Dochter trekt haar haren eruit, tips gezocht

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Giolli, Dani, ynskek, Mjetterd

Melia

Dochter trekt haar haren eruit, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-21 20:26

Help! Ik zit letterlijk (net als mijn dochter) met mijn handen in het haar.
Mijn dochter draait tijdens haar slaap met haar vingers rondjes in haar haren, waardoor ze dus regelmatig zelf plukken haar eruit trekt. Ook als ik het dan wil borstelen de volgende dag (of na middagslaap) dan krijg ik de klitten er niet uit, dus dan komen er nog meer plukken uit.
Ze doet het al zo'n 3 à 4 weken, maar ik heb geen idee hoe ik het kan voorkomen. Ze mist ondertussen al behoorlijk veel.
Elastiekje durf ik niet in te laten, want die trekt ze eruit en stopt ze vervolgens in haar mond, dus dat is geen optie.

Iemand anders nog een idee of tips?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:27

Veel crème spoeling/anti klit erin? Dat ze geen grip krijgt?

Of wellicht vlechten, zodat het vast zit. Maar dan heb je wel een elastiekje
Laatst bijgewerkt door Mri op 20-04-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:27

Geen idee hoe oud ze is maar, wanten aan in bed?

Melia

Re: Dochter trekt haar haren eruit, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-21 20:29

Ze duimt, dat had ik er even bij moeten zetten dus de wanten aan is helaas geen optie en die trekt ze ook uit.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:30

Ik heb als kind een periode een haarnetje op gehad omdat ik haren uit m'n hoofd trok in mijn slaap. Dat hielp wel geloof ik :j

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:31

Geen idee hoe oud ze is. Misschien erg rigoureus maar kort knippen....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:32

Hoe oud is ze? Ik deed het ook als jong kind, maar dat kwam omdat ik niet kon slapen en dat van mijn ouders wel moest.

Ik had ook vreselijk klitten maar had lang haar en kon of wilde (weet ik niet meer; ik was 7-8 jaar oud) het zelf niet goed kammen. Mijn moeder deed het dan eenmaal in de twee weken en dat deed hels zeer. Ze trok heel grote plukken eruit omdat de klitten niet uit te kammen waren.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:32

Afhankelijk van de leeftijd een bonnet?
Of wellicht korter knippen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:33

Mutsje o.i.d. op in de nacht?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:35

Cowboymagic erin, dat is echt glad en ruikt heerlijk.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:36

In een hoge knot met een dikke strik erom heen? Ik heb het 's nachts altijd los, maar ik hoor van meerdere mensen dat je haar vast in bed zorgt voor minder klitten (en dus minder werk in de ochtend).

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:36

Eatshay schreef:
Cowboymagic erin, dat is echt glad en ruikt heerlijk.

Deze tip kan je echt alleen maar krijgen op een paardenforum _O-

Paardengek in hart en nieren!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:48

Als ze dit ineens is gaan doen is het denk ik ook goed om te kijken of er iets veranderd is waardoor ze onrustiger of met meer spanning slaapt? Dat kan stress van de dag zijn maar bv ook dat het langer licht is. (Warmte en daardoor het gewicht van het dekbed missen is nog niet aan de orde denk ik, het is nog koud genoeg, maar ook dat zo iets kan verandering geven.)
En heeft ze bv een knuffel die ze vast kan houden?

Mjetterd
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:53

Ik ben wel benieuwd hoe oud jouw dochter is :)?

Mijn dochter doet dit ook. Maar in tegenstelling tot jouw dochter, doet mijn dochter dit vanaf haar geboorte. Al vanaf de eerste dag ligt ze met haar hand op haar hoofd als ze slaapt. Op een gegeven moment begon daar haar te groeien en nu gebruikt ze haar haar om te tukken.

Gelukkig trekt mijn dochter geen haren uit haar hoofd, maar ze draait wel zo vaak dat er regelmatig onmogelijke knopen in zitten en dan gaat de schaar er in voor een paar haartjes die ik niet los krijg.
Dat heb ik maar voor lief genomen, zolang ze geen hele plukken haar uit haar hoofd trekt.
Cowboy magic is nog niet eens zo'n gek idee :') Ik gebruik cremé spoeling om haar haar, voor mijn idee, wat zachter te houden zodat er minder knopen in komen.

