Vliegangst, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:20

Neverland schreef:
Ik had het bij het begin ook heel erg... Mijn enige tip is: meer vliegen. :') Ik vlieg nu een paar keer per jaar en elke keer vind ik het steeds minder spannend.
m

Heeft er echt niets mee te maken. Ik heb 20 jaar probleemloos gevlogen. Maar ik heb toen binnen korte tijd 5 vluchten gemaakt die minder fijn waren en toen is het in mijn hoofd misgegaan.
Ik heb ook het boek van Lucas van Gerwen al gelezen, een deel training gehad bij Corendon én hypnotherapie.
En toch werken de oxazepammetjes en het wijntje het best.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

purny

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:30

Ik snap ook niet dat artsen pammetjes voorschrijven voor vliegangst. Terwijl het voor andere doeleinden is. Kijk eens naar de natuurlijke wegen ipv die troep

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:35

purny schreef:
Ik snap ook niet dat artsen pammetjes voorschrijven voor vliegangst. Terwijl het voor andere doeleinden is. Kijk eens naar de natuurlijke wegen ipv die troep

Ik had het juist al wel 'ns voor andere doeleinden voorgeschreven gekregen en bedacht toen zelf dat het op lange vluchten ook handig kon zijn. En dat werkt voor mij prima. Slapen kan ik helaas niet als ik opgehokt zit tussen heel veel mensen, maar die gigantische overprikkeling daarvan kan ik zo wél tegen gaan.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:49

Fitzroy schreef:
Neverland schreef:
Ik had het bij het begin ook heel erg... Mijn enige tip is: meer vliegen. :') Ik vlieg nu een paar keer per jaar en elke keer vind ik het steeds minder spannend.
m

Heeft er echt niets mee te maken. Ik heb 20 jaar probleemloos gevlogen. Maar ik heb toen binnen korte tijd 5 vluchten gemaakt die minder fijn waren en toen is het in mijn hoofd misgegaan.
Ik heb ook het boek van Lucas van Gerwen al gelezen, een deel training gehad bij Corendon én hypnotherapie.
En toch werken de oxazepammetjes en het wijntje het best.

Dat het bij jou niet helpt wilt niet zeggen dat het bij iedereen niet helpt. :D

Second to the right, and straight on till morning

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:54

elnienjo schreef:
purny schreef:

Ik had het juist al wel 'ns voor andere doeleinden voorgeschreven gekregen en bedacht toen zelf dat het op lange vluchten ook handig kon zijn. En dat werkt voor mij prima. Slapen kan ik helaas niet als ik opgehokt zit tussen heel veel mensen, maar die gigantische overprikkeling daarvan kan ik zo wél tegen gaan.

Valdispert of valeriaan al gebruikt of geprobeerd?

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:02

Ik vind het altijd heel erg leuk. Het blijft toch een belevenis. Iets om me op te verheugen want zo vaak ga ik niet weg met het vliegtuig. Maar toch blijft het ook wel altijd een beetje spannend. Wat dat betrefd kan ik die vliegangst wel weer begrijpen, want het is toch iets niet alledaags.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:17

Ja hoor ikke ook.
Man is een Australier, dus eens in de 5 jaar gaan we daar heen.
Jeetje pffffffffff. Tegenwoordig ga ik reis pilletjes halen wordt je wel rustig van maar 24 uur vliegen blijft 24 uur vliegen.
Nichtje van hem is over en die heeft ook echt vliegangst.Ze doet alles per boot of trein maar die is 6 maanden onderweg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:18

purny schreef:

Dat soort dingen werken bij mij niet. Dure rommel die niets doet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 18:39

Birdie60 schreef:
Ja hoor ikke ook.
Man is een Australier, dus eens in de 5 jaar gaan we daar heen.
Jeetje pffffffffff. Tegenwoordig ga ik reis pilletjes halen wordt je wel rustig van maar 24 uur vliegen blijft 24 uur vliegen.
Nichtje van hem is over en die heeft ook echt vliegangst.Ze doet alles per boot of trein maar die is 6 maanden onderweg.

Per boot? := En dan een halfjaar onderweg zijn. Dan ga ik toch liever vliegen :')

JM :#

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:45

elnienjo schreef:
purny schreef:

Dat soort dingen werken bij mij niet. Dure rommel die niets doet.

Ik denk dat pammetjes duurder zijn dan de homeopathische middelen

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:02

Ik neem ook oxazepam in hoor. Haalt de scherpe randjes er zeker af. Moet als we eenmaal in de lucht zijn ook altijd even 'over een drempel' om het gang pad op te gaan. :=

Wel super fijn dat je tegenwoordig zoveel dingen heb voor afleiding. Leuke serie op je ipad doet het bij mij ook goed.

Verder dan Europa zie ik trouwens ook niet zitten.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:08

Ik heb het heel erg gehad nadat wij in een luchtzak zijn beland boven de pyreneeën, waarbij het kind naast mij met haar hoofd tegen de bagagebakken knalde.
Ik zat de keren erna de hele vlucht stijf van de spanning en met tranen in mijn ogen in mijn stoel. Het is pas iets van 15 jaar daarna minder geworden, toen ik in mijn eentje een paar lange vluchten heb gemaakt die heel rustig verliepen.
Nu ben ik bij turbulentie nog steeds wat gespannen, maar het is goed te doen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 19:17

Kwam dit topic tegen in de zoekfunctie [LZP] vliegen?

