50-plussers te paard ...

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 20:46

Punz, ik snap altijd volledig dat je zo blij bent met de vorderingen die je maakt met Punzel !
En je had dan blijkbaar ook nog het 'lef' om het even vanop het paard te filmen ;)

BusyMissy, dat is wel een heel spijtig verhaal voor je nieuwe kat. Heel gek dat ze dat blijkbaar niet eerst eens goed bekijken, want volgens mij wordt er al wel eens meer gemist qua geslachtsbepaling ...
Zo hebben wij eens ooit met de kinderen samengelegd voor een raskat voor ons moeder. Een Russisch blauw, want dat vond ze zo mooi. Ze is de kat toen zelf gaan kiezen. Beestje was volgens de fokker een kater en zo stond het dus ook op de kat 'zijn' papieren. Toen de kat ouder werd, had ik zo wel mijn twijfels hierover, maar ja, als de fokker het gezegd had dat het een kater was, wie was ik dan om hieraan te twijfelen ... Bovendien was het nog een jonge kat, dus de balletjes waren misschien nog te klein ... In ieder geval deze 'kater' ging toen ook naar de DA en zou gecastreerd worden. Kat in slaap en ook toen pas heeft DA geconstateerd dat het een kattin was. Er was natuurlijk nog niks per ongeluk opengesneden, want er waren nu eenmaal geen balletjes :D

Assebassie, ik gebruik glucosamine in tabletvorm (van DebaPharma : Glucosam Plus, zit ook nog chondroïtine in).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 17:05

Hiphopje, mijn paarden zijn ook 'klein'. Ik heb ze nog niet nagemeten, maar ik schat moeder 1m50 en dochter 1m45.
Maar kleinere paardjes zijn daarom niet per definitie braver/gemakkelijker als grote, vind ik :D Maar sowieso is in de dagelijkse omgang (opzadelen, poetsen, opstappen) een kleiner paard wel makkelijker voor de ouder wordende mens ;)

Vanmorgen weer in de trainingsstal gaan rijden met het reiningpaard. Ik begin hem meer en meer te begrijpen, want veel commando's lopen toch anders dan ik gewend ben ze te geven.
De vliegende galopwissel lukt me niet al te best ... Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit eerder gedaan had (heb er eigenlijk ook nooit de nood aan gehad) en ik ben er stiekem ook wel een beetje zenuwachtig rond. Dit paard kent het allemaal, maar je moet het natuurlijk ook nog op de juiste manier vragen en daar wringt het schoentje nog ...
Ook bij de rundown ben ik nogal bang om 'gas te geven'. Een echte reiningruiter is er aan mij niet verloren gegaan, dat is duidelijk.
Spinnen kan het paard natuurlijk ook 'vanzelf'. Maar ook hier ben ik bang om op volle snelheid te gaan. Bovendien ben ik supersnel duizelig, zelfs al kijk ik mooi naar zijn oren, zoals de trainer me gezegd had om te doen.
Enfin, ik geniet voor nu maar van het moment en van het gevoel !
Binnenkort, als de piste hier thuis terug berijdbaar is, kan ik terug aan de slag met de twee luxepaardjes hier (moeten nu niet anders doen dan eten, wat ze met volle overtuiging doen) en ga ik toch eens moeten proberen wat doortastender te werk te gaan met hen. Een opmerking die ik op de stal daar constant krijg ... te voorzichtig, te afwachtend, te onduidelijk ...

Mooie hond, Joey2010 !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 18:57

Haha, Justkid, ja, eigenlijk rijd ik nu alleen de trucjes :D Klopt wel, hoor, maar zoals gezegd, geniet ik vooral van het gevoel en de ervaring op zich. En, paard kent het dan allemaal wel, maar als je het niet juist vraagt, komt het er ook niet 'uit'. Dus, op een manier leer ik toch wel weer iets bij.
Het is ook maar voor een maand dat ik het aanbod heb om in de weekends te gaan rijden. Het is dus echt een kwestie van van de gelegenheid gebruik maken.

Thuis is het wel aan mij om te proberen samen met mijn paarden iets bij te leren. En dat gaat op een heel wat trager tempo en veel lager niveau :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 12:36

Maflinger_S schreef:
Waar mafje een beetje een "whatever" mentaliteit had, ze vond het gezellig om iets mij te ondernemen maar "zat eigenlijk liever met een biertje op de bank", heeft arabierig typje een enorme "will to please".