Ben ook wel benieuwd of je een idee hebt waar het gedrag vandaan komt? Omdat het zo ineens is begonnen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:55

Ze moet, lijkt mij, aardig hard trekken wilt ze volledige plukken eruit krijgen? Voelt ze dat dan niet? Pure intresse hoor.
Ik zou inderdaad de haren dan kortknippen, lijkt me ook gevaarlijk als ze zo'n pluk in haar mond krijgt..

Pablo Shetlander: Ze zijn werkwillig, nieuwsgierig en leergierig.
Dexter Haflinger: Hij zal rustig en stabiel zijn werk doen, zolang zijn grenzen niet overschreden worden.
If you're going through hell, keep going.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:01

Wandjes aan? Zoals babies tegen het krabben?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:25

Karlijnxxx schreef:
Wandjes aan? Zoals babies tegen het krabben?

Ts heeft al aangegeven dat dit geen optie is ivm duimen.

Vervelend Ts. Is invlechten oid geen optie? Of krijgt ze het dan nog steeds te pakken?

Is er iets veranderd of gebeurd afgelopen tijd dat ze dit is gaan doen?

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:27

Neem dit even heel serieus Ts. Zoals iemand aangaf, dit kan ook een teken van iets anders zijn. Gelukkig is ze nog jong dan gaat het meestal vanzelf over, tenminste ze duimt dus neem aan dat ze nog erg jong is. Gewoon haren kort knippen en zo glad mogelijk maken.
Laatst bijgewerkt door bigone op 20-04-21 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mensen eisen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken waar ze zelden gebruik van maken. Kierkegaard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:29

Ze zal met 1 hand duimen en met de andere draaien lijkt me?
Dus om 1 hand een sokje?
Of geef haar een heel zacht doekje waar ze mee kan draaien?

Ik kende ook een meisje dat dit deed. Dat was volledig onschuldig en puur tijdens het duimen. Ging vanzelf over rond haar 5e meen ik.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:54

Je wil het denk ik niet horen,maar onze dochter deed het ook.Draaien aan het haar als ze moe werd.Kale plekken op haar hoofd.De oplossing was haar haren er af scheren.Met de tondeuse.Ze had het super kort.Ze had geen grip meer op de haartjes en zo is het over gegaan.Wel 2 keer nog het haar moeten scheren.Nu is ze 18 en heeft een bos met lang haar.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-04-21 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:59

Ik ben ook benieuwd hoe oud je dochter is. Als ze oud genoeg is zou je nu ook tegelijkertijd het duimen af kunnen leren

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:05

Andere inslaap methode gebruiken misschien?
1 hand duimen en in de andere een beertje of barbie met langer haar geven of eventueel een (tetra) doekje? Meestal als ze zelf kunnen uitzoeken dat ze zich wel hechten en hier gebruik van maken.

Meestal doen ze dit wel als ze te vroeg naar bed gaan (verveling)

Te laat naar bed gaan (troost)

onderschriftloos .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:05

Mijn dochter was 2 toen ze er mee begon.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:15

Ik was vroeger een vreselijke haren trekker. Idd in slaap of om slaap te vallen rondjes draaien en trekken. Stressverlichtend gok ik zo (slechte slaper en een denker al mijn hele leven). Washandjes trok ik los, net zoals handschoenen. Ik heb flink wat jaren met model kippenkontje (haar dus opgeschoren) rondgelopen, want geen grip op de haren was het enigste waardoor ik het er niet uit kon trekken. Heeft bij mij wel enkele jaren geduurd voor zover ik me kan herinneren. Uiteindelijk toch “gewoon” overheen gegroeid.
Edit; sliep ook met knuffels en duimde, deze afleiding maakte bij mij het haren trekken niet minder, maar is altijd het proberen waard.

Wat betreft crème spoeling/ antiklit/ cowboy magic, als je dochter rondjes draait met haar vingers, dan raakt he top die manier om de vinger gewonden en trekt ze op het moment dat er een flinke wenteling omheen zit (tenminste dat was bij mij zus) dus dan ben im bang dat zelf met glad haar je het nog steeds op je vingers kan draaien..

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 05:41

Washandje nemen en hoekje eruit knippen, daar haar duim doorheen en de open kant vastnaaien aan haar pyjama mouw zodat de rest van haar handje in het washandje blijft. Klein handschoentje kan ook en daar de duim uitknippen.
Verder kun je ook haarserum bij de action kopen, dat werkt hetzelfde als cowboymagic en flink op het haar aanbrengen.
En ga inderdaad op zoek naar de oorzaak, gaat ze sinds kort naar school? Spanning binnen het gezin?
Succes!

'What if I fall?'
'Oh but my darling, what if you fly?'