Ook apart om dat terug te lezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:44

Shaggy09 schreef:

Al zo lang geleden inmiddels. Maar het heeft de wereld wel definitief veranderd. Helaas niet ten goede.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 12:52

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:

Al zo lang geleden inmiddels. Maar het heeft de wereld wel definitief veranderd. Helaas niet ten goede.

Het stomme is dat de angst toen heel begrijpelijk was, en luchtvaart is gewoon doorgegaan. Ook mensen die toen bang waren zijn weer en vliegtuig ingestapt.
En de luchtvaart is nog nooit zo veilig geweest als nu. Dus eigenlijk moet ik niet zo angstig zijn.

Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:03

Shaggy09 schreef:
Het stomme is dat de angst toen heel begrijpelijk was, en luchtvaart is gewoon doorgegaan. Ook mensen die toen bang waren zijn weer en vliegtuig ingestapt.
En de luchtvaart is nog nooit zo veilig geweest als nu. Dus eigenlijk moet ik niet zo angstig zijn.

Het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan om minder angst te hebben. Maar de luchtvaart is inderdaad zoveel veiliger geworden. In vroegere tijden waren er veel en veel minder vliegtuigen in de lucht als nu. Maar toch gebeurden er in die tijd aanzienlijk meer vliegrampen.

Maar goed dat soort wetenswaardigheden heb je weinig aan. Angst is iets heel vreemds en is helaas niet altijd rationeel. Maar als je angst hebt om te vliegen kun je inderdaad beter niet kijken naar documantaires die de angst triggeren.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:25

Dit boek: https://www.bol.com/nl/f/over-vliegangs ... /30520349/ vond ik heel fijn om te lezen.

Een kennis van mij had ook vliegangst een heeft zich opgegeven bij IPZO. Dit is een behandelcentrum voor mensen met angstklachten. Ondertussen vliegt hij zonder spanning overal en nergens naar toe, en dat terwijl hij eerst heel sceptisch was over de behandelingen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:56

Ik heb pas angst gekregen sinds ik moeder ben geworden. Zal wel met verantwoordelijkheidsgevoel te maken hebben.

Afgelopen zondag had ik geen keus, en moest ik in mijm eentje naar Kroatie vliegen omdat mijn moeder tijdens haar vakantie heel erg ziek is geworden en een heftige operatie heeft moeten ondergaan.

Kind en man achter gelaten en op weg. Toen de stewardess de deur sloot dacht ik echt dat ik niet goed werd..... Na een gesprek met een hele lieve purser ging het beter.

Het zal nooit mijn hobby worden.

O en ja ik ben een keiharde klapper als we geland zijn. Afgelopen zondag zette ik nog net geen polonaise in :+

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:09

Het boek wat xdniesje aanraadt heb ik zelf ook gelezen: Over vliegangst en hoe je er vanaf komt, van dr. Lucas van Gerwen. Daarna nóóit meer last gehad van vliegangst, ik heb er inmiddels zelfs plezier in! Vrienden van mij zijn na het lezen van het boek ook van hun vliegangst genezen, het boek is inmiddels helemaal kapot gelezen :') écht de beste investering die ik ooit in een boek heb gedaan.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 14:25

Dat boek klinkt goed zeg! Ik ga die ook bestellen binnenkort, ben heel erg benieuwd. Zou super zijn als dat me zou helpen.

@BloemBloem, ik kan me dat wel voorstellen! Ik vind het zelf nooit leuk als mijn ouders gaan vliegen omdat ik ook bang ben voor hun :+ Dat is echt mijn grootste nachtmerrie, dat er een vliegtuig crasht waar je dierbaren in zitten.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:33

Klinkt wel veelbelovend dat boek, ik ga er ook eens naar kijken!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:05

Tja, zoals ik al aangaf in mijn post, heeft het mij niets geholpen. Maar het is allicht te proberen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:06

Fitzroy schreef:
Tja, zoals ik al aangaf in mijn post, heeft het mij niets geholpen. Maar het is allicht te proberen.

Ik heb nog helemaal niets geprobeerd, omdat ik er van uit ging dat ik toch nooit meer ging vliegen :') Dus kan net zo goed daar beginnen.

Sowieso neem ik al medicatie tegen paniekaanvallen, dus wie weet blijf ik wel rustig, geen idee, ik hoop dat ik direct in slaap val eigenlijk!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 23:22

Welk tijdstip vlieg jij Niobe?
Soms denk ik dat ik beter snachts of savonds kan vliegen omdat ik dan kans heb om in slaap te vallen. Tot nu toe lukt het me namelijk niet als ik overdags vlieg.

Ik zag net weer een doodeng filmpje op Facebook van super heftige turbulentie. (Lees: koffers vliegen rond en gillende mensen)
Dat is voor mij echt weer een ding, echt weer iets waardoor de angst weer toeneemt. :\

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:37

Shaggy09 schreef:
Ik zag net weer een doodeng filmpje op Facebook van super heftige turbulentie. (Lees: koffers vliegen rond en gillende mensen)
Dat is voor mij echt weer een ding, echt weer iets waardoor de angst weer toeneemt. :

Dat soort filmpjes moet je niet naar kijken als je al angst hebt. Die wakkeren alleen maar angst aan.