Moderators: Sica, Mjetterd, ynskek, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Giolli, Mondy, Dani
Ghostattack schreef:Hier iemand met een dode tand, voortand nog wel. Dat kwam doordat ik helaas face first op het ijs ging tijdens schaatsen. Mijn tand is een paar mm naar achter verschoven (zit ook heel licht los). Bij de tandarts bleek mijn zenuw dood te zijn en mijn tand verkleurde inderdaad ook. Hij werd steeds donkerderUiteindelijk een wortelkanaalbehandeling gehad en van binnenuit gebleekt, niks meer van te zien!
Pijn bij een dode tand lijkt me niet? Je zenuw is namelijk dood, dus daar voel je niks meer. Ik kreeg ook een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving
Pluttersput schreef:Als je over die tand een composiet facing hebt, kan het ook best zijn dat het de conposiet is die verkleurt.
Dode tanden kunnen inderdaad grijzig gaan doorschemeren, dus het zou kunnen. De af en toe pijn kan daar vandaan komen, maar kan natuurlijk ook heel iets anders als oorzaak hebben.
RH, zo te horen heeft je vader een kroon met opbouw en stift. Die zijn inderdaad kwetsbaarder dan alleen een kroon er op. Ook die kunnen natuurlijk los komen, maar een opbouw geeft gewoon extra zwakte aan het geheel.
Pluttersput schreef:Ja dat ken ik inderdaad. Maar wat ik al zei, als er composiet overheen zit is het ook nog gewoon mogelijk dat die verkleurd is. En dan heb je kans dat de tandarts hem gewoon er af kan slijpen en een nieuwe op kan zetten. Voel je als het goed is helemaal niks van!
xSCWx schreef:Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.
xSCWx schreef:Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.
mvdbijl schreef:Wanneer de zenuw in de tand het leven laat zal de tand grauw kleuren, dit kan tot diep grijs kleuren.
In deze periode kan je inderdaad pijn ervaren, een wortelkanaalbehandeling kan gedaan worden en zo het element redden.
Omdat je ook wat klemt/knarst kan dit ook de pijn veroorzaken. Ik zou het bitje gewoon elke nacht dragen.
Floemii schreef:Hier een dode tand door een hockeybal...
De tand was grijzer geworden en is na een wortelkanaal behandeling van binnenuit gebleekt.
Helaas werkte de bleek iets te goed (waarschijnlijk heb ik zeer poreus glazuur) en was de tand binnen een halve dag al witter dan de rest. Enige oplossing die de tandarts had was de rest van de tanden ook bleken. En zo geschiedde.
Prachtig wit gebit en je kan mensen laten griezelen door lekker ijs af te bijten. Want ja er zit toch geen gevoel in.
upendo schreef:Als ik het zo lees, maak een afspraak bij de tandarts. Het zou zonde zijn als je nog anderhalve maand rond moet lopen met pijn in je mond en het idee dat er iets niet goed zit en de schade straks te groot is om nog iets te kunnen fixen.
Voor dit soort klachten wordt er altijd tijd vrijgehouden in de agenda's van tandartsen onder de noemer pijnklachten. Hopelijk kan je snel een afspraak plannen!
upendo schreef:Dat de pijn minder wordt hoeft niet persé een goed iets te zijn. Om een behandelplan te laten maken voor die brug denk ik dat je ook een afspraak nodig hebt.
Ik kan me voorstellen dat naar de tandarts geen feestje is, zeker met jouw achtergrond, maar een opening in je tandvlees met pusafvloeiing is ook niet een aanrader.
Gebruikers op dit forum: bora, Googlebot en 18 bezoekers