36

BusyMissy, even slikken dat je veulen weg is ... :(:)
Als ik het goed begrijp (firma uit Dover), verhuist het dus naar Groot-Brittannië ?
Ga je het nog eens een bezoekje brengen, denk je ?

Wel spijtig, dat mensen zo onbeschoft kunnen reageren, hé.
Ik heb zo de indruk dat 'men' mensen met paarden bekijkt als 'rijke stinkers' en dat een paard (met mens erbij) een beetje werkt op het gemoed van mensen als de spreekwoordelijke rode lap bij een stier.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 20:01

Paarden hier staan steeds zonder deken. En ze staan ook nooit opgesloten op stal. Ze kunnen kiezen : binnen of buiten. Hun hooi geef ik wel in de stallen, dus daar staan ze wel diverse uren te knabbelen.

Ze hebben op het eerste zicht geen dikke wintervacht, omdat ze geen lange haren krijgen, maar het is echt wel een deftige isolatielaag (dat merk ik altijd weer aan de grote hoeveelheid haar bij het ruien).

Hier moeten ze in de winter quasi niets doen, dus ik zit niet met het probleem van overmatig bezwete paarden in de winter omwille van hun winterpels.

BusyMissy, dat is best een avontuur, zeg, voor het kleintje :wow:
Wel mooi toeval dat je mensen in de buurt kent van zijn nieuwe woonplaats !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 19:20

Nomen est omen.

Zou zelf toch ook nooit een naam met een negatieve bijklank geven aan een dier.

Wat ik hier op bokt ook regelmatig tegenkom, is zoiets als : 'Ik heb een nieuw projectje.' En dan gaat dat om een paard of pony waar problemen mee zijn, mentaal of fysiek. Maar in mijn oren klinkt dat zo negatief, een 'projectje'.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 09:18

Wauw, top, zeg, Punz ! Ze blijft zo mooi bij jou :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 12:55

Hier is er ondertussen eentje wat sipjes ... Had zonet mijn laatste les van het jaar met mijn lesgever. Laatste les omdat ik hier enkel een buitenpiste heb en die in het winterseizoen meer niet dan wel berijdbaar is.

Het ging spijtig genoeg niet zo leuk. De laatste dagen was paardje al erg wakker met het frissere weer. Vandaag dan ook nog wat wind erbij. Ik was dus door haar gespannenheid weer wat zenuwachtig en had de teugels te kort naar paardje haar zin. En op een gegeven moment stoof ze me daar weer weg met mij ... Pfff, ben gelukkig blijven zitten, maar daarna was het vertrouwen weer helemaal zoek. Ik heb haar dan even aan de longe gezet, met het idee dat ze dan even kon uitrazen, maar aan de longe was ze heel rustig en heeft geen bok gegeven ... 8)7
Een en ander maakte dus weer duidelijk dat het wegspurten gewoon mijn eigen schuld was : ik heb haar weer te veel geïrriteerd met de teugels. Ongelooflijk hoe gevoelig ze daar op is. Ik denk dat ik voldoende teugel geef, maar blijkbaar kan ze niet tegen de minste spanning, waardoor ze lastig wordt en ik dan weer zenuwachtig enzoverder enzovoort ...
Uiteindelijk nog wel goed geëindigd met enkele redelijk goed spins en goeie back-ups.

Maar nu voel ik me weer down, als de eeuwige beginneling ... ;(
Sorry, voor het zelfbeklag, overigens :o

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 17:09

Merci voor de opbeurende woorden :)
Het is inderdaad niet het einde van de wereld, maar ik was vandaag sowieso al niet erg in mijn nopjes en dit deed er dan nog een schepje bovenop.
Ik ga proberen bezig te blijven met haar tijdens de winterperiode. Bij grondwerk is ze normaal gezien altijd wel braaf, maar het is echt wel een paardje dat haar eigen idee heeft over de gang van zaken en niet aarzelt om het duidelijk te maken als iets haar niet zint. En laat ons zeggen dat ze 'iets' meer temperament heeft dan ik :j Ook in de mensenwereld delf ik regelmatig het onderspit voor types als haar in menselijke gedaante.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 10:39

Punz, ja, ik weet dat wij allebei tegen een vergelijkbaar probleem aanhikken. Ttz voor jou is het gelukkig inmiddels verleden tijd ! Ik hoop dat ik dit uiteindelijk ook ga kunnen zeggen. Mijn paard is nog wat jonger, dus misschien gaat zij sowieso nog wat minder opstandig worden.

