Chronisch koud

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Shenavallie

Chronisch koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 12:53

Mijn zoon heeft het sinds een aantal maanden chronisch koud (dus ook toen het nog best warm buiten was). Was hij voorheen het kacheltje van de familie, nu weet hij het niet meer warm te krijgen. Hij is bijna 19, 195 lang en 80 kilo. Super gezond gewicht dus. Hij at altijd heel slecht in de ochtend, 's avonds normaal. Een tijdje terug heeft hij een bloedtest laten doen en waren zijn suikerwaarden te laag. Een paar weken later wederom laten testen en nu vielen de waarden krap binnen de grens, maar eigenlijk nog steeds te laag voor het goede. Hij kreeg het advies om beter te eten in de ochtend. Zo geschiedde, hij eet sindsdien elke ochtend keurig een ontbijt voor hij naar school gaat. Punt is alleen dat hij het nog steeds gruwelijk koud heeft. Inmiddels slaapt hij bij ons in huis in plaats van in de schuur (mancave met kacheltje), ligt op een goede bodem met een slaapzak, een fleece hoes voor zijn matras, een fleece kussen, een dekbed met fleecehoes, daarover nog een slaapzak, maar hij blijft het koud houden. Afgelopen nacht zelfs een kruik erbij en vanmorgen de kachel eerder aangezet, maar nog steeds niet warm te krijgen. Hij vindt het bed heerlijk warm, maar van binnenuit is hij koud. 's Avonds zit hij niet op een stoel of de bank, maar staat hij de hele tijd naast onze houtkachel. Ongeacht hoe warm we het stoken (lees: hoger dan 25 graden), hij blijft het koud houden. Vandaag maar weer een afspraak met de huisarts gemaakt, maar wat denken jullie wat er aan de hand kan zijn of wat hij nog meer kan doen om het weer ouderwets warm te hebben? Ik maak me best zorgen!

P.S. Ik moet er nog wel bij vermelden dat hij voor die tijd probleemloos op de Noordkaap in zijn tentje sliep of tijdens gure tijden in Schotland en Frankrijk, terwijl mijn broer dan lag te vernikkelen in de caravan. Mijn zoon heeft het vanaf heel jonge leeftijd tot dus een maanden geleden altijd warm gehad.

Eindelijk een klein beetje boerin!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:59

Is zijn schildklier al eens nagekeken met bloedonderzoek ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

liespower94

Re: Chronisch koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:04

Voor de symptoom bestrijding, ik heb het ‘s nachts ook verschrikkelijk koud. Ik heb afgelopen week bij de Albert Heijn ( :+ ) een 4 seizoenendekbed gekocht, en heb alle dekens er dus op. Dat is echt een uitkomst. Ik heb het nu helemaal niet meer koud.
En inderdaad, even de schildklier verder laten onderzoeken, helemaal als het plots gekomen is.

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:11

Maris schreef:
Is zijn schildklier al eens nagekeken met bloedonderzoek ?

Dit was het eerst wat ook bij mij opkwam.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:19

Schildklier. :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:21

mijn vraag ook, wat is er nog meer getest? Tekort aan vit D kan ook veel kou geven, daar kan je natuurlijk sowieso meteen wat aan doen, maar misschien wel fijn om eerst te weten wat er precies aan de hand is. Dus bloed laten checken.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:22

Ik had het steeds heel warm toen ik een snelle schildklier had. Dus misschien krijg je het bij een trage schildklier wel heel erg koud.
Is het koud hebben de enige klacht of zijn er nog meer? Van schildklier problemen zit je over het algemeen wel erg rot in je vel ook.

[o]

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:47

Ja, traagwerkende schildklier.. Heb ik ook, ik kan ook echt niet warm worden..

Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:51

Ik ook een niet werkende schildklier.
Altijd koud.
Even laten prikken

Wat bij mij ook helpt.
Ik heb zo'n electrische dekentje voor je rug van de Lidl.
Dan wordt je wel warm.
Lief zijn voor je nieren en bijnieren.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 14:24

Op de eerste plaats enorm bedankt voor jullie reacties. Ze hebben hem in eerste instantie alleen op zijn bloedwaarden getest, volgens mijn zoon niet op zijn schildklier. Dat laat ik hem gelijk even vragen!

@ verootjoo: Verder geen klachten. Alleen licht slaap tekort door steeds wakker liggen van de kou.

@ Mando: We hadden wel een electrisch dekentje bij de Hema gekocht, maar ook dat mag helaas niet baten. Mijn zoon 'klaagt' wel bij elke keer als ik hem vraag hoe het gaat dat het gebied bij zijn nieren erg koud voelt. Ik zal zeggen dat hij hier sowieso ook melding van moet maken, maar eigenlijk denk ik dat ik gewoon zelf mee ga en jullie opmerkingen meeneem.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:31

Dat kan duiden op uitgeputte bijnieren.

