Ziek op vakantie inTurkije, wat te doen..

Moderators: Dani, Shanna, khirshanta, EvelijnS, Hanmar, benangelique, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HappyBuddha

Ziek op vakantie inTurkije, wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 00:05

Hoi bokkers,

Maandag zijn wij naar Turkije gevlogen. Ik was in NL al wat verkouden maar sinds ik het vliegtuig ben uitgestapt is alles veel erger geworden. We zouden gisteren gaan duiken, dit kon dus helaas niet doorgaan. Om ons geld terug te krijgen had ik een doktersverklaring nodig. Ze spreken hier in het hotel erg slecht Engels. Uiteindelijk ben ik doorgestuurd naar een ziekenhuis met als resultaat beginnende oorontsteking en griepverschijnselen. Ik heb hier verder niks voor gekregen, het was namelijk al een heel gedoe om te communiceren en ik word van antibiotica altijd heel misselijk.
Overdag valt het mee hoeveel last ik heb. Met af en toe paracetamol en neusspray kom ik de dag wel door. Maar ‘s nachts is echt een hel. Ik hoest overdag behoorlijk veel slijm op, ‘s nachts heb ik echt een nare kriebelhoest. Vandaag zijn we naar een apotheek in de stad geweest waar ze gelukkig redelijk Engels konden. Daar heb ik erdostin gekregen die ik 3 keer per dag moet slikken. Nu lig ik alweer wakker en blijf ik aan het hoesten, tot bijna overgeven aan toe. We hadden voor morgen een excursie naar Samos staan en overmorgen paardrijden, wat ik beide erg graag wil maar waardoor ik niet makkelijk nog een keer naar de dokter kan.

Zijn er toevallig Turkse bokkers met goede ideeen wat ik kan doen? Of kan ik bijvoorbeeld op Samos iets halen wat goed helpt? Of andere grootmoeders tips?

Love is our resistance

Haarbal

Re: Ziek op vakantie inTurkije, wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:11

Ten eerste, wat vervelend voor je, ziek op vakantie!

Ik heb geen superoplossing, maar voor het slijm zou ik gaan dampen met iets van vicks vaporub/eucalyptus. Gewoon water koken, spul er in, en dan boven de kom met een handdoek over je hoofd. Goed door je neus inademen. Dat helpt bij mij echt goed tegen slijm, en je krijgt er echt meer lucht van.

Heel veel beterschap! Denk er ook aan dat ze je niet terug laten vliegen met een oorontsteking!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 00:19

Haarbal schreef:
Ten eerste, wat vervelend voor je, ziek op vakantie!

Ik heb geen superoplossing, maar voor het slijm zou ik gaan dampen met iets van vicks vaporub/eucalyptus. Gewoon water koken, spul er in, en dan boven de kom met een handdoek over je hoofd. Goed door je neus inademen. Dat helpt bij mij echt goed tegen slijm, en je krijgt er echt meer lucht van.

Heel veel beterschap! Denk er ook aan dat ze je niet terug laten vliegen met een oorontsteking!

Dankjewel! Even kijken of ik zoiets kan vinden hier.

Over het vliegen: heb vandaag met de alarmcentrale van mijn zorgverzekering gebeld en die zeiden idd al dat de kans bestond dat ik maandag niet terug mag vliegen. Ze bellen me vrijdag weer om verder te overleggen. Ik denk zelf dat het meevalt, heb eerder oorontsteking gehad en had er nu nog totaal geen last van. T was dat de dokter t zei..

Love is our resistance

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:49

Ik denk niet dat je er iets aan hebt, maar moest je hulp nodig hebben met iets vertalen mag je me altijd een berichtje sturen.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:50

Veel beterschap en wat balen dat het je net overkomt op vakantie.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:43

Als je je oren kan klaren dan mag je ook gewoon vliegen. Dus als je gewoon goed neusspray gebruikt en je holte niet dicht zit kan je prima vliegen ;)

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:08

Ik woon zelf in het Noorden van Turkije en heb voor mijn zoontje ook eens erdostin gehad. De dokter heeft me toen wel gewaarschuwd dat hij veel kon hoesten en eventueel kon overgeven.

Ik weet niet in welke regio je zit maar in veel privé ziekenhuizen in het Zuiden is er vaak een Engelse of Nederlandse tolk aanwezig. Wel even je verzekering van tevoren bellen of ze behandeling in het betreffende privé ziekenhuis vergoeden en of je het zelf voor moet schieten of dat ze een overeenkomst hebben. Bij mij wilde het ziekenhuis de rekening zelf laten betalen terwijl ze een overeenkomst hadden met mijn zorgverzekeraar. Dan zou het ziekenhuis dubbel betaald krijgen.