Heb het allicht al wel eens gemeld. De jongedame die haar heeft ingereden kan er alles mee. Dat is een echt goeie match die twee. Zij is een goeie ruiter, zeer duidelijk naar het paard toe, zonder ook maar ooit eens hardhandig te zijn. Zij rijdt er nu nog af en toe mee.
Maar misschien heb ik inderdaad toch nog eens een andere insteek nodig om uit de huidige impasse te geraken. Al besef ik wel dat het probleem voor 95% bij mij ligt. (Kan het niet laten om toch 5% verantwoordelijkheid bij het paard te leggen :D ;) omdat ik vind dat ze soms toch wel overdrijft in haar reacties ... :P )

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 15:54

Ibbel, inderdaad, het ligt aan je eigen mentale status. Maar daar heb je weinig controle over, vind ik. Of ik toch niet. Enkel maar doen alsof je zen bent, hebben ze jammer genoeg snel door.

Vandaag voelde ik dat ik 'het' weer niet in me had en ben dan maar niet opgestapt op paardje, omdat ik wist dat het dan weer conflict zou gaan geven. Ondanks dat ik nog een dagje vakantie had en het weer meezat, dus weer even spijtig (voor mij dan).
Ik denk dat dit voorlopig het beste is dat ik kan doen : rijden als ik me mentaal sterk voel en het maar even laten passeren als ik weet dat ik niet ga kunnen ontspannen en dus mijn onzekerheid omzet in krampachtig rijden.

De gouden tips voor het bereiken van een mentale status in rust en in balans mogen altijd aangereikt worden :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 17:07

Misschien met clickertraining, Rex_Rolfo ? ;)

Ibbel, ik zie mijn paardje graag, hoor. Ze is bij ons geboren en gaat niet weg, dus we blijven op mekaar aangewezen :D
Het is nu ook niet zo dat het een draak van een paard is, verre van, alleen is ze misschien een beetje een te slim paard ofzo voor mij. In ieder geval, dat geef ik toe, heeft ze alleszins een klein beetje teveel temperament voor mij. Moest ik op zoek gaan naar een paard om te kopen, zou zij inderdaad niet de meest evidente keuze zijn voor mij (ze is wel uitermate lief in de omgang). En ze is uiteraard, als enig kind, ook behoorlijk verwend. Door haar moeder en door ons ...

Ga mij, zoals je voorstelt, proberen positiever in te stellen alvorens ik te paard ga. Ik moet zeggen, de keren dat ik opstap met hét goede gevoel, dan gaat alles in ieder geval heel wat beter.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 13:12

Hiphopje, groot verschil tussen de hoeven voor en na !
Wel echt lange tenen op de foto's mét ijzers ! Kan me voorstellen dat uw paard tevreden is met kortere teentjes !
En nu heeft hij misschien ook figuurlijk geen lange tenen meer ;)

Vandaag nog eens te paard getreden, na mijn slechte ervaring van maandag. Vandaag was de 'inrijdster' hier. Heb haar eerst laten rijden (paard natuurlijk braaf als altijd bij haar) en dan was het mijn beurt. Gelukkig heeft ze mij goed begeleid en vooral niet onder druk gezet, want ik was zo verkrampt als maar zijn kon. De tranen stonden in mijn ogen. Beetje belachelijk, vind ik zelf, op mijn 55ste en met toch al heel wat paardrijuren achter de rug ... Maar kom, om het positief te bekijken : ik héb gereden, dus de eerste stap is weer gezet. Volgende week komt ze terug om mij weer te helpen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 15:23

Dank u voor de ruggensteun, Punz ! Kan ik echt wel gebruiken !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 16:42

OK, dat geeft me moed ! Jij ook bedankt, BusyMissy !