Jammer dat hij er geen baat bij heeft.
Ik zit er vaak wel 1.5 uur tegenaan.
Dan krijg ik het na een 45 minuten pas wat warm

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:58

Dat klinkt inderdaad als iets wat je met je huisarts wilt bespreken, want dat je lichaam zo plotseling in de kou-stand gaat lijkt niet helemaal gezond.
Ik heb geen last van bijnier/schildklierklachten maar heb het in de winter vaak wel de hele dag koud. Wat bij mij hielp was om 's ochtends warm te eten, dus in feite gewoon mijn avondeten. Op de een of andere manier stookt dat hier de kachel meteen zo op dat ik het de rest van de dag niet meer koud heb en dat ik de verwarming op 19 graden kan zetten. Als ik begin met brood of iets anders kouds als ontbijt dan blijf ik het de rest van de dag koud hebben.
Dat zal bij jullie het probleem niet oplossen want daar klinkt het te extreem voor, maar misschien dat dit iets helpt om de symptomen te verlichten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:03

Schildklierwaardes in het bloed die gecontroleerd worden is vaak in eerste instantie alleen TSH. Daarna volgen Ft3 en Ft4 en misschien nog wel een paar.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 18:17

xyzutu2 schreef:
Dat klinkt inderdaad als iets wat je met je huisarts wilt bespreken, want dat je lichaam zo plotseling in de kou-stand gaat lijkt niet helemaal gezond.
Ik heb geen last van bijnier/schildklierklachten maar heb het in de winter vaak wel de hele dag koud. Wat bij mij hielp was om 's ochtends warm te eten, dus in feite gewoon mijn avondeten. Op de een of andere manier stookt dat hier de kachel meteen zo op dat ik het de rest van de dag niet meer koud heb en dat ik de verwarming op 19 graden kan zetten. Als ik begin met brood of iets anders kouds als ontbijt dan blijf ik het de rest van de dag koud hebben.
Dat zal bij jullie het probleem niet oplossen want daar klinkt het te extreem voor, maar misschien dat dit iets helpt om de symptomen te verlichten?

Ik vind het zelf ook geen probleem om 's morgens warm te eten, dus inderdaad een idee! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 18:19

Maris schreef:
Schildklierwaardes in het bloed die gecontroleerd worden is vaak in eerste instantie alleen TSH. Daarna volgen Ft3 en Ft4 en misschien nog wel een paar.

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Wij hebben een nieuwe huisarts sinds we verhuisd zijn. Onze vorige huisarts zocht alles tot op de bodem uit en hier hebben ze toch meer een afwachtende houding, lijkt het. Vandaar dat ik bij de komende afspraak mee ga.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:50

Normaal wordt alleen TSH geprikt maar je moet ook vragen voor je Ft3 en Ft4

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 21:16

Zal ik doen. Net even op Google gekeken, maar dat is dus een specifieke schildklierwaarde (heb ik dat goed begrepen?). Ik las ook over alleen T4 en T3, zitten die al in het TSH-verhaal met prikken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:20

Nee, TSH is gewoon hoeveel schildklierstimulerend hormoon er in je bloed zit. Daaraan kun je wel zien of de schildklier doet wat ie moet doen.
Als ie afwijkend is doen ze vaak nog vrij T4 laten testen. (Doet laboratorium ook soms vanzelf als TSH afwijkend is)
Maar T3/T4, en vrij T3 en vrij T4 is meer voor bij de endocrinoloog. Om te kijken voor instellen op medicatie enzo.

Maar een beetje HA kan prima schildklierproblemen ontdekken, dus ik zou niet gelijk vragen of ze al die dingen ook willen testen. Als TSH afwijkend is, sturen ze je wel door naar de endocrinoloog en die doet dan nog aanvullend bloed onderzoek.

[o]

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 21:24

Super, dank je wel voor je uitleg! :j In Jip en Janneke-taal is het in dit geval toch makkelijker te begrijpen dan wat ik op Google las. :D

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:25

Ook al is hij 19, ga mee naar de huisarts, ik denk dat je zoon niet zal vertellen wat hij vroeger wel kon op gebied van extreme koude en nadeel dat je bij een nieuwe praktijk zit is dat ze geen totaal plaatje van je zoon hebben. Schildklier/bijnier en vit.D en B zeker testen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:31

Lastig! Hoe is zijn energieniveau verder? Sport hij en rust hij goed?

Ik zie soms ook wel pubers die veel ('s nachts) gamen, laat naar bed gaan, weinig sporten. Hierdoor kunnen ze ook zo lam en koud van worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 11:01

@ bigone: Ik ga vanmiddag met hem mee, inderdaad. We hebben nu een nieuwe huisarts die erg popie kan doen, waardoor je snel de draad van je verhaal kwijt bent. Dan is het wel fijn als er iemand is die je helpt. Ik heb het opgeschreven van de schildklier, bijnier en de vitamines die je noemt. Dank je wel!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 11:06

@ dejavu: Energieniveau wisselt. Hij is erg actief met houtbewerking en sleutelen, maar echt sporten doet hij niet. Ook helpt hij mee met klussen rondom het huis. Een jaar geleden was hij inderdaad tot diep in de nacht aan het gamen of op zijn telefoon rommelen, maar daar hebben we na een aantal gesprekken hem van kunnen overtuigen dat dat niet handig is. Hij gaat door de week in ieder geval redelijk op tijd naar bed en slaapt meestal tussen 11 en half 12. In het weekend maakt hij het - zoals dat bij pubers 'hoort' - wel wat later, dan kan het een uur of 1 of half 2 worden.

liespower94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:06

Goed dat je mee gaat.
Ik was ook verhuisd naar een nieuwe plek en mijn huisarts was ook heel afwachtend.
Dit heeft er in geresulteerd dat ik nu blijvende schade aan mijn pees heb gekregen.
Mijn moeder is mee geweest en nu kan ik wel door naar het ziekenhuis om het te laten opereren :+
Veel succes vanmiddag!

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 14:59

Ach jee, liespower94, dat is niet best. Maar goed dan dat je moeder mee was. Hij moet eind van de middag langs, dus dan zal ik daarna wel even laten weten wat de HA denkt of gaat doen.