Hihi, wat leuk gesproken over Mafje :')
En inderdaad, net zoals het bij mensen gaat : de ene is al wat sportiever en actiever dan de andere !

IsabelleN schreef:
Weer lekker thuis! Lig op bank, Darren loopt 'ontmand' voor het raam in het land. Het is klaar, mijn galblaas is eruit *\o/*

Wel mooi en een beetje aandoenlijk, dat jullie allebei samen onder het mes geweest zijn en nu samen kunnen herstellen :)

Marilu

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 19:30

Cissy, gluco in tabletvorm innemen : geen vieze smaakjes in de mond ;)

Ik dacht dat er in het wintergras weinig tot geen energie zat.
Maar ik vind dat onze twee meisjes hier beide wat dik geworden zijn. Enfin, vooral de kleinste is écht wel te dik. Ik geef hooi en ze krijgen nog caloriearm voer bij, maar echt niet in zo'n hoeveelheden dat het te veel zou kunnen zijn, volgens mij. Ze hebben wel nog 24u toegang tot een wei.
Ze werken nu al wel twee maanden niet. Pfff, hoe moeilijk is dat toch, zeg, paarden op gewicht krijgen/houden ... Met de kleinste heb ik in de lente/zomer al altijd problemen om haar qua gewicht 'binnen de perken' te houden en nu dus ook al in de winter ... Ik overweeg een maagring ;) :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 19:12

Haha, Rex_Rolfo _O-
Da's een goeie !

Bedankt voor het meedenken. Ik heb vandaag al direct besloten het voer te halveren en het hooi ook wat te minderen. Dus voorlopig dan nog niet de singel aantrekken, maar dan toch al een beetje de spreekwoordelijke riem :o

Oh, dat moet erg schrikken geweest zijn, IsabelleN, het ongeluk van je zoon !
Gelukkig dan toch geen levensbedreigende verwondingen.
Een goed herstel voor jullie drieën !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 20:15

Oh, niet leuk, Punz ! Zeker zo van die onduidelijke mankementjes zijn zo vervelend. Als ze dan maar eens konden praten, hé ! Kalm aan doen lijkt me op dit ogenblik inderdaad de beste optie !

Pien, ik kan me voorstellen dat een Merens ook snel de neiging heeft om te dik te worden. Net als bij mensen, hé, de ene mag alles eten en blijft flinterdun en de andere denkt nog maar aan eten en zwelt al op ! (en ik ben iemand die graag de dieren voedert, omdat ze dan toch altijd zo gelukkig zijn :o )

Heb eens een niet-paardgerelateerd vraagje. Herkennen jullie dit : altijd heb ik steil haar gehad. Nu, op mijn 55ste (!) beginnen er bekken (jullie noemen het misschien 'golven') in te komen. Niet overal, enkel aan de achterkant van mijn hoofd, dus het lijkt eigenlijk nergens op ... Heb al eens gegoogled en ja, hoor, daar gaan we weer ... het kan met hormoonschommelingen te maken hebben ! Gek, hé :D

Assebassie, winter voorbij ? Vannacht geven ze hier -5 ° ... brrrr ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-20 11:55

Goed opgemerkt, IsabelleN, van die vissen. Ben even moeten gaan terugkijken en ja, hoor ... :D
Vind het ook maar een gek idee ... die vissenpoep blijft er toch ook inzitten ...

Jawel, zeg, Cissy, wat een val heb jij gemaakt %)
Over je tenen : ik heb ook zo'n knobbeltenen, een familiekwaaltje. Ik heb het gelukkig niet al te erg en ik heb altijd al voornamelijk lage en brede schoenen gedragen (lang leve de huidige sneakersrage) en ik heb er tot op heden geen pijn aan gehad. Een van mijn zussen heeft zich er aan laten opereren. Moet geen simpele operatie zijn, zegt zelfs mijn zus, die een erg harde is voor zichzelf, dus als je het zo kan uithouden, beter zo dan !