Ik geef zeker niet op, ooit moet zich écht wel eens dat 'aha-gevoel' voordoen, zodat we dan eindelijk eens in een perfecte symbiose verder kunnen samenwerken :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 17:55

Positief denken is inderdaad een belangrijk punt !

Wat ik wel al meermaals ondervonden heb, is dat mensen die in het dagelijkse leven, dus in de 'mensenwereld', zelfzeker en (een tikkeltje) dominant zijn, dat dat ook te paard mensen zijn die het meeste van hun viervoeter gedaan krijgen. Het is dus echt wel de uitstraling die je hebt, die het hem doet, volgens mij. Dus werkelijk de leider kunnen zijn, met de juiste body language.
Ik ben in de mensenwereld eerder het afwachtende type. Ik zal me niet écht laten doen en volg niet blindelings, maar ik zal nooit zelf de leiding in handen nemen en zet me eerder wat aan de zijlijn. Eigenlijk ben ik te paard nét zo : afwachtend en niet duidelijk leidinggevend.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 20:03

Ja, zo doen we het ook, Punz. Zij is echt wel erg geduldig en begripvol met mij. Vind dit altijd een beetje tragikomisch, zij is maar een jaar of 30 à 31 en ze moet dan aan een 'oudje' van 55 komen voordoen en uitleggen hoe het moet :D :o

De man waar ik ook les van neem, is meer doortastend van aanpak en die kan zich niet echt goed in mijn bange gemoedstoestand verplaatsen. Hierdoor voel ik dan bij hem meer druk, die ik dan op een of andere manier doorgeef aan mijn paard. Normaal rijd ik bij hem met moederpaard, maar die laat ik nog een poosje gerust, omdat ze nog even mag herstellen van haar verstuikte kogel. Moederpaard is héél wat gemakkelijker om mee te rijden, overigens.

De lessen met hem liggen nu stil tot het voorjaar. De inrijdster is flexibeler om mee af te spreken in het weekend en zij kan dus nog wat langer blijven komen (tot de piste werkelijk onberijdbaar wordt), dus we blijven nog even doorgaan.

Een groeiproces blijft het alleszins. Dochterpaardje geeft het niet gratis weg, dat is wel een feit ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 09:21

Punz, no worries, een typfout is gemakkelijk gebeurd als je snel een berichtje wil intypen.
Wat ik wel goed vind aan bokt.nl in het algemeen, is dat hier 'normaal' Nederlands getypt wordt. Op Belgische forums zie je dikwijls tekstjes in een soort van dialect getypt, waarvan mijn haren omhoog komen ;) Dat leest om te beginnen voor geen meter, maar dat komt ook zo - om het even met een wat overdreven woord te zeggen - marginaal over, vind ik.

Ook wederom bedankt voor de steun !

Cissy, soigneer je spiertjes en rug maar goed, hoor !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 20:40

Hallo, Pien ! Weer een praatmaatje erbij en blijkbaar niet zomaar de eerste de beste ;) Een Française !
Had je topic van even terug over je paarden, met het afscheid van Hercule en de komst van Chico, bekeken en gelezen en daaruit had ik al begrepen dat jouw paarden je erg nauw aan het hart liggen. Je laatste post zet dat nog eens extra goed in de verf. Mooi !

Wat is het dan net wat je vriendin doet ? Is het iets telepatisch ?

Het is prettig en vooral geruststellend te lezen dat we hier allemaal wel eens onze downs hebben. Maar zeker ook onze ups op gezette tijden :D En Punz zit nog steeds in een up ! Goed bezig !

Hiphopje, gisteren was de lucht inderdaad prachtig. Wij hebben er ook van genoten tijdens onze (mensen)wandeling.

