Overspannen studenten in de buurt?

Moderators: Shanna, Dani, EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Castilja

Overspannen studenten in de buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 06:10

Hoi!

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik opzoek naar studerende studenten die te kampen hebben met overspannenheid en/of een burn-out.
Begin me een beetje zorgen te maken of ik ook te hard door aan het denderen ben en alle symptomen komen overeen met overspannenheid, alleen kan ik niet per direct alles uit m'n handen laten vallen qua studie.
Ben benieuwd naar verhalen en opzoek naar herkenning, dan weet ik misschien wat een vervolgstap gaat zijn.

Liefs en de groeten :wave:

Gillbo

Re: Overspannen studenten in de buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 06:14

Geen ervaring maar je vervolg stap is naar de huisarts en een gesprek met de praktijkondersteuner.
Wacht vooral niet te lang als je nu al vermoed op een burn/out af te denderen.
Succes

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:03

In veel gevallen heeft het niet zo zeer met de studie zelf te maken, maar met alle randzaken. Denk aan social media, waar het gros van de Nederlanders mee te kampen heeft. Er moet teveel extra, waardoor het lijkt of het door iets anders komt. Een gesprek met de HA is zeker aan te raden.

Eindelijk een klein beetje boerin!

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:16

Het is doodeng om de HA te bellen voor een afspraak... Maar het is nu wel de beste stap ;)

Zelf geen last van overspannenheid/burn-out bij een studie. Dus kan je daar niet in helpen helaas.

*momenteel bubbeltjesplastic aan het ploppen.*

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:19

Ik ben inmiddels afgestudeerd en momenteel niet echt last meer van klachten, mede omdat ik zoveel geleerd heb in de periodes dat ik de klachten wel had ook al is het iets waar ik nog wel voor moet behoeden. Als je spanningsklachten herkent is het belangrijk om die erkennen. Niet negeren van: 'oh het valt wel mee', of, 'ik moet dit gewoon kunnen want iedereen kan het'. Maar daar heb jij denk ik al een stap in gemaakt :). Wat ik als eerste heb gedaan is contact opnemen met de studentpsycholoog. Deze kunnen je vaak op een laagdrempelige manier helpen en zijn voor zover ik weet beschikbaar op de meeste universiteiten en hogescholen, ik denk ook haast wel iets vergelijkbaars op MBO. Ik weet niet wat je doet?

Wat Shenavallie zegt klopt denk ik zeker. Het zijn de verwachtingen van jezelf en impliciete verwachtingen van anderen en maatschappij die zorgen dat je stress krijgt. Je moet kunnen studeren, daarnaast moet je werken (want studieschuld), ook nog extracurriculaire activiteiten. Als het even kan ook nog hoge cijfers halen. Ondertussen heb je nog vrienden en hobby's.
Ik heb hierin gewoon prioriteiten moeten zetten. De bijbaantjes waar ik vaak in terecht kwam waren voor mij ook stressvolle baantjes omdat het 'drukke' baantjes waren (horeca, catering, callcenter etc.). Waar je dus onregelmatige werktijden en veel prikkels hebt. De een kan daar prima tegen, ik dus niet, en dat ging mijn studie niet ten goede. Ik heb dus met periodes kort gewerkt, maar ook periodes niet gewerkt. Hierdoor heb ik wel een studieschuld maar deze kan ik met mijn toekomstige werk prima afbetalen.
Ik heb niet zoveel vrienden en geen druk sociaal leven dus dat was dan weer geen probleem :+ maar ik zie studenten ten onder gaan in de bezigheden die komen kijken bij studentenverenigingen, vrienden en familie en daar zul je als je snel last heb van stress ook gewoon keuzes in moeten maken.

Ik weet natuurlijk niet jouw situatie, maar het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat je keuzes moet maken en pas op de plaats wanneer dat nodig is. Daarnaast moet je leren herkennen wat jou stress geeft, en ook wat jou ontspanning geeft. Wees ook zeker niet bang om uit te rijken naar de mensen die er voor je zijn als je vastloopt (studentpsycholoog, huisarts, psycholoog etc). Ook is het niet erg als je misschien een jaartje langer over je studie doet, een keer een zes haalt, of eens iets moet herkansen. Of gewoon even er helemaal een jaartje tussenuit moet en iets anders doen. Liever dat, dan constant op je tenen lopen en je doodongelukkig voelen. Wel snap ik dat dit met het nieuwe leenstelsel iets minder vanzelfsprekend is. Ik viel grotendeels in het oude en kreeg daarnaast volledige prestatiebeurs.
Als je er behoefte aan heb mag je me sowieso een pb sturen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:25

Ik heb in maart een break genomen van mijn studie door overspannenheid. Zolang je niet teveel denkt aan de extra 7.000 euro dat het gaat kosten om een half jaar langer over je studie te doen, is het echt de beste beslissing ooit geweest!