Wat die spierstijfheid betreft. Ik denk dat het gewoon de tand des tijds is. Heb ook regelmatig last van elleboog, tendinitisachtig gevoel, dit door het mestruimen. Mijn heup en bekken al enkele jaren stijf en stram. Ook bij diverse dokters geweest, ook al 2 mri-scans gehad : niks structureels mis.
Wat ik denk, is dat een lichaam op een gegeven moment gewoonweg begint te sputteren ter hoogte van zijn zwakke plekken. Zo heeft de laatste kinesiste in wier handen ik een tijd vertoefd heb, me er op gewezen dat ik eigenlijk een erg kromme rug heb : rond aan de schouders, hol aan de onderrug. Gevolg : spieren die het zaakje recht moeten proberen te houden. Nu, na al die jaren beginnen die spieren dat duidelijk een beetje 'moe' te worden met de stijfheid en stramheid als gevolg.
Ben nu aan yoga begonnen om toch wat soepelheid proberen na te streven.

Mysa, is een van jullie Brits dan ? Of beiden ?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 16:11

Pien, jij blijft een bezig bijtje, nietwaar ;)

Hier is het dit weekend even relaxen. Niks gepland (nog genoeg huishoudelijke taken, maar die kan ik goed negeren :D ). Doet ook eens goed, lekker rustig aan !

Dat is wel een erg leuk vooruitzicht, Pien, samenwerken met Chico en de Engelse dame en haar brave paard ! Komt zeker goed !
Als ik jou verhalen zo lees, heb jij het best goed voor mekaar daar in Frankrijk ;)
Een voorbeeld voor ons allen !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 12:19

IsabelleN schreef:
Pien, een 'bezige bij' is iemand die altijd wel een bezigheid zoekt om iets te doen.

Ja, inderdaad Pien, dat bedoelde ik. Nu heb je die Engelse vriendin waar je samen weer wat nieuws mee gaat uitproberen met de paarden.
En je schrijft dat je liefst alle dagen iets doet met de paarden (Chico).
Of dan ben je weer in de tuin aan het werken ... altijd bezig, dus !

Haha, een 'kijkbuisgaatje' ;) Hopelijk is het onderweg in je buik al wel dichtgegroeid en is het nog enkel aan de kant van je huid open. Anders is het maar een akelig idee, zo'n gangpaadje in je buik ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-20 21:01

Hippotha schreef:
Nee....dat gaat heel stijf. Fysio misschien wel een goed idee. Tot mijn 35ste was ik namelijk buitengewoon soepel.
Sportschool is niets voor mij. Ik neem vaak een abonnement om vervolgens nooit te verschijnen.
Maar dank voor de tip

Hippotha, misschien ben je hypermobiel en heb je dus erg flexibele gewrichten ?
Blijkbaar hebben sommige mensen daarmee het probleem dat de spieren die 'over'flexibiliteit moeten compenseren, waardoor ze eigenlijk in een continue kramp staan, met uiteindelijk overbelaste spieren tot gevolg.

Mij is aangeraden yoga of pilates te doen. En nu heb ik er al enkele lessen yoga op zitten. Lichtjes confronterend, eigenlijk ... nog veel stijver dan ik wel dacht ... Duidelijk dus dat het niet overbodig is om eindelijk eens aan die soepelheid te werken. Hopelijk werpt het binnen enkele maanden zijn vruchten af.

Een losmaakmassage bij osteo of kine is natuurlijk ook altijd doeltreffend en mooi meegenomen :D

Verder zijn jullie allemaal weer erg actief bezig geweest ! Met of zonder paard. Mooie foto's, mooie filmpjes !

En, Pien, voor een bange ruiter te zijn, heb je dat bangelijk (Antwerps voor 'geweldig') goed aangepakt die bokkesprong van Chico :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-20 11:11

IsabelleN, kom op met die foto's :D 'k Zou het wel prettig vinden om dat even te volgen, hoe het met die twee verwaarloosde paarden verder gaat :j Ik denk dat ze bij jullie alvast in de beste handen zijn !
Enne ... op een foto van Darren wachten we ook nog, hé ...
Hopelijk is je kijkbuisgaatje ondertussen al verder dichtgegroeid !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-20 12:01

IsabelleN schreef:
Ik vind mezelf te oud voor een Fries. Na een half uur haken ze af en moeten mijn twee benen het overnemen van hun vier stuks. Nee, doe mij mijn Volbloed en Darren maar <3