Ibbel, nog even over dialecten. Ik ben voorstander van dialect (ik spreek zelf absoluut nooit zuiver A.N.), maar in geschreven taal krijg ik er de 'wubbekes' van (Vlaams voor ergens het heen-en-weer van krijgen ... of is dat ook geen A.N. ?). Ben zelf van het Antwerpse, dus spreek met een accent van die streek, maar niet zo plat als de échte Antwerpenaars. West-Vlaams vind ik wel een erg lelijk dialect, quasi onverstaanbaar ook. Hoor zelf het liefst Kempens dialect, van de kanten van Turnhout, Ravels en Limburgs vind ik ook leuk.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 20:56

Ibbel, azzekik zou schraave gelèk dakik spreek, dan zouder ni goe on oat kunne, vreezik, moar da zal andersoem oek wel zo zaan nemek oan (ik moet eerst fonetisch leren schrijven, denk ik ;) ).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 19:03

Pien, toch wel goed dan dat hij zo snel terug kon kalmeren.
Veel paarden hebben dat toch wel, bij het longeren eventjes uit hun dak gaan. Moederpaard hier heeft dat ook nog altijd (toch al 12 jaar ondertussen) : eens goed bokken en een sprintje trekken aan de longe. Onder het zadel daarentegen is ze (oei, niet te hard stoefen, hout vasthouden !) altijd zen.

Wat het paranormale betreft, heb ik toch ook al enkele ervaringen gehad die mij verbaasd hebben. Ik vind van mezelf wel dat ik erg down to earth ben, maar als het op zulke dingen aankomt, ben ik toch wel even van mijn melk ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 17:42

Punz, de galop ziet er in het tweede filmpje veel beheerster uit en jij lijkt ook veel stiller te zitten.
Ik merk dus 2 verschillen ;) Allicht zijn er nog !

Nu zijn er (minstens) 2 mensen onder ons die in het buitenland wonen : IsabelleN en Piendumaitre.
Zijn jullie van zin om ooit terug naar Nederland te keren ? Bv als jullie partner zou sterven ?

Hier bij ons is ook al dikwijls sprake geweest van emigreren, maar eerst wil ik toch wel mijn pensioenleeftijd behalen, want zonder inkomen kan ik het nu nog niet trekken. In een rebelse bui ontslag geven zit er op dit moment zeker niet in vanuit financieel standpunt. De Lotto winnen zou helpen, maar dan moet ik eerst nog beginnen meespelen.
Dus, ooit, misschien ... naar Spanje. Maar de paarden zouden alleszins mee moeten en dat is toch niet zo evident, denk ik. Hier lekkere groene weide om van te smullen, in Spanje lijkt mij dat eerder utopisch ... Enfin, we zien wel ... ik kan pas ten vroegste in 2027 met pensioen, dus ik heb nog véééél tijd om erover na te denken.
Trouwens, wie weet wat gebeurt er ondertussen nog allemaal in de wereld. Ik heb eigenlijk een behoorlijk pessimistisch beeld over de toekomst. Mijn grootste vrees : (burger)oorlog ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 13:12

Oh, Pien ! Dat moet toch wel erg spannend geweest zijn ... of zou het voor mij toch geweest zijn ...
Op de manier dat je het neerschrijft, lijkt het wel net of jij het nog niet eens zo erg vond ;)
Ik weet niet hoe druk die D63 is, maar 1 auto kan al voldoende zijn om een ongeval voor te hebben.
Gelukkig is alles goed afgelopen ! (en hopelijk is het niet voor herhaling vatbaar ook niet wat Polie betreft ;) )

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 11:55

Pien, ik ben eens gaan kijken naar je links in je onderschrift (of hoe moet ik dat noemen ?).
De fermette is dus jullie eigendom en jullie verhuren die ? En de vakantie in Fantilhou : dat is dan bij kennissen/vrienden van jullie, neem ik aan ?
Héhé, door er naar te gaan kijken, zie ik nu in het reclamevakje de fermette alsmaar verschijnen (Novasol) ;)
Wonen jullie dan vlak naast de fermette of in de buurt ? Effe nieuwsgierig :P

Jij en je man zijn wel erg actief bezig met de paarden, merk ik. Eigenlijk zou ik dat ook allemaal moeten doen met onze paarden, maar de omgeving leent zich er hier niet echt goed toe. Wij wonen op dat vlak wat te onveilig, voor moest er een paard ontsnappen en alleen naar huis willen lopen.