Vaccinaties

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

verootjoo

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:30

Zeker!!

Op Facebook een hele rel onder het filmpje van Marjolein op EenVandaag. Onbeschoft gewoon ook hoe er gereageerd wordt op een moeder die haar kind verloren heeft. Zelf de ziekte doormaken is dan echt veel beter ja :roll:
Maar door haar verhaal ben ik wel gevaccineerd tijdens mijn zwangerschap onlangs :)

[o]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:54

Goed uitgelegd Avalanche81, helemaal mee eens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:14

verootjoo schreef:
Zeker!!

Op Facebook een hele rel onder het filmpje van Marjolein op EenVandaag. Onbeschoft gewoon ook hoe er gereageerd wordt op een moeder die haar kind verloren heeft. Zelf de ziekte doormaken is dan echt veel beter ja :roll:
Maar door haar verhaal ben ik wel gevaccineerd tijdens mijn zwangerschap onlangs :)

Heb je een link? Nu ben ik wel nieuwsgierig! Mag via pb als dat handiger is.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:32

verootjoo schreef:
Zeker!!

Ik heb ook wel het idee dat daar de ergste roeptoeters zitten :)

Ik heb sinds 1 dag een facebookaccount, maar ik geloof dat ik het alleen ga houden om Gardenscapes te updaten :') Hoe dan ook, zulke mensen maak ik in het dagelijks leven echt nooit mee, ik vind de meeste mensen heel erg redelijk eigenlijk, redelijk, vriendelijk, meelevend en sociaal.

Maar ik denk dat die mensen zich niet zo geroepen voelen om te reageren :)

Is dat hetzelfde verhaal wat een tijdje terug in de krant stond, over een kindje met kinkhoest? Het kind was geloof ik ook nog te jong om te vaccineren, want deze ouders waren geen anti vaxxers voor zover ik begreep. Ik vind het tragisch, heel tragisch. Het lijkt me echt afschuwelijk sowieso om een kind te verliezen (ik ken mensen die een jong kind zijn verloren door een ongeluk, en nu, jaren later zijn ze er nog altijd niet overheen, echt vreselijk), maar op deze manier mensen nog even dieper de grond in trappen is echt beneden alle peil

-:(-

Schandalig.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:20

nou, buiten dat ik het voor Marjolein wel echt vreselijk vind uiteraard vind ik het toch ook wel iets overdreven om de hele natie verplicht een kinkhoest vaccin te geven voor twee doden per jaar.... twee... op 17 miljoen... twee....

Ik heb de reacties op FB niet gelezen hoor... maar zo'n zielig verhaal over een dood kindje doet alle emotie hoog oplopen maar er is geen zielig kindje dan na een vaccinatie helemaal verandert is en dat zijn er genoeg...

!RELAX! Nothing is under control

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:24

janderegelaa schreef:
Avalanche81 schreef:
Nah, basale biologie is bij ieder mens wel hetzelfde hoor. Sommige mensen hebben een overactief immuun systeem, en reageren bijvoorbeeld heel heftig op pinda's en dat noemen we dan een allergie. Maar ieder mens doet het uitstekend op regelmatig bewegen, een dieet van 90% plantaardig voedsel en 10% dierlijk voedsel, ze planten zich allemaal op dezelfde manier voort, en alle immuunsystemen kunnen leren ziektekiemen te herkennen en daarop dan anticiperen.

De basic systemen werken bij ieder mens hetzelfde. Allergieën zijn basically immuunsystemen die een beetje over reageren op dingen die niet echt gevaarlijk zijn, maar zijn in feite uitzonderingen. En ook dat systeem is voorspelbaar; het komt meer voor naarmate kinderen in meer steriele omgevingen opgroeien.

Met vaccinaties maak je simpelweg gebruik van hoe een immuunsysteem werkt, door een vaccin in te spuiten leert het immuunsysteem een ziekte herkennen, en de volgende keer dat dat immuunsysteem die ziekte tegenkomt is het dus tegen de ziekte gewapend en wordt de eigenaar van dat immuunsysteem niet ziek, want het lichaam denkt dat het de ziekte al doorgemaakt heeft (waarmee ik hopelijk de mythe kan ontkrachten dat het beter is voor het lichaam om de ziekte zelf door te maken).

Als ieder mens echt op elk punt verschillend was, zou voortplanten onmogelijk zijn, en de medische wetenschap op niets gebaseerd. Maar de systemen in ons lichaam doen braaf waar ze voor geprogrammeerd zijn.

Mooie uitleg Avalanche.

Ja, het basic systeem wel... maar het zijn vaak juist de kleine dingen die het grote verschil maken. En die worden nu allemaal over één kam geschoren....

Een immuunsysteem is veel complexer dan cellen-virus-antlichamen-klaar en heel veel over het lichaam weten we ook nog niet.

Ik vind dat daar altijd wel zeer makkelijk overheen gestapt wordt en dat ons brein deze sesamstraat theorie ook graag wil aannemen. Die filmpjes met boze en lachende cellen kan ik ook niet meer zien.

Zo simpel is het gewoon niet....

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:43

Vertel, Maxima, wat weet jij wat ik niet weet, en wat is je bron exact?

Een immuunsysteem kun je simpelweg zien als een legertje soldaten. Het is idd iets complexer dan dat, iets met enzymen in het plasma en zo, maar qua werking maakt het niet uit hoe ik het uitleg, en het is altijd fijner dat in Jip en Janneke taal te doen, want dan snappen mensen het ook. Dat is ook wel redelijk het doel van iets uitleggen, dat je iets ingewikkelds begrijpelijk maakt.

Goed. Het immuunsysteem is een legertje soldaten, wat gezichten en profielen leert herkennen.
Door een vaccin in te spuiten, heeft dat legertje het profiel van de ziekte gezien, herkend, er gepaste wapens voor gemaakt, en als dat dan het echte virus tegenkomt liggen de wapens al klaar, en wordt er met het virus effectief afgerekend.

Dat is dus ook waarom het virus daar stopt en die persoon anderen niet kan besmetten.

Als het nu toch zo is, dat ik het fout heb, en jij een volkomen uniek organisme bent, met unieke systemen, meld je dan alsjeblieft bij Naturalis. Ik weet zeker dat ze erg geïnteresseerd zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:15

Maxima waar heb jij je kennis over het immuunsysteem opgedaan?
Netbals ik aan Repelsteel heb gevraagd wat maakt jou tot een geloofwaardige autoriteit op het gebied van het immuunsysteem.

Gezien je eerdere Posts over het curriculum van de studie medicijnen (namelijk nauwelijks college over vaccinaties) wellicht medicijnen? Of cellulaire biologie? Of biomedische wetenschappen?

Julia <3 17/08/2016
Sophie <3 31/12/2018

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:15

Avalanche81 schreef:
Vertel, Maxima, wat weet jij wat ik niet weet, en wat is je bron exact?

Een immuunsysteem kun je simpelweg zien als een legertje soldaten. Het is idd iets complexer dan dat, iets met enzymen in het plasma en zo, maar qua werking maakt het niet uit hoe ik het uitleg, en het is altijd fijner dat in Jip en Janneke taal te doen, want dan snappen mensen het ook. Dat is ook wel redelijk het doel van iets uitleggen, dat je iets ingewikkelds begrijpelijk maakt.

Goed. Het immuunsysteem is een legertje soldaten, wat gezichten en profielen leert herkennen.
Door een vaccin in te spuiten, heeft dat legertje het profiel van de ziekte gezien, herkend, er gepaste wapens voor gemaakt, en als dat dan het echte virus tegenkomt liggen de wapens al klaar, en wordt er met het virus effectief afgerekend.

Dat is dus ook waarom het virus daar stopt en die persoon anderen niet kan besmetten.

Als het nu toch zo is, dat ik het fout heb, en jij een volkomen uniek organisme bent, met unieke systemen, meld je dan alsjeblieft bij Naturalis. Ik weet zeker dat ze erg geïnteresseerd zijn.