Haha, zalig, IsabelleN, hoe cool jij bent tussen de paarden !
Het paard dat jou van je melk kan brengen moet nog geboren worden, denk ik !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 21:48

Hier is vannacht spijtig genoeg een mooie, oude appelboom in de wei omvergevallen door de storm. Blijkbaar waren de wortels al langer rot, want de boom is gewoon afgeknapt. Hij is op de omheining gevallen met de kruin, dus gelukkig is de omheining niet al te erg beschadigd. En nog meer gelukkig is dat ik de paarden van de wei gehouden had ! Ze stonden normaal in de aanpalende wei, maar bij zo'n klap zouden ze wel even uit hun dak kunnen gegaan zijn, met mogelijke slip- en valpartijen tot gevolg.
Dus, gelukkig is het beperkt tot dit !
Wel spijtig voor hen dat de boom dood is, want het was een boom waar ze zo graag onder en rond graasden. En hij gaf ook nog steeds heel lekkere, zij het kleine, appeltjes.

De wind is hier nog altijd erg sterk en voor morgen ziet het er nog niet beter uit ... dus ben toch nog even wat bang dat er nog wat zou kunnen gebeuren.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-20 19:58

Hier zie je de bewuste boom in betere tijden, twee jaar geleden, met de ganse meidenclub in de nabijheid.
Een nieuwe boom ga ik daar niet planten. In dezelfde wei staat al wel een walnotenboom, wel niet in superconditie. We hebben er nog enkele andere staan buiten de wei, maar het lijkt me een boomsoort die het hier op deze ondergrond niet al te best doet. Hier is het zo'n mengelingtje van leem op sommige plaatsen, klei op andere. De notenbomen zien er hier allemaal nogal pipjes uit :(
Wel hebben we hier sinds we wonen al vele knotwilgen geplaatst met als doel zoveel mogelijk water op te zuigen, want we zitten hier op laaggelegen en dus redelijk natte grond.

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 11:22

Pien, wat mooi dat je man zo begaan is met jou en jouw zielenroerselen <3 Op basis van wat ik zo al hier en daar tussen de lijnen kunnen lezen heb, heb je daar een erg meelevende en begripvolle echtgenoot aan. Is misschien wat gek dat ik daar even verder op inga ... zal de invloed van Valentijn zijn ;)

Hier is het nat, maar niet erger dan een andere winter.
Vandaag een dag met weinig wind en tot hiertoe droog. Zou dus wat activiteit ten toon kunnen spreiden buiten, maar viel fut zit er niet in ... Zo dadelijk de noodzakelijke dingen gaan doen, zoals mest ruimen e.d.. En misschien de paarden wat borstelen, want ze zijn stilletjes aan aan de rui begonnen.

Vanmorgen is onze nieuwe kat gecastreerd. Hier thuis op de tafel :D Was het beestje toch al het transport richting dierenarts bespaard gebleven. Hij ligt nu nog steeds volledig roerloos te slapen. Hopelijk komt hij snel uit de verdoving en is hij snel weer zijn actieve en vrolijke zelve, zij het dan met een klein beetje minder 'onderdelen'.
Ik weet niet meer of ik het hier al geschreven had, maar zo neen : het betreft een katje dat achtergelaten is hier in het struikgewas en dat op eigen initiatief bij ons is komen wonen. Schattig en mooi wezentje :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 12:22

Haha, Mysa, het was ook de eerste keer dat ik dit meemaakte, hoor. Andere katers zijn altijd naar de dierenarts gemoeten, maar andere woonplaats nu, anders dierenarts, dus andere werkwijze.
Het heeft nog geen 10 minuten geduurd en we hebben alles kunnen volgen. Er kwam zelfs geen bloed bij de pas. Heel gek.
Voor kattinnen is het een andere zaak : die moeten nog wel binnengebracht worden, omdat dat een heel wat ingrijpendere operatie is.
De meeste hengsten worden toch ook nog steeds thuis gecastreerd, denk ik ?

Ondertussen is meneertje al wakker geweest. Heb hem even opgepakt en hij heeft mijn broek ondergepist :') Hij is nog suf en is al weer in dromenland. Maar ben alvast tevreden dat hij still alive and kicking (nou ja) is !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 16:35

Aha, Pien, het verhaal heeft een voorgeschiedenis ;)
Goed dan dat je voet bij stuk gehouden hebt ! En nu is het een win-win ! Beter voor je man, toch ook : blije Pien ipv sippe Pien !