Sterkte en je kan altijd een berichtje sturen voor vragen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:26

Waar zit je ergens in Turkije? Mijn ervaring met ziekenhuizen daar is juist heel goed en geen communicatieproblemen. Ze spreken zeer goed Engels of hebben idd een tolk.

[o]

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:44

Wat onwijs naar zeg!
Zijn jullie zelf op vakantie of via een reisorganisatie? Anders zou je die nog kunnen benaderen die weten vaak wel artsen waar ze goed NL of Eng praten.
Privéklinieken zijn vaak wel duur maar ook goed, ik zou zeker even contact opnemen met je reis/zorgverzekering waar je het beste terecht kan.
Als ze twijfelen of je kan vliegen loop je de kans dat ze je eerst langs een arts sturen voor een 'fit to fly' verklaring.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 08:02

Wij zijn met Tui in Kusadasi.
Zijn volgens mij inderdaad bij een privé kliniek geweest. De arts sprak wel heel goed Engels maar de rest van het personeel niet, en de arts was ook heel snel weer weg. Onze reisleider is ook niet echt heel behulpzaam. Hij beantwoord onze vragen wel maar verder moeten we het wel echt zelf uitzoeken. Ik voel me verder ook wel oke maar dat hoesten breekt me echt op :(

Love is our resistance

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:44

Goed je neus openhouden. Als je geen neusspray kunt vinden kun je zout oplossen in water en opsnuiven. Is vies, maar werkt als een tierelier. Je neus open houden is ook belangrijk voor je oren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:47

Pff wat vervelend TS :(
Ik heb ook een tijdje gehad dat ik vooral als ik in bed ging liggen enorm moest hoesten. Wat bij mij hielp is ruim voordat ik ging slapen (paar uur) mijn tanden al te poetsen. In mijn geval irriteerde mijn tandpasta enorm, dus dat toen ik dat ging doen was het hoesten een stuk minder.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:48

Kusadasi zit een heel goed algemeen ziekenhuis. Informeer daar even. Ik ben er ooit meerdere keren geweest omdat we ongeluks vakantie hadden met een kennis met longontsteking die opgenomen werd, een met een gebroken been en gevalletje spit bij iemand. Allemaal top geholpen.

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:49

Er zit hier verschil tussen privé klinieken en privé ziekenhuizen. Klinieken zijn kleiner misschien dat er daarom geen tolk aanwezig was. Erdostin werkt in principe binnen 2 dagen zei de dokter tegen mij dus hoop dat je je straks beter gaat voelen! Beterschap!

Voor je neus kun je gewoon zoutoplossing ( Deniz suyu of okyanus suyu sprey) gebruiken maar ze hebben hier ook otrivin!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 08:51

Ik heb gelukkig neusspray uit Nederland meegenomen dus dat zit goed gelukkig! Nou ik hoop vooral dat het hoesten beter gaat worden en dan zien we morgen wel weer verder

Love is our resistance

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:54

Wat vervelend TS! Ik heb dit zelf ook gehad toen we naar Gran Canaria waren gegaan.
In het bad flauw gevallen en hechtingen door een privekliniek laten zetten + een hersenschudding. Daarna werd ik ook nog eens verkouden en zat tegen een longontsteking aan.
Maar ik wilde echt niet langer blijven want als ik ziek ben, dan ben ik liever thuis, dus rhinocapsules gebruikt om de boel open te houden en dat ging als een tierelier! Het vliegen had ik geen last van gelukkig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:02

vraag aan je reisleider of er geen nederlands sprekende huisarts aanwezig is.
Wij hadden toen de mazzel dat er in het voor-hoog- en naseizoen een nederlandse huisarts was, voor wat jij hebt hoef je natuurlijk helemaal niet meteen naar het ZH.
Gelukkig werk ik zelf ook in de spoedzorg dus kon me heel goed vinden in haar behandeling toen en ook dat ze ons uiteindelijk wel doorstuurde (ernstige benauwdheid was het in ons geval, toen ze de waardes die ik had gemeten hoorde wilde ze eigenlijk een ambu sturen).
En als je er echt niet uit komt kan je ook nog naar je huisarts in NL bellen en vragen wat die adviseren, vraag naar de werkzame stof en ga daarmee naar een apotheek. Als je een recept nodig hebt kan je dat weer via een arts proberen.