Ik loop al jaren met psychische klachten en heb ze altijd aan de kant geschoven omdat ik, net zoals jij zegt, niet alles zomaar uit handen kan laten vallen. Maar als je tegen de lamp loopt met je burn out merk je dat je dat wel móet doen om beter te kunnen worden. Ik stopte met mijn studie en nam meteen allerlei baantjes met veel uren aan zodat ik geld kon verdienen etc. Gevolg was dat ik 24 lang achter elkaar heb gehuild omdat ik het toch niet aankon en nu iedereen weer moest gaan teleurstellen. Daarna heb ik 6 weken vrij genomen van álles (behalve 2 middagen in de week werk), en heb met tot in den treure doodverveeld. Maar dat was wel wat ik nodig had om even mezelf te resetten en langzaam weer omhoog te krabbelen. Financieel gezien is het écht niet makkelijk en dan heb ik nog geluk dat ik maximaal kan lenen en een uitkering krijg waar ik net aan van rond kan komen, maar als je dat niet hebt lijkt het me nog iets lastiger.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:45

Herkenbaar verhaal, been there. Goed dat je de klachten herkend, maar nu de moeilijkste stap. De klachten erkennen. Zoals voorgangers zeiden de HA bellen om te kijken wat hij/zij voor jou kan betekenen. Daarnaar kan je of met je mentor of studieadviseur in gesprek. Dit is heel belangrijk voor het opbouwen van een dossier.

Veel sterkte en je mag mij altijd een PB sturen!

Ylonja
Natilie & Isadore

PRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:46

Hier ook erg herkenbaar helaas. De laatste twee jaar van mijn studie flinke burnout klachten gehad. Ook niet gek met 25 examens, stages en ernaast moeten werken om rond te kunnen komen. Was destijds 7 dagen per week aan het werk. Er staat veel druk op studenten, zeker als je uitwonend bent, en er lijkt weinig begrip te zijn. Wanneer ik het op school aankaartte kreeg ik als reactie "Tja, je moet rekening houden met schooltijden van 8.30 tot 17.00." :') Toen het thuis ook helemaal niet meer lekker ging heb ik eindelijk de stap gezet en de huisarts gebeld, daar kon ik terecht bij een medewerker vanuit de ggz. Uiteindelijk maar iets van 5 afspraken gehad en toen voelde ik me al vele malen beter, het is heel fijn om met iemand te praten die 'gewoon luistert'. Zonder te oordelen, of voor je in te vullen hoe je het moet doen of wat dan ook. Raad het je echt aan om die stap te zetten!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 14:39

Ahhh lieve lieve mensen, dank voor de uitgebreide reacties!
Ik ga morgenochtend de HA bellen om een afspraak te maken. Kan best veel hebben, maar nergens meer zin in hebben, continu huilen en niet op mijn basisenergie terug kunnen komen is me toch wel een dingetje. :))
Ik doe een kunstopleiding en we hebben inderdaad een studentenpsycholoog, verder ook heel close contact met alle docenten zelf. Zit alleen midden in de repetities van een toneelstuk en ik kan daar echt niet zomaar uit stappen, terwijl ik de tekst niet eens mijn hoofd in krijg. Maar ach, eerst het gesprek met de HA maar even afwachten. Nogmaals dank voor jullie response :D

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:24

Vervelend zeg! Succes bij de huisarts, ik hoop dat die wat voor je kan betekenen! Zoals PRD al aangaf kan het simpelweg erover praten met een neutraal iemand al heel wat helpen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:44

Ja ik heb onwijs veel stressklachten tot vervelends aan toe..

Werkelijke liefde begint
waar niets wordt terugverwacht.
[o]

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 09:28

Update: Gisteren naar de dokter geweest en zij zat inderdaad ook aan overspannenheid te denken. Ik ben doorgestuurd naar de GGZ om daar met iemand te kijken naar de oorzaken ervan en te overleggen hoe ik een veeleisende studie toch zo behapbaar mogelijk kan maken. Moet verder ook bloedprikken om bloedsuiker/bloedarmoede uit te sluiten, maar dat zal wel meevallen.
Dus erg fijn! :)

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:29

Knap van je *\o/*

*momenteel bubbeltjesplastic aan het ploppen.*

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:28

Wat fijn! Veel succes :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:23

Castilja schreef:
Update: Gisteren naar de dokter geweest en zij zat inderdaad ook aan overspannenheid te denken. Ik ben doorgestuurd naar de GGZ om daar met iemand te kijken naar de oorzaken ervan en te overleggen hoe ik een veeleisende studie toch zo behapbaar mogelijk kan maken. Moet verder ook bloedprikken om bloedsuiker/bloedarmoede uit te sluiten, maar dat zal wel meevallen.
Dus erg fijn! :)

Blijf bij de GGZ wel bij de les en laat je niets aanpraten. Als je meer wilt weten, dan kan ik je een PB sturen. ;)

Eindelijk een klein beetje boerin!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:35

Heel veel succes! En daarnaast helaas heel herkenbaar. Ik zit zelf ook ergens op randje te balanceren.

Lipicas te koop, weinig gebruikt
, extra smal, maat 37!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie