Contact zus verbroken wegens onenigheid

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Hanmar, Princesj, Dani

Lieffiefi

Contact zus verbroken wegens onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 11:30

Flabbergasted ben ik en ik krijg het maar niet uit mn hoofd.
De band tussen mij en mijn zus is altijd vrij kwetsbaar geweest. We begrijpen elkaar simpelweg niet en hebben een heel andere kijk op het leven. Sinds ze getrouwd is haalt ze diverse capriolen uit, die ik niet steun. Denk aan zaken op papier anders maken voor bijv. Extra kinderopvangtoeslag etc.
Nu heeft zij een dochter van 5. Dochter is compleet gek van mij en vriend. Slaapt hier regelmatig. Dat vergt ook het eea van ons. 100 km om meisje te halen en brengen enz. Allemaal prima, zolang zij gelukkig is zijn wij dat ook.
Begin deze maand was ze jarig. Wij zijn, ook vanwege pakjesavond 2 maal op en neer gegaan, ik heb nog staan koken daar want door de drukte liep alles anders. Maar met liefde.
Op haar bday zat mn nichtje bij mijn vriend op schoot, in mn zus dr huis. Ik stel voorop, ik vertrouw mijn vriend 1000%.
Ze waren een beetje gekke bekken aan het trekken en mn nichtje had een lolly in haar mond, mijn zus zat hiernaast.
Op enig moment verdwijnt de lolly in haar keel, mijn ziet dit, thank god. Haalt die lolly eruit, bij het stokje. Nichtje huilt. Zegt: 'het was niet mijn schuld'. Moeder troost haar. Vader zegt: 'dit gebeurd er nou als je met een lolly in je mond stoeit xxx'
Kind krijgt een ijsje en haar kadootjes maar weer eens trots zien.
Mijn zus heeft voor dit voorval 1 maal gezegd: 'xxxx kijk uit met je lolly'.
Mijn vriend baalde na het incident ontzettend. En nee, handig was anders. Vanuit schrik is hij het nieuws op zijn telefoon gaan lezen.
Daarnaast was er, voor hem of mij, geen enkele mogelijkheid om xxxxx zelf te troosten. Ze werd, terecht, direct bij mama gezet.

Op de terugweg zei ik nog; wel raar dat vader alleen maar hamert dat ze weet wat er gebeurd als ze met een lolly speelt... hij kan haar ook troosten... naja, nevermind. Wie zijn wij om een mening te hebben over de opvoeding van een ander.
Wel gevraagd wat er nou gebeurde. Hij wist het, oprecht, niet.

(Weet, mijn zus heeft angstneuroses die ze niet laat behandelen. Deze zijn zo ingewikkeld dat deze alleen door een psychiater onder medicijnen behandeld mogen worden. Dit weigert ze. De medicijnen zijn vergif. Zo is haar cirkel en dit projecteerd ze ook op xxxx. Zo mocht ze niet eens bij een lolly in de buurt komen tot haar 4e. (Ik veroordeel niet maar dan hebben jullie een goed beeld))

Nu vrijdag. 6 dagen na dato.
Ik wordt gebeld door mijn zus. Ze wilde het hebben over zaterdag. Eerlijk moest ik graven want er ging geen lampjr aan.
Ze vond dat mijn vriend erg onverantwoord bezig was geweest en ze hadden op zn minst een excuses verwacht. Wait what?
Eh, wacht even. Iedereen heeft zijn versie op wat daar gebeurd is.. maar je doet nu alsof M iets express gedaan heeft. Ze speelden met elkaar. Je zat ernaast. Als er iets gebeurde wat je niet wilt, dan grijp je in. Dan pak je je kind desnoods.
Maar niet achtetaf met een hele hoop bombarie (mijn man zal jouwe wel bellen!!) Een excuses 'eisen'.

Dit liep al wat uit de hand en ik heb gezegd dat ik 4 kant achter ( en nu even voor) M stond.
Ze hadden het ook direct kunnen zeggen.
Nou toen kreeg ik het antwoord dat ze al dr hele week nachtmerries had, overgevend wakker werd want dat lollystokje had kunnen breken.
Hun vertrouwen was ernstig geschaad.

Oke. Maar. Er stonden nog 2 logeerpartijtjes gepland. 'Die kunnen gewoon doorgaan' zei ze.
'Nou. Dat denk ik niet. Ik ga niet op een kleuter van 5 passen als het vertrouwen beschadigd is. Terecht of onterecht. Dan hou je haar thuis'.

Dit is geeindigd in een algehele breuk.
We hebben elkaar overal geblokkeerd. Ze appte nog dat ze van me hield en dat ze alleen maar haar zorgen wilde uiten. Dat zij ook wel wisten dat M deze intentie niet had.
Ik heb geantwoord dat als dat zo was ze ook geen vreem excuses zouden eisen.

Ben ik onredelijk? Zitten wij fout?
Met alle eerlijkheid, toen wij weggingen was er niets aan de hand. Er is geen kwaad woord gevallen.. de hele week niet.
Ik heb mn ma hierover gesproken en mn broer. Die zeiden dat ze het van de week al tegen hun gezegd had. Mijn broer en moeder hebben toen al gezegd dat dit soort dingen gebeuren en dat het vervelend is maar geen reden lm zo op te bellen. En mijn broer heeft gezegd dat ze niet mocht oordelen over hoe iemand schrikt. Iedereen reageert anders...

Weet niet wat ik hiermee moet....

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

tienus63

Re: Contact zus verbroken wegens onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:35

Laat in ieder geval de band die je met je nichtje opbouwt niet verloren gaan door verschil van inzicht met je zus.
Als je je nichtje niet meer laat logeren is zij de dupe van jullie meningsverschil.

#trotsoponzeboeren

Vooral op de grootste, mien va <3

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:37

Ik vind dat je het veel te hoog opneemt. Het lollystokje had wel kunnen breken en dan had je nichtje kunnen stikken. Gewoon de ultieme nachtmerrie van elke ouder. Natuurlijk doet je vriend dit niet expres, maar het had je wel gesierd om later even te bellen om te vertellen dat je ook flink bent geschrokken. Dit had je ook gewoon verder uit kunnen praten. Het sierde je zus dat je nicht je nog gewoon bij jullie mocht slapen. Ik vind dat je dit zelf heel ver op de spits hebt gedreven. Ik zou een grote bos bloemen kopen en langs gaan dat dit nooit de bedoeling was.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 11:37

Dat klopt. Maar moet je dan een gup te slapen hebben waarvan beiden ouders er geen vertrouwen in hebben?
Is dat niet het recept voor meer onenigheid..?

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:37

Pfoe moeilijk!
Zie je hen nog met kerst? Ik zou dit face to face bepraten en niet via de telefoon/app of via via.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:38

Heel eerlijk, ik zou ook not amused zijn als iemand zo wild zou doen terwijl mijn dochter een lolly in haar mond zou hebben en daardoor bijna stikt.

Nou is de reactie van de zus misschien wel extreem, maar als je als weet dat ze een angststoornis heeft zou kan ik het wel snappen.

Ik zou denk ik ook wel excuses verwachten.

Ik heb trouwens geen angststoornis en onze dochter mocht ook pas vanaf 4 jaar af en toe een lolly en alleen als ze stil op de bank tv zit te kijken. Het zijn gewoon best wel gevaarlijke dingen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 11:39

Cayenne schreef:
Pfoe moeilijk!
Zie je hen nog met kerst? Ik zou dit face to face bepraten en niet via de telefoon/app of via via.

Nee. Kerst zou al apart gevierd worden dit jaar wegens flinke drukte..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:40

Lieffiefi schreef:
Dat klopt. Maar moet je dan een gup te slapen hebben waarvan beiden ouders er geen vertrouwen in hebben?
Is dat niet het recept voor meer onenigheid..?

Als de ouders dat écht niet meer zouden vertrouwen, zouden ze niet zeggen dat die geplande logeerpartijtjes door kunnen gaan.

#trotsoponzeboeren

Vooral op de grootste, mien va <3

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:41

Ik maak hier uit op dat ze zijn geschrokken en een bevestiging nodig hadden dat jullie ook in hun afwezigheid, goed op nichtje letten.. Heel onhandig gebracht door een excuses te vragen, inderdaad.

Ik snap dat je beledigt bent. Maar ze heeft haar excuses aangeboden.. zo denk ik er over..

Pino96

Re: Contact zus verbroken wegens onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:43

Ik zou ook weer geen grote bos bloemen kopen, jij bent hier ook gekwetst. Ik zou het gewoon uitpraten, jullie zijn allebei of niet handig of te fel geweest. En daarna weer verder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:47

Je vriend speelt met een kind, kind krijgt lolly in de mond waardoor kind bijna stikt en je vriend gaat "uit schrik" het nieuws lezen op zijn gsm?
Als dit scenario zich echt zo heeft afgespeeld, vind ik het ook maar raar. Je kan toch meehelpen het kind te troosten, of op dat moment al uitgebreid excuses aanbieden.

Daarna belt je zus je op omdat ze haar hart wilt luchten omdat ze toch echt wel geschrokken is en jij antwoordt eigenlijk "dat excuses van je vriend niet nodig zijn en dat ze dat kind maar thuis houdt als ze jullie niet meer vertrouwen".

Sorry TS, maar kijk zelf eens vanaf een afstandje naar dit verhaal. Probeer je daarbij in anderen te verplaatsen en niet alleen in jezelf en je eigen gelijk. Tot welke conclusie kom je dan zelf?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:49

zonnebloem18 schreef:
Heel eerlijk, ik zou ook not amused zijn als iemand zo wild zou doen terwijl mijn dochter een lolly in haar mond zou hebben en daardoor bijna stikt.

Nou is de reactie van de zus misschien wel extreem, maar als je als weet dat ze een angststoornis heeft zou kan ik het wel snappen.

Ik zou denk ik ook wel excuses verwachten.

Ik heb trouwens geen angststoornis en onze dochter mocht ook pas vanaf 4 jaar af en toe een lolly en alleen als ze stil op de bank tv zit te kijken. Het zijn gewoon best wel gevaarlijke dingen.

Maar zou als moeder al niet ingrijpen als je ziet dat je kind aan het donderjagen is met haar oom terwijl ze een lolly heeft?

Moeder zat er, als ik het goed begreep naast.

Als het nou tijdens een logeerpartijtje was gebeurd, kan ik voorstellen dat er een excuus volgt. Maar in dit geval hadden pa en ma ook kunnen ingrijpen. Hun huis, hun kind, hun regels.

TS wat een nare situatie. Je zou nog kunnen proberen om inderdaad face to face af te spreken met jullie vieren im het samen na te bespreken. Dat iedereen hiervan geschrokken is en het als leermoment te zien.

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:52

Ik zou het niet zo hoog laten oplopen. Excuses geven lijkt me wel op z’n plaats en gewoon kind laten logeren :)
Bedoel; op je telefoon gaan lezen terwijl iedereen in rep en roer is... :? Ook een beetje raar.

En uitkijken met lolly’s. Geen lollys voor het vierde jaar lijkt me overigens niet raar. Mijn kind is 3,5 en heeft maar 1 lolly in z’n leven op en alleen als ik ernaast zit en hij stil op de bank zit. Lolly’s zijn gevaarlijke dingen.

[o]

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:54

Soms is het verstandig dingen even te laten berusten, voordat je probeert er over in gesprek te gaan en dan inderdaad liefst in een persoonlijk gesprek en niet via de telefoon of mail. Ik begrijp beide kanten wel, zij zijn geschrokken, ondanks dat je vriend de lolly snel te pakken had. Je vriend is ook geschrokken, want dit was zijn bedoeling niet, maar in het heetst van het moment kunnen zulke dingen een gebeuren en je vriend heeft nu ook wel zijn 'lesje' geleerd, lijkt me.

Je zus heeft excuses gemaakt of haar eigen manier. Misschien is het goed om het voor nu even te laten rusten en, aangezien jullie elkaar verder overal geblokkeerd hebben, een kaartje te sturen om in het nieuwe jaar eens om de tafel te gaan zitten met z'n vieren. Liefst zonder je nichtje erbij, want die voelt de spanning natuurlijk ook op haar sloffen aan. En probeer dan niet met verwijten te komen en als zij met verwijten komt/komen probeer die dan in het licht van haar angststoornis voor jezelf wat te relativeren. Het zou zonde zijn als jullie je nichtje niet meer zouden zien en zij jullie, om wat er nu gebeurt is.

Er is door jullie beide in het heetst van de strijd heftig gereageerd. Nu eerst afkoelen en dan het gesprek aangaan. Om jullie nichtje te blijven zien, hoef je niet de allerbeste maatjes met je zus te zijn, die ervaring heb je al.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:58

Maar excuses waarvoor? De moeder zat er naast toch? Ongelukken gebeuren gewoon. Gelukkig liep dit goed af.

quera. Voor altijd en langer

Warme groet, Gerda

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 11:59

Lieve bokkers;
Mijn zus heeft geen excuus gemaakt,
Er was geen rep en roer. De lolly was extreem snel te pakken, haar ouders waren bij haar en praatte dus ook met haar. Het was op dat moment écht ongepast om er doorheen te praten.