Als het zo simpel zou zijn dan zouden alle mensen gelijk moeten reageren op behandelingen en dus steeds hetzelfde resultaat behaald moeten worden met dezelfde behandeling.

Dat is echter niet het geval. Bij geen enkele ziekte is het verloop per individu identiek noch reageert iedereen hetzelfde op elk medicijn.

Dan hadden we geen verschillende medicatie nodig voor dezelfde aandoening. Blijkbaar is dat bij het nemen van medicatie een normale gang van zaken...de één heeft bijwerking X op medicijn Y waar de ander juist heel goed op reageert. Bij vaccinatie schijnen we dan allemaal wel gelijk te reageren op één vorm van behandelen en daarmee is de kous af...

En dan gaat het verhaaltje van het leger tegen de vijand ineens wel op.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:21

_lautje_ schreef:
Netbals ik aan Repelsteel heb gevraagd wat maakt jou tot een geloofwaardige autoriteit op het gebied van het immuunsysteem.

Gezien je eerdere Posts over het curriculum van de studie medicijnen (namelijk nauwelijks college over vaccinaties) wellicht medicijnen? Of cellulaire biologie? Of biomedische wetenschappen?

Ik ben net zo min autoriteit als iemand die jaren lang met zijn neus in de boeken heeft gezeten. Je kan doen alsof je alles weet en dan is het toch anders... mijn ervaring met alle dingen in het leven. Het is niet zwart/wit, goed of slecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:23

Maxima-S, ik vind het zo bizar hoe jij over kinderen schrijft, over 2 kinderen die zijn overleden nota bene. Als je geen medeleven kunt opbrengen voor 2 kinderen die daadwerkelijk zijn overleden, als je dat af kunt doen met 'oh, het zijn maar twee, ach'... is je betrokkenheid voor kinderen die wel een vaccinatie krijgen dan wel echt? Waarom zou iemand het wel heel erg vinden als er iets gebeurt met kinderen die een vaccin krijgen maar zo achteloos omgaan met de levens van kinderen die getroffen worden omdat ze (nog) niet waren ingeent?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:25

Avalanche, Maxima is gewoon hemelsblauw van binnen en heeft alles op een andere plek zitten :j :'). /s

Nee maar even zonder grollen: tuurlijk is ieder lichaam anders en zit er verschil in de mate van reactie, maar die verschillen zijn zo minimaal dat het gewoon niet is hoe jij het uitlegt Maxima. Immunisatie werkt in grote lijnen hetzelfde (alleen is een individu misschien niet 10 jaar beschermd, maar 9 jaar). Een vaccin doet dus hetzelfde als de ziekte: immuniseren. Is elk persoon dan precies even lang beschermd? Nee. Maar hele grote verschillen zullen er niet inzitten.

En over dat kinkhoest vaccin.. als je daarmee 2 doden kan voorkomen en pakweg 10 (weet van het tweede het cijfer niet) levenslange beperkingen/consequenties, en het vaccin wellicht 1 iemand heeft die allergisch is (en dus een tijdelijke allergische reactie krijgt), dan is het 't toch waard om iedereen dat vaccin te geven? En door middel van verbeteringen kan misschien die allergische reactie in de toekomst voorkomen worden.

Maxima_S schreef:
Ik ben net zo min autoriteit als iemand die jaren lang met zijn neus in de boeken heeft gezeten. Je kan doen alsof je alles weet en dan is het toch anders... mijn ervaring met alle dingen in het leven. Het is niet zwart/wit, goed of slecht.

Meen je dit? Jij zegt dat je net zo min autoriteit bent als een dokter of researcher die dit decennialang heeft onderzocht?
Jezus, ik dacht dat mijn respect voor jou niet verder kon dalen maar je hebt je weer bewezen. Chapeau.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:33

Ik sta gewoon sprakeloos van zulke arrogantie.
En gebrek aan besef wat een dergelijke studie inhoudt.

Julia <3 17/08/2016
Sophie <3 31/12/2018

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:35

Maxima_S schreef:
_lautje_ schreef:

Maar serieus hoor... wat een bijzondere kijk op de wereld :') blijf vooral lekker in je eigen ideaalwereld. In de rest van de wereld werkt het iets anders.

En over die ‘maar’ twee doden door kinkhoest. Het zal je kind maar wezen. En het is gewoon niet nodig om dood te gaan aan zulke ziektes :(
Maar uit je eerdere posts bleek ook al dat je niet erg veel waarde hecht aan een mensenleven.

[o]

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:46

Shadow0 schreef:
Maxima-S, ik vind het zo bizar hoe jij over kinderen schrijft, over 2 kinderen die zijn overleden nota bene. Als je geen medeleven kunt opbrengen voor 2 kinderen die daadwerkelijk zijn overleden, als je dat af kunt doen met 'oh, het zijn maar twee, ach'... is je betrokkenheid voor kinderen die wel een vaccinatie krijgen dan wel echt? Waarom zou iemand het wel heel erg vinden als er iets gebeurt met kinderen die een vaccin krijgen maar zo achteloos omgaan met de levens van kinderen die getroffen worden omdat ze (nog) niet waren ingeent?

Er gaan wel meer kinderen dood. Ook jong volwassenen enzo. Dit is helemaal niet omdat ik geen medeleven heb...in tegendeel zelfs.

Het gaat bij vaccinatie toch ook niet om het individu? Dus waarom zou het dat wel gaan als er een kindje sterft aan kinkhoest. En nogmaals, ik vind het vreselijk voor Marjolein. Maar ik vind het ook vreselijk voor moeders met SIDS kinderen en andere aandoeningen.

En ik ben niet in shock door het overlijden van twee kinderen per jaar nee. Voor iedere familie waarin iemand overlijd is dat toch een schok zolang iemand niet van ouderdom zelf gelukzalig omvalt. Dat gun ik toch niemand? Maar dat is wel zoals het leven is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:49

En als je je die ellende mogelijk kan besparen door jezelf te vaccineren tijdens zwangerschap, wat dus ook gewoon veilig geacht is, door echte autoriteiten ja, dan kies ik daar gewoon voor. En snap ik echt niet waarom er allemaal spookverhalen de ronde moeten gaan doen op internet/Facebook. Van wat mensen daar schrijven ben ik nog veel meer geschokt, zoveel domheid :n

En tuurlijk kan je kind dan alsnog overlijden door een of andere ziekte of het noodlot. Maar als je je daartegen kon vaccineren jas ik die spuit er ook liever gister dan vandaag in.

Dat noemen ze op FB redeneren vanuit angst en niet vertrouwen op de natuur :+
Maar weet je, de natuur is niet bepaald perfect helaas.

[o]

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:56

verootjoo schreef:
En als je je die ellende mogelijk kan besparen door jezelf te vaccineren tijdens zwangerschap, wat dus ook gewoon veilig geacht is, door echte autoriteiten ja, dan kies ik daar gewoon voor. En snap ik echt niet waarom er allemaal spookverhalen de ronde moeten gaan doen op internet/Facebook. Van wat mensen daar schrijven ben ik nog veel meer geschokt, zoveel domheid :n

En tuurlijk kan je kind dan alsnog overlijden door een of andere ziekte of het noodlot. Maar als je je daartegen kon vaccineren jas ik die spuit er ook liever gister dan vandaag in.

Maar als jij je daar beter bij voelt om wel te vaccineren dan is dat toch prima?

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:58

Laat maar, met iemand die zulke extreme ideeën heeft valt niet te discussiëren.

Secretaresse van Quera
Het is de waarheid

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:02

Maxima_S schreef:
nou, buiten dat ik het voor Marjolein wel echt vreselijk vind uiteraard vind ik het toch ook wel iets overdreven om de hele natie verplicht een kinkhoest vaccin te geven voor twee doden per jaar.... twee... op 17 miljoen... twee....

Ik heb de reacties op FB niet gelezen hoor... maar zo'n zielig verhaal over een dood kindje doet alle emotie hoog oplopen maar er is geen zielig kindje dan na een vaccinatie helemaal verandert is en dat zijn er genoeg...

Echt hè....ik zou je virtueel door elkaar willen schudden. Er zijn maar 2 doden OMDAT WE VACCINEREN!!!

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:11

Maxima_S schreef:
verootjoo schreef:

Maar als jij je daar beter bij voelt om wel te vaccineren dan is dat toch prima?

Het gaat er niet om of ik me er beter bij voel, maar hoe we de hele natie, zoals jij dat zegt, gezond kunnen houden. Dus is het van belang dat er zoveel mogelijk mensen vaccineren zodat iedereen beschermd wordt!
Als het ieder voor zich wordt blijft het niet meer bij de 2 doden, maar zullen alle virussen zich hier snel weer thuis voelen :)

[o]

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:12

janderegelaa schreef:
Maxima_S schreef:

Echt hè....ik zou je virtueel door elkaar willen schudden. Er zijn maar 2 doden OMDAT WE VACCINEREN!!!

Juist! Dat viel mij ook al op!

Er wordt in Nederland nog steeds veel gevaccineerd, al loopt het percentage terug, en er zijn nu door dat teruglopende percentage al 2 kinderen overleden. Ik vind dat redelijk schokkend!
Hoeveel kinderen zullen er wel niet komen te overlijden als er niet meer geënt zou worden?

Laat staan de mensen die niet geënt mogen worden, mensen die niet geopereerd kunnen worden ivm kinkhoest (gevaarlijk tijdens narcose), enz.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:14

Maxima_S schreef:
verootjoo schreef:

Het heeft niks te maken met 'ik voel me beter bij vaccineren'. Vaccineren is gewoon bewezen goed en beschermend. Geen mening, maar feit. Ik vind het ook heel lastig om jou informatie te bieden aangezien je goede bronnen (o.a. wetenschappers, dokters) al meteen van de hand wijst.
Dat jij zo'n fantast bent dat je dat niet gelooft dan ligt dat aan jou, niet aan het bewijs voor vaccinaties.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:27

Er is natuurlijk ook nog een groep zieken, die niet dood gaan en ook geen blijvende complicaties oplopen (en dus verdwijnen in de statistieken?), maar wel echt heel erg ziek zijn geweest. Ik las de blog van Lisa Wade, haar dochtertje heeft kinkhoest (gehad). Ik vond het heftig. Behalve dat ik vaccineer omdat ik daarmee mogelijk blijvende schade voor mijn kind wil voorkomen, ik wíl ook niet dat mijn kind doodziek is, zeker als het niet hoeft.

https://www.oudersvannu.nl/blog/telkens ... j-afwijst/

Er wordt hier door sommigen wel heel makkelijk gepraat over "maar" 2 doden. Elk jaar worden er ook zo'n 120 kindjes zo ziek door kinkhoest, dat een ziekenhuisopname noodzakelijk is. Is het vaccineren dan wel waard om 120 kinderen veel leed te besparen? Ik heb dus spijt dat ik me in mijn zwangerschap niet gevaccineerd heb. En nu is mijn dochter 10 maanden en heeft al 3 vaccinaties gehad, dus het zal wel meevallen. Maar ik vind dat ik me beter had moeten laten informeren, om wél te vaccineren. Dus bij een volgende zwangerschap gaat die spuit er zeker in!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:32

janderegelaa schreef:
Maxima_S schreef:

Ik heb meegelezen en op mijn handen gezeten maar wil nu toch een heel groot gelijk aan Jan geven want zo is het!
Het zijn er ‘maar’ 2 omdat de meeste mensen nog steeds wel enten dus zou die sh*t maar voor je houden want ik heb meegemaakt wat sommige kinderziekten met kinderen doen die niet ingeënt zijn want ieder kind dat overlijdt of ernstig ziek wordt door de lui die het allemaal denken uitgevonden te hebben is er 1 teveel.

[o]