Leuke uitdrukking wel : ik had hem tuk :D Die gebruiken wij hier niet, maar ik snap hem natuurlijk wel. In het Vlaams zou het zo iets worden als 'ik had hem bij zijn pietje'.

Over nog een nieuw paard (erbij) gesproken. Zelf zit ik hier (op mijn 55ste !) nog altijd met mijn kinderdroom in mijn hoofd : een mooie, brave, witte pony. De ene keer denk ik dat het nu al wel welletjes is met twee paarden en twee ezels : meer dan ik als kind ooit had kunnen wensen of dromen. Maar het is waarschijnlijk des mensen : altijd maar blijven dromen en verlangen ... Met ons huidig dierenbestand heb ik al meer dan mijn handen vol. En het is ook niet zo dat ik nog zo fanatiek wil rijden. Maar die witte pony ... In ieder geval áls er ooit een komt, moet het wel echt een 200% bomproof beestje zijn, waar ik zonder zorgen mee kan vertrekken en urenlang mee kan gaan wandelen zonder vrees dat ik alleen en te voet naar huis moet komen, of erger, per ambulance !

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-20 11:39

Voilà, een mooie schimmel, Waratje ! Die camouflagekleuren her en der horen er nu eenmaal bij ;)

Vind mezelf met mijn wens om er nog een pony bij te willen een beetje een verwend nest. Heb hier eigenlijk al de hemel op aarde met mijn paarden (en als ik zal sterven, valt er niks te erven :D ), wat ik ook goed besef en waar ik gelukkig om en met ben.
Maar aan de andere kant zou het ook zo zijn, dat een eventuele nieuwkomer hier ook gewoon een mooi leven zou kunnen hebben : soortgenoten, weiland, weinig werk moeten doen en een baasje dat graag bijvoedert :o ... Er bestaan misschien wel beestjes die op vrijwillige basis hier willen komen wonen ;)

Paardenvakantie. Dit jaar gaat het er normaal gezien van komen ! We hebben gereserveerd voor een weekje IJsland in juni, te paard. Ik schrijf er bij 'normaal gezien', want mijn schoonvader (90 jaar) is net palliatief verklaard. Hij heeft een agressief lymfoom in de buik. Deze week hebben ze hem nog 3 maanden gegeven. De kans bestaat dus dat er net voor onze geplande reis iets staat te gebeuren.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 10:54

Haha, Cissy, inderdaad : if looks could kill ...
Gelukkig is ze met haar nieuw schoeisel weer beter te been. Die zure blik moet je er dan maar bijnemen !

Oh, spijtig Martie, dat de dingen niet lopen zoals gewild met Zhygo.
Ik kan me voorstellen dat hem verkopen niet gemakkelijk valt, zeker als het zo'n aangenaam dier is. Maar blijkbaar hebben jullie er toch even tijd voor voorzien, zodat hopelijk de geknipte kandidaat voor hem zich kan aandienen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 14:00

Amai, BusyMissy, daar zit beweging en power in, in dat beestje ! Lijkt nog niet zo gemakkelijk om op te blijven doorzitten, als ik het filmpje zo bekijk ?!
Mooi is ie overigens genoeg ! En met een mooie kleur ook.

Rex ! It's good to be the king ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-20 17:17

BusyMissy schreef:
Heb het even terug gekeken, maar volgens mij zit de ruiter nergens door, zal met zo'n grote beweger ook niet het makkelijkst zijn.

In het begin doet de ruiter in mijn ogen een poging tot doorzitten, die niet schijnt te lukken ;) Ik heb het waarschijnlijk bij het foute eind, hoor, ben absoluut niet zo'n dressuurkenner ! Maar lijkt me inderdaad niet simpel om op dit paard effectief door te zitten, aangezien hij zo hoog lijkt op te werpen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 19:55

Eeeek, inderdaad een eng bruggetje ! Is het toch wel sterk genoeg om paarden te dragen !?
Ik zou zelf sowieso afstappen.
Steekt je paard zijn tong een beetje uit op foto 2 of is het optisch bedrog ;)
Verder toch nog even zeggen dat je een prachtig paard hebt, Hiphopje !