Er wordt een week later gebeld met de mededeling dat wij wel excuses hadden moeten maken en op zn minst hadden kunnen informeren naar haar. (Wat ik niet snap want toen wij weggingen was alles 'gewoon' weer in orde.)
Daarnaast zie ik niet in waarom haar man de mijne 'wel even gaat bellen'.
Why?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:00

Rocamor schreef:
Maar zou als moeder al niet ingrijpen als je ziet dat je kind aan het donderjagen is met haar oom terwijl ze een lolly heeft?

Moeder zat er, als ik het goed begreep naast.

Als ik er naast had gezeten had ik er wel wat van gezegd of de lolly afgepakt, maar je krijgt niet altijd alles mee natuurlijk zeker als het wat drukker is.

Ik vind de reactie van de vriend van TS ook wel een beetje apart, maar het kan vanuit zijn kant een manier geweest zijn om met de schrik om te gaan. Toch kan je daarna gewoon je excuses aanbieden en aangeven dat dit niet de bedoeling was.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:01

"Ze appte nog dat ze van me hield en dat ze alleen maar haar zorgen wilde uiten. Dat zij ook wel wisten dat M deze intentie niet had."

Dat zie ik toch als een vorm van excuses, ze legde uit waarom ze dit deed. Jij blijft nu in je wrok hangen :o

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:03

Wat betreft de reactie van de vriend van TS: mijn man zou waarschijnlijk ook zo hebben gereageerd.
Die is sociaal gezien gewoon vrij onhandig en weet zich dan geen houding te geven. Dat komt dan misschien ongeinteresseerd over, maar is echt niet zo bedoeld.
Ik snap wel dat andere mensen dat vreemd vinden trouwens. Zelf zou ik ook absoluut niet zo reageren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:04

Geen lolly voor 4 jaar is volkomen normaal, het zijn rotdingen.
Soms lopen dingen tussen zussen nu eenmaal anders dan je gepland had.
En de nachtmerrie's van je zus zijn haar zaak. Dat zij ze heeft zegt niets over jou of over de band tussen jullie.
Vriend was wat onhandig (weet ik niet zeker), moeder had de lolly af moeten pakken, vriend deed daarna nog wat onhandig. Moeder is zich de tandjes geschrokken. En dat is het.
Kortom: het is allemaal een beetje opgeblazen.
Wil je contact met je zus? Neem dan contact op. Wil je dat niet? Laat het achterwege.
Net wat MB zegt, ongelukken gebeuren.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 12:05

Cayenne, dank. Zo is hij dus ook.
Hij heeft het telefoongesprek meegekregen en hij is er écht ziek van geweest..

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:05

Ik zou alles doen om het contact niet radicaal te verbreken. Want weet je: dat kost vaak nog veel meer energie omdat het altijd (praktisch) gedoe en ongemak geeft. Praat het uit, laat eerst alles van beide zijden bezinken en dan zie je over een half jaar wel weer.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:08

Wat een drama zeg, pfff... De ouders hadden in kunnen grijpen. Klopt. Maar, jouw vriend, een volwassen man die heel goed oorzaak en gevolg kan koppelen, had best kunnen bedenken dat stoeien met een lolly in de mond vragen om ongelukken is. Gelukkig is het goed afgelopen.

Hoe moeilijk is het om toe te geven dat dit een onhandige (domme) actie was? Altijd bij jezelf blijven en kijken naar je eigen aandeel in een conflict. Niet vingertje wijzen. Rijd naar je zus, bied samen excuses aan en probeer het uit te praten met elkaar.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:09

Als er strijd is kan je er zelf in blijven hangen of niet. Wie er ook gelijk heeft..
Mijn moeder zei altijd 'Wil je gelijk hebben of gelukkig zijn?'
Beetje overdreven ;) maar ik gebruik het toch wel eens.

Je kan ook bellen en zeggen 'Joh, we hebben beide niet handig gereageerd. Wie er ook gelijk heeft, ik vind het niet de moeite waard om hier ruzie over te maken en we passen met alle liefde op XXX..'

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:09

Lieffiefi schreef:
Cayenne, dank. Zo is hij dus ook.
Hij heeft het telefoongesprek meegekregen en hij is er écht ziek van geweest..

Zeg dat dan ook tegen zus en haar man. Het was inderdaad een onhandige actie en m is er echt ziek van geweest. Praat met elkaar, luister naar elkaar.