Die TUI troela aan dr/zn hesje trekken hoor, daar is ze/hij voor!

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:42

Volgens mij krijg je in Nederland ook geen medicatie voor griepverschijnselen? Heel vervelend, maar ik denk gewoon uitzieken. Goed slapen, voldoende drinken etc.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:51

voor oorontsteking kan je wel een kuur krijgen hoor, zeker met het oog op het feit dat TS binnen een aantal dagen fit to fly moet zijn.
Maar dit zijn geen griepverschijnselen hoor, griep is wat anders dan een fikse verkoudheid. Best kans dat juist door het vliegen de verschijnselen aan de oren erbij zijn gekomen.

TS tegen het hoesten zou je nog zuigsnoepjes kunnen halen, die kunnen de kriebel wat wegnemen. Verder veel water drinken (bronwater uit een fles?) en evt thee met honing. Idd neus en holtes zoveel mogelijk vrij proberen te houden.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:00

Polly schreef:
voor oorontsteking kan je wel een kuur krijgen hoor, zeker met het oog op het feit dat TS binnen een aantal dagen fit to fly moet zijn.
Maar dit zijn geen griepverschijnselen hoor, griep is wat anders dan een fikse verkoudheid. Best kans dat juist door het vliegen de verschijnselen aan de oren erbij zijn gekomen.

TS tegen het hoesten zou je nog zuigsnoepjes kunnen halen, die kunnen de kriebel wat wegnemen. Verder veel water drinken (bronwater uit een fles?) en evt thee met honing. Idd neus en holtes zoveel mogelijk vrij proberen te houden.

Ik zou ook denken dat het een verkoudheid is. Ik slik dan ook altijd voldoende paracetamol.
Oorontsteking is wel iets waar wellicht naar gekeken moet worden idd.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:05

Stomen kan je ook niet zonder dampo of iets dergelijks, al die scherpe spullen schijnen niet heel denderend te zijn voor je slijmvliezen, maar de stoom dat van het water af komen, is vaak ook al genoeg. Probeer met stomen zowel door je neus als je mond te ademen, dan pak je zowel je holtes als lagere luchtwegen mee en krijg je het slijm hopelijk ook beter weg gehoest. Tegen het hoesten 's nachts misschien vragen of je een of 2 extra kussen kunt krijgen als die niet extra op de kamer liggen, dan kun je wat hoger gaan liggen en slaap je hopelijk wat meer.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:08

idd, vooral ook goed heet douchen met de ramen dicht dan kan je daar ook al stomen

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 21:22

Voor degenen die bekend zijn in Turkije:

Ik zie net dat de dokter hier mij hier Corsal tablet heeft voorgeschreven. Heb dit alleen niet meegekregen ofzo. Kan ik dat gewoon bij zo’n exzane ophalen? Ik heb vandaag wel een fit to fly verklaring gekregen maar heb wel een buitenoorontsteking en nog steeds mijn holtes dicht en vooral (‘s nachts) heeel veel hoesten. Zou dus morgenochtend nog graag iets willen halen want ik heb de hele week bijna niet geslapen.

Love is our resistance

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:29

Externe oorontsteking klinkt als ontstoken gehoorgang, als je terug bent in Nederland maar even de huisarts bellen, dan krijg je mogelijk iets van zure oordruppels en is het meestal zo over. Als je slijm ophoest, kun je beter geen hoestremmers gebruiken, maar kijken of de drogist iets heeft dat helpt om de boel wat gemakkelijker op te hoesten. Is het droge hoest, dan even vragen of ze iets hebben dat lijkt op het Nederlandse noscapine/noscapect. Dat is milder dan codeïne, maar dempt wel de hoestprikkel. Voor je holtes reguliere neusspray afwisselen met zoutoplossing en in het vliegtuig voor het opstijgen even de gewone neusspray gebruiken. Die Corsaltabletten zijn, alsdus dr Google, dus ik kan ernaast zitten, anti-biotica die o.a. bij infecties op de huid worden voorgeschreven, dat zou kunnen kloppen met een gehoorgangontsteking. Lijkt mij dat je die bij de plaatselijke apotheek kunt halen, maar ik ben geen Turkije-kenner.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:36

Heeft hij je geen briefje meegegeven met een nummer? Ook al heeft hij dit niet gegeven kan je de meeste medicijnen gewoon zonder recept hier bij iedere apotheek (eczane) krijgen. Je moet alleen dan wel betalen voor het medicijn.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie