Rugklachten / rugpijn, wat doe jij om het beter te maken?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

x_spekkie_x

Rugklachten / rugpijn, wat doe jij om het beter te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 20:54

Ik vermoed dat er op bokt ook een heleboel mensen zitten met rugpijn of rugklachten. Wat doe jij eraan om het beter te maken? Misschien kunnen we elkaar helpen met tips en therapieën :)

Na mijn hernia (operatie) in 2013 is mijn rug echt een zwak punt geworden. Het gaat periodes goed, maar helaas ook periodes minder. Ik heb allerlei verschillende therapieën geprobeerd die wel klachtenverlichting hebben gegeven (zoals massages, acupunctuur en bowen therapie), maar echt weg gaat het niet.

Ik ga nu orthomanuele geneeskunde proberen (het heet nu musculoskeletale geneeskunde) op aanraden van een collega met zeer positieve ervaringen (valt onder alternatieve beweegzorg).
Ik vond ook 'triggerpoint reset methode' wat echt perfect klinkt, maar overkomt als een enorme marketingmachine zonder echt concreet te worden (en het kost met 2500 euro een smak geld). Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Ben benieuwd hoe jullie omgaan met rugklachten :)

Ik was op reis door Amerika, zie mijn avonturen hier.

Arethe

Re: Rugklachten / rugpijn, wat doe jij om het beter te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:01

Ik heb 6 maanden gesukkeld met hele heftige klachten. Nu heb ik een tens en ik slik medicatie die goed helpt. Maar vooral de tens is echt een uitkomst voor mij.

Verder het riedeltje je lijf in de gaten houden, je kijf zo sterk mogelijk houden, letten op je houding en zitten/staan/lopen goed afwisselen.
Bij mij werkt het ook heel prettig om half uurtje tot uurtje echt even plat te liggen als dit gaat.

:)ddd Live a life you will remember. :)ddd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:04

Ik hanteer al jaren de struisvogelmethode, durf/wil er niet aan toegeven omdat ik dan bang ben dat ik echt niks meer kan.
Kennis van mij stond al op de lijst om zenuwbanen plat te leggen maar hoorde toevallig op het schoolplein iets over een orthomanueel therapeut. Na 3 behandelingen kon haar vakantie (met de auto naar Frankrijk) doorgaan :) Later heeft ze nog een paar behandelingen gehad en heeft nu geen klachten meer :)

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:25

Elke week naar de osteopaat, anders kan ik al snel niet meer functioneren van de pijn. Voor als ik een echt slechte periode heb, heb ik tramadol. Maar daar zijn de bijwerkingen erger dan de werking, dus die probeer ik zo min mogelijk in te nemen.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

_Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:34

De orthomanueel therapeut heeft voor mij heel erg geholpen. Nu alleen nog af en toe in vlagen last, en ook als ik zwaar werk verricht. Verder vrijwel nooit meer, gelukkig!

:D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:45

Yin yoga. Sinds ik die oefeningen goed onder de knie heb zet ik ze in als ik (meer) rugpijn heb. Werkt heel goed en ik vind het super dat zodra ik pijn krijg ik dat in de meeste gevallen meteen zelf kan verhelpen.

koeien op de weg...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:54

2 a 3 keer per week kinesisttherapie , zwemmen, heel warm douchen of baden, contramal, tramadol.
Dat is in ieder geval wat bij mij werkt om het dragelijk te maken. :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:56

Flexchair training!
Ingezet voor paardrijden, maar ook heel veel baat bij gehad voor m’n rug, zeker icm de oefeningen die gegeven werden. In het begin deed ik deze dageliiks, gemiddeld 20min. Mijn rug werd er sterker en soepeler van en daarmee mijn klachten minder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:58

Ben regelmatig bij een fysio geweest om wisselende klachten. Massages en oefeningen...

Toen ik met een ander issue bij een Bowen therapeut kwam (op dat moment had ik dagelijks last, maar dat hoorde er bij volgens de fysio, zou ook nooit minder worden), heb ik pas ondervonden wat écht pijnvrij leven is! Van één behandeling had ik ruim een half jaar lang geen enkele klacht!
Als ik klachten heb dan maak ik daar dus een afspraak... Laatste afspraak is alweer ruim 3 maanden geleden. En nog geen nood aan een nieuwe afspraak.

Ook met andere klachten ga ik hier nu heen. Behandelingen gericht op zelfherstel van het lichaam in plaats van herstel door manipulatie.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:06

Ik ga naar een manueel therapeut, die ook fysio is.
Zij is nog de enige die aan mij mag komen.(Heb heel wat peuten gehad) maar zij is de enigste die mij echt goed kan helpen. En ook zo zonder dat ik daarna 2 dagen plat lig met na pijnen.

Oo wat ook helpt is dat zij ook rijd. Dus kan mij ook met oefeningen op het paard geven, heel handig

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:18

Zo goed mogelijk voor je zelf zorgen. Bewegen en rust afwisselen. Als ik de kans heb pak ik mijn rust ook echt even horizontaal, daar is mijn rug heel blij mee. :) Verder 1x per maand naar de chiro of meer indien noodzakelijk. Elke dag oefeningen thuis, zowel de versterkende als om de boel soepel te houden. Pijnstillers indien nodig.

darkchrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:52

Mijn rug ligt ook in de kreukels.
De orthopeed gaf als tip om ceasar te gaan doe .
Echter ging ik met andere klachten naar de huisarts en bleek ik een zwaar vitamine d gebrek te hebben.
Sinds ik dat bijslik is mijn rugpijn vrijwel weg.
Ook magnesium helpt mij.

Nu zeg ik niet dat jij een vitamine d gebrek hebt, maar ik had alles al jaren geprobeerd:
Fysio osteo manueel Chiro.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:05

Hier een holle rug en een akelige ervaring met een othopeed en jaren pijn.

Wat hielp: cesar bewegingstherapie (mensendieck doet plm hetzelfde) - tegenwoordig aangevuld met flexchair training. Doel: goede houding en sterke buikspieren.

Als er dingen scheef staan recht laten zetten (orthomanueel/ Sickesz of osteopaat) - ik ben er terughoudend mee: mijn 'bandenapparaat' is elastischer dan ideaal en met rechtzetten rek je de banden ook op.

Centered riding plus klassieke rijles:
met een 'stevig Hara punt' (zo heet dat in karate) en actieve buikspieren
een min of meer los afhangend been (plus je beugels gebruiken om 'een beetje te knielen')
en je dan elegant lang maken 'zodat je licht wordt voor het paard'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:22

Pilates!

Saluut M2+2
Be Fair M2+4

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:28

Ik ben ook in 2013 geopereerd aan een dubbele hernia. Bij is dit op de “ouderwetse” manier gedaan, dus m’n rug is opengemaakt.

Mijn hernia klachten waren meteen voorbij (ik kon voor de operatie niet lopen).
Ik heb toen jaren geen last gehad, heb ook gewoon gereden en alles gedaan.
Wel merk ik dat mijn rugspieren zwakker zijn, ik denk omdat ze doorgesneden zijn? Het kan er ineens inschieten. Dat doet verrekte zeer. Maar na een nachtje slapen is dat weer weg gelukkig.

Ik merk dat paardrijden mijn rugspieren enorm versterkt! Als ik niet of weinig rij heb ik meer last.
Ik ga al jaren niet naar fysio of andere therapie, omdat het vanzelf wet over gaat als ik rust neem.
Laatst bijgewerkt door Gimmick11 op 27-06-19 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Evita Upperville x Brandt

Twinkel Silver de witte pretpony
Drachtig van Don Cremello du Bois
:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:39

Alle rugklachten zullen verschillend en uniek zijn dus ook wat helpt..ik ga regelmatig naar een goede osteopaat. Heb het echt nodig ivbm meerdere ribben die niet goed meer staan en whiplash klachten.

Orthomanuele therapie bood bij mij geen uitkomst, het fijne van (een goede!) osteopaat is dat deze ook gelijk spieren, banden, bindweefsel etc kan behandelen.

Triggerpoint therapie heb ik geprobeerd, hielp wel iets maar dan vooral de massagevorm, de naalden waren enorm pijnlijk en zolang de onderliggende oorzaak niet opgelost is dan schiet je er qua behandeling ook niet mee op.

Body stress release heb ik ook goede ervaringen mee, maar wederom zolang de onderliggende oorzaak niet aangepakt word is het dweilen met de kraan open.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:48

2 a 3x per week sporten en alle spier groepen trainen.

Hier ook 3x hernia gehad en met sporten als basis is het goed te doen.

Ik heb wel 2x een speciaal traject doorgelopen en zet dit nu al jaren voort in de sportschool. Daarnaast bezoek ik 2x per jaar een osteopaat en heb ik speciale zolen aangemeten gekregen.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie